"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

25 September 2012

Bertemu Sahabat Blogger

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, tanggal 17 September 2012 Allah aturkan rencana yang sangat indah. Perancangan Allah yang sentiasa mendahului perancangan manusia, dan Dialah Perancang terhebat. Alhamdulillah.

Cecer Syud atau Aunty Syudde. Gelaran yang saya panggil kepadanya. Saya sangat menyukai tulisan beliau di dalam blog, saya selalu mengikuti tulisan santai tetapi penuh berisi. Saya mula mengenali blog beliau 4 tahun lalu, semasa saya masih bujang dan beliau pun masih di Malaysia. Setelah 4 tahun berkenalan akhirnya Allah aturkan satu pertemuan indah pada 17 Septemper 2012.

Awalnya, saya sangat berhasrat untuk mengirimkan barang kepadanya. Tarikh keberangkatan ke United Kingdom saya catatkan di dalam handphone. Saya masih menanti dengan debaran barang yang saya kirim dari sahabat saya, akhirnya saya meminta jasa baik suami untuk mengambil barang-barang yang mahu saya kirimkan kepada Cecer Syud di Bangi by hand. Bimbang tak sempat menghantar melalui perkhidmatan pos.

Selepas barang yang ditunggu hampir sebulan lamanya berada di tangan, saya minta tolong pada ayahanda untuk mengirim melalui perkhidmatan pos. Ya, alamat yang diberikan Cecer Syud nun di Bukit Kayu Hitam. Suami menyakat saya, "Susah-susah sangat, naik bas ke Kedah serah je by hand." Keterlaluan je bunyinya :P

Pada 14 September bersamaan hari Jumaat, saya melihat inbox di facebook. Tak tahu nak cakap, rasa agak terkilan kerana barang yang saya kirimkan belum sampai. Cuba untuk 'meredhakan' peristiwa tersebut kerana saya dah bersungguh-sungguh usaha, natijah itu urusan Allah. Bila ralat menyelubungi hati, saya istighfar banyak-banyak kerana 'menyibuk' tentang kerja Allah. :'( Itulah manusia, sentiasa alpa.

15 September, Cecer Syud maklumkan barang sampai kepada kakaknya dan insha Allah akan dibawakan kepada beliau yang sudah berada di Pulau Pinang. Subhanallah. Allah 'sengaja' nak uji keyakinan saya sebenarnya, Allah nak suruh lebihkan usaha kepada Dia. Allahuakbar. Sudah di kira 'nasib baik' barang tersebut sampai kerana 16 September cuti umum Hari Malaysia. Betapa Allah nak sampaikan juga hajat saya kepada Cecer Syud.

17 September 2012, suami yang awal-awal lagi menawarkan diri mahu mempertemukan kami. Selepas Asar, kami suami isteri memulakan perjalanan ke KLIA. Flight Cecer Syud pada jam 8.30 malam, jadinya dia mahu check in jam 7 malam, insha Allah semoga ada keberkatan pada usia yang terhad. 6.20 petang kami selamat memarkir kereta di KLIA, saya terus ke ruangan departure. Mencari-cari sosok Cecer Syud.

Tak jumpa. Kebetulan, ramai sungguh orang di KLIA. Barangkali pelajar di Timur Tengah yang mahu pulang ke tempat pengajian masing-masing :) Saya menalifon Cecer Syud, dan... beberapa saat kemudian beliau muncul dari arah belakang saya. Subhanallah.

Tak sampai berapa minit, soalannya.

"Mana Amir?"

Erk...! Amir Solihin juga yang dicarinya :) Ummu Amir yang ada depan mata ni tak dihiraukan pula.
 
Melihat Abu Amir dan Amir Solihin dari jauh, saya menalifon suami kerana Cecer Syud mahu bertemu mata dengan Amir Solihin. Susah sikit untuk mendukung kerana Amir Solihin kurang mesra dengan muslimah, dia lebih ramah dengan muslimin. Mungkin kerana sudah biasa di bawa Abu Amir bertemu sahabat-sahabat :)

Lama juga nak serasikan Amir Solihin dengan Cecer Syud, Amir Solihin tak nak lepaskan pelukan dan sibuk mahu berlari di atas lantai. Di tegur-tegur orang yang ada di ruangan legar, sibuk nak main roda beg bagasi orang lain. Finally, dapat la juga Cecer Syud merasa dukung Amir Solihin walaupun beberapa minit yang begitu eksklusif. Alhamdulillah :)


Ummi pujuk Amir Solihin, bagi chance sekejap pada Aunty Syudde yang nak sangat dukung.


Menyoroti wajah Aunty Syudde.
Aunty punya poskad ada kat peti ais rumah Amir Solihin tau!
 
Jam 7 malam, kami minta diri memberi ruang kepada keluarga Cecer Syud untuk wida'.

--------

Alhamdulillah, sekejap tapi sangat bermakna. Rupanya kakak Cecer Syud berjiran dengan bapa saudara saya, Allah kecil sangat dunia ni :)

Sebelum tidur, suami bercerita yang membuatkan saya geli hati.

"Tadi, ayah dia (Cecer Syud) cakap... 'Saya nak bagitahu satu ni, saya nak minta maaf dulu la ye sebab curiga bila dia habaq kata nak jumpa kawan, tanya kenai kat mana dia jawab kenai kot internet. Kita bimbang nak kirim barang la, takut dengaq macam-macam kat berita. Takut kirim dadah ka apa ka. Saya minta maaf ya.' Apa lagi, Abang senyum je. Kalau cerita ni semula kat dia (Cecer Syud), apa agaknya respon dia ye?"

Allah. Itulah dia hati seorang ayah yang soleh, sentiasa peka dan cemburu dengan anaknya. Dengan siapa anaknya berkawan, dengan siapa anaknya keluar. Cemburu di sini maksudnya selalu ambil tahu perihal anak :)


Ayah Cecer Syud berbual dengan Abu Amir.
 
Bila dah jumpa bertemu mata sendiri dengan suami, barangkali ayah Cecer Syud terus lega :)

Cecer Syud, bersyukurlah anda kerana anda punya ayah yang sangat ambil berat tentang anda. Sila jaga diri, jaga iman baik-baik kat tempat orang! :)

 -----------

23 September 2012.

Saya dan suami ikut rombongan pengantin ke Cheras, berhenti solat Zohor di Masjid Azzubair Ibnul Awwam. Saya terperasan satu sosok yang sangat familiar. Saya nak tegur, takut salah orang. Sabar, sabar. Sementara suami solat berjemaah saya dukung Amir Solihin bawa berjalan sekitar masjid. Kami tak boleh solat bersama semasa musafir kerana sudah banyak kali ditegur orang ramai, bimbang Amir Solihin kene culik kerana terlalu ramah. T_T

Suami selesai solat, ambil Amir Solihin pula. Saya solat. Recall minda, dan selepas solat sosok tersebut masih sedang solat (dia yang tadinya pun memegang bayi). Selepas dia selesai solat, mahu keluar ruangan solat. Saya menegur. Sah, tak salah orang :)

Saya selalu ikut tulisan beliau di blog tetapi hanya sebagai silent reader.

Sempat bertaaruf dan beliau minta diri, bayinya di tinggalkan di dalam kereta bersama suami. Jadinya, dia memesan saya untuk meninggalkan jejak di dalam blognya.

Bila Allah nak temukan, Dia akan buat manusia tu rasa nak ke suatu tempat pada masa yang sama. Sama juga bila Allah nak matikan, Dia akan buat manusia tu rasa nak ke sana pada masa tersebut. Bila Allah nak matikan hamba Nya di dalam kereta, Allah akan gerakkan hati hamba tersebut untuk ke kereta. Masuk dalam kereta tiba-tiba kena serangan jantung, terus meninggal dunia. Kuasa Allah, kun fayakun. Simple je, tapi kita semua selalu tak sedar.

Ya, Insyirah. Selalu sedarkan diri ye!

Wallahua'lam.


Ummu Amir.

6 leaves:

Unknown 26 September 2012 at 02:51  

salam..syuuk ni budak SMJ eh dulu? :)

ambik tesl kan dkt UK?

am i'm right?

rasa macam jumpa dia dekat jordan tahun ni :)

Insyirah 26 September 2012 at 13:00  

@ Qaniah Mawaddah.

Waalaikumussalam, ya TESL di UK, dia pergi jordan bulan 4 haritu.

Unknown 26 September 2012 at 17:35  

indahnya pertemuan kadang-kadang mengundang perpisahan yang memilukan hati... semoga bertemu jua di syurga abadi...

Unknown 26 September 2012 at 17:39  

Pertemuan bersama insan yang dikasihi adalah saat yang indah, namun apabila terpisah mula terasa pilu dihati.. Hanya doa, memohon semoga ditemukan kembali...

Kerikkerik 26 September 2012 at 21:05  

Qani'ah Mawaddah:

Ya ya betui2. Saya ex-smkj & amek TESL kat UK. :)

Insyirah Soleha:

Ummi memang pandai bagi saya terharu sorang-sorang sobsob :') Kuikuikui.

Unknown 26 September 2012 at 23:16  

hehe.. ye kee.. betullah kiranya :)

ritu dia dtg jordan..jumpa dia dekat masjid universiti.. ^^

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO