"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

16 May 2010

Dia Di Hati

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah pada 14 Mei 2010 yang lalu, dengan berpandukan gerak hati akhirnya awal pagi mengusulkan kepada ummi meminta keizinan untuk ke Seremban bagi menziarahi ukhti Atiqah di hospital. Awalnya kelihatan ummi dan abi kurang setuju untuk membenarkan ana ke Seremban, tapi hati yang tertahan dari 13 Mei sekadar memendam. Pesan ukhti Hanisah melalui sms disemat, "Bincang dengan keluarga ye Syirah..." Alhamdulillah, akhirnya ana ditemani oleh adik perempuan dan juga seorang sahabat dari KUIS untuk ziarah ukhti Atiqah.

Menaiki komuter dari Sungai Buloh pada jam 10.30 pagi. Menghantar sms pada sahabat di KUIS. Tiba di Seputeh, sms sekali lagi pada sahabat agar beliau boleh mula keluar dari KUIS dan menunggu komuter di Bangi.

"Kak, adik dah naik train."

Alhamdulillah. Kami berada dalam komuter yang sama tetapi gerabak yang berbeza. Semoga kami bertemu di Seremban nanti, itulah doa yang tak putus sepanjang perjalanan. Sebelum tiba di Seremban, ukhti Atiqah bertanyakan kedudukan ana kerana beliau perlu menjalani CT Scan. Tiba di Seremban, duduk seketika di stesen komuter dan bertanya khabar Fauzani. Bimbang tiba di hospital sebelum ukhti Atiqah selesai menjalani CT Scan, kami merancang makan dahulu.

Ana teliti niat sebenar ana... Dari Sungai Buloh semata-mata nak ziarah ukhti Atiqah. Maka, ana usulkan pada Fauzani dan adik perempuan ana terus ke hospital dan makan di kantin hospital. Memandangkan keadaan Fauzani yang dimaklumkan lebih awal, kami akhirnya ke kiosk untuk membeli roti dan minuman. Sedang makan, ukhti Atiqah maklumkan beliau selesai menjalani CT Scan. Alhamdulillah.

Terus naik ke tingkat 2B (Wad ortopedik perempuan). Tidak sukar. Ana mencari dan akhirnya melihat susuk tubuh seorang yang sangat ana sayangi terlantar dengan keadaan yang sangat memilukan. Subhanallah!

"Tu kak Atiqah..." Ana melirih pada Fauzani.

Terus ana memberi salam pada ibu (bonda ukhti Atiqah), ana memegang tangan ukhti kerana tidak berani bersalaman apabila melihat tiub di tangannya. Barangkali kerana ana sudah biasa dipasang tiub pada tangan, ana ngeri untuk menyentuhnya. Semasa tiba, ukhti sedang tidur. Tapi tidurnya sudah pasti tidak nyenyak lantaran kesakitan yang menjalar pada setiap bahagian badan.

Fauzani mengambil tempat di kerusi, duduk di sisi ukhti dan ana berbual dengan ibu. Bertanya terperinci keadaan ukhti... Apa yang doktor katakan, keadaan sebenar ukhti. Apabila melihat riak muka dan intonasi bahasa ibu, ana membayangkan ummi berada di hadapan ana. Ya Allah... Mohon kekuatan dari Mu buat hamba Mu yang lemah ini!

Sesekali mata ana melirik pada Fauzani, kelihatan ukhti menghulurkan tisu. Ana lihat air mata Fauzani mengalir... Ana palingkan pandangan, memandang pada muka ibu dan terus berbual dengan ibu hinggalah ana rasakan ana sudah mampu tenangkan diri sendiri.

"Ibu kalau boleh tak nak doktor operate kakak."

Ana angguk perlahan. Hati ibu itu... Sukar sekali ditebak namun selaut kasih sayangnya mampu melenturkan hati yang keras! Subhanallah.

"Doktor sendiri tak pasti keadaan kakak, jadi ibu tak setuju lah nak operate. Sekurang-kurangnya doktor bagitahu risiko dan keadaan sebenar kakak."

Ana diam. Teringat pengalaman sendiri, di mana doktor seramai 8 orang tidak tahu apa yang berlaku pada ana dan dengan mudah membuat kesimpulan sendiri bahawa ana akan lumpuh! Aduh, hati siapa yang tidak kecut dengan menanggung kesakitan... Bertahan cuma dengan painkiller yang dicucuk, tanpa sebarang rawatan khusus, tanpa diagnosis yang mantap terus menghukum "Kamu bakal lumpuh!" Ya Allah... Hati ana kala itu bagai mikroorganisma jatuh dari langit di hempap dinosor!

Sedaya upaya ana memberi kata-kata semangat buat ibu. Tulang ukhti Atiqah yang mengalami banyak patah menyukarkan beliau untuk bergerak. Kecederaan tulang belakang dan tengkuk dikhuatiri akan menyebabkan beliau lumpuh. Ana diam, tiada kata yang mampu ana ucapkan.

"Dan berpesanlah pada kebenaran dan kesabaran."

Itu saranan Allah dalam al-Quran, tetapi segumpal hati itu tidak ana tebakkan dengan perkataan sabar. Meletakkan diri sendiri dalam situasi ukhti buat ana cuba menguatkan perasaan sendiri.

"Kak, nak minum air zam-zam?"

Ana cuba berbual dengan ukhti, kelihatan ukhti mengangguk perlahan. Reaksi yang cukup lemah. Walaupun ibu mahu melayan ukhti namun ana menawarkan diri.

"Takpe ibu, Syirah buat. Ibu makan lah dulu yer..."

Ibu mengalah, menghulurkan cawan kecil pada ana. Ana tuang sedikit air zam-zam dan bertanya pada ibu.

"Kakak minum macammana ibu? Guna straw ker?"

Maklum saja, sebelum ini ana yang berada di kondisi sebagai PESAKIT dan kali ini ana menziarahi orang yang sakit, situasi berbeza dan ana agak kekok.

Akhirnya jumpa straw yang ibu sediakan buat ukhti.

"Kak, ni air zam-zam. Akak selawat dulu ya..." Ukhti mengelipkan matanya. Air zam-zam diteguk sedikit demi sedikit dan baki air tersebut.

"Kak, adik sapu zam-zam pada muka akak boleh?"

Ukhti memberi keizinan, dengan lafaz selawat dan doa ana mengusap muka dan kepala ukhti. Sebak rasanya tapi ana kuatkan juga semangat dan perasaan yang sememangnya tak berapa nak kukuh. Ubun-ubun ukhti ana usap perlahan, mengalir mutiara dari tubir matanya. Jari ana mengulas lembut rambut-rambut ukhti, biar gelisah dan resahnya berlalu pergi. Biar jasad yang sakit tetapi rohnya sedang enak berdakapan dengan Rabb.

'Ya Allah, Engkau Maha Penyembuh... Berilah kesembuhan buat kakakku, Nor Atiqah Binti Zulkifli... Berikanlah kekuatan Mu sebagai sandaran semangat buatnya. Hulurkanlah sifat sabar dan redha buat hatinya agar beliau terus yakin dengan Mu. Ya Allah, sembuhkanlah... Sembuhkanlah Nor Atiqah Binti Zulkifli. Ameen.'

"Kak, bangunlah kak..."

Ukhti pandang muka ana, geram agaknya.

"Dik, lawak besar tu..."

"Kak, that not a big joke but a big hope!"

Ya, sebesar dan setinggi itulah harapan ana. Mahu melihat ukhti kembali bangun dan berjalan.

Sebelum balik, ana menalifon ukhti Hanisah tetapi tidak diangkat. Akhirnya ukhti Hanisah menalifon dan ana biarkan ukhti Hanisah bercakap dengan ukhti Atiqah, ana memegang hp.

Sebelum melangkah pulang, setelah beberapa kali mahu mengundur langkah mohon diri... Ukhti memegang tangan ana, buat ana sebak untuk balik. Mata melirik jam, ana sudah lewat benar. Akhirnya, dengan perasaan yang teramat berat dan hati yang sangat rapuh, ana memohon keizinan dari ukhti untuk pulang bagi menghadiri majlis akad nikah abang si Sentul.

"Kak, tidur. Rehat ye, adik balik dulu tau..."

Berkali-kali ana cuba, akhirnya perkataan itu keluar juga. Dahinya ana kucup perlahan, pipinya ana ulus lembut. Jemarinya ana usap.

"Adik tak nak salam akak, takut tengok tiub ni..."

Fauzani dan adik perempuan ana menyalami ukhti Atiqah. Sebelum pulang, ana membuka niqab di hadapan ukhti Atiqah.

"Cepat sihat ye kak."

"Dik, doakan akak ye."

"Insya Allah kak, adik sentiasa doakan."

Akhirnya ana berpaling, terus bersalaman dan mendakap erat tubuh ibu.

"Ibu, kuatkan semangat ya!" Tangannya ana genggam erat, biar mengalir semangat juang ana pada ibu biarpun ana tahu ibu jauh lebih kuat dari ana untuk berdepan dengan keadaan kakak sedangkan ana sepanjang tempoh di hospital tidak membuka niqab (kerana tidak mahu riak muka ana dikesan, kalau mengalir air mata terus diserap cepat!) kecuali mahu memohon diri, ana membuka niqab di hadapan ukhti Atiqah.

Tanpa berpaling, ana terus berlalu. Tidak mahu melihat reaksi ukhti Atiqah...

Ukhti banyak kali meluahkan perasaan pada ana.

"Dik, akak tak tahu adik boleh tahan atau tak tengok akak. Ramai yang tak tahan dik... Aib sangat dik."

Diam, diam dan diam.

"Adik bukan nak jumpa jasad akak tapi roh adik nak jumpa dengan roh akak!"

Tegas.

Alhamdulillah, setitis air mata langsung tidak mengalir di hadapan ukhti mahupun ibu. Ana berjaya untuk menenangkan diri dan emosi, ana tidak membenarkan setitis air mata mengalir. Itu yang ana janjikan dengan ukhti.

"Kak, adik nak jumpa akak! Adik kuatlah kak... Adik kuat!"

Allah yang memberi kekuatan itu. Ikutkan hati yang tercalar dengan keadaan ukhti, mahu saja memuntahkan air mata tapi memandangkan sudah banyak air mata yang tumpah bahkan titisan air mata tidak sedikit mampu mengurangkan kesakitan yang ditanggungnya... Di hadapan ukhti, ana mahu gagah!

'Ya Allah yang Maha Gagah, berikanlah kegagahan buatku untuk berdepan dengan ukhti. Ya Allah yang Maha Penyabar, berikanlah kesabaran buatku untuk berdepan dengan ukhti. Ya Allah yang Maha Perkasa, berikanlahkan kekuatan buatku... hamba Mu yang lemah ini.'

Dari hospital, ana terus ke stesen komuter dan menuju ke Sentul. Abang sudah selamat diijab kabul di Masjid Al-Hidayah Sentul. Alhamdulillah. Ana tidak sempat bersama, tiba lewat tetapi setibanya di masjid terus nampak abi dan ana menyalami kakak ipar ana.

"Tahniah kak, maaf lewat."

Jujurnya, hati ana bagai mahu dibelah jasad menjadi dua. Antara pernikahan abang dan juga ziarah sahabat. Akhirnya kedua-duanya ana usahakan, walaupun tidak berada di dalam majlis akad nikah namun semasa tiba terus ana bertemu dengan abang. Menyalami dan meminta maaf atas kelewatan.

Hampir semua bertanyakan soalan. "Macammana kawan?" Allah, sebak sangat tapi biarlah. Hati ana sudah tidak terkilan kerana ziarah ana dipermudahkan Allah.

Esoknya, adik ukhti Atiqah yang ana panggil Kak Cik bertanyakan kepada ana perihal ukhti.

"Syirah, dah jumpa kakak? Macammana keadaan kakak?"

"Alhamdulillah syirah dah jumpa semalam. Alhamdulillah syirah bagi kakak minum air zam-zam, bila sapu pada muka dan kepala.. Kakak menitis air mata."

"Alhamdulillah, lega Kak Cik bila Syirah dah tengok kakak."

Mengalir air mata buat kali yang entah ke berapa. Menahan sebak dan rawan di hati, ana sebenarnya usahakan sungguh-sungguh untuk berjumpa dengan ukhti Atiqah, asbabnya ana terangkan pada ummi dan abi (tidak perlu dicatat di sini). Mesej-mesej Kak Cik sebelum itu cukup meruntunkan hati ana, kalau ana punya sayap untuk terbang sudah lama ana terbang. Namun, ana manusia biasa... Homo sapien yang sangat dhaif, Allah menguji kesungguhan ana. Itu saja kesimpulannya apabila banyak halangan yang hadir.

Ana cukup terkilan dan sangat terkesan dengan berita kemalangan yang berlaku pada ukhti... Cukup terkilan dan memang ana terkejut. Namun, Allah juga yang lebih mengetahui hikmah yang tersembunyi sebalik ujian yang hadir.

'Ku titipkan ukhtiku ini dalam jagaan Mu ya Allah, hanya Engkau sebaik-baik Penjaga.'

Ummi, abi... Terima kasih kerana mengizinkan anakanda untuk ziarah ukhti. Terima kasih juga buat adinda Mahfuzah dan sahabatku, Fauzani. Moga tautan ini sehingga ke alam sana.

Sahabat-sahabatku,

Hari ini (16 Mei 2010), seorang sahabat yang menziarahi ukhti Atiqah memaklumkan ukhti Atiqah kini sudah mampu duduk (ana fikir di atas katil). Alhamdulillah. Ana tidak pasti bagaimana keadaan 'duduk' itu, otak ana mentafsir duduk itu ialah badannya boleh disandarkan pada katil yang ditegakkan. Memandangkan kedua-dua kaki patah, ana tidak fikir kaki itu boleh turun dari katil. Wallahua'lam.

Moga kita sama-sama terus solat hajat buat ukhti Atiqah. Jazakumullah khairan pada semua.

Hamba Allah,
Insyirah Soleha
Baiti

4 leaves:

Mia-Ina 17 May 2010 at 20:22  

kak mia juga selalu baca blog athirah tu as silent reader..semoga dia dikuatkan semangat. akak dpt bygkan perasaan melawat pesakit yg kritikal...mmg rs sebak & terkedu dlm rs nk nangis..

ya rabbi,betapa berat ujian itu...sebagaimana kak mia pernah dgr doktor kata

"awak mungkin boleh lumpuh,"

itu pn dh wat kak mia rs dh rebah. bygkan ia dh jd real...huhu.

smeoga dikuatkan iman. didoakan adik athriah kuat smgt utk semua ni...

الوردة الشوكية 18 May 2010 at 15:49  

Usah diminta diringankan ujian, mintalah diberatkan iman - ust Pahrol.

UkhTi_ ATiRaH 2 July 2010 at 23:07  

Salam dik..

kekadang kalau ada masa, akak suka jengah ruang ni..akak suka baca..

Duduk yg dikatakan itu tidaklah cukup sempurna kerana perlu ditolong ketika itu. Kalau tanpa pertolongan, akak akan jatuh balik atas katil. Jadi, perlu ada org pegang.Semua ni sebab pesanan nurse suruh akak usahakan juga naikkan badan akak. Sebab kalau lama2 baring, kepala akak akan pening..

Masa mula2 usaha utk duduk tu, sebenarnya pening, tapi cam bese, adek kan tahu, akak ni kan macho..kui3..jadi buat2 macam tak pening..cam poyo dah takda ape2..hehehe..

alhamdulillah...semuanya dah lepas..alhamdulillah...

Anonymous,  20 March 2011 at 16:20  

ukhti, jenguk lah ukhti atiqah tu.. beri semangat pada dia..

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO