"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

20 May 2010

Cerpen : Semanis Redha

Bismillahirrahmanirrahim.

Dedikasi buat sahabat-sahabat yang dikasihi, pada mereka yang sedang berdepan dengan ujian dan musibah, pada mereka yang sedang mengutip serpihan sabar dan menggenggam semangat yang tercicir sepanjang perjuangan. Istimewa dari ana buat pembaca, semoga mendapat manfaat... Semoga Allah redha.


**************

Di hening malam, seorang hamba Allah bangun menghidupkan malamnya. Pada rembulan yang menyinar terang di hujung langit, ada bebintang yang turut melirikkan cahaya. Subhanallah, keindahan yang Allah serikan di malam gelita tidak ramai yang mampu menikmatinya. Tatkala manusia berbondong-bondong melayan mimpi indah dan selimut yang menutupi jasad dan hati mereka, ada hati-hati yang digerakkan Allah, ada jiwa-jiwa yang tergerak untuk Allah. Alangkah bahagianya mereka yang sentiasa berusaha mendapatkan cinta dan kasih-sayang Allah.

"Anakku sayang, qiyamullail itu penawar terbaik untuk menggembur iman, menyubur hati, penyeri jiwa yang lemah bahkan menjadi penggerak sendi dan saraf yang bakal menyegarkan jasadmu. Insya Allah, wuduk yang membasahi tubuh di kala hening akan memberi kesegaran buat jasad dan emosi."

Ibu membelai halus jemari Hannan, aku melihat dari sisi. Terasa kehangatan kasih sayang ibu menyusup di celahan jari Hannan. Dari kejauhan tampak bundar matanya bersinar, alhamdulillah. Hannan perlu dimotivasikan bukan sekadar sudut duniawi tetapi rohnya perlu disuntik dan tiada penawar yang paling mujarab selain penawar dari Nya.

"Insya Allah ibu."

*****

Senyuman dilemparkan biarpun tiada seri di wajah. Hambar. Pucat lesi wajahnya sesuai dengan keadaan diri Hannan yang kritikal. Doktor Muhammad Aqil, neorologist terkemuka di Malaysia sudah mengangkat kedua tangan, bukan menyerah pada takdir namun badan Hannan sudah ampuh, tidak lagi memberi reaksi kepada ubat-ubatan dan vitaman yang diberikan malahan semuanya seakan-akan tidak mendatangkan kesan.

"Puan Humaira, Encik Muaz, saya harap encik dan puan akan menerima berita ini dengan berlapang dada. Keadaan Hannan semakin memburuk, pengalaman saya dalam bidang ini... Hannan punya sekitar 2 hingga 3 bulan untuk bertahan."

Ayah dan ibu terdiam, aku memandang keluar tingkap.

'Ya Allah, kurniakanlah kekuatan buat ibu dan ayah.'

"Saya cadangkan Encik Muaz untuk memberi keizinan pihak kami supaya memberi kerehatan buat Hannan." Doktor Muhammad Aqil memandang tepat di muka ayah.

"Kerehatan yang bagaimana?" Ayah menyoal.

"Kami mencadangkan untuk membiarkan Hannan koma seketika sehingga keadaannya stabil. Tekanan darahnya yang meningkat dan menurun secara mendadak mengkhuatirkan saya, kesakitan yang Hannan alami mungkin tidak tertanggung lagi. Dalam keadaan koma, Hannan akan lebih 'rileks' tanpa tekanan menahan sakit." Doktor tua itu memberi cadangan dan penerangan terperinci tentang keadaan Hannan.

"Saya tak setuju!" Ibu dan ayah serentak menjawab.

'Koma?'

Jauh di hati, hiba melihat Hannan mengerang kesakitan namun di sisi hati yang lain masih mengharap sinar mata Hannan akan terus terbuka, sinar di mata Hannan akan memberikan sinar di hati ibu dan ayah juga aku.

"Hannan, jangan mengalah dik... Terus dan terus yakin dengan Allah." Hanani menggenggam erat tangan kembarnya, dialah permata dan ratu di hati, kami sentiasa bersama dari alam rahim sehingga kini. Berpisah dengan Hannan sama seperti sebahagian diriku dibawa pergi.

Setelah keadaan Hannan pulih sedikit, ayah dan ibu meminta keizinan dari doktor agar Hannan di bawa pulang. Kepulangan Hannan jauh lebih baik buat psikologi dan keadaan fizikalnya berbanding hospital. Semoga Hannan tabah menghadapi ujian dari Allah.

*****

Dalam gelap zulumat malam, tergerak kecil jasad lemah itu... Menarik kain yang menyelimuti jasadnya, kakinya di atur perlahan setapak demi setapak langkah. Dalam keadaan lemah dan kesakitan yang menjalar pada setiap saraf, harus dikuatkan hati untuk bangkit. Kaki yang tidak mampu menapak, akhirnya Hannan merangkak perlahan menuju ke tandas. Pintu tandas dikuak perlahan, paip dibuka kecil dan airnya menyoroti bahagian kecil tubuh Hannan.

'Subhanallah, sejuknya.'

Selesai berwuduk, Hannan mengemaskan langkahnya. Biarpun dalam keadaan merangkak, Hannan bersimpuh rapi di hujung sudut kamarnya. Dengan sinaran rembuhan dari celahan jendela menyinari ruang kecil kamarnya. Cicipan sang cengkerik memberi irama yang turut sama menghidupkan malam bersama Hannan.

Gerakan lemah dan perlahan tubuh kecil yang kesakitan itu, solat didirikan dalam keadaan duduk menghadap kiblat.

Dari kamar ibu, terdengar gayungan air membasahi lantai. Barangkali ibu dan ayah juga sedang merapikan diri untuk menghidupkan malam dengan solat berjemaah. Keluarga kecil yang sederhana, beratapkan langit rahmat Ilahi dan berlantaikan qanaah pada Rabbi, mereka hidup dengan acuan al-Quran dan sunnah Rasulullah. Biar ujian membadai kehidupan, biar ombak menghempas pantai hati segalanya diserahkan pergantungan kepada al-Khaliq, tidak sedikitpun menggoyahkan iman yang dipaut kukuh kepada Allah.

Hannan istiqamah menghidupkan solat tahajud, dihiasi solat taubat dan solat hajat yang menghiasi malam-malamnya berteman bebintang yang turut menghiasi langit dunianya, Hannan terus menghiasi langit hatinya.

*****

"Yakinlah Allah, bersangka baiklah pada Allah. Allah adalah apa yang Hannan sangkakan, kalau Hannan meyakini pertolongan Allah maka bersungguhlah meminta pertolongan dari Allah. Kalau Hannan merasa lemah, maka Hannan akan lemah. Ingat, jangan lupa pada kasih sayang Allah." Ayah mengelus lembut ubun-ubun Hannan, sesuap bubur nasi ditelan perlahan pada kerongkong Hannan. Perit sekali rasanya.

"Hannan masih ingat cerita ibu tentang kisah penggunting rambut yang suka bertanya soalan-soalan yang menguji keimanan orang Islam?" Jari ayah masih mengelus ubun-ubun Hannan sambil ibu menyuapkan bubur nasi.

Hannan menggangguk lemah, sinar matanya sentiasa bercahaya.

Penggunting rambut bertanya kepada seorang muslim, "bagaimana kamu meyakini Allah sedangkan kamu tidak melihat Allah, di sini dan sana ada manusia yang kelaparan, manusia saling bermusuhan dan peperangan rancak dilancarkan?" apa yang dijawab oleh muslim itu bukanlah pada sudut kerohanian tetapi mengikut logika fikiran. "Bagaimana kalau aku mengatakan bahawa di dunia ini tiada penggunting rambut?"

Maka, terkejutlah penggunting rambut itu. "Kenapa engkau berkata begitu?" Maka jawab muslim itu, "Kerana di luar sana ada yang kusut masai tidak terurus rambutnya. Ada yang rambut panjang." Penggunting rambut itu menukas, "Kamu salah, aku kan penggunting rambut. Mereka yang tidak datang kepada aku untuk dirapikan."

Maka muslim itu tersenyum, "Begitulah umpamanya. Bukan Allah itu tiada tetapi manusia itu tidak pergi kepada Allah, tidak meminta pertolongan dari Allah, tidak mendekatkan diri kepada Allah, tidak mengamalkan apa yang Allah suruh dan tinggalkan apa yang Allah larang. Bukan Allah tiada tetapi manusia yang tidak mendekati Allah." Penggunting rambut itu pun terus terdiam.


Ibu tersenyum mendengar Hannan mengulang kembali kisah tersebut. Seingatnya, kisah tersebut diceritakan sewaktu Hannan dan Hanani masih kecil namun kiasan kisah itu diingati anak-anaknya sehingga kini. Alhamdulillah.

*****

Hanani mendakap erat tubuh Hannan, Hannan sudah mampu berdiri walau sekadar beberapa minit. Tiada ubatan yang menyakitkan menjalar di urat tangan Hannan, tiada ubat yang membuat Hannan menangis. Hanya terapi solat tahajud secara istiqamah dan alunan kalamullah yang sentiasa menemani, Hannan disembuhkan Allah dengan cara dan kehendak Nya.

"Ayah nak tahu, Ustaz Kamil bagitau Hanani... 'Dalam setiap ayat al-Quran itu penawar. Setiap ayat al-Quran mampu menggetarkan bahagian saraf tertentu pada tubuh kita. Apabila lengkap 30 juzuk yang dibaca, maka lengkaplah getaran pada setiap saraf pada keseluruhan tubuh kita.' Jadi, kalau kita yakin al-Quran itu penawar zahir dan batin maka kita bersungguh-sungguh membaca dan mengamalkannya insya Allah kita akan sihat. Terapi solat tahajud umpama mengecas 'elektrik' dalam badan kita. Ibu nak tahu, kalau kita mandi awal pagi sebelum solat tahajud ianya lebih membuatkan badan kita sihat! Wallahua'lam."

Hanani ceria dengan perubahan positif pada diri Hannan, kembar yang selalu dirindui. Meskipun Hannan tidak mampu belajar bersama namun Hanani sentiasa berkongsi apa yang dipelajarinya.

'Moga Allah memberi kekuatan kepada Hannan dan rezekikan peluang terbaik buatnya. Ameen.'

"Kuliah Subuh minggu lepas, Ustaz Khusyairi berpesan 'kalau mahu dihindari penyakit nyanyuk, selalu baca al-Quran sebagai amalan dan solat tahajud' kena jaga hubungan dengan Allah dari awal, bukan bila dah tua baru nak mula berhubungan dengan Allah. Umur kita di dunia singkat saja, kehidupan di akhirat kekal abadi." Ayah menyambung ayat Hanani.

*****

"Ya Allah, aku mohon kepada Mu dengan rahmat dan kasih sayang Mu... Berikanlah yang terbaik buat agama ku, dunia ku, akhirat ku. Andai penyakit ini memberikan kebaikan kepada agama, dunia dan akhirat ku, aku mohon kekuatan dan kesabaran dari Mu untuk menghadirkan aku ketabahan bagi meneruskan kehidupan ini. Andai penyakit ini lebih baik disembuhkan demi agama, dunia dan akhirat ku maka aku mohon kepada Mu kesembuhan agar aku mampu untuk menjulang panji agama Mu.

Ya Allah, ilmuku ini terbatas dan pengetahuanku sangat terbatas, Engkau juga yang lebih mengetahui apa yang terbaik untukku. Hanya Engkau Maha Mengetahui apa yang tidak aku ketahui."


Airmatanya mengalir, raut wajahnya basah dengan linangan air mata, hatinya terkoyak dengan kehadiran berita yang menyedihkan namun sejadah imannya disimpul kemas. Biar redha dan terus menyulam keyakinan pada Allah.

'La haulawala quwwata illa billah...'

*****

"Ibu, Harith nak kurma."

Harith menarik tangan, tersedar dari lamunan panjang. Subhanallah... Anak kecil itu petah sekali, usianya yang masih kecil dengan susuk yang mungil namun bilah perkataan yang keluar dari mulutnya sepatah-sepatah tanpa pelat.

"Seorang ibu yang solehah, gagah dan tabah akan melahirkan zuriat yang juga kuat semangat! Tengok semangat Harith ni, bersungguh memanjat nak ambil kurma." Khairil menyuapkan kurma ke mulut Harith sambil Hannan ketawa besar dengan keletah si kecil itu.

*****


"Wahai anakku, telah aku berusaha mencorak peribadiku sebaiknya walau aku bukan yang terbaik. Telah aku berusaha memilih bapa terbaik untukmu, jadilah anak yang soleh... Harith anakku sayang, dirimu umpama kenikmatan semanis redha yang ibu teguk sejak dahulu. Allah sentiasa memberi dengan cara Nya, ibu akan sentiasa berusaha yang terbaik buatmu."

Hannan mengucup lembut dahi Harith. Tidurnya enak berteman zikrullah yang dialunkan suara hati ibu, terasa nusrah Ilahi membantu untuk terus menongkah dunia andai benar yakin itu terus berpaksikan iman kepada Tuhan.

Insya Allah.

With warm love,
Insyirah Soleha

16 leaves:

Balqis,  20 May 2010 at 10:27  

salam'alaik :)

hehehe, tersenyum selebar2nya baca cerpen cik syirah ni. cik syirah, harith tu comel tak? harith tu dia ikut muka hannan atau khairil? cik syirah, insya Allah moga redha dan terus yakin dengan Allah, takmo sedih-sedih oke!

cik syirah, kite nak exam dah ni... kite mintak cik syirah doakan untuk kite yang jauh di sini. cik syirah, nanti kirim salam kat khairil ye. wakaka...

oke cik syirah, pesan pada pak cik A nanti jangan shake hand kuat sangat ye. baiklah cik syirah, kite tak boleh lama sangat nanti makin banyak kite melalut.

maaf cik syirah, hanya doa yang mampu dikirim sebagai pengganti diri yang jauh ini. doakan kite juga yer... eh, napa jadi kite yer, mungkin bg phak baby sama kot jd KITE lah. ngeh ngeh ngeh =)

baiklah cik syirah, tak lama lagi tak boleh panggil cik syirah dah. sobs sobs..kirenya ni kite lepaskan geram nak panggil cik syirah puas2 =P

salam sayang wat kamu.
balqis yang rindu nak gaduh sama kamu ^_^

Mia-Ina 20 May 2010 at 11:34  

suke coretan cerita ni:-)

Anonymous,  20 May 2010 at 13:33  

"Wahai anakku, telah aku berusaha mencorak peribadiku sebaiknya walau aku bukan yang terbaik. Telah aku berusaha memilih bapa terbaik untukmu, jadilah anak yang soleh... Harith anakku sayang, dirimu umpama kenikmatan semanis redha yang ibu teguk sejak dahulu. Allah sentiasa memberi dengan cara Nya, ibu akan sentiasa berusaha yang terbaik buatmu."

Subhanallah... banyak yang tersirat ni =P

suhaibah 20 May 2010 at 20:33  

salam, syirah...=D
da lama kt x bertanya khabar kan?
akak mintak maaf sb akak busy ckt skrg..skrg ni akak ada kat unimas sarawak, ada kursus 2...esk ada test..baru 5 hari dtg cni, da hbs belajar 1 buku..ada 49 modul lagi nk kna belajar..huhuhu...anyway, akak doakan syirah bahagia bersama yg tersayang..maaf, akak x dpt dtg..tp akak ada pos hadiah..akak suruh kakngah yg pos sb akak da dtg cni 15/4 hari 2..huhuhu..x tau la da pos ke blom tp insya allah, smpai la 2...tunggu..hehehe..doakan akak spy mudah2an Allah permudahkan sgala urusan akak d dunia & akhirat..amiin..
wassalam...=D

الوردة الشوكية 21 May 2010 at 08:37  

wa'alaikumussalam Puan Balqis (Puan B). Senyum seindah suria, senyum semanis kurma, manis lagi senyuman Puan... Eheks!

Good luck dear friend, moga sukses dengan flying colors. Pesan pada baby, jangan notty sangat ummi nak study. Hehe... Baiklah, nanti saya pesan pada Pak Cik A suh shake hand kuat-kuat sket, mesra kasih sayang la katakan kene genggam erat :D

Mahap Puan, pasni saya takmo gaduh lagi dengan kamu, nak gaduh dengan orang lain laks. Puan nak jadi ibu, pasni kene bagi qudwah hasanah kat baby, tak boleh gaduh-gaduh lagi. Ngeeeeee :p

الوردة الشوكية 21 May 2010 at 08:38  

Kak Mia,
Terima kasih. Moga ada manfaat dalam kesukaan tersebut, insya Allah.

الوردة الشوكية 21 May 2010 at 08:40  

Anonymous :

Seorang lelaki (atau bapa) yang soleh, belum dapat mencorakkan anak-anak yang soleh solehah tetapi seorang ibu yang solehah, insya Allah dapat mencetak anak soleh solehah. Wallahua'lam. Ini berdasarkan kepada kajian saya dalam sejarah terdahulu.

Lihat kaum Luth, Hud, Nuh... Banyak lagi contoh lain dimana bapa yang wara' alim lagi faqeh, tetapi isteri dan anak-anak menjadi ujian buat mereka manakala seorang wanita yang solehah, mampu mencetak zuriat yang berkeperibadian indah seperti Asiah, Masyitah, Maryam dll.

Wallahua'lam.

Faqir ila Allah.

الوردة الشوكية 21 May 2010 at 08:41  

Salam Kak Suhaibah.

Syukran jazilan atas kiriman tersebut, belum sampai. Insya ALlah nanti sampailah tu, I will inform U later =)

Belajar baik-baik kak, manfaatkan peluang sebaiknya dan berusaha untuk jadi yang terbaik... Insya Allah. Umat Islam mesti jadi yang terbaik! :)

Salam kasih sayang wat akak.

Balqis,  21 May 2010 at 09:01  

Yelah Cik Syirah mentang-mentang de kawan lain takmo gaduh dah dengan kite. :(

Insyirah, ana dah tengok gambar kahwin abang enti patut la tak jumpa rupanya dalam slide. nampak kamu macam kurus sangat jer, sakit ker? hurm, syafakillah. jaga kesihatan baik2 ye lepas ni, takleh nak marah2 macam selalu sebab nanti kite plak kene marah dengan orang lain. huhuhuhu... apapun, feel happy baca monolog sepi :) ummi dah sayang tu. moga keredhaan mereka akan menatijahnya kemanisan buat kalian, insyaAllah.

Jangan kurus sangat, nanti melayang sekeping papan je... x comey dah ^_^

الوردة الشوكية 21 May 2010 at 20:05  

Puan B, heheheh... Okeyh apa kurus, slim melim jer :P

Eleyh, jeles lah tue cik syirah mengecil dan Puan Balqis membesar... ngeh ngeh ngeh (giler punya berlagak!) :D

Sayang, baju ana tempah tu dah pesan soh jangan ada cutting or fit tapi tailor sangat degil. Arghhh! Sangat tension! Bila pakai baju rasa tak selesa, maybe sebab dah terbiasa pakai baju yang selesa (besar) dan bila tempah dapat baju camtu memang tension jadinya sampai nak nangis masa fitting tu, hehehe :D

Itulah pasalnya kurus cikeding sekarang ni, sebab taknak bagi nampak fit so kene lah kurus. Lalalala... Ada hikmah lah tailor buat cutting, chance nak kurus tu tinggi :D muahahahaha...

Lagipun cik terapist pesan maintain berat yang nice :) supaya tulang belakang tak terlalu terbeban. So, pasni berat maintain 40kg memang macam papan roller blade lah, hak hak hak :D

siyes takleh bayang kalau 40kg jer, sedangkan 45kg pun doc paksa suh tambah 7-10kg. hahaha... takper, nak berlagak kurus sekarang ni. Sebenarnya bukan KURUS sangat pun, tapi sebelum ni sengaja menggebukan pipi so orang nampak macam syirah ni kurus lah. Kalau dulu slim macam papan, bila tembam semua orang bangga nak cubit2. Haha... Sekarang ni nak kurus pula sementara boleh kurus, hik hik hik

* mode menggatal menjeleskan Puan B *

sufygirl 22 May 2010 at 20:10  

slm, dik..akak mohon izin copy cerpen ni kat blog akak ye, moga dapat disebarkan ibrahnya utk tatapan shbt2 lain..syukran, dik! ^_~

الوردة الشوكية 22 May 2010 at 21:27  

Salam kak,
syukran jazilan... dipersilakan :)

ibtisamsyarha 23 May 2010 at 00:22  

Salam 'alaik.

Alhamdulillah, moga kekuatan itu turut dipunyai bagi diri-diri yang diuji ALLAH, ujian tanda kasih sayangNYA.

p/s: Salam ukhwah because of ALLAH, moga ukhti thabat dijalanNYA, hajat doa dari insan2 yang solehah seperti ukhti dan teman2 lain agar kita adalah muslimah yang ALLAH redhai, berbekalkan fikrah yang jelas moga ALLAH sinari jiwa kita dengan cahaya dan rahmatNYA.aamin ya robb.

Admin Al-Fatihah buat Mohd Fadhiri 4 July 2010 at 23:48  

salamunalaik..alhamdulillah..ana baru terjumpa blog ukhti..walaupun xmengenali ukhti, suka baca post ukhti..;)

dari kaklong

http://www.murabbi.net/v1/articles.php?article_id=248

Admin Al-Fatihah buat Mohd Fadhiri 5 July 2010 at 11:29  

lupa ana copy artikel utk dimasukkan dalam portal murabbi.ana letakkan sumber blog ukhti..syukran jazilan
;)

Admin Al-Fatihah buat Mohd Fadhiri 5 July 2010 at 11:29  

salamunalaik ya ukhti solehah..alhamdulillah baru terjumpa penulis asal saya telah bertunang..ana suka sangat cerpen tu..teruskan menulis..mabruk atas baitul muslim yg dibina, semoga berkekalan hingga ke syurga..

jemput masuk berkongsi ilmu di portal web islam murabbi..

www. murabbi.net

dari kaklong

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO