"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

08 January 2013

Pakaian Taqwa

Bismillahirrahmanirrahim.

Pernah ada yang bertanya kenapa seorang wanita berpakaian begitu, kenapa pula seorang muslimah berpakaian begini. Memerhati, membaca coretan-coretan sebahagian muslimah di kanvas maya memberikan saya dimensi pemikiran berbeza dengan saya yang dahulu. Bergaul dengan pelbagai jenis masyarakat memberikan saya corak pentafsiran berbeza dengan saya yang dahulu. Semakin ramai kita bergaul, semakin banyak yang akan kita pelajari. InsyaAllah.

Asasnya seorang muslimah diberikan garis panduan dalam tatacara pemakaian mengikut syariat.

1. Mestilah longgar, tidak menampakkan susuk tubuh.
2. Tebal, tidak menampakkan kulit.
3. Labuh menutupi bahagian-bahagian kewanitaan.

Ada yang memilih memakai tudung labuh. Ada yang memakai tudung biasa sahaja. Ada yang memakai purdah. Ada yang memakai khimar. Ada yang memakai selendang. Ada yang memakai pashmina.

Ada yang suka memakai baju kurung. Ada yang suka memakai jubah. Ada yang gemarkan abaya. Ada yang memakai t-shirt labuh muslimah. Ada yang memakai blous labuh. Ada yang memakai... (banyaknya pakaian wanita, tak tertulis)

Apapun bentuk pakaian yang menjadi citarasa, pilihlah pakaian yang memenuhi kritiria penutupan aurat. Apa jenis sekalipun namanya, pilihlah yang menutup aurat dengan sempurna :)

Pelbagai produk dilabelkan sebagai 'busana muslimah' tetapi tidak patuh syariah. Saya sendiri pun tak tahu kalau-kalau ada garis panduan yang diberikan oleh pihak berwajib dalam melabel produk. Macam kes logo halal contohnya, ada garis panduan yang disediakan. Ketat lagi menjaga tetapi dalam pemantauan berkala pun masih ada pihak-pihak yang ambil kesempatan sambil lewa dalam menjaga peraturan yang ditetapkan. Tiada sifat amanah dalam berniaga.


Sebaik-baik Pakaian.

Ada wanita selesa memakai tudung biasa-biasa berbanding bertudung labuh, kritirianya memenuhi syarat tatacara pemakaian syariat. Ada yang lebih selesa memakai tudung labuh dan ada yang aman memakai purdah.

Bila ada yang bertanya, saya selalu tanya ada bentuk kesalahan tak dari segi asas berpakaian menutup aurat. Kalau jawapannya tiada, maka tidak perlulah berjela-jela menjawab.

Ada manusia, apabila memakai tudung labuh akan menambahkan taqwa kepada Allah. Ada muslimah, apabila mengenakan purdah akan menambahkan taqwa kepada Allah. Ada wanita, pemakaian biasa-biasa (memenuhi syarat menutupi aurat) menambahkan taqwa kepada Allah.

Manusia, berbeza. Ada orang, bila pakai tudung labuh dia tak rasa bertambah taqwa tetapi dia rasa riak. Ada orang, bila pakai purdah dia tak rasa bertambah taqwa tetapi dia rasa sombong dengan manusia lainnya.

Ada orang, bila pakai baju kurung dia akan rasa bertambah taqwa. Ada orang bila pakai jubah, dia akan rasa bertambah taqwa. Ada orang bila pakai abaya, dia akan rasa bertambah taqwa.

Dan, sebaliknya pun macam tu juga.

Bila mengenakan pakaian, soalan kepada diri :

Adakah pakaian ini memenuhi syarat penutupan aurat?

Kalau jawapannya YA, mungkin boleh ditambah kepada :

Adakah pakaian ini menambah taqwa kepada Allah?

Kalau jawapannya TIDAK, usahakanlah untuk memakai pakaian yang boleh menambahkan taqwa kepada Allah. Atau setidak-tidaknya, tidak menjadikan kita sombong dengan manusia apatah lagi kepada Allah.

Kalau jawapannya YA, maka sentiasalah mengingati Allah :)

Kadang, orang lain apabila memakai jubah bertambah taqwa kepada Allah tetapi untuk orang lain pula berbeza. Mungkin apabila menyarungkan t-shirt muslimah yang disertakan dengan skirt labuh berwarna gelap akan membuatkan dia menjadi lebih bertaqwa.


Kenapa lain-lain pula?

Setiap manusia berbeza dan iman kita tentulah tidak sama.

Jangan sesekali merasakan apabila ada yang sentiasa memakai sejenis pakaian sahaja, maka kita andaikan dia begitu dan begini. Dia tidak merasa perasaan mazmumah kerana memang itulah 'uniform' apabila memerlukan dia menutup aurat dengan sempurna sebaliknya perasaan manusia lainnya yang seringkali suka bersangka-sangka.

Maka, kita sendirilah yang perlu beristighfar kerana berburuk sangka kepada orang lain.

"Abaya tu kan mahal, dia nak menunjuk-nunjuk la tu."

"Pakai jubah nak tunjuk alim lah tu."

"Mana orang pakai baju kurung panas-panas ni, buang tabiat ke apa."

"Baju kurung pakai masa hari raya je lah. Low class."

Allah... Berhati-hatilah.

JANGAN sesekali berfikir orang lain berburuk sangka terhadap kita kerana mungkin hakikatnya kitalah yang berburuk sangka kepada orang lain dengan menganggap orang lain berburuk sangka kepada kita. Kita tak boleh jaga hati orang lain tetapi kita boleh ingatkan hati sendiri, kan? :)



Berselisih pendapat itu biasa, biasakanlah meraikan pendapat masing-masing, saling menjaga adab dan silaturrahim.

"Barangsiapa yang berlebih-lebihan dalam berpakaian maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan kepadanya di hari Akhirat." - mafhum hadith.

Nauzubillah.

Sebaik-baik pakaian, adalah pakaian taqwa.

Wallahua'lam.


Ummu Amir.

2 leaves:

Nur Maizan Nazmal 9 January 2013 at 13:00  

Mabruk alaiki, Kak Insyirah. Artikel yang sangat membuka mata. Mohga Allah redha akak dan keluarga :)

Insyirah 9 January 2013 at 16:14  

Allahumma amin.
jazakillah

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO