"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

15 August 2012

Soal Jawab Berkenaan Hari Raya

Bismillahirrahmanirrahim.

Ditulis oleh Abu Amir.


Soalan :
Kenapa tanggal 1 Syawal dinamakan Hari Raya (Eid)?


Jawapan
Hari tersebut adalah hari untuk bergembira dan bersuka ria bagi seluruh umat Islam kerana Allah SWT telah melengkapkan ke atas hamba-hamba Nya dengan kegembiraan pada hari tersebut disebabkan sempurna menunaikan ibadat puasa. Dengan terlaksananya ibadat tersebut, maka mereka berhak mendapat keampunan Allah dari segala dosa.

Sebab yang lebih utama untuk bergembira dan bersuka ria pada hari tersebut kerana Allah membebaskan dan memerdekakan ramai manusia yang sepatutnya dimasukkan ke dalam neraka.


Soalan
Adakah 7 kali takbir pada rakaat pertama dan 5 kali pada rakaat kedua dikira sebagai sunat ab’ad dan sesiapa yang meninggalkannya dikehendaki melakukan sunat sahwi atau sunat haiah yang tidak disunatkan supaya melakukan sujud sahwi bagi mereka yang meninggalkannya?

Jawapan
7 kali takbir pada rakaat pertama dan 5 kali pada rakaat kedua bukanlah sunat ab’ad bahkan sunat haiah sahaja dan tidak dituntut melakukan sujud sahwi sekiranya mereka meninggalkannya.


Soalan
Sekiranya imam menyebutkan kurang daripada jumlah tersebut, adakah kita diharuskan menambah takbir yang kurang atau hanya mengikut imam sahaja?

Jawapan
Jika imam tidak cukup menyebut takbir, makmum hendaklah mengikutinya sahaja.


Soalan : Apakah hikmah disebalik tuntutan supaya bertakbir 7 kali pada rakaat pertama dan 5 kali pada rakaat kedua?

Jawapan
Mengikut pendapat Syeikh Munawi, setengah ilmuan berpendapat hikmah disebalik penggunaan angka ganjil dalam solat amat banyak. Antaranya, dapat dijadikan peringatan kepada sekalian hamba tentang keganjilan Tuhan yang bersifat somadiah (Yang Esa lagi Tunggal).

Angka 7 merupakan jalan masuk kepada perkara-perkara yang amat penting dalam soal berkaitan agama. Ia mengingatkan kita kepada perlakuan haji yang mana tawaf mengelilingi kaabah 7 pusingan, saie juga 7 kali, melontar juga dengan 7 biji anak batu pada setiap jamrah. Ia juga mengingatkan tentang kekuasaan Allah yang mencipta segala kewujudan dengan kuasanya sendiri tanpa bantuan orang lain. Contohnya, 7 petala langit, 7 petala bumi yang diciptakan dalam tempoh 7 hari termasuk penciptaan Adam A.S pada hari ke-7.

Manakala angka 5 melibatkan 5 rukun Islam, 5 kali solat fardhu.


Soalan
Apakah hikmah di sebalik perintah supaya memakai pakaian putih pada hari Jumaat, sedangkan pada Hari Raya digalakkan memakai pakaian yang cantik?

Jawapan
Antara hikmahnya ialah pada Hari Raya kita digalakkan menzahirkan nikmat yang dianugerahkan Tuhan kepada hamba-hambaNya manakala pada hari Jumaat kita diperintahkan supaya menzahirkan perasaan tawadhuk dan merendah diri kepada Tuhan. Bagi orang yang memiliki hanya sepasang pakaian sahaja, maka hendaklah dia membersihkan pakaiannya sebersih-bersihnya untuk dipakai ke masjid pada hari Jumaat atau Hari Raya. Jika Hari Raya jatuh pada Hari Jumaat, maka dia dikehendaki supaya memakai pakaian yang terbaik daripada pakaiannya yang berwarna putih.


Soalan
Manakah yang patut kita dahulukan selepas solat fardhu mahupun solat sunat antara zikir-zikir selepas solat dengan takbir Hari Raya?

Jawapan
Hendaklah didahulukan takbir muqayyat (takbir raya yang mengiringi solat fardhu) daripada zikir selepas solat kerana itulah waktu bagi takbir Hari Raya dan tidak boleh diulang pada waktu lain.


Soalan
Apabila menjelang Hari Raya, masyarakat Arab melafazkan ‘taqabballahu minna wa minkum’ yang bermaksud ‘Semoga Allah menerima segala amalan yang kita lakukan’, manakala masyarakat Melayu mengucapkan ‘Selamat Hari Raya, maaf zahir dan batin’. Adakah amalan ini disunatkan atau dianggap bida’ah atau harus?

Jawapan
Mengikut pendapat Syeikh Hafiz Munziri dan Syeikh Daud Al-Fathoni, hukumnya adalah harus semata-mata. Tidak disunatkan dan tidak pula dihukum sebagai bida’ah kerana seorang sahabat iaitu Saidina Tholhah pernah mengucapkan ‘taqabballahu minna wa minkum’ kepada Saidini Ka’ab di hadapan Rasulullah SAW sempena kedatangan Hari Raya dan Baginda Rasulullah SAW tidak melarangnya.

Mengikut pendapat Syeikh Barmawi, ucapan tahniah sempena Hari Raya diharuskan bahkan lebih baik jika disertakan dengan berjabat tangan. Bagi mereka yang ditujukan ucapan tersebut, digalakkan menjawab dengan ucapan ‘kullu ‘am wa antum bikhair’.


Rujukan : Kitab Furu' al-Masa'il wa Usul al-Wasa'il.


... wallahua'lam.

1 leaves:

ummuhanis 15 August 2012 at 09:14  

syukran utk maklumat yg diberi.

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO