"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

06 September 2010

Ziarah Wida'

Bismillahirrahmanirrahim.

Nota [1]

Salam 27 Ramadhan. Tinggal saki baki Ramadhan, sudah diingatkan bahawa Ramadhan akan berlalu dan meninggalkan kita tetapi janganlah kita yang meninggalkan aktiviti-aktiviti yang dilakukan sepanjang Ramadhan. Insya Allah, moga amalan yang dilakukan sepanjang Ramadhan diteruskan pada bulan-bulan yang akan datang.

"Janganlah engkau beribadah kerana Ramadhan,
Ramadhan pasti meninggalkan engkau,
Beribadahlah kerana Allah,
Allah tidak pernah meninggalkan engkau."

Bagi mereka yang mengetahui kelebihan Ramadhan, pasti tidak mahu berpisah dengan Ramadhan. Dikala hari demi hari berlalu, berjuraian air matanya mengalir kerana sendu untuk berpisah dengan Ramadhan yang mungkin tidak sempat dinikmati pada tahun akan datang. Betapa beruntungnya bagi mereka yang bersungguh-sungguh memanfaatkan kelebihan Ramadhan tetapi harus diingat amalan bukan bermusim (ada musim panas, musim sejuk, musim luruh dan musim bunga!) tetapi tarbiyyah Ramadhan perlulah diteruskan.

"Saya rasa malam tadi lailatul qadar la..."

Sepintas lalu membaca status di dalam facebook, tersenyum. Lailatul qadar itu adalah rahsia Allah subhana wa taala. Tidak seharusnya kita merasa telah mendapat lailatul qadar dan menghebahkan kepada orang lain, ianya rahsia Allah. Sekiranya benar, maka simpanlah rahsia tersebut dan bersyukurlah di atas kurniaan yang telah Allah berikan.

"Abang, kenapa kita tak boleh cakap kita rasa kita dapat lailatul qadar?"

Dalam perjalanan pulang dari rumah sahabat, sempat ana bertanya pendapat dari zauj.

"Lailatul qadar ni RAHSIA Allah. Bila kita cakap kita dapat lailatul qadar dan hebahkan, orang yang mendengar akan rasa 'oh, lailatul qadar dah lepas' maka usaha dan ibadah cukup setakat itu, kita dah tak cari dan bersungguh lagi mencari lailatul qadar. Itu adabnya, kalau kita rasa kita dapat lailatul qadar cukuplah ianya di hati kita."

"Oh, macammana pula pendapat mengatakan lailatul qadar ialah 27 Ramadhan. Statik."

Meneruskan pertanyaan.

"Macam di Arab Saudi la, 27 Ramadhan tu penuh! Waktu Maghrib lagi dah penuh, kalau keluar dari masjid (Masjidil Haram) memang tak boleh masuk semula. Ibadah jadi bermusim, hanya pada 27 Ramadhan saja orang bersungguh-sungguh, hari lain biasa je."

Teringat akan hadith Nabi s.a.w., carilah lailatul qadar pada 10 malam terakhir yang ganjil. Nabi dalam sabdanya, "CARILAH" maka kita perlulah mencari. Ada juga hadith lain yang dipesan oleh Nabi s.a.w. supaya kita tetap juga beribadah dengan extreme (bersungguh) pada malam-malam yang genap. Nabi s.a.w. juga menitip pesan untuk kita mencari lailatul qadar, tidak pula diberitahu hari tertentu yang pasti ia adalah malam al-qadar tetapi yang diberitahu lailatul qadar ada tanda-tandanya. Wallahua'lam.

Nota [2]

"Assalamu'alaikum kak, harini ada di rumah tak?"

"Wa'alaikumussalam, ada. Kenapa?"

"Nak ziarah, esok nak balik dah..."

"Bestnya dia nak balik kampung dah. Bila nak datang?"

Bincang-bincang dengan zauj, akhirnya kami bercadang untuk berbuka di rumah sahabat tetapi tidak dimaklumkan terlebih dahulu bimbang menyusahkan sahabat. Maka, kami menyediakan makanan sehinggalah jam 5.30 petang sahabat talifon sebab ana belum juga menampakkan bayang-bayang. Hihihi.

"Insya Allah, nanti Syira sampai..."

"Berbuka di sini ke?"

"Ye, tapi akak jangan buat apa-apa tau. Syira dah buat Nasi Daging."

"Betul ni?"

"Betul."

Beberapa minit kemudian, sms pula.

"Akak jangan buat apa-apa, Syira dah buat Nasi Daging, puding, bawa buah. Insya Allah nanti Syira beli kuih. Jangan buat apa-apa ye."

"Syira, tak payah la beli kuih akak dah buat roti."

(Resepinya : roti+telur+cheese+mayonis+sos cili = SEDAP!) ^_~


Jam 5.45 petang keluar dari rumah. Berdepan dengan jalan yang sesak, singgah di Bazaar Ramadhan dan beli 2 keping murtabak dan terus ke rumah sahabat. Tiba di rumah sahabat, budak comel si Amanina baru siap mandi dan sedang dipakaikan baju. Hihi, beliau hanya memandang saja Ummi Syira dan Abi Saif.

Tolong Ummu Amanina di dapur dan selesai menyiapkan juadah berbuka, terus duduk sebelah zauj dan buka tangan. Amanina dengan rakusnya merangkak pada ana dan membuka tangannya (ayat sengaja nak bagi orang cemburu) minta diangkat. Hehehe, ana berdirikan Amanina dan beliau memeluk ana macam orang geram je. Dicium-cium ana, aduhai...

"Tarik... Tarik cepat."

Zauj memberi semangat dan galakan padu pada Amanina yang sedang geram dengan ana. Amanina memegang niqab dengan kuat, lalalala... Habis niqab basah dengan air liur Amanina yang mencium ana, aduhai budak comel ni rasa nak gigit je pipi dia.


Kasih seorang ibu, lalalaaaa...

Amanina dah pandai bersembang dan bergurau, hehe. Bila kami kenang-kenangkan apa yang dimain bersama Amanina, tersenyum sendiri. Patut lah walidnya selalu cakap Amanina buas, hehe. Tak boleh duduk diam, ada je aktiviti explore yang nak dilakukan. Semalam, jatuh modem komputer walidnya dikerjakan Amanina.

"Habislah komputer ambe..."

Ana, Ummu Amanina dan zauj tersenyum je. Nak cakap apa lagi? Memang tak boleh duduk diam, kalau letak dalam walker maka 5 minit je la kemudian Amanina mungkin rimas sebab dia menjengket dan meraung nak keluar dari walker. Kesian umminya :)

Selepas Maghrib, perlu balik sebab zauj imamkan solat terawih. Makanya, nak bersalam dengan Cik Amanina... Disangka ana nak bawa dia balik pula :P Kalau bawa Amanina balik kampung, bukan Amanina yang menangis tapi umminya yang menangis. Ngeh ngeh ngeh.

Pada yang sudah balik kampung, moga baki Ramadhan tidak dibazirkan sebegitu saja. Pada yang tidak dapat balik kampung, selamat berjuang di medan masing-masing. Pada yang bakal pulang ke kampung masing-masing, kami doakan perjalanan kalian selamat dan dipermudahkan Allah. Amiin.

Doakan ana dan zauj yang bakal pulang ke kampung pagi ini, insya Allah :)

P/S : Sesiapa yang nak paksa ana beraya ke rumah, sila sediakan duit raya untuk ana. Lalalala... Atau, boleh ke nak request Kek Batik? Hik hik hik :P

Kampung Sedang Menanti :)
Insyirah Soleha

3 leaves:

aida 6 September 2010 at 15:44  

selamat hari raya syira :)

Abd Razak 8 September 2010 at 06:38  

Salam..

Seiring datangnya Syawal yang mulia..
Dengan segala kerendahan hati..
Izinkan saya memohon maaf..
Atas segala kata bicara yang kurang berkenan di hati..
Moga tiada tersisa khilaf dosa...

sue 14 September 2010 at 16:49  

salam...raya katner dik...best kan first time raya sebagai isteri..kaksue first time raya tanpa emak tercinta...semoga insyirah berbahagia bersama suami tercinta..
salam ukhuwwah

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO