"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

03 January 2013

"Kenapa Ibu Tak Solat?"

Bismillahirrahmanirrahim.

"Syifa, abang pergi surau dulu, ya!" Meneladani suruhan Rasulullah supaya solat fardhu dilaksanakan berjemaah di masjid atau surau, suami saya bergegas menghidupkan enjin motosikal membelah keheningan senja. Sudah menjadi kebiasaan dia memberitahu saya sebelum keluar ke mana-mana agar saya tahu keberadaannya. Tidaklah nanti saya tercari-cari jika sudah tahu ke mana gerak langkahnya.

Bunyi deruman motosikal telah lama hilang dari deria. Saya duduk di sofa menelaah majalah Anis yang baru dibeli petang tadi. Menyiramkan jiwa dengan peringatan-peringatan, saya tenggelam dalam keasyikan bicara pena yang menyegarkan iman dan amal.

"Ibu, kenapa ibu tak solat lagi?" Humaira' bersuara menegur saya yang masih leka di ruang tamu sambil mengajuk gaya saya menegurnya jika dia belum solat. Kebiasaannya, sebaik sahaja ayahnya ke surau, saya pasti akan ke bilik air membersihkan diri untuk menghadap Rabbul Izzati.

"Hmm, ibu tak boleh solat hari ini.," saya menjawab dengan teragak-agak.

"Eh, kenapa pula? Ibu kata kita wajib solat," dia tidak berpuas hati.

"Ibu tak boleh solatlah, sayang," saya hampir kehilangan kata untuk menjawab.

"Ibu pergilah solat. Sekejap sahaja. Nanti Allah marah." Dia cuba memujuk saya dengan bersungguh-sungguh supaya saya pergi melaksanakan suruhan Allah tersebut sepertimana suami saya memujuk dia untuk melakukan sesuatu. Tangannya mengusap-usap paha saya. Saya tergamam!

"Ibu pergi solat, ya, sayang!" pujuk dia lagi. Terkebil-kebil saya dibuatnya.

"Aduhai, macammana hendak beritahu tentang uzur syari'e ini?" Saya berbisik di dalam hati. Wajahnya yang seperti guru kaunseling itu menambah tekanan di dalam jiwa saya. Dia memujuk saya seolah-olah saya sengaja tidak mahu solat.



Jawab Dengan Tulus dan Telus.

"Ibu sedang haidlah, sayang." Sudah menjadi amalan saya dan suami menjawab soalannya dengan jawapan yang benar. Memang mudah jika memberi alasan lain seperti saya sakit perut dan sebagainya. Namun, setelah difikirkan semula, mungkin ia menyelesaikan masalah hari ini tetapi kefahaman yang kita berikan sudah tentu akan mengelirukannya suatu hari nanti. Takut-takut jika saya mengatakan bahawa saya tidak solat kerana sakit perut, nanti sakit perut itu akan menjadi alasan untuk dia meringan-ringankan kefarduan tersebut kemudian hari.

"Haid? Apa tu?" Dia menyertai saya duduk di atas sofa. Hairan dengan perkataan yang belum pernah didengar, matanya terkedip-kedip memandang saya.

"Orang perempuan, apabila sudah besar akan keluar darah setiap bulan. Darah itulah yang dikatakan haid. Masa keluar darah itu, Allah kata tak perlu solat. Jadi ibu terpaksalah 'cuti'."

"Hah! Solat pun ada cuti?"

"Ya, sayang."

"Tapi, ayah tak pernah pun cuti solat."

"Orang lelaki memanglah tiada cuti solat. Bukan tadi ibu cerita cuma perempuan sahaja yang datang haid?" Saya memicit hidungnya.

"Kenapa pula?"

"Sebab orang perempuan ini istimewa. Cuba Humaira' tengok atag, ayah boleh tak mengandung?"

"Tak boleh."

"Boleh tak menyusukan adik?"

"Tak boleh."

"Kalau ibu? Ibu boleh tak mengandung dan menyusukan adik?"

"Boleh, boleh!"

"Ha, sebab itulah orang perempuan ini istimewa! Boleh mengandung dan boleh menyusukan. Oleh sebab itulah, Allah beri cuti solat."

"Oh, kalau begitu, Humaira' pun boleh cuti macam ibulah, ya?"

"Mana boleh. Humaira' belum haid lagi. Tetapi apabila Humaira' sudah besar macam ibu, apabila Humaira' dah datang haid, Humaira' dapatlah cuti solat." Saya tersenyum padanya.

"Baiklah, sekarang Humaira' pergi ambil telekung dan solat Maghrib, ya?"

"Ala, Humaira' nak solat dengan ibu."

"Tak boleh sayang, tapi ibu boleh temankan Humaira'solat. Jom kita pergi ambil telekung."

Saya menarik tangannya ke bilik, dan memakaikannya telekung. Ketika dia solat, saya berada di sisi untuk menemaninya. Walaupun solatnya tidaklah sesempurna mana, apa yang penting ialah dia tahu kewajipannya kepada Allah dan tidak sesekali mengabaikannya.

"Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan solat. Ya Tuhan kami, perkenankanlah doa kami."



Mutiara Untuk Ibubapa.

Dalam kita memahamkan anak-anak tentang syariat yang ditetapkan oleh Allah, kita hendaklah sentiasa memberitahu perkara yang sebenar. Jangan memberi jawapan sekadar ingin melepaskan diri kerana ia akan mengelirukan anak-anak.

Sebagai contoh, apabila anak bertanya kenapa kita tidak berpuasa atau tidak solat, disebabkan tidak mahu bercerita tentang haid, kita mengatakan bahawa kita sakit perut. Jadi, anak-anak akan membuat kesimpulan bahawa kita boleh meninggalkan solat dan puasa hanya kerana sakit perut. Sedangkan kesimpulan yang dibuat itu jelas tidak sepertimana yang termaktub di dalam syariat.

Berhati-hatilah memberi alasan atau penjelasan kerana anak-anak akan mengingatinya kerana mereka seperti span yang akan menyerap apa sahaja maklumat yang kita berikan.


Dipetik dari buku "Begini, Sayang!" tulisan Hasifah Zainuddin.


p/s: Buku yang perlu dibaca sebagai satu kaedah/tatacara bercerita kepada anak-anak dengan cara mudah mengikut kesesuaian pemikiran kanak-kanak dalam menerangkan sesuatu. Banyak kisah menarik, insya Allah :)

2 leaves:

.:~GAPAI REDHA ILAHI~:. 3 January 2013 at 23:10  

salam kak..

sy dh hbs baca buku tu..
walaupun sy takde anak lagi [belum berkahwin], tp mudah-mudahan berguna utk masa depan insyaAllah..

pendekatan yg simple tp sgttt bermakna..

~seawal-awal agama adalah mengenal Allah~

:)

Insyirah 4 January 2013 at 14:33  

salam.

alhamdulillah :)

semoga nanti dimanfaatkan pula ya! insyaAllah :)

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO