"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

28 September 2010

Syurga Di Wajah Mu


Bismillahirrahmanirrahim.

Hari ini bertarikh 28 September 2010, genap usia ummi 48 tahun. Tahun ini tidak seperti tahun-tahun yang lalu, kalau dahulu ana selalu cium dan peluk ummi di waktu pagi, tahun ini peluang itu tidak ada. Memasak sesuatu masakan kegemaran ummi, tahun ini sekadar menghantar ucapan sms dan kiriman doa sahaja. Alhamdulillah.

Kehidupan sudah berubah dan waktu yang selalu mendidik untuk mengambil 'ibrah dari apa yang berlaku. Minggu lepas, encik zauj merancang untuk menghantar ana balik ke rumah keluarga ana hari ini. Hihi, tapi malam ini zauj ada kuliah jadi ana rasa mengada-ngada pula kalau zauj menghantar balik dan terpaksa kembali ke Sungai Buloh semula. No, no, no... Nak naik keretapi tapi zauj kesian dengan ana sebab keretapi tak berhenti depan pintu rumah. Hoho! Nak suruh abi buat kereta kebel (read : kereta kebel NOT kereta kebal :P) dari Sungai Buloh ke Jor. Hihihi...

Selalunya, orang menjaga ana sakit tetapi kali ni Allah beri peluang untuk jaga orang sakit. Baru faham perasaan orang yang menjaga orang sakit ni sebenarnya sangat-sangat tidak best! Rasa kesian dan kalau boleh biar pindahkan sakit tu pada ana daripada tengok orang sakit. Ya, encik zauj demam mungkin akibat beraya tempoh hari banyak minum ais. Ana mengaplikasi apa yang ummi selalu buat pada ana, pagi tadi badan zauj sangat panas...

Selepas subuh, beri zauj minum susu dan makan roti kemudian lap badannya dengan ais. Menggeletar tengok zauj menahan kesejukan tapi kuatkan juga hati dan lap keseluruhan badannya... Aduhai, kesian sangat. Tercalar hati perempuan ku, huhuhu. Kemudian, suhu badan zauj dah turun sedikit alhamdulillah. Mahu bawa ke klinik, ana bukan saja tidak ada lesen bahkan tidak pandai memandu. Biarkan zauj berehat.

Jam berputar dan waktu berlalu, sekejap badannya panas sekejap sejuk. Jam 10.30 pagi kejut zauj bangun dan suapkan sarapan. Tapi, sedikit sangat yang dimakan. Stress pula tengok orang sakit, selalunya diri sendiri yang sakit. Hehehe. Kalau boleh dipindahkan sakit tu pada ana kan mudah. Tapi, kalau ana pula yang sakit mesti encik zauj pula stress :P Jadi, biarkan sahaja encik zauj demam kerana ini adalah kesempatan buat ana untuk menjaga encik zauj macam baby... yeay!

Sekarang, ana cuba membayangkan betapa kuatnya hati ummi yang sangat setia menjaga ana di hospital dan begitu sabar melayan kerenah ana yang pelbagai. Bukan mudah nak jaga orang sakit, sensitif dan terkadang sukar untuk dijangka respon yang datang. Apatah lagi kalau tak tahu nak buat apa dan tak tahu apa yang diperlukan oleh orang yang sedang sakit... Hurm.

Beberapa minggu lepas, balik ke rumah keluarga ana dan mengambil peluang memasak bersama ummi bermaksud bersembang macam-macam dengan ummi ^_~ Hari yang lain pula, ana dan zauj memasak manakala ummi menyiang ikan dan lauk-lauk lain. Sedang memasak tiba-tiba ummi ketawa, terkejut juga ana. Kenapa pula ummi ni tiba-tiba ketawa sorang pula tu...

"Kenapa ummi?"

Ummi masih ketawa... Erk, musykil.

"Nasib baik la Saiful pandai masak, kalau ummi tanya abi macam tu... Abi jawab 'ikut suka la'." Ummi menyambung tawa yang belum selesai.

"Kenapa?"

"Sebab abi tak kisah, abi ikut je la.."

Baru ana faham maksud ummi, sedari awal memasak ana asyik bertanya pada zauj sukatan yang sepatutnya dan zauj sabar melayan soalan-soalan ana. Hohoho... Hari itu, jadi satu sesi kelakar sebab ana dan zauj asyik bergaduh dan ummi pula ketawa sendirian. Bila ummi ketawa, ana pandang zauj dan zauj buat tak tahu je... Pening ummi dengan keletah kami agaknya ^_^

Alhamdulillah, atas restu dan redha ummi dari awal... Ana yakin bahawa mendahulukan perasaan ummi akan membawa keberkatan kehidupan, insya Allah. Tersenyum pada tulisan dahulu tentang kedudukan istimewa seorang wanita bergelar ibu. Alhamdulillah. Alhamdulillah :)

Hari Ahad lalu, ummi dan abi datang ke Sungai Buloh... alhamdulillah, terlerai kerinduan pada mereka. Di rumah Pak Cik, sewaktu ummi duduk di atas kerusi dan ana duduk di atas lantai, menopang dagu di atas peha ummi sehingga Mak Teh menegur... Hihi.

"Hai... lepas rindu ke?"

Ana senyum.

Rindu itu sesuatu yang pahit namun dengan kepahitan menahan rindu ada sesuatu yang manis kerana tanpa kepahitan, kita tidak akan tahu nikmat sebuah kemanisan.

... sanah helwa ummi ...
... moga Allah memberkati kehidupan ummi ...


Seredup Kasih Anakanda,
Insyirah Soleha

6 leaves:

fArhAnA 28 September 2010 at 18:17  

semoga Allah sentiasa memberi rahmat dalam hidup akak sekeluarga insyaAllah :)

Mhamdan 29 September 2010 at 08:34  

Semoga ummi insyirah dipanjangkan umur.

gadis smiley.... 19 March 2012 at 12:28  

assalamualaikum,,urm sya nk tnya salahkah klau seseorang hnya brpurdah ktika diluar sekolah..ttp ddlm sekolah dia tdk brpurdah???

gadis smiley.... 19 March 2012 at 12:30  

assalamualaikum,,urm sya ada kmusykilan tntg berpurdah..salahkah jika seseorang itu hnya brpurdah dluar skolah shj ttp smasa diskolah dy tdk mmakai purdh pn???^___^

gadis smiley.... 19 March 2012 at 12:31  

assalamualaikum,,urm sya nk tnya salahkah klau seseorang hnya brpurdah ktika diluar sekolah..ttp ddlm sekolah dia tdk brpurdah???

gadis smiley.... 19 March 2012 at 12:31  

assalamualaikum,,urm sya nk tnya salahkah klau seseorang hnya brpurdah ktika diluar sekolah..ttp ddlm sekolah dia tdk brpurdah???

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO