"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

26 March 2013

Bertuah Punya Budak!

Bismillahirrahmanirrahim.

[Kisah 1]

Amir Solihin menemani saya ke klinik, riang gembira bermain dengan jururawat di kaunter. Mungkin sebab dah biasa melihat jururawat tersebut dan biasa bermain bersama, dia lebih mesra. Bila datang seorang kanak-kanak yang lebih kurang usianya tetapi badan lebih besar dari Amir Solihin, pegang teddy bear. Amir Solihin mengusik kanak-kanak tersebut, ambil teddy bear.

Selepas saya meleraikan teddy bear tersebut dari tangan Amir Solihin kerana kanak-kanak tersebut sudah menangis, dukung bawa lari jauh dari kanak-kanak tersebut. Minta maaf dengan ibunya, ibunya tak sudah-sudah ketawa. Bila saya berbual dengan Amir Solihin, dia mengajuk kanak-kanak tersebut menangis. Allahu, rasa macam nak gigit-gigit je Amir Solihin.

Kuat betul dia mengusik orang, kuat juga mengajuk!

Akhirnya mereka bermain bersama, berbual dengan bahasa bayi. Agugugugu ^_^


[Kisah 2]

Bila masuk dalam bilik doktor, awalnya jururawat bawa Amir Solihin ke kaunter sementara doktor memeriksa saya. Tapi, sejak akhir-akhir ni kami melekat macam ada magnet sampaikan ke tandas pun ditunggu depan pintu juga. Amir Solihin dah panggil-panggil saya, jururawat pun bawa Amir Solihin masuk bilik doktor. Tengok dalam mulut penuh, nampak muncung. Jururawat bagi Amir Solihin makan kurma rupanya, dan Amir Solihin sumbat semuanya dalam mulut sekali dengan biji kurma.

Bila doktor tarik pakaian saya sedikit untuk memeriksa, terus Amir Solihin marah pada doktor.

"Tutup!"

Sudahnya doktor dan jururawat ketawa.

"Awak ni, jaga betul aurat ummi awak ye..."

Jururawat masih menghiburkan Amir Solihin.

Bila doktor merawat, terus menangis meraung, "Ummi sakit! Ummi sakit!"

Tangannya menepis kuat tangan doktor, ibu saya pun 'terpelanting' ditolak Amir Solihin dalam usaha beliau 'menyelamatkan' saya dari 'disakiti' oleh doktor. Jururawat pun tak terpegang, kuat betul meronta. Dengan pantasnya doktor memeriksa dan cepat-cepat selesaikan. Puas dipujuk, "Ummi tak sakit" tapi Amir Solihin tetap tak nak percaya.

Sekali lagi, minta maaf pada doktor. Doktor kata, itu bagus. Sifat protactive.

Aduh duh... Macam-macam la Amir Solihin ni.


[Kisah 3]

Sebelum tidur, pujuk Amir Solihin tukar pampers. Masuk tandas, bersihkan Amir Solihin dan dia tak nak keluar tandas. Dia ambil wuduk, saya perhatikan saja. Sedang berwuduk, dia tiba-tiba memandang ke bawah. Rupanya sedang buang air. Dia berwuduk sekali lagi, sehingga selesai.

"Dah siap."

Angkat, siapkan Amir Solihin. Tepuk-tepuk, tidur.

Saya perhati, kalau sebelum tidur Amir Solihin berwuduk, dia tidak mengigau waktu tidur. Kadang, terlalu gembira di siang hari ada masanya dia mengigau di waktu tidur. InsyaAllah, selepas ni kena lebih peka untuk hidupkan sunnah berwuduk. Usahakan untuk sentiasa ada wuduk :)


[Kisah 4]

Sejak akhir-akhir ni Amir Solihin suka sangat melompat. Panjat atas bantal, lompat atas tilam. Itu OK lagi. Tapi bila dia panjat kerusi, nak lompat atas lantai... Saya jadi runsing. Bila terlepas pandang, takut ada pula kecederaan yang tak diingini nanti.

Sekali lagi, dia mahu buat aksi melompat tetapi lebih mencabar. Dia panjat meja kopi, dan bersiap untuk melompat ke atas lantai. Saya ketap bibir, bulatkan mata sambil menjegil Amir Solihin. Dia terus duduk melutut atas meja, menghampiri saya yang duduk di kerusi sebelah meja. Ingatkan nak buat apa, terus diusapnya kepala saya dan cakap, "Sabar, sabar..."

Ya Allah.

Jantung macam kene tembak dengan bazuka!

"Sabar, sabar..."

Aduhai anak, macammana la ummi tak kene tekanan darah rendah :)

Selepas kamu buat ummi stress macam nak panjat gunung Everest, kamu siramkan ummi dengan air zam-zam. Hilang terus stress sampai ummi rasa macam duduk dalam Raudhah je.


Di perkarangan Masjid Nabawi.
Amir Solihin nak berkawan dengan kanak-kanak Arab, kata suami Arab Mesir. 


Rabbi habli minassolihin, aamin.

Wahai Tuhanku, kurniakan kepadaku zuriat dari kalangan orang yang soleh.


Wallahua'lam.

Ummu Amir :)

3 leaves:

al mubashirah 26 March 2013 at 19:40  

subhanallah..moga jadi anak yang soleh dan ulama pejuang agama! bijak sungguh.

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO