"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

04 October 2012

Bila Abi Mengasuh Amir...

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah. :)

Segala puji-pujian buat Allah.

Setelah seminggu demam dengan teruknya dan dapat menambah koleksi peribadi dengan jayanya! Saya semakin sihat, alhamdulillah :) Demam yang bersungguh-sungguh teruknya sampaikan tak bangun-bangun kecuali untuk solat. Ya Allah, kalau tidak mahu bersyukur juga. Tak tahu lah... Dari awal, suami mengajak ke klinik tetapi memang tak terbangun sangat rasanya nak menapak ke klinik. Dibiarkan dahulu... Makan habatus sauda' dan minum air suam banyak-banyak. Batuk masih juga teruk, err... sangat teruk sampaikan suami tak tidur malam sebab asyik tengokkan saya yang terbatuk-batuk, akhirnya saya tidur dalam keadaan duduk.

Ya, tidur itu nikmat. Tapi, bila terlebih tidur, boleh jadi racun. Teringat pula pesanan Syeikh Nuruddin, "kalaulah kita menghabiskan masa setiap hari dengan tidur selama 8 jam, bila umur 60 tahun maknanya kita sudah tidur selama 20 tahun. Itu belum lagi termasuk tertidur masa kuliah, dan lain-lain."

Er... Betapa masa itu sesuatu yang sangat perlu disyukuri.

Bila dah rasa sihat sikit, saya pun jadi malas nak ke klinik. Baru sihat sikit, tiba-tiba jadi tak sihat. Tak sihat... Aih, sudah la kenapa dengan saya ni? Akhirnya selepas seminggu dengan jayanya demam tak bangun-bangun, saya gagahkan juga pergi ke klinik. Saya tinggalkan Amir Solihin dengan suami :)

Masa jumpa doktor, hihi... Menggeleng doktor bila saya cakap dah seminggu demam. Dan, doktor pun kata, "asma awak teruk ni."

Er?

Bila bagitahu suami, suami buat lawak.

"Cakap la dengan doktor, saya bukan asma. Asma tu nama kawan saya..."

Adei T_T

Selepas dapat nebulizer dan doktor suruh sedut inhaler setiap 4 jam, barulah terasa kurang sikit batuk. Doktor bagi tempoh sampai hujung minggu ni sahaja untuk saya makan ubat, kalau tidak sihat juga maknanya saya kena makan ubat asma yang khusus. Dan saya perasan, saya banyak menggeletar sejak dua menjak ni. Allah. Makan ubat lagi...

Seronoknya masa sakit ni melihat suami mengasuh Amir Solihin ^_~

Kadang-kadang, saya siapkan pakaian Amir Solihin sementara suami mandikan Amir Solihin. Masa mandikan Amir Solihin, saya melihat sambil tergelak dengan keletah mereka. Dan, saya perasan sesuatu yang osem! Suami ajarkan Amir Solihin berwuduk setiap kali sebelum mandi, masha Allah. Patut la kalau mandi dengan suami, Amir Solihin sangat behave! Kalau mandi dengan Ummi, puas la Ummi nak mengejarnya dalam tandas, puas juga nak sudahkan mandi sebab Amir Solihin selalunya pegang paip bila Ummi ajak pakai baju. Masih nak main air...

Amir Solihin agak sukar untuk ditidurkan, jadinya setiap kali nak tidurkan dalam buaian saya akan membaca al-Quran. Kadang, ia mengambil masa 30 minit sehingga 1 jam untuk mendodoikan Amir Solihin dalam buaian. Jadinya, saya manfaatkan waktu tersebut untuk baca al-Quran sambil menghayun Amir Solihin. Bila Amir Solihin dah tidur, saya akan pasangkan CD al-Quran untuk menemani tidurnya, jadi saya boleh buat kerja lain.

Mungkin kerana dah biasa bila nak tidur dengar kalamuLLAH, jadinya bila balik kampung atau travel maka suamilah yang menjadi 'CD' membacakan al-Quran kepada Amir Solihin. Masa tempoh saya kurang sihat haritu, suami pasang CD al-Quran dan tetap juga ikut bacaan al-Quran, selepas Amir Solihin tidur CD tidak ditutup. Suami baring berdekatan Amir Solihin, merehatkan badan. Bila Amir Solihin bergerak sikit, terus bangun menghayun buaian. Bila berbunyi sikit suara Amir Solihin, suami bangun melihat-lihat. Al-hasilnya, Amir Solihin tidur selama 4 jam! Masha Allah, osem!

Tak pernah-pernah saya berjaya tidurkan Amir Solihin pada siang hari selama 4 jam. Selalunya 1-2 jam setengah sahaja tidur siangnya.

Masa makan Amir Solihin pun begitu riang gembira, satu mangkuk berisi bubur Amir Solihin. Suami sediakan satu set mangkuk dan sudu untuk Amir Solihin, jadinya Amir Solihin tak mengganggu mangkuk yang berisi bubur kerana sibuk dengan mangkuknya sendiri. Suami juga latih Amir Solihin makan dengan sudu sendiri. Comel sangat :)

Sekarang, bila nak makan... Amir Solihin akan tadah tangan, nak baca doa. Walaupun belum boleh bertutur, tapi beberapa perkataan yang simple dah disebut dan apabila kita kata apa-apa, dia dah faham.

Contohnya.

"Mana air Amir?"

Maka, dia akan cari cawannya.

Orang selalu cakap, ibu sangat penyabar dalam urusan mendidik anak. Saya tak rasa macam tu untuk kami, sebab suami lebih sabar mendidik Amir Solihin. :)

Satu 'gift' bila kita sendiri mengasuh anak, selain menjaga kita juga boleh terapkan tarbiyah dari awal mengikut corak dan kehendak kita sendiri.

"Amir Solihin, Ummi nak solat. Allahuakbar."

Setiap kali nak solat, inilah pesan saya kepada Amir Solihin. Tapi, sejak akhir-akhir ini Amir Solihin banyak dilayan oleh Abi makanya bila ada chance untuk kenakan Ummi memang Amir Solihin tak lepaskan. Dahulu, bila Ummi solat, Amir Solihin main sahaja disekitar Ummi. Habis 'naughty' pun bila Ummi sujud, Amir Solihin tepuk-tepuk kepala Ummi atau angkat kepala Ummi tapi sejak seminggu ni bila Ummi solat, Amir Solihin tarik telekung sampai tercabut. T_T

Sampai berkali-kali Ummi ulang solat, Amir Solihin tetap juga kenakan Ummi. Sampai Ummi menangis, SMS Abi suruh balik cepat sebab Amir Solihin tak bagi Ummi solat, suruh Ummi duduk dengan Amir Solihin je.

Amir Solihin well behave dengan Abi.
Bila dengan Ummi, Amir buli cukup-cukup.

Mungkin bila dengan Abi, kalau Amir Solihin buli Abi... Abi buli Amir Solihin lagi teruk kot. Hehehehehehe :)





Aunty Syudde kata Amir Solihin buat duck face,
Aunty Fasihah kata macam tweety bird,
Ummi kata macam ikan keli je pun, hik hik.



Ummu Amir.

11 leaves:

Saleha 4 October 2012 at 14:07  

nanti boleh jugak amalkan baca Al-Quran masa dodoikan anak ni
selamani selalu rasa mcm tak berapa nak cukup masa baca Al-Quran

Khalilah MNor 4 October 2012 at 17:27  

Seronok singgah di blog ini... Mcm baca novel pun ade. Salam kenal dari saya:)

~ida~ 4 October 2012 at 20:12  

amir dah besaaa.. :)

Tokwan Amir 5 October 2012 at 12:21  

gambar tu mcm nak poo poo pun ye...

Insyirah 5 October 2012 at 12:48  

@ Saleha.

Insha Allah, mendodoi sambil manfaatkan masa dengan baik. Sambil menidurkan anak, sambil baca Quran. Kita dapat baca Quran, anak boleh dengar ibu baca Quran :)

Bila dah jadi ibu, kena kreatif membahagi masa untuk memperkasa ibadah. Wallahua'lam.

Insyirah 5 October 2012 at 12:48  

@ Khalilah.

Salam kenal dari saya, ha? macam baca novel? haha.

Insyirah 5 October 2012 at 12:49  

@ Ida.

Hehehe, Amir dah besar. Hanna pun makin besar kan ;)

Alhamdulillah.

Insyirah 5 October 2012 at 12:49  

@ Ida.

Hehehe, Amir dah besar. Hanna pun makin besar kan ;)

Alhamdulillah.

Insyirah 5 October 2012 at 12:49  

@ Tokwan Amir.

Haha, poo poo? Bubbling la tuh, latihan suara nak baca Quran dengan tarannum... hehehe

Jamy Yaacob 7 October 2012 at 13:45  

salam..jemput singgah di belog saya..

princess ameera 23 October 2012 at 13:31  

salam..kak insyirah..bole x bagi sy address email akk..saya nk tanya sesuatu pada akk..mohon dibals..jzkk

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO