"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

15 October 2011

Mujahid Kami [Photoblog]

Bismillahirrahmanirrahim.

Mujahid kami, Amir Solihin alhamdulillah sudah berusia 3 bulan 3 hari. Fizikalnya agak kecil tetapi pencapaiannya alhamdulillah agak memberangsangkan. Sejak berusia 2 bulan lagi, encik zauj sangat gemar mengajar Amir Solihin berjalan. Badannya sudah keras, tidak perlu menyokong leher dan kepala.

Suka melonjak, sudah pandai menegur orang dan mudah tersenyum dengan orang. Setiap kali melonjak, orang yang memegangnya perlu 'mengangkat' beliau seolah-olah melompat. Kalau tidak diangkat semasa melonjak, Amir Solihin akan melonjak lagi dan lagi... Amir Solihin pandai angkat sebelah kening. Amir selalu bagi 'chance' ummi solat, tetapi sudah sampai tahiyat akhir Amir Solihin minta perhatian. Amir Solihin suka dengar azan :)

Bila ikut abi pergi kuliah, Amir Solihin boleh duduk soleh-soleh. Tegur orang, sibuk nak memberi respon dalam majlis ilmu supaya abi tahu Amir Solihin bukan duduk saja-saja, Amir Solihin pun menadah ilmu juga. Suatu hari nanti, Amir Solihin pula duduk di depan dan abi pula jadi pendengar, insha Allah :)



Gambar di hospital
Berat : 2.43 kg
Panjang : 50 cm



Semasa dalam pantang, agak lemah.
Demam kuning yang tinggi.
Bacaan di hospital 350 (peh!)
Gara-gara kuning tinggi, beratnya tinggal 2.25 kg.



Menggeliat.
Berusia 1 bulan.
Berat : 2.7 kg
Panjang : 53 cm



Tidurnya seorang Amir Solihin.
Tak tutup mata.
Berusia 2 bulan.
Berat : 3.8 kg
Panjang : 58 cm


Muka baru bangun tidur.
Terus kena dera dengan ibu-ibu saudara.



2 bulan 3 minggu.
Amir Solihin kena buli dengan umminya.
Dipaksa pakai serban.
Semasa ketiadaan abi pula.
Selalunya abi menjadi 'pelindung',
bila ummi nak kenakan Amir Solihin.
Kali ni, Amir Solihin terpaksa merelakan diri.
Geleng-geleng kepala je.
Berat agaknya 'serban' besar sangat ^_^

3 bulan
Berat : 4.5 kg
Panjang : 63 cm

Amir Solihin mempunyai masalah kurang berat badan. Masih boleh pakai baju saiz 'newborn', insha Allah beberapa hari lagi Amir Solihin akan berjumpa dengan doktor pakar. Mudah-mudahan tiada masalah...

Nota Amir Solihin:
Ummi cakap Amir tak 'besar' sebab Allah Maha Mengetahui.
Ummi cakap lagi, Amir tak 'besar' sebab Allah Maha Penyayang.
Kalau Amir besar macam orang lain, ummi tak larat dukung Amir.
Kalau Amir besar macam orang lain, ummi susah nak dukung Amir.
Allah bagi setakat yang ummi mampu. Baikkan Allah...
Amir yang 'kecil' ni pun ummi asyik jatuh je.
Kalau Amir besar, tak tahu la macammana ummi tergolek-golek.

Ya Allah, indahkanlah akhlaq Amir Solihin sebagaimana Engkau mengindahkan wajahnya. Berilah Amir Solihin kefahaman dalam agama. Perelokkanlah agama Amir Solihin. Rabbana hablana minladunka zurriyyatan toyyibah, innaka sami'ud du'a. Aamin.


Ummu Amir,
Insyirah Soleha

8 leaves:

Cik As ~ cinta solehah 15 October 2011 at 08:52  

salam ukhuwah fillah ya ukhti insyirah, alhamdulillah sejuk hati saat menatap wajah amir solihin. semoga membesar dgn penuh suasana agama dan menjadi soleh.ameen.^^

penguin ketot91 15 October 2011 at 09:36  

indahnya akhlak amir solihin wlpon msih bayi. smga amir solihin mnjadi ank yg soleh pjuang Islam yg hebat.amin =)

Kasih Tercipta 15 October 2011 at 10:20  

comel jer gambar die kene dera dgn ummi dia pakai serban....mesti berat kan...hehehe...
xpa2..nnt dah lama2 x berat dahh..Allah bagi ringan...sbb amir solihin x menangis bila kene buli dgn ummi nya...sbb amir solihin tahu..ummi nya ada amir solihin dan abinya..xda abi.amir solihin la jadi tempat ummi nk bermanja.... (^_^)

nisa' 3 15 October 2011 at 13:54  

Allahurabbi..sgt tersentuh dgn nota amir solihin..Allah bagi mengikut kemampuan umminya...Allahu akbar...baiknya ALLAH...

SyaheeDah 15 October 2011 at 14:36  

ما شاء الله (^_^)

محمد حذوان بن حميدان 21 October 2011 at 20:54  

moga amir solehin dgolongkn dlm glongan mujahid soleh yg trus mggerakkan prjuangan Islam yg msih blum brksudahan ini..amin (^_^)

ijA 29 October 2011 at 22:48  

subhannallah..kecik je..amir solihin..asalkan umi jaga baik2..insyallah..

papilio 31 October 2011 at 12:30  

subhanAllah..
"pemimpin orang2 soleh"

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO