"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

03 December 2012

Niqabi : Antara Ghuraba' Atau Pelik?

Bismillahirrahmanirrahim.

Seronok.

Ada beberapa wanita yang sudah lama mengikuti penulisan blog saya berkongsi pengalaman mereka memakai purdah. Antaranya mereka terkesan dengan cerita saya.

Allah. Kadang, kita menulis hanya sebab suka-suka saja. Nak kongsi cerita. Tapi, sebenarnya apabila kita menulis kalau diniatkan sebab nak buat ladang pahala, mesti kita berusaha menulis dengan berhati-hati dari hati untuk hati-hati
yang mungkin membacanya.


Sebab hati, Allah yang pegang.

Purdah itu tak wajib (pandangan saya), yang wajibnya menutup aurat. Jubah dan abaya bukan wajib malah boleh jadi haram apabila ketat mengikut tubuh, nipis menampakkan kulit ataupun hiasannya melampau-lampau. Tak semestinya kena pakai tudung labuh untuk menutup aurat, kalau kain guni tu cukup syarat untuk tutup aurat. Boleh saja pakai kain guni gantikan tudung.

Terbuka jangan sampai leka.
Tertutup jangan sampai jumud.

Orang sekarang, bila tengok orang pakai t-shirt labuh dan skirt labuh yang longgar dah dipandang serong hanya kerana dia memakai niqab (cerita dari seorang adik), saya ketawa saja. Saya cuma bagitahu kalau cukup syarat tutup aurat dari sudut syariat, tak perlu lah nak terasa hati dengan apa orang kata.

Orang ni ramai, banyak sangat pandangan. Tak larat nak penuhi hasrat semua orang. Allah satu, ikut je kata Allah. Tak pening nak fikir kehendak manusia :)

Tak semestinya pakai jubah atau abaya baru kita dikatakan menutup aurat. Pakai baju kurung yang longgar pun tutup aurat juga.

Suami saya pesan, "Janganlah kita pelik melihat orang lain (atau merasa pelik melakukan sesuatu yang tidak pelik) kerana hakikatnya diri sendiri yang pelik sebab pelik dengan perkara yang tidak pelik."

Senyum.

Ghuraba' itu bukan orang yang pelik. Tetapi terasing, dia mengasingkan dirinya dari kejahilan. Bukan jadi pelik asbab kejahilan. Wallahua'lam.

* tampar pipi dengan 10 jari *


Orang jadi susah hati nak berhijrah ke arah penutupan aurat yang sempurna sebab fikir kena pakai jubah, kena beli abaya baru yang mana akan menelan belanja yang tidak sedikit. InshaAllah apabila diterangkan mahupun terpaksa berulang kali memberi keyakinan bahawa penutupan aurat yang sempurna tidak semestinya dengan jubah mahupun abaya, mereka jadi lega kerana MUDAHnya menutup aurat dimomokkan dengan serba satu kesusahan.

:)

Pakai seluar beggy dengan t-shirt labuh yang longgar, tudung yang melepasi dada pun sudah boleh menutup aurat. Dalam kepala berlegar-legar, mungkin peringkat asas dalam bab menutup aurat tidak dijelaskan sebaiknya kepada masyarakat lalu membuatkan masyarakat merasakan penutupan aurat ini sukar dan berat. Apabila asasnya mereka fahami dengan baik, inshaAllah mereka akan lebih mudah untuk berhijrah ke arah imej muslimah.

Pakai niqab dah bagus, cuma kadang-kadang memberikan reaksi pelik terhadap orang lain itu tidak bagus.

"Pelik betul orang tengok je kat kita."

Hehe. Senyum... Memilih untuk menjadi ghuraba' (asing - memilih kehidupan berlandaskan syariat Allah dan mengamalkan sunnah Rasulullah) bukan mudah. Sebenarnya saya lebih suka 'join' dengan orang yang bukan berniqab, sebab mereka sebenarnya ada banyakkkkkkk soalan yang nak ditanyakan kepada orang yang berniqab. Selalunya, soalan-soalan mereka membuatkan kita makin bersemangat untuk jaga hubungan dengan Allah.

Sebab itu, saya selalu merasa tidak selesa apabila ada muslimah berniqab yang tidak mahu membuka niqab di dalam keadaan tertutup dan semuanya muslimah dengan alasan merasa pelik apabila membuka niqab. Jadinya, dia sendiri jadi tidak selesa apabila semua orang memandangnya dengan perasaan yang juga pelik dan tertanya-tanya kenapa dia tidak membuka niqab dalam keadaan semuanya muslimah :)

Dalam kehidupan ini kita dibentangkan dengan pilihan. Maka, pilihlah jalan yang membuatkan kita disayangi makhluk di langit dan disenangi makhluk di bumi.

Islam itu mudah, maka jangan disusahkan tetapi usah pula dimudah-mudahkan ^_^

[... barangkali entri selepas ini mengenai Niqab : Antara Keinginan dan Kewajipan, inshaAllah]

Wallahua'lam.

Ummu Amir

5 leaves:

Maya Mahbubah 5 December 2012 at 21:31  

As salam, nk tnya pndangan...Mngenai pemakaian tdung labuh...Alhmdulilah, hari demi hari sy berusha utk mnghijrahkn dri ini...Sdkit dmi sdkit...Dn Alhmdulilah, Allah s.w.t membukakn pntu hati sy utk brpkaian tdung labuh...Bila frst time pkai, sy rsa slesa sperti dilindungi...Sukr bg sy nk mngenakn tdung sperti biasa...Awl bulan stu nnt, kak dn abg sy tak lme lg nk convo, tp mak sy tak berpa setju kalau sy brpkaian tdung labuh msa mjlis convo tu nnt...Sy trkilan tp sy fkir balik dn angp kta2 mk tu sbgai yg postif...Sy tetp nk pkai tdung labuh...Boleh bntu sy dlam hal ni?? Pndangan atau sebrang komen?

Insyirah 6 December 2012 at 09:30  

Wa'alaikumussalam Maya Mahbubah.

Alhamdulillah, tahniah :)

Semoga Allah memberikan kekuatan untuk terus mencari cinta Nya. Insya Allah.

Tudung labuh yang dimaksudkan tu tudung 'bulat' ke? Kalau ibu kurang selesa dengan tudung 'bulat', mungkin Maya boleh pakai tudung bidang 60 yang 4 segi tu. Insya Allah, masih mengekalkan penutupan aurat :)

muhammad fakhar muhammad nur 6 December 2012 at 14:47  

As Salam, i am currently conducting a survey about mosque in Malaysia for my master thesis. it would be a big help if u could help me to answer the survey. Thanks in advance.
https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dGhMa19JeDlpZ04xajZTVnROYVl2cWc6MQ#gid=0

Maya Mahbubah 7 December 2012 at 14:36  

Yup, yg jens bulat tu...Alhmdulilah, mk sy akhirnya fham penerangan sy..Sy akn tetp memkai tdung labuh bdg 60 tp yg jens 4 segi tu..Lgpn sy tnggi, kena cri brsesuaian dn yg pentg tutp aurat...Trma kash ats pndagn kak...Alhmdulilah... :)

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO