"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

16 September 2012

Pengantin Remaja

Bismillahirrahmanirrahim.


Terlihat gambar ini di laman sesawang, tersenyum. Cuit-cuit manja, timbul idea.

Khamis lalu, saya mencatat di dinding facebook dengan soalan secara umum :

Apa perasaan anda apabila melihat pasangan muda yang bernikah pada usia awal 20-an (atau usia 18-23 tahun?). Apa persepsi anda dengan pernikahan di awal usia?

Kalau anda pasangan yang bernikah di awal usia, apakah cabaran-cabaran yang anda lalui sebagai "pengantin remaja"?

Beberapa komentar yang dihantar oleh rakan di dalam facebook.

[Komentar Pertama]

Bagusnya bila dengan berkahwin awal tu dapat selamatkan diri keduanya dari perkara-perkara tak baik seperti zina dan lain-lain dengan syarat both pun sudah bersedia memikul tanggungjawab lepas kahwin dan bukan je excited nak cantik-cantik dan bahagia masa hari nikah dan walimah. Bagusnya lagi dapat ajar keduanya supaya bertanggungjawab dan lebih matang. Bagus lagi bila kahwin awal, awal dapat anak, masa muda masih banyak tenaga dan masa, dapat didik anak lebih baik. Masa muda badan masih sihat dan berdaya, banyak boleh dilakukan bersama.

Keburukannya bila kahwin sekadar nak menghalalkan yang haram padahal belum sedar tanggungjawab yang lebih besar dari tu. Tambah buruk lagi bila tak sedar hakikat yang berkahwin ni bukan bahagia saja, ada dugaan dan cubaan.. lepas kahwin ada ujian sikit mula la cerai dll...

[Komentar Kedua]

 kahwin muda, ummmm~~~~

kahwin muda... TANPA persiapan emosi, diri, ilmu.. --> TAK BAGUS.
kahwin muda.. DENGAN persiapan emosi, diri, ilmu --> SILAKAN..

kahwin itu sunnah.. kahwin awal itu terserah..
kahwin.. bukan mainan. kahwin perlu ada motif dan tujuan.
setakat kahwin untuk main-main.. perlu difikirkan lagi berkali-kali

kerana kahwin memberi impak yang besar pada pembinaan UMMAH yang hebat. :)

{salam merenung mimpi (impian & cita-cita kita semua) :) }

[Komentar Ketiga]

Nak kongsi boleh kak Insyirah Solehah...??
 
Nani bertunang tahun lepas dalam sebulan selepas SPM, sedih sangat masa tu sebab terpaksa. Nani sangat tidak suka dengan budaya couple, bila melihat orang lain bercouple Nani rasa tak seronok. Ummi Nani penduduk dan orang Arab Jordan, Abi orang Kelantan-Siam.

Nak dijadikan cerita, Ummi nak Nani jadi rakyat Jordan. Tak pernah tahu siapa dia (kini menjadi suami), bila Ummi dan Abi cakap nak tunangkan Nani memang rasa kuat sangat pemberontakan dalam diri. Nani masih remaja dan nak hidup sebagai seorang remaja bukannya sebagai seorang isteri. Tapi aturan Allah, siapa boleh halangkan? Dari hubungan rapat dengan keluarga, Nani buat hal sendiri. Boleh dikatakan Nani sangat menyesal dengan apa yang Nani lakukan dulu.
 
Siapa boleh jawab dengan Nani yang dia dalam keadaan inginkan kehidupan seorang remaja tetapi ditunangkan, boleh ke dia menerima keadaan tu dalam keadaan tiba-tiba? Kalau boleh, Nani salute sangat!

Nani banyak mengadu pada sahabiah Nani, dia tak henti-henti pujuk Nani untuk menerima apa yang mak dan ayah tentukan sebab redha ada di situ. Dia cakap pada Nani, mungkin sebab Nani tak pernah bercouple jadi Allah nak jaga, jodoh cepat. Nani masih tak boleh terima apa yang sahabiah cakap. Nani kenal dengan suami pun masa bertunang.

Nani jatuh cinta pada suami masa tempoh bertunang, wajahnya yang sejuk dan tenang. Tapi masa tu dia langsung tak memandang Nani, Abang Long Nani nakal, dia tukar-tukarkan kami punya nombor handphone. Jadi, kalau lama-lama takut tak terjaga. Sepatutnya kami bertunang sehingga Nani graduate sebagai dokyor. Tapi, dah kahwin suami pula tak bagi sambung perubatan, ambil Bahasa Arab tapi sempat belajar 3 bulan sahaja. Sekarang dah tukar bidang dan universiti, mungkin belajar jarak jauh.

Nani maklumkan kepada Abi, Abi berbincang dengan Walid (ayah mertua), kata sepakat diambil untuk kami menikah April tahun lepas. 2 bulan sahaja bertunang. Kami nikah khitbah (nikah gantung) selama 3 bulan, baru kami walimah. Tapi Allah bagi rezeki selepas berkahwin terus Nani mengandung. Nani selalu kekajangan dan collapse, ditahan dalam wad. Minggu ketiga, doktor sahkan ada dua infant yang terbentuk (kembar). 3 bulan Nani duduk di hospital kerana alahan yang teruk.

Keluar wad, terus walimah. Nani ikut suami balik Jordan. Tapi disebabkan beberapa masalah, suami hantar Nani balik Malaysia atas permintaan Abi. Jadi, terpaksa ikut. Saat 'perpisahan' inilah kepercayaan, kesetiaan dan kejujuran di antara kami teruji. Mungkin nak tengok kekuatan ikatan kami. Masa tu kandungan masuk bulan ke-4.

Nani dapat mesej dan panggilan dari seorang perempuan, kata-katanya nak meruntuhkan rumahtangga kami yang baru bernikah. Nani pula keadaan sensitif, mudah percaya dengan kata-katanya. Itulah cabaran yang hebat pernah dilalui. Masa tu suami sedang menduduki peperiksaan, keadaan jadi genting.

Perempuan tersebut bagai menyimbah minyak ke bara api. Makin maraklah kan? Nani pun tak tahu kenapa Nani mesti bertindak sedemikian, tak makan dan tak minum. Berkurung dalam bilik. Ummi dan Abi memujuk agar makan sebab babies perlukan nutrien yang cukup. Bila mereka sebut tentang babies, Nani terus menangis. Felt regret because got the twins pregnancy.

Ummi dan Abi talifon Abang Long agar bawa suami balik Malaysia supaya semuanya dapat diselesaikan dengan baik. Ummi juga minta bantuan sahabiah untuk bertanyakan Nani hal sebenar. Bila dengan sahabiah, Nani baru rasa tenang untuk bercerita. Nani tenang dengar suaranya, tenang bila dia peluk dan memujuk. Apa yang dia katakan, Nani ikut sahaja.

Tapi, Nani tak tahu pada masa yang sama suami dan abang dah berada di rumah. Bila sahabiah keluar, Nani ambil angin di beranda dalam bilik Nani. Nani tak tahu suami masuk ketika itu, tapi memang keadaan sangat genting. Deria bau Nani kuat masa mengandung, Nani boleh bau pewangi suami, memang betul suami berada di situ. Keadaan tak terkawal, Nani kemurungan dengan tekanan yang diberikan oleh wanita tersebut agar Nani lepaskan suami atau menerimanya sebagai madu.

Nani langsung tak boleh tengok muka suami, rasa dikhianati. Nani tak izinkan suami mendekati, masa tu Nani mula hilang pertimbangan. Si kain putih yang berkembang di dalam rahim menjadi mangsa, Nani pukul sekuat hati dan cakap "I hate the babies" padahal Nani sangat sayang dengan babies tapi disebabkan perasaan yang merasa dikhianati suami dan Nani membenci benih suami yang ada dalam kandungan. Suami terkejut dengan tindakan Nani, dia bimbangkan Nani keguguran dan sangat kasihankan babies.

Nani tak boleh meronta bila suami peluk seerat-eratnya, tenangkan Nani dengan kalimah Allah. Nani terduduk selepas tu, semua family masuk mengejut dalam bilik melihat apa yang berlaku. Akhirnya, tak nak keadaan semakin buruk, Abang Nani berikan ubat tidur. Dia seorang doktor, dia tahu apa yang dia perlu lakukan kepada Nani.

Bila bangun, keadaan jauh berbeza. Nani lebih tenang dan boleh kuatkan diri. Gagahkan kaki untuk turun ke tingkat bawah, Nani tahu suami ada di situ. Di anak tangga akhir, suami merenung Nani. Nani rasa nak lari tapi sahabiah masih tetap setia ada di rumah, datang memegang tangan Nani dan cuba memujuk agar Nani bagi ruang kepada suami untuk menjelaskan duduk perkara yang sebenarnya dan cerita apa yang berlaku. Bertakung air mata Nani, rasa dugaan terlalu berat. Nani berikan talifon Nani kepada suami dan ceritakan semuanya. Sungguh! Air mata Nani tak kering sepanjang bercerita. Suami bertakbir dan mengucap panjang, suami cakap "Haza al-fitnah... al-fitnah!" Sahabiah cuba beri sokongan pada Nani, Nani hanya diam dan tak tahu harus percaya kepada siapa.

Suami tahu sukar untuk Nani percaya, lalu suami mendail nombor wanita tersebut menggunakan talifon Nani dan buatkan loud speaker. Masa tu suami buktikan bahawa beliau tidak salah, memang benar. Wanita tersebut merayu-rayu meminta suami mengambilnya sebagai isteri kedua. Nani mula rasa nusyuz pada suami, bila suami menolak permintaan wanita tersebut, dia menangis terisak-isak.

Bila suami dah habis cakap, Nani terus peluk kaki suami dan cuba untuk berlutut tapi suami menghalang kerana kasihankan Nani yang berbadan tiga (including the twins). Suami duduk sama dan tenangkan Nani, suami katakan dia tak kisah dan faham keadaan Nani yang sensitif disebabkan pembawakan budak. Itulah dugaan paling teruk kami alami.

Hikmahnya Alhamdulillah, kami sangat bahagia selepas itu. Sehingga hari ini kami seperti pasangan baru bernikah. Alhamdulillah, si kembar juga sudah berusia 9 bulan. Walaupun adik ada masalah kesihatan pada awalnya tetapi boleh diatasi dengan baik. Selepas pembedahan, Syeikh Aqil semakin sihat cuma perlu alert bimbang terkena gangguan pernafasan.

Awalnya, kandungan Nani disarankan untuk digugurkan kerana bermasalah tetapi Nani teruskan. Alhamdulillah, kakak sihat walafiah cuma adik ada masalah jantung berlubang dan paru-paru. Tapi, mengenai jantung berlubang dah sembuh selepas pembedahan, paru-paru sahaja masih bermasalah.

Alhamdulillah. Dengan izin Allah Nani baru disahkan mengandung sebulan anak ketiga (kandungan kedua). Insha Allah bayi akan lahir semasa kakak dan abang kembarnya berusia 18 bulan. Rezeki melimpah ruah... Alhamdulillah.

Doakan kebahagiaan kami dunia akhirat. Sebelum cerita pada akak, Nani dah minta kebenaran suami dan diizinkan. Nani harap janganlah ada yang interfere hubungan orang sampai retak menanti belah, bimbang berbalik semula kepada empunya diri. Suami izinkan Nani tukar bidang farmasi, mungkin hanya belajar jarak jauh sebab mengandung lagi ^_^ belajar bukan untuk bekerja, hanya persiapan kalau nanti ada desakan keadaan yang memaksa untuk bekerja. ^_^

...............

Senyum :)

Teringat semalam dalam Soal Wanita (walaupun isunya mengenai perniagaan) TV Al-Hijrah, kata-kata tetamu jemputan sangat saya suka.

"Semakin awal kita mula, semakin awal kita jatuh maka semakin cepat kita bangun."

Insha Allah :)

Tidak ada rumahtangga yang tidak ditimpa badai, apatah lagi bila pasangan yang bernikah masih belasan tahun. Kurang ilmu, kurang pengalaman apatah lagi kurang amalan... Maka, ujian yang melata terasa semakin berat. Mudah-mudahan semua ujian yang mendatang membuatkan kita semakin erat memegang tali Allah :)

Rumahtangga ikon terbaik, Rasulullah SAW pun pernah ditimpa badai ujian. Inikan pula kita manusia biasa yang sentiasa berusaha untuk membaiki diri, pastilah banyak kekurangan yang membuatkan perjalanan hidup ada naik dan turunnya.


Wallahua'lam.

(Maaf, saya tak dapat nak masukkan kesemua komen dari rakan-rakan. Semoga apa yang dikongsikan oleh mereka mendapat manfaat kepada kita semua, aamin)


Ummu Amir.

5 leaves:

imantizz_truper 16 September 2012 at 11:46  

terharu baca komen zaujah yg brnama Nani tu...muda2 lagi dah jadi seorg isteri,ibu pada anak kembar....kagum sangat dgn tetapan Illahi..^_^..by the way,kak insyirah umur berapa? salam ukhuwah..

























miz ruha 16 September 2012 at 22:52  

terharu dan kagum dengan kisah nani..
moga berbahagia.. ^_^

...antikapel... 17 September 2012 at 13:52  

kahwin itu sunnah
kahwin awal terserah

like sangat!!

salam ukhwah insyirah....:)

kite dah dekat sebenarnya...duduk sungai buloh kan?
samelah kite....

InaAchik 20 September 2012 at 13:54  

perkongsian yg bagus.
semoga ada mata2 hati yg tercelik. kawen bkn hanya utk menghalalkan yg haram, tp kesedaran akan tanggungjawab.

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO