"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

20 December 2011

Back To Hospital



Bismillahirrahmanirrahim.

Bila orang lain sibuk "Back To School" ada orang yang teringin "Back To Hospital". Bukan teringin, cuma rindu nak bau ubat.

Semalam separuh hari berada di Ortopedik Hospital Kuala Lumpur. Kali pertama menjejak kaki ke sana, "puas hati" la juga. Puas hati versi Kelantan, maksudnya memang lama betul. Alhamdulillah, Allah permudahkan semua urusan.

Selepas Subuh terus bertolak ke Kuala Lumpur dan pusing-pusing sini sana akhirnya sampai juga ke perkarangan HKL tapi tak jumpa parking dan terpaksa keluar ke jalan utama dan masuk semula ke dalam hospital. Abang Chik drop di depan bangunan utama HKL kerana kami perlu ke pejabat Patologi untuk berjumpa dengan Doktor Ariff mengambil surat rujukan sebelum ke bahagian Ortopedik.

Memang dah nama pun kali pertama, memang kena banyak bertanya arah. Alhamdulillah, setelah mendaki, menaiki tangga akhirnya kami berjumpa pejabat Patologi dan bertanya kepada kerani mengenai surat rujukan yang sudah disiapkan oleh Doktor Ariff. Pembantu Doktor Ariff yang menyimpan surat rujukan belum tiba, ana tengok Abang, Abang tengok ana. Times running :)

Akhirnya, Doktor Ariff memanggil Abang dan ana masuk ke pejabat beliau. Disambut dan dilayan seperti tetamu, Amir Solihin tetap menjadi tumpuan. Suaranya yang semakin kuat, suka menegur orang, terpaksa juga dipujuk-pujuk supaya tidak terlalu menggamit mata-mata untuk melihat keberadannya di situ.

"Amir, hospital ni. Jangan bising-bising."

Apa la agaknya yang difahami oleh si kecil yang baru berusia 5 bulan.

Kemudian, kami dihantar oleh pembantu Doktor Ariff. Tiba di bahagian Ortopedik, alhamdulillah staff nurse sudah tolong ambilkan nombor giliran untuk ana selepas Doktor Ariff menalifon :) Tunggu dan tunggu, Amir Solihin teruja melihat orang ramai.

Selepas berjumpa doktor, x-ray dilakukan pada tulang belakang dan juga kaki kiri. Selepas x-ray, berjumpa semula dengan doktor. Guess what? :)

Alhamdulillah, banyak perubahan yang berlaku. Sengaja tak ceritakan kepada doktor tentang kisah terapi (alternatif) yang pernah dilakukan dahulu, menyerah diri membuat terapi yang mengakibatkan 3 hari terbaring sahaja, hari ke-4 baru boleh mula bertatih. Apa yang mereka lakukan ialah menarik kembali tulang yang bengkok dan membetulkan otot yang menekan saraf-saraf.

Terubat juga hati melihat keputusan x-ray tersebut, 'penyeksaan' selama beberapa tahun menyerah diri membuat terapi memberi hasil.

Doktor mahu ana lakukan fisioterapi tetapi oleh kerana jauh dari HKL maka doktor memberi peluang untuk merawat diri sendiri di rumah dengan melakukan senaman, ubat untuk merehatkan otot juga diberikan dan krim untuk menyapu di bahagian yang sakit. Kalau tak boleh nak reduce kesakitan juga, mereka akan jadualkan fisioterapi.

"Awak nak painkiller tak?"

"Tak nak la."

Dah 'puas hati' makan painkiller. Biarlah, masih boleh berjalan dan bertahan. Sesekali perlu juga untuk 'gain pain' supaya sedar diri, kadang-kadang bila merasa 'terlalu sihat' boleh lupa daratan. Elok juga kalau tak 'kill the pain'. :)

Selesai ambil ubat di farmasi, pergi ke masjid dan mandikan Amir Solihin. Bila masuk waktu Zohor, solat di masjid. Ummi tengah solat, Amir Solihin di'culik' oleh staff nurse. Lain kali ummi kena ikat Amir Solihin supaya tidak di'culik' semasa solat :p

Amir Solihin sangat soleh di hospital. Bila dah mengantuk sangat baru menangis, selepas menyusu terus tidur meskipun hanya setengah jam. Selesai semua urusan, masuk dalam kereta terus tidur. Dari jam 1.40 petang - 5.30 petang. Bila Amir menangis ummi cepat-cepat bagi susu, Amir Solihin pun sambung tidur.

Bila Amir Solihin jerit-jerit tak sabar, ummi sengih-sengih panggil Amir Solihin dengan panggilan 'Amir Sobirin' (ketua orang-orang yang sabar), Amir pun gelak. Lawak Encik Amir ni, tengah nangis pun kalau kena agah boleh gelak. Mungkin sebab masa mengandung ummi asyik gelak je :")


Ummi kena kuat, Amir Solihin semakin besar.
Kalau ummi tak kuat macammana nak dukung Amir Solihin :)




(Ummi tak tahu macammana nak rotate video ni. Ada orang request nak tengok Amir Solihin)

1 leaves:

Jamy Yaacob 20 December 2011 at 18:36  

ana doakan ukhti kuat...cute nya amir solihin..doakan ana cepat dapat baby..

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO