"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

30 December 2011

System Error. Ada Hikmahnya.

Bismillahirrahmanirrahim.

Setelah beberapa hari talifon bimbit kesayangan mengalami masalah 'System Error' akhirnya zauji menukarkan sim kad ke dalam talifon bimbit beliau yang jarang digunakan. Talifon bimbit tersebut juga pening-pening lalat, seringkali meminta untuk 'Insert Sim'. Lama-lama jadi malas, biar saja lah.

Biasalah, ciptaan manusia ada banyak kekurangannya. Ciptaan Allah pun akan tiba 'penghujung'nya inikan pula ciptaan manusia yang serba serbi kekurangan.

Ada hikmahnya bila Allah 'tarik' kembali kemudahan menggunakan talifon bimbit.

Pertama, kurang menghabiskan masa dengan sahabat-sahabat dengan cerita-cerita biasa, membiarkan Amir Solihin bermain sendirian.

Kedua, kredit tidak dibazirkan saja-saja kerana dimanfaatkan dengan baik. Ukhuwah, ukhuwah juga... :)

Ketiga, boleh tahu sahabat yang masih mengingati daku dalam diamku, chewah!


"Salam, maaf. Siapa ni?"

Maafkan hamba yang lemah ini. Nombor talifon rakan-rakan kebanyakannya disimpan ke dalam memori talifon bimbit yang lama (sudah pun menghembuskan nafasnya baru-baru ini), jadi simpanan nombor di dalam simkad kebanyakannya nombor talifon sahabat-sahabat yang lama dan sudah ditukar kepada nombor baru yang mana ana tak hafal nombornya.

Jangan kecil hati andai kalian menyapa dan diriku bertanya.

"Salam, maaf. Siapa ni?"

Kerana... sungguh tidak menghafal nombor-nombor kalian.

Talifon bimbit yang lama pakai 5 tahun. Sobs sobs... Bak kata encik zauj, "mana ada orang pakai talifon jenis tu sekarang ni." Orang sekarang pakai blackberry, touch screen bagai... Paling tidak jenis flip. Takpa, tak berapa penting pun gadget semua tu yang paling penting boleh keluar dan masuk SMS serta boleh terima dan membuat panggilan.

Suatu hari encik zauj keluar dan pulang tanpa memberitahu apa-apa.

Jeng jeng jeng...

Selesai memasak, duduk dengan Amir Solihin tiba-tiba.

Jeng jeng jeng...

"Ni untuk ummi."

Alhamdulillah. Abi belikan talifon baru untuk Ummi Amir. Sampai terluka kuku abi nak membuka talifon untuk masukkan simkad ummi.

"Jazakallah khairan katsira abi!"

Rupanya. Abi dah try snap picture Amir Solihin masa ummi memasak. Haiya, macammana ummi boleh tak perasan kehadiran talifon tu ye, pandai betul abi.


Buat sahabat-sahabat yang dikasihi, mohon untuk memberikan mesej kepada ana memaklumkan nombor talifon kalian untuk disimpan ke dalam memori talifon yang baru. Jazakumullah khairan katsira.


Dapat hadiah berganda dari Allah.

1. Sahabiah yang dikenali selama 5 tahun di alam maya akhirnya dipertemukan Allah. Alhamdulillah. 3 jam bertemu tak terasa saat demi saat yang berlalu. Pertemuan pertama, malu-malu kucing lagi. Bila dah balik ada rasa sesal kerana tak bergambar kenangan banyak-banyak. Khair, insya Allah kenangan di hati kan kekal abadi.

2. Dapat talifon baru menggantikan talifon yang lama. Mengalami kejutan teknologi kerana selama ni menggunakan talifon lama, sekali tengok teknologi canggih sangat dah terkial-kial dibuatnya.

Khair, penghujung kalam memetik kata-kata Abi Amir...

Sesat di dunia tak apa, boleh kembali ke pangkal jalan. Jangan sesat di akhirat!


Ummu Amir

0 leaves:

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO