"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

28 February 2011

Kembara 9 Bulan

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, pejam celik sudah 9 bulan berlalu. Banyak 'ibrah yang Allah berikan, tinggal saja diri sendiri mahu muhasabah atau sebaliknya. Terasa masih terlalu awal namun waktu sentiasa berjalan dan manusia selalu dalam kerugian kerana mensia-siakan waktu, membiarkan waktu berlalu dengan perkara sia-sia kemudian setelah hari tua, menyesal dengan tindakan yang dilakukan di zaman muda. Na'uzubillah.

Hari ini, 9 bulan sudah menjadi isteri kepada seorang lelaki. Berpisah seketika, bertemu buat beberapa hari memberi banyak pengajaran dari Allah, Si Pembuat Takdir. Allah mendidik untuk meletakkan pergantungan sepenuhnya kepada Dia, bukan kepada makhluk Nya. Di saat hati rebah dan layu, terasa manisnya pinjaman nikmat yang Allah berikan dengan kehadiran si kecil di dalam rahim ana.

Entah mengapa, satu hari ummi buat air nescafe dan haruman bau menusuk sehingga ana dengan tidak sengaja minum 2 gelas (bukan 2 mug!) sudahnya ana jadi pelik kenapa la si kecil semacam berdemokrasi di dalam, duduk tak diam. Rupanya beliau turn to hyperactive setelah umminya dengan tidak sengaja menelan 2 gelas air nescafe. Not good! Baby pun menunjuk perasaan supaya menghindari minuman berkafein. Padahal sebelum ni, tengok nescafe pun tak ada perasaan. Aja-aja fighting!

Sekarang, baby dah pandai demand. Kalau dia sangatlah mengaktifkan diri, maka ana akan memujuknya dengan surah Luqman yang mana menjadi kebiasaan Abang untuk membaca surah Luqman setiap hari pada baby. Jadi, bila Abang jauh... Kalau baby aktif sangat, maka apabila membaca nasihat-nasihat Luqman maka beliau akan behave. Masya Allah. Kalau diam saja, maka setelah mendengar nasihat-nasihat Luqman beliau akan bergerak-gerak.

Allah... Satu perasaan yang sukar untuk diungkap.

Di awal peringkat kehamilan, ana tidak mengalami alahan seperti kebanyakan ibu-ibu mengandung sebaliknya mengalami masalah sakit tulang belakang sehingga berhari-hari terlantar dan Abang terpaksa ponteng kelas untuk take a good care untuk ana memandangkan ana langsung tak boleh nak bangun sendiri dan kerap sungguh demam. Setelah hampir memasuki trimester kedua, tulang belakang sudah kembali 'ringan' dan mampu untuk menjalani kehidupan seperti biasa namun serangan morning sickness membuatkan ana trauma untuk ke dapur. Bau itu tak kena, bau ini tak kena.

Alhamdulillah. Kini, alahan sudah mula menjauhkan diri dan tulang belakang nampaknya boleh membiasakan diri dengan perubahan. Pada awal peringkat kehamilan, kesakitannya sehingga zauj suarakan "kalau tak mampu, kita stop la." Suami mana la yang sanggup tengok isterinya menangis-nangis menahan sakit. Selepas dimarahi oleh doktor O&G di klinik pakar yang melihat keadaan ana yang tak boleh berjalan, ana jadi trauma namun diserahkan sepenuhnya kepada Dia, Si Peniup Nyawa. Berjumpa dengan seorang doktor, pakar dalam Family Health dan mendapat kata-kata yang 190 darjah berbeza dengan kata-kata doktor O&G, ana melepaskan nafas lega.

Sebulan demi sebulan yang berlalu, tersenyum memandang ke belakang. Maha indah percaturan Allah yang mengetahui segala-galanya. Awalnya ana sakit belakang, kemudian Allah izinkan untuk merasai kesusahan melalui pengalaman untuk menjadi seorang ibu sehingga doktor sangat berpuas hati dengan pertambahan berat badan yang tidak terlalu mendadak. Setakat ini, berat sudah naik 2.5 kg dan satu pertambahan yang sangat positif memandangkan orang lain sudah naik sekitar 5-10 kg!

"Ika naik sebulan 2 kg la."

Wah... Berat yang paling banyak naik hanyalah 0.6 kg, tidaklah mengikat perut tetapi makan sedikit dan kerap. Tak boleh dinafikan, perut asyik lapar je. Kemudian, tersenyum sendirian. Patutlah wanita yang sekeping papan berubah menjadi pokok pine semasa mengandung. Laparrrrr saja. Mujahadahnya, makan makanan yang berkhasiat. Bimbang juga berat baik mendadak, bukan takut gemuk dan tak cantik tetapi sangat bimbang tulang belakang bengkok kerana tidak mampu menahan beban berat.

Kata ummi, semasa mengandung abang sulung berat sehingga 89 kg dan mengandung abang kedua berat sehinga 98 kg! Ya Allah, sungguh sihat sehingga untuk menggenggam jari pun tak boleh. Hehehe. Untungnya ana kerana zauji yang tembam semasa ana mengandung, sampaikan zauji pun merungut beliau tembam. Cantik aturan Allah, si isteri dah mengandung, si suami tolong bawa beban berat. Hebatkan Allah? Masya Allah! ^_~

Pergi beli barang di supermarket dengan seisi keluarga, ana berjalan dengan zauji dan adik-adik berjalan dengan ummi dan abi. Singgah solat di surau tersebut, kelihatan 2 wanita yang sedang sarat mengandung solat dalam keadaan duduk. Pulangnya, ana ceritakan pada zauji, kasihan sangat melihat mereka solat, bila duduk tahiyyat akhir kelihatan sangat susah. Usai memberi salam, raut wajah mereka kelihatan begitu penat. Pengorbanan seorang ibu yang anak-anak selalu tidak tahu bahkan ada yang tidak mahu ambil tahu T__T

"Dalam mazhab syafi'e, duduk tahiyyat akhir hanyalah sunat kan?"

"Ye."

"Tapi, ramai muslimat yang tidak rapatkan saff semata-mata nak 'selesa' semasa tahiyyat akhir."

Ibu-ibu yang sudah sarat dan tidak mampu, dibolehkan solat duduk (walaupun atas kerusi) kerana rata-rata mereka solat duduk di atas lantai. Melihat kesusahan tersebut, kasihan sungguh. Duduk tahiyyat akhir hanyalah sunat, boleh saja duduk tahiyyat akhir dalam keadaan tahiyyat awal.

Ana yang "kecil" ni pun ada ketikanya tidak mampu untuk duduk tahiyyat akhir kerana merasa tegang pada tulang belakang, inikan pula ibu-ibu yang sudah menghitung hari untuk bersalin. Namun, tidak dinafikan sujud adalah terapi yang indah untuk melegakan kesakitan pinggang terutama buat ibu-ibu yang sudah sarat. Ana tak tahu nak describe sangat sebab ana "kecil" jer, mungkin kerana ana sakit belakang jadi ana boleh memahami picisan dari rasa itu. Selebihnya, Allah saja yang lebih tahu.

Hari ini juga, berazam mahu mandi sungai bersama zauji..! Kaki sudah terketar tak sabar nak mandi sungai, dah lama tunggu zauji balik nak ajak terjun sungai :)


"Eh, macammana Syirah mandi sungai?"

"Mandi je la. Sungai sini tak macam tempat lain, sangat privasi. Lagipun kawasan rumah ni ada banyak sungai, pilih je nak mandi sungai mana. Belakang rumah pun ada sungai tapi bahaya, tak pernah mandi pun sungai belakang rumah ni. Selalu mandi sungai jauh sikit, sangat privasi. Nak mandi dengan family, sangat sesuai lebih-lebih lagi kalau mandi dengan mahram je. Enjoy tapi mandi sekejap je lah sebab sejukkkkkkkk! Celup kaki je dah ketar."

Janji, lepaskan ketagih ^_~


Wallahua'lam


Insyirah Soleha

[RALAT] :

"Dalam mazhab syafi'e, duduk tahiyyat akhir hanyalah sunat kan?"

Duduk tahiyyat akhir adalah WAJIB/RUKUN. Cara duduk sahaja yang menjadi khilaf sama ada bersimpuh atau seperti duduk tahiyyat awal. Ayat "duduk tahiyyat akhir" adalah bermaksud "cara duduk di dalam tahiyyat akhir". Maaf, salah memilih bahasa sehingga penyebabkan salah faham. Jazakillah kepada yang bertanya
. (3/3 /2011)

4 leaves:

mysarrasara 28 February 2011 at 11:39  

Salam, syirah...

air terjun tue kat latar iskandar kan???

zulaika.puad 28 February 2011 at 21:05  

alhamdulillah...
semoga kehidupan ukhti di berkati selalu..
(:

FarhahNur 1 March 2011 at 00:31  

Salam..
Saudari Insyirah, saya selalu menjadi silent reader blog saudari..buat terapi~~thanks ya:)

Anonymous,  11 March 2011 at 16:06  

Salam. maaf, nescafe bukankah barang boikot Israel? Semoga dapat menjaga apa yg kita makan dlm melahirkan mujaheed wa mujaheedah yg dpt menawn semula Palestin. iAllah.

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO