"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

13 October 2012

Round The Table

Bismillahirrahmanirrahim.

Sesuatu yang tidaklah dipupuk tetapi dicontohi oleh ayahanda dan bonda kami, erti perkongsian. Ianya menjalin kemesraan dan kasih sayang, selain itu ia juga memupuk rasa untuk kepedulian kepada orang lain. Sharing is caring, caring is loving. Berkasih sayang itu rahmat dari Ilahi.

Kalau makan di luar rumah, makan di restoran kebiasaannya kami adik-beradik akan memilih makanan yang berbeza, minuman juga berbeza. Apabila pesanan dihantar ke meja, maka ayahanda akan menjadi orang pertama 'tukang merasa' diikuti oleh bonda dan lain-lain. Boleh dikatakan setiap orang akan merasa juadah makanan dan minuman yang dipesan oleh adik-beradik yang lain. Kadang, seorang pesan air tembikai, seorang pesan air oren, seorang pesan air barli, seorang pesan sirap dan macam-macam pesanan. Seorang sahaja pesan sejenis air tapi setiap seorang boleh merasa kesemua pesanan atas meja.

Gelas yang berisi air akan berjalan dari satu orang ke satu orang. Pinggan yang berisi makanan akan bergerak dari satu orang ke satu orang, selesai satu pusingan meja maka 'Tuan Pesanan' akan kembali mengambil makanan atau minuman yang dipilih pada awal tadi.

Ya!

Kami seronok begitu. Seolah masing-masing mengumpul 'air liur' dalam satu hidangan yang bermula dengan ayahanda dan bonda, akhirnya masuk ke mulut kita pula.

Kebiasaanya, orang sekeliling akan memerhati gelagat kami yang asyik mencuit-cuit pinggan di depan dan sebelah. Potong makanan dalam pinggan sendiri, 'sedekah' pada jiran di depan, hulur pada jiran di sebelah. Minta pula hidangan jiran di depan, minta hidangan jiran di sebelah. Dapat merasa seorang sedikit. Lihat di kiri kanan, ada orang datang makan dengan keluarga tetapi anak-anak sibuk dengan gadget masing-masing, ibubapa pun dengan teknologi. Semua 'bisu' tak ada komunikasi, bila pesanan sampai... Ambil gambar, posing, makan.

Kadang, melihat gambar-gambar secara rambang dalam facebook. Banyaknya 'happy family' dengan tersenyum lebar, tersengih panjang bersama keluarga. Tapi, di alam realiti susah sungguh nak jumpa keluarga yang berkomunikasi dengan bahasa badan dan menggunakan bahasa lisan. Semua asyik dengan gadget!

Teringat pesanan Prof Muhaya, "Orang yang bahagia tidak menunjuk-nunjuk kebahagiaannya, orang yang tidak bahagia mahu orang lain melihatnya sebagai orang yang bahagia."

Ya. Ada kebenarannya. Dia tak bahagia tetapi dia mahu kelihatan bahagia dan mahu orang lain melihat dia bahagia, dalam hatinya mungkin sarat dengan duka? Allah.

Hidup bukan hanya lakonan, jangan jadikan kehidupan sebagai pentas. Usah menjadi pelakon. Bersandiwara membayangkan bahagia sedangkan hati langsung jauh dari nafas bahagia. Berusahalah menjadi orang yang bahagia dan membahagiakan. Untuk membahagiakan orang lain, kita terlebih dahulu perlu menjadi orang yang bahagia. Hanya orang yang mengenali diri sahaja yang bahagia dengan apa yang ada.

Wallahua'lam.


* Saya teringin sangat nak makan Roti Arab dan Kibdah, hanya satu kedai sahaja yang saya pernah makan sangat kena dengan selera saya. Itu pun masa mengandungkan Amir Solihin. Masa tu saya sangat keletihan, dan saya tak puas makan. Sejak akhir-akhir ni membuak sungguh perasaan nak makan Roti Arab dan Kibdah tersebut. Ya Allah, mudahkanlah... Kalau ada sesiapa yang handal masak Kibdah, boleh la share dalam komen resepi masak Kibdah ye! Bukan tak nak cari dalam internet tapi bila melihat gambar-gambarnya, takut meleleh air liur :P


Ummu Amir :)

5 leaves:

QueAe 13 October 2012 at 18:26  

assalamualaikum :)

samalah Ummu Amir~ keluarga ana pun macam ni.. bila kongsi2, beli dua tiga jenis pun jadi kenyang.. kadang-kadang keluar makan bukan sebab lapar, tapi saja nak sembang2.. ^o^

ernahazwani 13 October 2012 at 18:46  

Perkongsian yang terbaik. Teringat saya bersama keluarga saya bila makan di luar. Ayah selalu tanya nak apa, ada ckp ini saya cakap ini, mak ckp ini. Berbeza juadah, bila sampai, kami akan berkongsi rasa.

http://alongwawaerna.blogspot.com

khairunnisa 16 October 2012 at 21:40  

sweet entry..done followed blog sis..jemput ke blog sy nti k=)

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO