"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

27 January 2011

Bergembiralah Wahai Anakku

Bismillahirrahmanirrahim.

Ana agak emosional, tak tahu nak cakap macammana insya Allah banyak yang Allah didik sepanjang tempoh latihan untuk menjadi seorang ibu. Dahulu, selalu ana cakap kita tak akan tahu perasaan seorang ibu selagi belum menjadi seorang ibu maka tatanglah perasaan ibu dengan baik sementara masih ada kesempatan sebelum kita sesal sehingga tidak akan dapat memohon kemaafan dari ibu, sesalan yang tiada guna kerana seorang ibu itu hanya pinjaman dari Allah... Seorang ibu yang sarat dengan kasih sayang, yang sering kita 'dendam' adalah pinjaman semata-mata, dia tidak kekal dan tempohnya di sisi kita juga akan 'expired'.

"Ummi, sebelum mengandung lagi ummi dah berazam. Ummi nak jaga anak-anak ummi dengan sangat baik, tak nak macam orang yang bela ummi. Sebab tu Allah bagi ummi anak ramai (6 orang)."

Beberapa hari lepas, sewaktu berbual dengan ummi banyak yang ummi kongsikan. Ana sakit gigi, ummi suruh cepat-cepat pergi buat rawatan. Masa mengandung, serangan pertama yang akan dilancarkan adalah gigi kerana bayi akan 'menyedut' kalsium dari ibu. Tambahan pula, masalah tulang belakang ana maka lebihan kalsium sangat diperlukan. Ummi suruh makan keju tapi ana bimbang penambahan berat badan secara mendadak akan membuat badan ana menjadi bengkok, na'uzubillah. Sekadar minum susu, pastinya susu perlu digandakan kadar kuantitinya supaya bayi dapat menyerap kalsium dengan cukup dan ana tidak kekurangan zat.

Selepas peristiwa jatuh tempoh hari, ana semakin takut untuk melakukan pergerakan besar. Sangat berhati-hati terutama apabila bersendirian di rumah, bimbang peristiwa berulang. Alhamdulillah, anakku masih aktif.

Semalam, menemani encik zauj yang tak sihat ke klinik. Peluang untuk ana bertanya dengan doktor (as second opinion) tentang masalah kesihatan, tambahan pula terngiang-ngiang lagi kena marah dengan doktor masa check baby selepas jatuh haritu. Terkedu sehingga kehilangan kata-kata, akhirnya hanya mendiamkan diri dan menjawab hanya apabila ditanya. Selebihnya, ana rasa macam ketakutan.

Semalam ana cakap sakit belakang, terus doktor bimbang keadaan baby. Salah satu 'alarm' nak keguguran adalah sakit belakang tapi bila cerita sejarah sakit belakang, doktor sangat lega sebab sakit belakang kerana tulang bukan kerana kehamilan. Alhamdulillah... Respon doktor buat ana melepaskan nafas lega, terasa separuh beban yang terhenyak atas kepala dah dilepaskan. Bila ana tanya dan bertanya maklumat lanjut, nasihat secara perubatan... Tersenyum. Tak tahu nak gambarkan perasaan!

"I dulu, misscarried 4 times. Masa nak deliver baby I, I pergi UKM. Dari pagi, senang sangat sebab semua kawan-kawan I settle sebab I dulu study UKM kan. Tapi sampai ke petang hampeh, prof tak datang pun. At last, husband I bawa ke private dan kami dah biasa dengan doktor tu. We do C-Sect, I ada asma tapi doktor cakap dia yakin baby boleh survive. Perempuan ni kan, dia memang lemah tapi untuk ANAK, dia sanggup tahan sakit. If he or she suggest you to abortion, I will be the first one yang akan arguing. Dah tahu you ada history sakit belakang, masa muda ni la nak pregnant tak kan nak tunggu tua lagi la bertambah sakit."

Ya Allah...

Ana bukan hanya perlukan khidmat nasihat perubatan semata-mata, bukan sekadar teori tetapi disandar kepada sifat kemanusiaan dan juga pengalaman insan yang memahami apa yang dilalui. Walau kondisi tidak sama namun perasaan dan juga pengalaman akan menyejukkan hati. Insya Allah, I will survive. Allah kan ada... Allah kan ada...

Bayangkan bila scan nampak kepala, kaki, badan dan tangannya... Walaupun sangat kecil tapi ia sudah cukup untuk membiaskan kasih sayang dan satu perasaan yang sangat sulit untuk diungkapkan. Hanya seorang ibu memahami hati seorang ibu...

Abang ajar setiap kali solat, ajak baby solat dan ana blur boleh pula tanya pada Abang.

"Baby dengar ke?"

Lawaknya soalan. Innocent.

"Dengar la, apa pula tak dengar."

Baiklah. Ya bunayya aqimissolah...

Apabila badan itu menderita sakit, maka tidak berguna makanan, minuman, tidur dan rehat. Demikian jua pada hati, (apabila telah ditimpa oleh cinta dunia) maka tiap nasihat itu tidak memberikan manfaat kepadanya -Malik bin Dinar-


Apabila ditimpa cinta kepada zuriat, maka setiap khabar duka tidak akan menggoyahkan hati seorang ibu. Allahuakbar ^__~

Kelembutan, kemesraan dan kasih sayang merupakan fitrah yang telah dianugerahkan dalam diri wanita. Keperibadian mulia menghiasi kehidupannya umpama mutiara yang indah berkilauan serta bagaikan sekuntum bunga harum mewangi menghiasi taman-taman syurga. Pengabdian dan pengorbanan demi mempertahankan kedudukannya yang telah dijaga oleh Allah, sehingga tetap tersimpan perasaan halus dan jiwa penyayang dalam dirinya.

Setiap wanita merindui kenikmatan dan kesenangan abadi di akhirat. Mereka senantiasa sujud merendahkan diri kepada Nya dengan linangan air mata keinsafan. Berusaha dengan keteguhan iman membersihkan cahayanya agar kembali bersinar setelah lama bergelumang dalam lembah kejahilan. Sesungguhnya pengorbanan wanita selalu dikenang dan senantiasa terpahat dalam jiwa mereka yang mengharapkan siraman seberkas sinar kedamaian.

Dari Belahan Hatiku,
Insyirah Soleha.

6 leaves:

Cahayamylife 27 January 2011 at 10:04  

Ya Allah.
Risau pulak rasa.
Mak pesan minum susu banyak2, kalsium kurang sangat.
Nanti nak mengandung takdelah banyak masalah.
Tapi fikirkan belum pregnant lagi.
haha.
Takkan dah terhantuk baru nak terngadah pula ye.Ish3.

QURRATULAIN 27 January 2011 at 10:11  

salam ziarah,,salam ukhwah..
first tyme bce blog akak,,ana tertarik..trus follow..=)

post ni mngundang sendu,,
kasih ibu tiada tandingan
saya doa akak akn dpt baby yg comel srta soleh sprti iub bapanya jge..
Amin..=)

naimulfirdaus 27 January 2011 at 11:42  

salam..
lama tak singgah ke sini.
rupanya puan insyirah dah nak dapat anak pun.
hehe.
didoakan anak itu selamat..

Qawiem Khairi 27 January 2011 at 14:45  

Salam Perjuangan,
moga segala penyusunan Allah ini memberi kita kekuatan di dunia juga kebahagian di akhirat (",)

Ummu Abiha 29 January 2011 at 01:32  

assalamualaikum..
kak,, alhamdulillah,, baby nya sihat sjer..
moga Allah sentiasa merahmati akk dan keluarga,,insyaAllah..
" Andai kau membantu agamaKu,, pasti Aku akan membantu kamu.. "
=)

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO