"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

20 December 2010

Melabuhkan Tirai 2010

Bismillahirrahmanirrahim.

1 Januari 2010 sehinggalah ke tarikh hari ini, pelbagai kisah dan memori yang terlakar. Sudah pasti ada ketawa dan ada juga selingan yang diiringi dengan air mata gembira dan duka. Alhamdulillah, hijrah setiap hari bukan sahaja azam setahun sekali tetapi disusuli dengan usaha dan terus berusaha meskipun selalu tersadung dan sering pula jatuh tersungkur ke bumi :)

"Mana-mana hamba Ku yang melakukan maksiat kemudian bertaubat maka akan Ku ampunkan dosanya, apabila dia mengulanginya dan bertaubat maka akan Ku ampunkan dosanya, apabila dia mengulanginya dan bertaubat maka Ku ampunkan dosanya." -hadith qudsi

Tiada yang sempurna melainkan Allah, kesempurnaan bukanlah milik insan tetapi berusaha untuk menyempurnakan kekurangan diri dengan memperbaiki diri ke arah kebaikan itulah yang perlu ditekankan. Biarpun bukan yang terbaik tetapi kita sudah berusaha melakukan yang terbaik, insya Allah.

Carilah hikmah dalam setiap ketentuan TUHAN, supaya timbul KESABARAN dan KESYUKURAN, setiap yang payah pasti ada KESENANGAN, setiap kesabaran pasti ada GANJARAN. Jika sesuatu itu ditakdirkan untuk kita, tiada siapa yang boleh memberi HALANGAN. Namun, jika ia ditakdirkan bukan untuk kita pasti takkan dimiliki walaupun sudah berada dalam GENGGAMAN.

Belajar dan terus belajar untuk menjadi manusia yang matang dan muslim yang lebih baik. Usaha dan terus berusaha untuk menjadi manusia yang matang dan muslim yang lebih baik.

Insya Allah, beberapa hari lagi akan meraikan majlis pernikahan dan perkahwinan sepupu. Tahun ini 3 pasangan diraikan, insya Allah awal tahun depan di bulan Januari juga ada sepupu yang akan bernikah. Selepas satu majlis, disusuli dengan majlis yang lain. Teringat tazkirah subuh tadi oleh encik zauj pada adik-adik Remaja Masjid:

"Adik-adik ingat ye... Kena kahwin."

Tersenyum mendengar, perkahwinan itu memenuhi tuntutan kehidupan. Semalam, 'bersenam' dengan encik zauj ke SOGO menaiki komuter kemudian terus ke Pantai Dalam menziarahi sepupu zauj, akhirnya kami selamat tiba semula di Sungai Buloh hampir tengah malam. Penat sungguh badan dan kaki, letih menaiki komuter dan terpaksa berjalan dan menaiki tangga adalah satu pengalaman yang agak 'menarik' dengan keadaan sekarang. Hihi, kasihan encik zauj yang terpaksa melayan dan terpaksa memahami isterinya.

Di lorong-lorong, kelihatan lelaki tua yang sudah uzur meminta sedekah. Allahu Rabbi, terfikir apakah mereka mempunyai anak-anak? Kalau ada anak, apakah anak-anak mereka mempedulikan mereka? Apakah kehidupan muda mereka dipenuhi dengan perkara yang berfaedah..? Soalan demi soalan menerjah kepala. Sempat zauj memberi peringatan buat ana yang tercungap-cungap mendaki anak-anak tangga.

"Biarlah siapapun mereka, husnudzon je."

Di dalam komuter, sangat ramai pasangan lelaki dan wanita yang jalan beriringan tangan. Bagi ana, itu perkara biasa... Mungkin suami isteri atau abang dan adik mahupun adik dan kakak, terpaksa berpimpin tangan bimbang terlepas pandang dalam keadaan yang sesak. Ana sendiri memaut lengan encik zauj tetapi apabila melihat pasangan lelaki dan perempuan berpeluk-pelukan, bergesel-geselan. Astaghfirullah hal azhim. Panas sungguh hati.

"Kalau baru kahwin pun, bawa-bawa la bertenang... Tunggu la balik rumah nak romantis pun!"

Masalahnya tak terkeluar dengan lisan, akhirnya pejam mata... Dan melayan celoteh encik zauj dengan teka teki dan segala bagai soalan.

Bila melihat warga veteran yang berjalan berpimpin tangan, tersenyum kecil. Seronok! Bila anak-anak menginjak dewasa, ibubapa berjalan berdua-duaan dan berpimpin tangan sambil berseloroh kecil dan pasangan ketawa kecil, tersenyum malu-malu. Sweet! Kasih sayang itu mewarnai hari-hari dan semakin hari sewajarnya semakin sayang dan semakin bertambah erat.

Sama seperti hubungan dengan al-Khaliq, semakin bertambah usia dari sehari ke sehari semakin bertambah erat hubungan dengan Dia. Semakin bertambah masa untuk meluangkan bersama si Dia, semakin banyak berfikir tentang mati dan semakin rindu untuk bertemu dengan Dia.


~ terima kasih cecer syudde atas lukisan ni ~

*****


Bila idea mencurah-curah untuk menulis cerpen dan jemari bersedia untuk ditarikan, ada kerja yang perlu didahulukan dan setelah idea hilang di sebalik waktu yang berlari, ana menjadi malas untuk terus mengingati apa yang ingin dinukilkan. Al-hasilnya, hanya berceloteh sendirian di kanvas sepi yang semakin rancak dengan pelbagai kisah dan memori ^__^

*****


Alhamdulillah, ana hampir memasuki trimester kedua kehamilan. Trimester pertama kehamilan, tiada alahan yang teruk seperti orang lain. Sekadar morning sickness di waktu pagi dan terkadang terasa tekak tidak selesa, tetapi boleh dibilang muntah hanya 3x itupun sebab perut kosong dan bila makan, angin menolak makanan dan uweeek... :P

Alhamdulillah. Allah tahu apa yang mampu untuk seorang hamba. Penat sudah berguling-guling menahan sakit belakang. Tetapi itu perkara biasa, rahim sedang membesar dan menolak tulang belakang. Itu belum lagi masuk part baby start kicking and boxing, nanti lagi kena tambah dos kuat-kuat-kuat semangat yang sangat hyper. Tidak boleh melakukan terapi atau sebarang urutan, kesemua painkiller sudah menjadi memori dalam diari dan badan selamat dari painkiller sepanjang kehamilan. Bila sakit berguling-guling dan nangis terisak-isak, hanya pujukan encik zauj saja sebagai syifa' yang akan menghilangkan kesakitan :)

Conclusion, ummi is good and baby is great. Cuma, masalahnya asyik lapar je... Isk, isk. Sudah bertambah 2.5 kg, di tengah malam terjaga dari tidur dan 'uhhh, laparnya...' padahal sebelum tidur dah minum susu. *sigh* Mungkin ada yang terkejut, waaaa Insyirah minum susu. Hehe, sila ucap tahniah kerana ana berjaya minum susu dengan jayanya. Sebab susu tu tak berapa nak sedap, encik zauj telah memberi alternatif supaya menambah madu ke dalam susu dan hasilnya ia sangat-sangat sedap..! Minum susu kambing okey! *wink*

Pesan encik zauj:


"Yahudi suruh orang minum susu lembu tapi Yahudi sendiri minum susu kambing, lagipun Nabi suka minum susu kambing. Jadi, kita kena ikut apa yang Nabi buat bukan apa yang Yahudi suruh."

Yela... Yela... Minum susu kambing la... Ternyata, khasiatnya sangatlah banyak :P

*****

Tersenyum bila orang kata Tok Guru berjuang untuk kepentingan diri sendiri. Teringat bila encik zauj bawa ke kuliah Tok Guru semasa berada di Kelantan, dengan keadaan yang sudah uzur dan kesihatan yang tidak memuaskan, Tok Guru tetap juga memberi kuliah kerana menyempurnakan hajat orang dan dalam masa yang sama ketepikan diri sendiri dan mementingkan orang lain.

Besar aura Tok Guru sehinggakan non-muslim ramai yang menyayangi Tok Guru. Ana sendiri pun... Bila nak ke kuliah Tok Guru, dah terlewat bertolak dari rumah maka ana ajak encik zauj naik motor supaya tak perlu jalan jauh. Pergi dengan kereta, terpaksa letak di tempat yang jauh dan terpaksa pula jalan jauh. Ok, ok... Ana faham kakak-kakak ana mungkin hampir terkeluar biji mata bila baca entri ini pengakuan ana naik motor. Huhuhu... Tapi, semangat nak ke kuliah Tok Guru punya pasal, redah juga dengan motor. *tutup muka*

Saya sayang Tok Guru ^__^

Nak ajar baby supaya jadi orang yang berani, kuat semangat, cintakan ulama' juga majlis ilmu. Hihihi, rasanya sebab pregnant buat ana makin bersemangat. Benda pelik-pelik yang sebelum ni paling takut nak buat pun, buat juga contoh terbesar naik motor. Tak caya boleh sahkan dengan Ukhti Nazirah sebab ziarah ke rumahnya naik motor, lalalala... Yang ni bukan sebab semangat nak jumpa Kak Jie tapi ketagih naik motor, sebenarnya semangat juga sebab dah bau kek coklat yang sungguh sedap buatan tangan Kak Jie. Terima kasih Kak Jie! :P

Tapi, kena juga la... Keesokan harinya terus demam sebab baik motor dan sekali lagi encik zauj kena berleter dengan ibu mertua. Hahaha.

"Syirah biasa naik motor ker?'

"Tak, ni kali pertama."

"Hmmm... Patut la demam, orang tak biasa memang demam, sakit urat."


Baiklah, baiklah... Ana mahu permisi dahulu. Mungkin entri ini penutup tirai diari .:: HaRuMaN MaWaR ::. pada tahun 2010. Vrooooom... Tata! :)

Daisy and Roses,
Insyirah Soleha

3 leaves:

Ummu Auni 20 December 2010 at 10:26  

sudah ada baby? tahniah...!
jaga diri elok-elok
bergenang mata baca entri ni..Allah permudahkan, syukur syukur

Ainaa athirah 20 December 2010 at 13:38  

salam kak insyirah,,hehe
kelakarlah part yg naik motor tu,betul ke ni baru first time naik motor?hehe
x sbr nk tunggu baby tu..^_^

along89,  21 December 2010 at 02:10  

alhamdulillah,
syukur ke hadrat ilahi sebab impian puan insyirah nk jadi ibu@umi tercapai.saye doakan yg terbaik untuk puan sekeluarga.saye memang silent reader blog puan,dan banyak juga ayat2 yang menarik pade pandangan saye yg saye copy n paste untuk dikongsi bersama,harap puan xkesah.

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO