"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

01 December 2012

Peristiwa di Tak Bai

Bismillahirrahmanirrahim.

Saya dah lama sangat teringin nak ke Selatan Thai, alhamdulillah baru-baru ni Allah izinkan kami untuk berziarah ke Selatan Thai. Perancangan asalnya, kami akan menginap di rumah keluarga sahabat suami di Narathiwat tetapi perancangan Allah sebaliknya.

Kami hanya sempat bersiar-siar di Tak Bai sahaja, mungkin juga kerana kesihatan saya yang tidak mengizinkan makanya Allah tidak mengizinkan kami berjalan jauh di sana.

Seronok juga melihat suasana saudara muslim di Tak Bai, adik perempuan saya agak terkejut melihat ramainya muslimah bertudung labuh dan berjumpa dengan muslimah berniqab. Pada fikirannya orang Thailand sama seperti pelakon-pelakon di kaca TV. Saya tersenyum dan memaklumkan bahawa suasana di Selatan Thai yang banyak sekolah pondok, madrasah kerana ramainya orang Islam di sana.

Perkara ini yang membuatkan saya sangat berkeinginan untuk ke Selatan Thai.

Suami merisik-risik khabar Selatan Thai dari kawan-kawannya, semasa keberadaan kami di Kelantan, suasana di Selatan Thai agak panas (maksudnya ada berlaku kejadian letupan bom, tembak-menembah dsb) jadinya kami tidak dinasihatkan 'menyeberangi' sempadan tanpa ditemani oleh rakyat Thailand kerana dikhuatiri akan berlaku sesuatu yang tidak diingi. Keperluan kepada pemahaman dan kebolehan bercakap bahasa Thailand sangat penting untuk berhadapan dengan tentera.

Tambahan pula, kata suami saya berpakaian seperti ini (berniqab). Jadinya, 'buruk sangka' tentera terhadap orang Islam sangat tinggi. Bimbang kami disangka sebagai 'pengganas'.

Akur. Sahabat suami yang sudah menyiapkan segala kelengkapan di Selatan Thai (dari sudut penginapan, makanan dsb) terpaksa kami kecewakan kerana perancangan Allah sebaliknya.

Bersiar-siar di Tak Bai, saya tiba-tiba kesakitan yang amat dan minta untuk duduk sahaja. Amir Solihin mula menangis dek kelaparan, suami tercari-cari warung yang menyediakan "Nasi Air" untuk Amir Solihin. Pusing sana, pusing sini. Saya sudah bermandi peluh dek kerana menahan sakit sehingga mahu pitam.

Akhirnya, seorang hamba Allah yang baik hati menunjukkan suami warung yang menyediakan "Nasi Air". Amir Solihin makan dengan cepat, tanpa sempat mengunyah semuanya ditelan-telan sahaja.

Tiba-tiba, kami dikejutkan dengan bunyi yang aneh. Saya mengagak ianya bunyi tembakan, Allahu Rabbi. Tapi suasana sekeliling tenang sahaja, tiada yang berlari atau menyelamatkan diri.

Allah.

Rupanya, kerusi yang diduduki oleh suami dan Amir Solihin retak dan pecah. Kedua-duanya jatuh ke atas tanah.

Selang 2 hari kemudian, saya tanyakan suami apa perasaan beliau semasa sedang jatuh.

"Hanya fikir macammana nak pegang Amir supaya Amir tak jatuh."

Dan, subhanallah. Kerusi yang pecah tersebut sangat bahaya tetapi Allah pelihara, tidak tercucuk pada peha suami. Selesai makan, Amir Solihin "bawa lari" kerusi yang pecah tersebut dan diberikan kepada orang yang sedang lalu-lalang.

:)

Kami lupa nak ambil gambar kerusi 'bersejarah' tersebut sebab asyik mengekori Amir Solihin yang sudah berlari. Dan saya tak terfikir langsung nak ambil video sebab terkejut tengok suami yang sedang mengawal diri dari jatuh.

Orang-orang yang melihat semuanya ucap syukur sebab Amir Solihin tak jatuh tersembam.

^_^





 

*gambar comel Abi Amir dengan beg Spiderman Amir Solihin*

Ummu Amir

0 leaves:

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO