"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

29 January 2013

Dahulu Dan Sekarang

Bismillahirrahmanirrahim.

Budak ni memang suka ketawa, kadang-kadang bila melihat orang lain ketawa pun dia boleh menyampuk ketawa juga. Kadang-kadang, sebab nak ambil hati orang lain pun boleh nampak dia berpura-pura ketawa. 



Gambar masa Amir Solihin lingkungan usia 5 bulan kalau saya tak salah. Tawanya tak nampak gigi, sebab memang belum ada gigi lagi :)


Amir Solihin mula ada gigi semasa berusia 10 bulan, syukur Allah lambat berikan gigi kepada Amir Solihin. Sekarang ni suka sangat menggigit orang, mangsa utama dan pertama adalah suami saya. Gemar juga Amir Solihin mencakar orang, yang ini kami suami isteri sama-sama menjadi mangsa. Sampaikan kalau dicubit atau cakar, selagi tak berdarah memang dia tak puas hati.


Gambar baru-baru ini, seronok memakai snow cap sampai tersengih nampak la barisan gigi-gigi yang baru nak tumbuh.

Setiap kali Amir Solihin 'buat perangai' nak mencubit dan mencakar, dengan muka geram dan tindak balas yang aktif saya akan tadah tangan dan kuat-kuat cakap supaya Amir Solihin dengar;

"Ya Allah, jadikanlah Amir Solihin anak yang soleh. Perbaikilah akhlaq Amir Solihin. Amin ya Allah!"

Setiap kali itu juga kadang-kadang dia terus ketawa, kadang-kadang dia akan menarik cermin mata saya pula. Memang tidak boleh 'dibiarkan' tanpa pengawasan kalau Amir Solihin bermain dengan kanak-kanak lain. 2 minggu lepas, untuk suntikan bayi yang terakhir (1 tahun 6 bulan). Semasa di klinik, Amir Solihin main dengan seorang kanak-kanak perempuan seusia dengannya.

Suami dah beritahu kepada ibu kanak-kanak tersebut supaya berjaga-jaga kerana Amir Solihin sangat pantas apabila mahu 'menunaikan hajatnya' (gigit atau cubit orang). Ibu kanak-kanak tersebut dengan selamba cakap, anaknya pun aktif. Tak apa, biarkan mereka main bersama-sama. Memang kanak-kanak tersebut sangat comel, kulit putih dan pipinya masyaAllah gebu dan bulat! Saya pun geram tengok :)

Tiba-tiba, dengan sepantasnya Amir Solihin peluk dan terus menggigit pipi mungil kanak-kanak tersebut. Apa lagi, menangis tak bersuara terus. Suami terus minta maaf dan bawa lari Amir Solihin. Tak lama kemudian, saya tengok kanak-kanak perempuan tersebut cari Amir Solihin nak ajak main. Er? Dah lupa yang tadi dia kena gigit la tu.

Dahulu, kalau berjalan suami hanya letak Amir Solihin dalam 'baby carrier'. Tapi sekarang, cuba nak praktis untuk mengikat tali di badannya. Memang orang nampak 'kurang sopan', orang melihat seperti mengikat binatang tetapi apabila difikirkan KESELAMATAN memang akan cari jalan untuk tidak membiarkan Amir Solihin hilang dari pandangan mata.

Bak kata Dr Mariani, pensyarah kanan Universiti Malaya. "Kalau di luar negara seperti United Kingdom, mereka mengikat anak dengan tali atas sebab mementingkan keselamatan tetapi di Malaysia masyarakat memandangnya seperti tidak sopan kerana memberi tanggapan perkara tersebut seolah-olah menganggap anak seperti binatang."

Er?

0 leaves:

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO