"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

14 September 2012

Sweetnya Mereka

Bismillahirrahmanirrahim.


Beberapa hari lalu, saya pun tak ingat hari apa sebenarnya. Tapi masih baru juga la, dalam perjalanan dalam kereta dan berhenti di lampu trafik, saya sempat melihat ke luar jendela. Sambil tersenyum memerhati, saya maklumkan kepada suami.

"Tengok tu, suami dia tinggal isteri dia jalan terkedek-kedek kat belakang."

Suami pun melihat sekilas sebelum memulakan pemanduan.

"Diorang walkathon tu... Lumba siapa menang, sebab tu isteri dia kena tinggal."

Saya sambung senyum. Nak tergelak pun ada, sekilas melihat mereka saya mengagak mereka pasangan Arab yang telah mencapai usia veteran. Rambut si suami sudah memutih kesemuanya, sedangkan si isteri berbadan besar.

Suami menyambung bicara.

"Biasa saja perempuan selepas berkahwin semakin 'lebar'. Aisyah RA pun selepas berkahwin dengan Nabi SAW, bila dah lebar kan Rasulullah kalahkan Aisyah RA dalam larian."

Macam kene lastik di hidung!

Program diet saya untuk menguruskan badan sentiasa digagalkan oleh suami. Macam-macam provokasi dan ayat-ayatnya yang membuatkan saya terpaksa membatalkan program diet saya. T_T

"Ala, nak kurus buat apa nya... Dulu kan dah puas kurus."

Beberapa hari saya berjaya hidup tanpa memakan nasi, tetapi dengan selamba suami ajak makan nasi. Yum yum, nak buat macammana. Sami'na wa ato'na, kami dengar dan kami patuh. Bismillah, makan.

"Perempuan ni dimomokkan dengan kurus itu cantik. Eleh, macam la cantik sangat kalau kurus."

Adeh... Satu lagi provokasi yang membuatkan saya perasan 'comel'.

-------------

Suatu ketika, saya melihat-lihat album gambar. Saya memberi komen kepada suami, apabila memakai tudung labuh (bulat) sebenarnya membuatkan wanita jadi 'kurus' kerana menyorok kesemua keindahan tubuhnya. Tetapi ramai wanita muslimah yang tidak setuju dengan saya, ramai muslimah yang dahulunya bertudung labuh (bulat) bertukar kepada tudung Lycra yang katanya lebih elegan dan membuatkan diri pemakai kelihatan lebih ramping. Maklumlah, bila bertudung labuh (bulat) membuatkan pemakai kelihatan 'kembung' kerana tudungnya bulat.

Suami memberi komen.

"Biasalah, perempuan kan takut dikatakan GEMUK. Sebab tu dimomokkan dengan alasan begini, sebabnya bila pakai tudung SINGKAT boleh lah tayang bahagian badan."

Saya terdiam. Tak tahu nak jawab apa. Betul juga tu.

Saya tidak bersetuju wanita berbadan gempal memakai tudung hanya sehelai, kerana masih menampakkan bahagian-bahagian badan yang membuatkan lelaki tak jemu memadang. Allahu Rabbi. Tudung labuh bersaiz XXL pun kalau kainnya melekat di badan, masih menggusarkan hati saya untuk menyarungkan di badan. Sudahnya, biarlah nampak GEMUK dan KOLOT, tidak elegan dan apa sahaja bahasa sekalipun... Tudung labuh (bulat) yang dua lapis itu lebih menenteramkan hati saya walaupun selalu terpaksa bergaduh dengan Amir Solihin yang sangat suka menarik tudung saya.

Penat menseterika tudung, bila disarungkan ke badan... tak sampai 5 minit dah kedut beribu-ribu-ribu. Kadang, timbul pula pertanyaan.

"Nanti orang tengok, orang kata imej muslimah ni selekeh."

Lalu orang pun tak rasa tudung labuh is the best tudung in the world for muslimah T_T

-----------

Pergi jalan-jalan waktu petang di Tasik Shah Alam, lepaskan Amir Solihin untuk berlari sepuas-puasnya sehingga dia sendiri menangis dah tak larat nak berjalan.

Suami berjalan di hadapan, saya mengikut di belakang. Sambil melihat Amir Solihin, saya sempat merakam beberapa gambar mereka. Dan akhirnya, saya tersengih bila teringat peristiwa melihat pasangan veteren tersebut walkathon.



Saya yang muda pun terkedek-kedek ditinggalkan suami, kalau saya dah tua... Jauhnya mungkinkah sebatu? Erk... T_T


Ummu Amir :)

1 leaves:

imantizz_truper 16 September 2012 at 11:52  

nampak gemuk depan org tak apa...^_^...pakai tudung labuh rasa selamat kot..hehehe

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO