"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

11 December 2008

Kenapa Selama Ini Ibadah Tidak Mendidik Kita...


Kiriman dari Sahabat.

Sebab pertama ialah kerana selama ni kita diberi ilmu tentang ibadah hanya bersangkut paut dengan hukum-hukumnya. Oleh itu dalam ibadah, itulah perkara yang kita jaga sangat-sangat & tak lebih dari itu. Ilmu lain tentang ibadah termasuk falsafahnya tak diajar. Kefahaman tak diajar. Penghayatan tak diajar. Hasilnya segala ibadah yg kita buat, kalaupun sah & cukup syarat rukunnya, tapi tak dapat dihayati.

Pabila ibadah tak dihayati, maka rugilah kta kerna ibadah kita tak mendidik kita. Hati kita tak berubah walaupun kita sudah beribadah berpuluh-puluh tahun lamanya malahan sepanjang hidup kta. Ibadah kita tak menjadi makanan jiwa. Ia tidak membentuk & menguatkan jiwa kita. Ia tak menambahkn taqwa kta. Lebih malang lagi, ibadah kita itu tak sampai kepada Tuhan.

Ilmu ibadah yang kita belajar selama ni tak langsung menyentuh soal roh ibadah @ hikmah dalam ibadah. Sebab itu kita lihat, orang yang banyak ibadah & banyak solat, ibadah & solat mereka tak memberi apa-apa kesan di dalam diri & hati mereka. Akhlak mereka tak banyak berubah. Bahkan orang yang banyak ibadah & solat selalunya menjadi beku, jumud, pasif & tak produktif.

Ke-2, adalah kerana kebanyakan orang tak ada ilmu & tak faham tentang Tuhan. Oleh itu, ibadah mereka tak memberi kesan. Ibadah termasuk solat bukan untuk mengajar @ memahamkan manusia tentang Tuhan. Manusia sepatutnya sudah ada ilmu & sudah faham tentang Tuhan sebelum mereka beribadah @ sebelum mereka solat. Ibadah & solat itu hanya untuk mengingatkan & menyedarkan manusia tentang Tuhan sebab manusia itu sering lupa.

Ibadah & solat hanya akan memberi kesan kepada orang yang sudah ada ilmu dan faham tentang Tuhan. Orang yang tak faham Tuhan, ibadah & solatnya tak ada erti. Dia tak akan dapat rase bertuhan dalam ibadahnya kerana dia tak tahu & tidak faham Tuhan. Itu sebab sebelum kita bersyariat, Tauhid kwne slesai dulu. Hadits ada mnyebut;

-"Awal-awal agama mengenal Allah."-

-"Yang disebut Ihsan ialah; hendaklah engkau menyembah Allah seakan-akan engkau melihat-Nya, dan bila engkau tidak melihat-Nya, maka sesungguhnya Allah selalu melihatmu."-

---------------------------------- -----

"Iman itu bukan sekadar angan-angan, tetapi adalah sesuatu yang diyakini dalam hati dan dijelmakan dalam bentuk amal, dan sekiranya ajal itu diperlihatkan kepada kamu pasti akan porak-perandalah semua cita-cita. Pengalaman adalah cermin kegagalan dan penilaian terhadap kekurangan-kekurangan." (Abu Bakar As-Shiddiq)

Image Hosted by ImageShack.us

1 leaves:

Memory 11 December 2008 at 22:00  

salam..


Untuk mendapat penghayatan dalam beribadah bukan lah suatu yang mudah..


Apa pun..
Moga kita dapat menerapkannya dalam diri kita.. Insya'allah..


Jemput lah singgah ke blog saya if ada kelapangan..

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO