"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

02 September 2010

Booster U.K.H.U.W.A.H

Bismillahirrahmanirrahim.

Beberapa hari masuk ke dalam blog, mahu meng-update tetapi dikuburkan saja perasaan tersebut. Entri sebelum ini [Cerpen] Taman Hati ditulis minggu lepas. Bukan tiada motivasi untuk menulis tetapi apabila membaca blog sahabat-sahabat, rasa bersalah pula untuk menukilkan apa-apa di dalam blog. Maka, ana pun membiarkan saja keadaan menjadi pulih seperti sedia kala. Alhamdulillah, sekarang sudah sihat dan kuat. Kalau boleh pergi Bazaar Ramadhan tu kira sihat la kan :p

Pada hari Sabtu yang lepas, ana dan suami dengan seronoknya mengajak sahabat-sahabat datang berbuka puasa di rumah. Awalnya, sahabat-sahabat facebook ana nak ziarah kemudian sambil bersembang dengan suami, suami rajin bercerita perihal kehidupan masa bujangnya dan selalunya ia menjadi cerita yang akan buat ana nak ketawa berguling. Sudah banyak kali suami menyebut nama sahabat karibnya, Ustaz Hamdan, mereka berkawan dari Maahad sehinggalah sekarang. Sudah 19 tahun ukhuwah mereka. (Uih, kurang 1 tahun je dari umur ana)

"Abang rindu Ustaz Hamdan ye?"

Suami tersipu-sipu malu meow depan ana.

"Bila kali terakhir jumpa dengan Ustaz Hamdan?"


Nama saya Nur Ilham Amanina (kredit gambar dari Kak Jie)

Ana teruskan soalan memandangkan muka suami yang malu-malu meow buat ana nak cubit je pipi dia macam selalu buat pada Amanina (Amanina ni anak angkat ana dan suami tetapi ada orang lain pun nak jadi mak angkat Amanina juga walaupun belum bersuami :p).

"Sebelum kahwin..."

"Oh, masa Pesta Buku PWTC kan? Masa ambil kain untuk baju kahwin ek?"

Kebetulan, tunang (ketika itu) ada urusan di Kuala Lumpur dan berada di PWTC untuk menambah kesesakan umat manusia yang membeli belah buku setahun sekali dengan harga yang murah sambil minta autograf penulis.

"Ajak la Ustaz Hamdan datang berbuka di rumah."

Maka, bersinar matanya. Cecece... Ana pula memanjangkan idea untuk mengajak suami menjemput Ustaz Rahim dan zaujah juga Ustaz Hasmin dan zaujah. Jadi, kira-kira ia semacam jejak kasih la juga :p

Dipendekkan cerita, pada hari Isnin lagi ana kurang sihat. Hihihi... Diserang semput dan demam on-off, sehingga ke hari Sabtu juga ana terasa kurang sihat. Zauj memberi lampu hijau supaya ana tidur saja, bayangkan jam 12 tengah hari zauj menyelimutkan ana dengan selimut yang tebal - confirm demam! :p Maka, zauj masak sendirian di dapur. Kasihan juga tapi memang tak larat sungguh, rasa nak tidur je tak nak bangun sampai esok.

Selepas zohor keluar dengan zauj, zauj hantar ana untuk dapatkan rawatan memandangkan kaki ana sudah bengkak beberapa hari. Its normal, since sakit belakang akhir tahun 2008 lagi kaki ana membengkak dan ia tidak pernah normal cuma bezanya bengkak sedikit atau sangat bengkak :) Balik dari rawatan, ana terasa sihat dan mula membantu zauj di dapur. Hihi, kerja ana mudah saja bancuh air (entah manis entah tawar :p) dan goreng ayam.

Tiba-tiba, jam 6 petang ada orang bagi salam. Er, kaget seketika. Abang menjenguk ke depan, ternyata tetamu sudah tiba. Alhamdulillah, ana terus masuk dalam bilik untuk menukar baju dan menyarung tudung. *wink* Dengan kesan gorengan ayam, bersalaman dengan zaujah Ustaz Hamdan dan zaujah Encik Khairi (nama pena beliau Xarine, penulis Bintang-Bintang ke Syurga & Yuda Di Padang Maya). Minta diri ke dapur dan meneruskan aktiviti penggorengan ayam yang menanti untuk bermandi di dalam minyak yang panas. Lauk utama sudah zauj siapkan sekitar jam 5 petang.

Tick tock. Semua tetamu tiba... Azan Maghrib berkumandang, kami pun berbuka puasa. Tapi, terasa kurang selesa. Bahagian kiri badan agak lemah mungkin kerana tulang dada sudah mula membengkak - cik costocondritis selalu je ziarah masa ana 'tak bersedia' nak menerima beliau sebagai tetamu, lalalala. Tulang bahu kiri yang pernah tercabut pun terasa sengal, maka membuli Kak Jie untuk mengangkat air adalah salah satu aktiviti yang tidak dirancang :p

Apabila zauj dan muslimin semuanya keluar untuk solat di surau, baru la kami yang muslimah take over ruang depan untuk bersolat. Biasa la que up untuk berwuduk, sehingga muslimin balik dari surau pun kami belum sudah solat lagi sampai ada yang menyangka kami berterawih, huhu. Maaf la ye terpaksa bergurau senda dan menyedekahkan sedikit darah untuk nyamuk-nyamuk di luar tapi menikmati udara malam bagus juga kan? :p

Pendekkan cerita lagi, selepas muslimin keluar menyahut seruan azan untuk solat Isyak kami sekali lagi solat di ruang tamu hadapan. Sebelum solat, terasa urat kaki sangat tegang - bukan cramp seperti didakwa :) Amaran pertama dari tulang belakang bahawa beliau mahu aktiviti fizikal dihentikan serta merta. Ia sangat normal, tulang belakang ana bengkok dan ia menekan saraf tunjang maka kaki ana tidak boleh bergerak. Apabila disentuh juga terasa sungguh sakit. Tetapi, ana lebih suka kalau sentuhan itu menyakitkan berbanding deria itu tidak lagi singgah. Kesakitan adalah berita gembira, itu tandanya ana masih punya deria rasa. Kerana, mungkin... kelumpuhan itu akan bertandang bila-bila masa. Lalalala...

Ana kira sempat lagi solat, rakaat pertama berdiri seperti biasa tetapi selepas sujud kedua ana terasa kaki sudah tidak bergerak. Lalalala... Maka, ana teruskan dengan keadaan duduk sopan-sopan sehingga rakaat terakhir. Dan... kebummmm... Landing time!

Stop. Tak nak sambung cerita... Sad ending la pula, tak best. Ana rasa sangat bersalah dengan semua tetamu yang hadir. Tak kira la muslimin atau muslimat, huhuhu. Baca komen Ustaz Hamdan di dalam facebook ana menambahkan perisa bersalah "Kak Su ada, Kak Ja ada... Syirah sepatutnya dot dot dot."

Kemudian, baca
blog Xarine pula. Huwaaa... Umpama serbuk penaik dalam kek saja, semakin terasa bersalah. Dalam blog Kak Jie pada [Episod Satu] dan [Episod Dua], ana tak tahu nak rasa apa. Tapi yang ana tahu, ana rasa bersalah tetapi ana tidak bersalah. Ngeh ngeh ngeh.

Wamakaru wamakarallah wallahu khairul makirin.

Bagi menebus perasaan bersalah yang menebal, mungkin perlu untuk menjemput datang ke rumah sekali lagi sebagai qadho sad ending tersebut. Hihihi... Insya Allah!

Satu perkara yang ana dapat... Ana sangat gembira pada sebelum, semasa dan selepas majlis tersebut kerana encik zauj sangat-sangat gembira dapat jumpa dengan sahabat karibnya dan menghimpunkan sahabat-sahabatnya. Thanks all!

Kak Jie, Kak Shida dan Kak Nor... Lainkali kena datang semula ye, terima kasih sebanyak-banyaknya atas pertolongan kalian. Moga Allah membalasnya dengan sebaik-baik pembalasan. Sangat terharu kerana Kak Nor datang dari Perak semata-mata sebab nak ketemu dengan ana, si Insyirah Soleha. Seorang budak 'kecil' ni.

First
perkataan yang keluar dari mulut Kak Shida semasa tiba di rumah ana "Ei... budak kecil ni." wah, macam ada satu perasaan je menyimbah ana - perasan kecil! :)


p/s: Nak ambil gambar dengan Harraz dan Absyar tetapi mereka sudah mengantuk, unhappy T_T

Budak Kecil,
Insyirah Soleha
Teratak 1052

4 leaves:

nurIslami,  2 September 2010 at 15:33  

Assalamualaikum Puan Babah:

Beruntung punya suami yang sangat memahami umpama 'saat kebahagiaan terbit ketika itu di raudhah'..

Barakallahu lakuma, Ameen Ya Rabb..

bungasahara 4 September 2010 at 19:42  

assalamu'alaikum...
adik insyirah... kagum dgn kamu :) kak munie doakan smga kamu cpt sembuh, dan sentiasa sabar dan tabah menghadapi ujian ALLAH ini... tringin berjumpa insyirah, mgkin satu hari nnti ye :) insyaALLAH...

Insyirah 6 September 2010 at 09:18  

Waalaikumussalam nurIslami.

Alhamdulillah :)
Ameen ya Rabb.

Insyirah 6 September 2010 at 09:24  

Waalaikumussalam kak bunga sahara aka kak munie(uniknya nama).

terima kasih atas doa yang diberikan, moga Allah makbulkan doa akak. amiin :)

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO