"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

04 October 2010

Wanita & Kecantikan

Bismillahirrahmanirrahim.

[Cerita 1]

Alhamdulillah, menghirup pagi Isnin dengan udara yang Allah pinjamkan moga usia yang tersisa dimanfaatkan sebaik mungkin. Insya Allah. Beberapa hari yang lalu demam dan kebetulan tulang bahu kiri agak sakit dan menyukarkan ana menulis di keyboard pada kelajuan biasa, asyik tekan break saja. Mahu mengurut, zauj tidak berani kerana urat ana sudah bengkak. Entah macammana boleh terpusing bahu ana, meletup tulang dan tersenyap seketika terus pejam mata. Bangun pagi ni, alhamdulillah dah boleh main bowling agaknya :)

Sabtu dan Ahad ada jemputan walimah sahabat di Banting tetapi dalam keadaan yang kurang mantap, batalkan hasrat untuk bermusafir dan hanya memenuhi undangan sekitar rumah. Semalam, mengikut zauj ke Shah Alam sempena rumah terbuka anjuran Yayasan Restu. Bulan Ramadhan dan Syawal, umpama pesta makanan. Macam-macam makanan jumpa, tapi ana tetap pandang sebelah mata. Yang perlu dijauhi, dipejam-pejam mata. Kerana mulut, badan binasa. Nikmatnya hanya di celah kerongkong, natijahnya satu badan merana! ^_~

"Insyirah, makan la semua jenis. Macam-macam ada ni, makan ye." Kawan zauj mempelawa kami menikmati pelbagai juadah.

"Dia tok mmake..."

Pelik dah ana. "Apa Abang cakap?"

Zauj dah ketawa, ana tak faham bicaranya. Dalam hati dah monolog sendiri, 'bukan ke tengah makan ni?', 'isk, apa la Abang ni...' nak tanya rasa malu. Bila dah sampai rumah, sambil melayan cerita Pontianak Gua Musang ana segarkan kembali moment di meja makan pada waktu siangnya.

"Apa maksud Abang cakap tadi dengan Ustaz Hamdan?"

Abang ketawa lagi. Ana pun tumpang ketawa juga walaupun tak faham apa-apa. Meraikan tawa Abang, tumpang sekali la... :p

"Maksud tok mmake tu... Bukan jenis makan baaaanyak. Contohnya kalau cakap 'ike mmake kuucing' maksudnya ikan di makan kucing." Giliran ana pula ketawa.

"Eh, ikan makan kucing? Hehehe. Ikan yang makan kucing bukan kucing makan ikan."

Sekarang, ana diajar dan belajar 3 bahasa dari zauj. Bahasa Urdu, Bahasa Arab dan Bahasa Kelantan. Walaupun lingua franca kami di rumah adalah bahasa baku tetapi sesekali mendengar perkataan yang pelik, ana akan tanya pada zauj. Alhamdulillah, setakat ni boleh berinteraksi dengan baik bersama keluarga di Kelantan kerana ana memahami bahasa Kelantan cuma lidah masih keras untuk bertutur menggunakan bahasa Kelantan, tambahan pula duduk rumah selalu saja speaking London dengan zauj.

Kadang kala membetulkan pronounciation zauj, selalu juga zauj membetulkan sebutan ana.

Teringat pada abi, hohohoho... Selalu abi betulkan pronounce ana, tergeliat lidah nak menyebut dan membiasakan sesuatu perkataan baru. Bila tonton siri siasatan Midsomer Murder, lagi dalam bahasanya makin tak faham bicaranya. Cerita abi, sewaktu awal tiba di UK pada tahun 80-an ambil masa beberapa minggu untuk faham bahasanya kerana terlalu dalam sebutannya. Hish...

"What is your name?" Tapi tak berbunyi what is your name pun... Hehe.

[Cerita 2]

Lanjutan dari entri Tabir Buat Muslimah, banyak email yang bertanyakan perihal niqab. Raikan saja. Semalam, semasa memenuhi undangan majlis kesyukuran jiran yang bakal berangkat menunaikan ibadah haji ana ditegur oleh cucunya.

"Buka la... Nak tengok." Sambil dia menyelak niqab ana. Gelak ana. Jiran kami terus menarik tangan cucunya dan bila ana ceritakan pada zauj, terus zauj ketawa. Mungkin sesetengah orang tidak selesa dan rasa kecil hati apabila 'di tegur' oleh si kecil sebegitu tetapi ana merasakan kesemua situasi yang tidak terjangka adalah moment yang indah, kelakar dan sering menjadi bahan untuk ketawa.

Walaupun pakai niqab, Amanina masih kenal dengan ana. Bila jumpa, ana nak bersalam dengan Ummu Amanina dan terus si kecil tu menghulur tangan dan melonjak minta ana dukung. Jadi, ana tak rasa niqab pelik sangat cuma bagi yang tidak pernah melihat mungkin akan terkedu seketika. Kalau budak kecil dan tiada lelaki di sekitar, ana selalunya bermain mata dan membiarkan dia bertambah 'cuak' kemudian ana buka niqab dan tersenyum. Selalunya, mereka akan rasa 'puas' bila boleh melihat muka yang akhirnya tersenyum tanda gembira 'bukan alien yang aku jumpa' agaknya begitulah hatinya bersuara.

[Cerita 3]

"Apa pendapat Insyirah perempuan pakai celak?"

Tersenyum. Jumhur ulama' sepakat mengatakan seluruh tubuh wanita adalah aurat kecuali muka dan tapak tangan dan sebahagiannya berpendapat seluruh tubuh wanita adalah aurat berdasarkan hadith "...wanita adalah aurat...".

Dalam mentafsirkan ayat 31 surah an-Nur, Imam at-Tobari telah berkata:

"Pendapat yang paling benar ialah pendapat yang mengatakan bahawa perhiasan wanita yang zahir yang boleh ditunjukkan ialah muka dan tapak tangan. Ia termasuklah celak, cincin, gelang dan inai."

Imam al-Jassas dalam mazhab Hanafi telah berkata:

Diriwayatkan dari Ibnu Abbas, Mujahid, ‘Ata yang mengatakan maksud ayat tersebut (ayat 31 surah an-Nur) adalah sesungguhnya muka dan tapak tangan, inai dan celak termasuk dalam perhiasan zahir yang boleh ditunjukkan.

Imam Abu Bakar bin al-Arabi dari mazhab Maliki telah berkata ketika mentafsirkan ayat yang sama:

"Perhiasan zahir yang dibenarkan untuk ditunjuk ada dua bahagian. Perhiasan zahir yang asal dan yang dibuat. Yang asal adalah mukanya yang asal bagi kecantikan dan keelokan semula jadi. Perhiasan yang dibuat adalah apa yang cuba dilakukan wanita untuk mengelokkan kejadiannya seperti pakaian, barang kemas, celak dan inai."

Jadi, pendapat-pendapat ini menyokong bahawa celak boleh diperlihatkan - hiasan yang zahir. Tetapi, kalau seorang muslimah itu berniqab ana kurang setuju apabila dia mengenakan celak apatah lagi kalau ianya tebal. Hanya kelihatan mata, dan apabila mata 'ditonjolkan' ia akan menambahkan lagi seri pada mata yang membuatkan tidur malam sang arjuna tidak lena! Kalau tidak berniqab, memakai celak pada kadar biasa mungkin tidak mengundang resah lelaki yang terpandang.

"Kalau dahulu perempuan pakai niqab lelaki dah TAK pandang tetapi sekarang ni pakai niqab lagi la lelaki pandang..." Nasihat zauj pada ana. Tetapi, apabila berniqab sudah membantu lelaki 'menahan' pandangannya kerana kalau dilihat pun tidak melihat wajah yang sudah terlindung jadi kalau memakai celak apatah lagi tebal, maka... tak ke ianya membuatkan kecantikan terserlah?

"Kita tidak boleh menyangkal mana-mana pendapat ulama' terdahulu meski ada pendapat yang kurang tepat pada pandangan kita kerana pendapat dan fatwa yang dikeluarkan adalah berdasarkan kepada SITUASI masyarakat zaman tersebut." Zauj menambah nasihat pada ana semasa berkongsi pendapat dan lontaran buah fikiran semasa kami sama-sama berbincang mengenai satu isu yang dibentangkan oleh kawan sekelas zauj.

Jadi, kalau kamu bertanya ana... Atas nasihat zauj bahawa 'sekarang ni pakai niqab lagi la lelak pandang' maka ana mengambil pendapat tidak perlu memakai apa-apa hiasan keluar dari rumah. Sekarang adalah zaman fitnah.

"Islam ni menyusahkan ke?" Soalnya lagi setelah ana memberikan sedikit penjelasan.

"Tidak, Islam memuliakan wanita dan sangat menjaga wanita supaya tidak menjadi tatapan lelaki kerana wanita itu terlalu istimewa."

Kalau nak berhias, memakai haruman dan berfesyen mengikut peredaran zaman tidak salah bahkan ana sangat setuju tetapi cukuplah di hadapan suami. Nak pakai baju terdedah di dada, skirt singkat nampak punggung sekalipun tidak mengapa tetapi cukuplah di hadapan suami. Kalau tak nak pakai apa-apa sekalipun tak apa tetapi hanya di hadapan suami. Fuhhh... Ada berani?

Malu itu sebahagian dari iman jadi kalau tidak malu mempamerkan aurat itu tandanya imannya sakit, malaikat pun bertempiaran bila wanita mendedahkan aurat maka apabila kalian membuka aurat ia adalah galakan dan suntikan untuk mengatakan 'syaitan, mari.. mari dekatku!' dan apabila diganggu lelaki berperangai syaitan usahlah terpekik merasa pelik dengan tingkahlaku lelaki begitu!

Di hadapan lelaki, wanita dihias-hias oleh syaitan dan nampak begitu cantik. Jadi, usahlah menambah 'perisa' dalam adunan yang telah diadun oleh syaitan sebaliknya bentengkan perisai diri dengan pakaian yang menutup aurat dengan sempurna supaya setiap langkah kaki di luar rumah dijaga oleh malaikat. Insya Allah.


Wanita dan kecantikan, wanita dan perhiasan adalah lumrah. Fitrah yang disuburkan ke dalam diri wanita tetapi letakkan fitrah itu sesuai pada tempatnya. Jangan sehingga fitrah menjadi fitnah, bimbang musnah kecantikan dan perhiasan sejati iaitu al-haya' (malu) yang senada dalam diri wanita.

Wallahua'lam.


Achik Cda, Achik Jie & Achik Nur bila nak raya dengan Amanina?

Salam 25 Syawal
Insyirah Soleha

7 leaves:

teacher nur 4 October 2010 at 11:15  

salam insyirah,

akak nak post kan entry shirah nih dalam notes di fb boleh? i know u wud say yes, so i thank you in advance :)) but if you say no, i'll delete it... boleh? thank you in advance for now :D

Insyirah 4 October 2010 at 18:15  

salam...

silakan teacher nur, moga Allah memberkati usaha teacher :)

zu nur'ain 4 October 2010 at 22:29  

salam. kak, ain nk copy pe yg ad lam blog kak ni ke fb, ley??

Mia-Ina 4 October 2010 at 23:24  

ble baca entry ni...di akhirnya menyimpulkan...pepun 'hanya utk suami' & kerana Allah swt akan sesuatu perbuatan yg kte lakukan

Mhamdan 5 October 2010 at 08:38  

betul sebenarnya zujh syirah yg suka "mmake" buke "memake"..:)

Faizreen 13 October 2010 at 01:55  

Assalamualaikum syirahku syg..=)
terima kasih ye....=)

Faizreen 13 October 2010 at 01:55  

Assalamualaikum syirahku syg..=)
terima kasih ye....=)

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO