"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

14 December 2010

Relief :)

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, setelah banyak post yang 'silent' baru nak publish entri baru. Insya Allah. Mata yang semakin mudah rasa sakit bila melihat laptop adalah salah satu alasan terbesar untuk tidak menaip, mudah-mudahan power spec tidak perlu di up-grade. Semakin malas untuk menulis, enjoy blogwalking tapi kegilaan pada siri House masih sukar untuk di atasi sehinggakan berjangkit pada encik zauj. :)

Walaupun sikap House sangat menjengkelkan dan kadang kala rasa macam nak dush dush je (membayangkan kalau dia di depan saya) tapi sedaya upaya beliau mahu pekerjanya berfikir dan bertindak melalui analisis. Kepekaan pada setiap perubahan pesakit dan perlunya banyak membaca pelbagai bidang perubatan.

"Sayang tak suka tengok cerita Melayu, tukar channel boleh?"

Bila encik zauj leka membaca atau buat kerja, maka remote control TV lebih kepada siri-siri dari luar negara. Masa kecil, saya suka menonton siri ER (Emergency Room) dan X-File. Bila dah besar sikit, saya 'suka' tidur di hospital dan sanggup meluangkan masa yang lebih lama supaya boleh 'tidur' lama di hospital semasa mengambil peperiksaan SPM. Oh, I love hospital..! Tapi, sekarang saya dah mula insaf dan tidak lagi drug addict. *clap clap*

Bila ziarah ke hospital, saya selalu senyum sendirian sambil berjalan melihat orang yang sakit. Rindu bau ubat dan cadar hospital. Sometime, I wish someone sakit jadi boleh ziarah (di hospital) supaya boleh hilangkan rindu nak bau ubat dan cadar hospital. Cruel. Sebenarnya, saya tak suka tengok orang sakit dan mengerang kesakitan. Kadang kala saya rasa kasihan terutama melihat kanak-kanak yang masih kecil mulus sedang menangis kesakitan.

Beberapa hari lalu kawan-kawan zauj bertandang ke rumah bersama baby masing-masing. Salah seorangnya cerita anaknya lahir tak cukup bulan jadi walaupun sekarang usianya dah mencecah 6 bulan tapi masih belum boleh meniarap. Secara fizikalnya, saya tengok baby tu biasa je tak ada masalah tapi Allah lebih mengetahui apa yang berlaku di luar pengetahuan manusia. Baby tu sangat soleh, setiap kali saya senyum dan agah maka dia akan senyum sampai keluar air liur :)

"Insyirah lahir pun tak cukup bulan, tak sampai 7 bulan. Ummi cakap 27 weeks only. Kecil macam anak kucing, duduk dalam inkubator sekejap je alhamdulillah tak ada masalah dan berat pun cukup cuma..." Dan saya ketawa bersama seorang lagi isteri kepada kawan zauj :)

"Inilah hasilnya... budak lahir tak cukup bulan."

Saya tergelak kecil. Ya ya ya... Saya budak pelik, yang lahir tak cukup bulan. Bila besar tak macam perempuan, sangat lasak dan suka main dengan lelaki. Bila dah besar sikit, saya sangat garang dengan lelaki. Bila saya sakit teruk, semua ingat usia saya tak panjang dan hampir nak mati. Setiap kali kena attack... Orang pasti ingat itu saat terakhir bersama saya sehingga ummi pun dengan pasrah untuk merelakan saya kembali di sisi Tuhan, abi is thinking nak beli kain kapan agaknya bila saya kena attack. Kasihan mereka, penat jaga saya dari kecil sampai besar yang tak sudah-sudah sakit.

"I don't want to take any medicine or painkiller." Berjanji pada diri sendiri setiap kali melihat beg yang dipenuhi ubat, saya akan mengulang ayat yang sama depan cermin dan senyum. Yes, no more painkiller and any drug. Saya mahu 'lepaskan' dunia hospital dari diari kehidupan saya. Tapi, saya masih perlu kepada terapi yang perlu di'beku'kan jadualnya buat seketika. Bila rasa sakit yang teruk, saya akan duduk diam-diam dalam bilik dan mencari posisi badan yang paling selesa.

Bila saya start menangis tak tahan sakit, encik zauj akan pujuk dengan macam-macam 'jampi' untuk tenangkan saya dan reduce sakit. Selalunya bila sakit, saya menangis sekejap je. Bila dah kena 'jampi' terus senyum, psikologi saja. :P

"Jangan la buat-buat sakit macam ni bla bla bla..."

Someone yang tiba-tiba nak buat saya bersemangat tanpa sedar dia bunuh semangat sampai saya rasa malas nak fikir pasal sakit. Bila saya tanya encik zauj, encik zauj akan buat lawak sampai saya gelak dan rasa... aduhai, ingatkan saya je yang otak gila-gila rupanya zauj lebih banyak idea untuk kenakan saya semula.

Mungkin orang fikir saya buat-buat sakit bila sekejap saya jalan terbongkok-bongkok macam nenek tua dan seret kaki macam tempang dan sekejap lagi saya boleh jalan macam robot dan esoknya saya berjalan lurus macam biasa. Mungkin orang fikir, saya mengelak diri dari sesuatu pekerjaan lalu berpura-pura sakit :P Oh, I don't care anymore. Bila encik zauj merasa tulang belakang saya yang sememangnya 'senget' sampai takut nak bagi buat kerja hatta mengangkat kerusi saya hanya ketawa. *sigh*

"Kawan Angah kan, tulang belakang dia bentuk 'C'. Kalau dia duduk, senget macam ni... Tak boleh lurus."

"Ohhh... Dulu tulang jadi bentuk 'S' tapi selepas menyerah diri buat terapi dia dah tarik banyak part so sekarang melengkung macam ni je (sambil tunjuk kedudukan tulang) cuma sekarang tak boleh buat terapi."

"Hm, tak apa la. Sabar banyak-banyak, insya Allah semuanya ok."

Ya, I'm fine and will be fine with Allah's care :)

With no drug or any painkiller (tablet mahupun suntikan), need to be happy! ^___^


Minggu lepas, jalan-jalan rumah Mak Teh dan berjaya snap picture budak kecil ni... Sangat suka kalau jumpa baby dan boleh buka sarung tangan & kaki untuk tengok. Sangat-sangat suka tengok tangan & kaki baby yang kecil. Geram, macam nak gigit. Okeh, insya Allah nanti ada anak sendiri akan gigit-gigit selalu :P


Budak kecil ni dah pandai berjalan dan sangat aktif dengan persekitaran, usianya belum mencecah 1 tahun tapi dah boleh berjalan laju dan sangat berhati-hati bila melangkah. Tersenyum dan geli hati bila dia pegang dinding dan turun dengan perlahan-lahan pada lantai yang ada sedikit ketinggian yang berbeza. Bila nakkan sesuatu, bersungguh-sungguh diusahakan sampai dapat dan bila dah dapat, dia menari keriangan... Hehe, comel betul :)

2 leaves:

ansorullah 14 December 2010 at 16:25  

=).. assalamua'laikum adik syg.. *senyum*..

Alhamdulillah... aminn ya ALLAH..

SuhaNa 19 December 2010 at 19:43  

Assalammua'alaikum warahmatullah ukhti..

SubhanAllah..bestnya dapat melihat tingkah kanak-kanak..

Terfikir macam manalah ukht nak gigit-gigit anak nanti..hoho..for sure lebam anak..ye ke?hehe~

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO