"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

24 December 2011

Bagaimana Pakaian Kita?

Bismillahirrahmanirrahim.

Masih segar dalam ingatan kita peristiwa Tsunami di Acheh pada 2004. Setelah berlakunya peristiwa tersebut, sekumpulan hamba Allah secara sukarela telah membuat usaha mencari mayat. Setelah selesai kerja pemburuan mayat, mereka ada masalah untuk mengecam mayat tersebut adalah orang Islam/bukan Islam. Akhirnya, mereka bermesyuarat & membuat keputusan untuk mengebumikan mayat mengikut pakaian yang dipakai. Jika pakaian orang Islam, maka ia akan dikebumikan mengikut cara Islam.

Sama kes di Bopal, waktu malapetaka kebocoran gas ribuan mayat bergelimpangan. Yang Hindu nak dibakar, yang Islam nak di sembahyangkan. Keputusannya, lelaki berjanggut disolatkan yang lain dibakar. Bayangkan jika berlaku letupan bom di kelab-kelab malam atau di pentas tarian (zumba, ballet dan sebagainya) di negara kita. Bagaimana untuk mengecam mayat tersebut kerana pakaian wanita Islam dan bukan Islam sama sahaja.

Moralnya, pakaikanlah pakaian orang Islam kepada kita dan anak-anak kita dan mohonlah kepada Allah agar dimatikan dalam pakaian orang Islam.


Jumpa status ni dari profile facebook Sham Kamikaze.


Muhasabah.

1. Tutup aurat BUKAN hanya masa akad nikah.

2. Tutup aurat BUKAN hanya masa berada di surau/masjid.

3. Tutup aurat BUKAN hanya semasa solat sahaja.

4. Jaga hak Allah, Allah akan jaga diri kita.

5. Amalkan sunnah Rasulullah (menyimpan janggut bagi lelaki -perempuan takde janggut-) membawa barakah kepada diri kita, insha Allah.

6. Kalau kita selalu lorongkan langkah kaki ke tempat yang baik, mudah-mudahan Allah matikan kita di tempat yang baik (e.g masjid) dalam keadaan terbaik (e.g sedang solat).

7. Berdoalah supaya Allah jaga hati kita setelah Dia berikan hidayah. Minta Allah sentiasa memberi taufiq kepada kita. DOA!

8. Mereka yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia tergolong dalam kaum tersebut.


Dialog 2 Anak Kecil

Abu: Awak puasa?

Minah: Yela.

Abu: Kenapa awak puasa?

Minah: Bodohnya awak kan ALLAH suruh puasa, saya puasa la..

Abu: Kenapa tak tutup aurat?

Minah: Eh, suka hati saya la hak masing-masing.

Abu: Owh, tapi kan ALLAH yang suruh kita tutup aurat?


Wallahua'lam.


Makluman : Handphone rosak, dah 5 tahun berkhidmat. Beliau (handphone) sudah 'meninggal dunia', takde budget nak beli yang baru. Nombor talifon semua simpan dalam handphone, jadi sekarang takde semua nombor kenalan. Facebook pun tak boleh komunikasi dengan sesiapa. Allah suruh hibernate. :)

2 leaves:

aimie amalina 25 December 2011 at 01:16  

begitu besar hikmah Allah suruh kita berpakaian dgn sempurnakan
kalau jadi cm kes kat tsunami. kalau tetibe x ttp dgn sempurna, x ke naya dikebumikan sec bukn islam..huhuhu

nauzubillah..

maseh akak sebb peringatan ini :)

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO