"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

24 January 2011

21 Anak Tangga Kehidupan, Sanah Helwa Insyirah!

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, segala puji pujian bagi Allah, Tuhan semesta alam... Dengan limpah rahmat Nya, Dia memanjangkan usia hamba Nya sehingga hari ini, Dia masih sudi meminjamkan oksigen untuk terus bernafas, Dia masih sudi memberikan belas kasihan buat hamba Nya untuk terus menapak setapak demi setapak langkah.

Terima kasih ya Allah atas segala nikmat yang Engkau pinjamkan, moga dengan segala nikmat yang Engkau berikan akan menambahkan rasa syukur ku pada Mu, menambahkan rasa cinta terhadap Mu, menyuburkan belas dan kasih sayang terhadap agama Mu. Ya Allah, pandanglah kami dengan pandangan kasih sayang Mu...

Tengah malam, sambil berbual dengan my pillow-mate tiba-tiba henset encik zauj berbunyi dan ada getaran, kus semangat! Abang ambil henset dan tengok, apa entah... Sambung lagi berbual, kadang-kala secara tiba-tiba di tengah malam Abang boleh ajak bersembang dengan memulakan ayat "Sayang nak tahu, ulama' pernah bahaskan tentang ext... ext..." sedar-sedar dah 3 pagi, pernah pula rasa mengantuk sangat rupanya dah jam 4 pagi...!

"Ulama' dulu, mula membincangkan sesuatu (yang ilmiah) selepas solat Isyak dan hanya akan berhenti selepas solat fajar (Subuh)." Kata-kata yang membuatkan ana berfikir sejenak. Mereka hanya tidur qailullah sebentar untuk menyegarkan badan.

"Sayang... Tengok la muka Abang."

Terkedip-kedip dalam gelap.

"Selamat ulang tahun kelahiran yang ke 21...!"

"Waaaa... dah tuaaaa."

Mula-mula nak jawab, "Abang, belum lagi la. Sayang lahir 4.40 pagi, nanti 4.40 pagi Abang azan kat telinga Sayang la yer... Pastu Abang ucap 'Sanah helwa ya habibati.' Ok?" Lalalala... Insyirah, sila berkelakuan serius! Dah 21 tahun, bukan kanak-kanak riang lagi Ok. Kanak-kanak blackcurrent je ^__^


... Isteri hamparan dunia, suami langit penaungnya ...

Pagi tadi sedang bersantai-santai, abi tersayang mengirimkan mesej ucapan selamat dan juga doa. Terharu sungguh rasanya dengan bait-bait doa yang dilantunkan. Teringat pula semalam panggilan talifon dari ummi tersayang, dengan doa dan harapan agar puterinya hidup bahagia bersama encik zauj. Uhuk, berlinang air mata bila ummi sebak bercakap di hujung talian yang akhirnya ummi menghamburkan tangisan. Maka, terhenti kalam dan akhirnya mengesat air mata.

Ummi, jangan risau. Selagi mana ummi berdoa, insya Allah... Allah akan sentiasa mendengar.

Beberapa ketika kemudian, mesej dari sodiki hakiki Cik Aisyah. Terharunya, dah lama tak berjumpa. Moga Allah akan pertemukan sebelum ana mengembang sekembang-kembangnya dengan kejayaan yang gemilang dan terbilang! Hihihi.

"Adik, kenapa tak gemuk pun? Akak tengok macam tak berubah je..."

Makan nasi seminggu sekali, itupun kalau nampak encik zauj makan sedap maka akan tumpang sesuap dua akhirnya menggelengkan kepala. Kalau makan sekali, sebelah nasi kicapnya dah macam kuah je. Kalau nasi yang sudah berkicap tak habis, selagi itu la kena habiskan. Iya... Encik zauj sudah pandai berdiplomasi supaya ana makan nasi :)

Kalau mereka menyangka ana berdiet, maka jawapannya adalah benar. Bimbang berat badan naik mendadak akhirnya nak bawa badan sendiri pun tak larat, sekarang pun dah start sakit belakang. Lepas solat, cepat-cepat bangun duduk atas kerusi baru berdoa. Itu pun kalau boleh solat seperti biasa, selalunya duduk atas kerusi. Kalau dah berkembang dengan sekembang-kembangnya entah macammana la agaknya :P

Kaum-kaum ibu di surau pun dah tahu, bahkan ada pula yang rajin nak tolong angkatkan kerusi untuk ana dan letakkan di tepi saff supaya ana boleh solat bersama. Sedar tak sedar, dah 21 tahun rupanya... Anak ummi yang dulunya masa baru lahir hanya sebesar 'anak kucing' dah besar dah... Ummi, anak ummi dah besar!

Dua hari lepas, encik zauj belanja makan sate sehingga mengakibatkan seharian kekenyangan! Dulu, bila sakit dan tak lalu makan sehingga cengkung maka encik abi akan belikan sate dan ana akan makan dengan banyaknya... Bila tak berselera, jawapannya sate! Sekarang, encik zauj pula mengambil tugas encik abi, asal ana tak berselera nak makan, pasti dibelikan sate. Hik hik... Terima kasih Ustaz Saiful :)

Ana terpaksa kongsikan video klip ni kerana ana telah dipaksa untuk mendengar dan menonton video ini oleh budak kecil, hihihi. Baiklah... Kerana usaha adik bangun awal dan train mereka menari untuk menghiburkan akak, akak letaklah dalam blog. Lainkali akak nak yang REAL punya, boleh import Cik Amanina untuk menari... Uh, sebiji macam chipmunks! ^__^



Jangan yang dalam ni pun menari macam ni juga la... Dah la umminya rajin sungguh makan makanan pihak atasan - p.i.s.a.n.g :)

Terima kasih buat ukhti Syuhada atas posting istimewa tersebut :)

Sweet 21 years old,
Insyirah Soleha

11 leaves:

raf 24 January 2011 at 15:37  

ana mnta izin copy ayat atas skali....syukran...ayat yg plg menarik...

mariah 24 January 2011 at 15:46  

sanah helwah untuk ukhti ya.. :)

Asiah yusro 24 January 2011 at 15:59  

Sanah helwah ya ukhti Insyirah... selamat menjadi seorang ibu.. moga ALLAH tuntun dan pimpin langkahmu menuju bidadari syurga.. juga buat doa si kecil di dalam perut mu... mesti dah tak sabar mahu keluar lepas tengok umi dia yang comel kan...

cemburunya tengok orang yang dah ada anak....
saya mahu jadi seorang ibu =)

sufygirl 24 January 2011 at 17:01  

sanah helwah syirah sayang..:)

mujahidah_fillah 24 January 2011 at 18:34  

sanah helwah ukhti...
semoga dlm rahmat Allah selalu..

hari lahir kt hampir sama cma ana esok,25 jan dan beza setahun..(bakal menjejakkan kaki ke alam 20an..huhu).

smga ukhti bahagia selalu..amin

syauqah wardah 24 January 2011 at 19:03  

eh, akak, sebelum adik bukan train dorg je, adik bangun awal, mandikan dorg, bedakkan, make up, pastu pujuk2 dorg suh menari. terror adik kan? pasni blh jaga baby akk :)

tak sabar nak jadi aunty,lalalala

amanina 24 January 2011 at 21:22  

selamat hari lahir.
may Allah bless u
:)

sya fieqa 25 January 2011 at 07:22  

sanah helwah ya insyirah..
kita sebaya..
btw, sy br dlm smgu bce blog kmu..
nice entry..
=)

Pn.Dyha 25 January 2011 at 07:41  

21 masih muda dik, teruskan perjuangan....

Ummu Auni 25 January 2011 at 10:33  

sanah helwah ya ukhti :)

mysarrasara 25 January 2011 at 16:06  

Salam....
SeLamaT ari Lahir Insyirah...

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO