"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

09 June 2012

Sulitnya Menjaga Hati

Bismillahirrahmanirrahim.

Sulitnya nak menjaga hati. Menjaga hati dari sifat mazmumah, menjaga hati dari lintasan syaitan. Hati tu susah nak jaga, kan? Sebab tu Allah cipta satu je hati, duduknya di dalam jasad. Bukan di luar.

Susah nak jaga hati, susah nak pelihara hati untuk menangkis dan mengikis sifat mazmumah yang bersarang dan merebak macam sel-sel barah. Sel-sel barah, kalau tak dibuang akan merebak dan membengkak akhirnya akan merosak seluruh organ dalam badan. Macam tu juga la dengan mazmumah, maksudnya penyakit-penyakit dalam hati. Penyakit dalam fikiran, penyakit dalam perasaan.

Syaitan ada macam-macam cara nak sesatkan kita. Bila kita buat jahat, makin tunggang terbalik dan terlangkuplah diri kita. Bila kita buat baik, syaitan pujuk supaya kita riak, takabbur, dan macam-macam penyakit hati yang lain. Bila berjaya, kita 'budget' bagus. Bila gagal, terus tak nak usaha dan salahkan takdir. Bila gembira, kita rasa dunia ni kita yang punya. Bila berduka, kita dengki dan cemburu dengan orang lain. Dah tak nampak, dah lupa apa yang Allah bagi sebaliknya sibuk mencongak dan mengira apa yang Allah tak bagi.

Allah.

Susahnya nak jaga hati.

Minta SATU, Allah bagi DUA kita bersorak gembira. Rasa bahagia, dunia ini aku yang punya. Aku orang soleh/solehah, Allah dengar dan makbulkan doa aku. Aku orang baik-baik, aku dah usaha mesti Allah akan balas dengan kebaikan. Aku banyak bersedekah, mesti Allah pun bagi macam-macam.

Kita minta lagi SATU, Allah tak bagi. Terus kita meraban, rasa Allah tak adil sebab dah buat baik (sedekah, infaq dan macam-macam ibadah seperti solat tahajud sampai bengkak-bengkak mata, sanggup tak tengok EURO sebab nak baca al-Quran dan mengulangkaji pelajaran) tapi Allah tak bagi pun. Terus lupa apa yang Allah dah bagi sebelum tu.

Nama pun manusia, selalu lupa. Kena ingatkan.

Bila nampak orang buat maksiat, pakai baju ketat dan sendat, tak tutup aurat terus 'budget' bagus sebab kita selalu pakai baju kurung, selalu juga pakai jubah, sentiasa pakai tudung dan pakai purdah. Nampak menyampah dengan orang yang tak tutup aurat, terlupa pula nak jaga hati supaya kesiankan saudara seIslam tersebut, alangkah kesiannya dia kerana tidak mengenal keindahan Islam. 'Budget' bagus sebab rasa kita faham dan amalkan Islam, tapi dalam hati masih karat dengan mazmumah.

Pakai jubah dan tudung labuh sampai lutut, jumpa ajnabi tunduk ke bumi tetapi bila berbual terlupa nak jaga hati sampai mengumpat berbakul-bakul. Duduk depan komputer, jari ligat menekan laman demi laman internet, bergurau senda dengan lelaki sampaikan ayat-ayatnya sangat memalukan bagi seorang wanita andai punya perasaan malu menuturkannya. Iskkk, susahnya nak jaga hati.

Habis tu, kalau tak nak hipokrit lebih baik pakai baju sendat dan ketat janji jadi diri sendiri dan tidak hipokrit.

Eh... Jangan lupa ingatkan hati, hati-hati... Benda wajib tak perlu tunggu ikhlas atau tidak. Apabila wajib, maka wajiblah kita buat. Kalau tiba-tiba Allah tarik nyawa takkan nak kata "aku tak nak tutup aurat sebab tunggu ikhlas", Allahuakbar! Ikhlas tu bukan kena tunggu, tapi kena TANAM.

Susah nak capai tahap ikhlas, Allah kata orang ikhlas ni syaitan pun tak ganggu dah!

Ha... Tahu tak, syaitan pun tak ambil pot dengan orang yang ikhlas ni. Macam kalis peluru, tak lut lagi dah syaitan pujuk merayu sebab dia dah ikhlas, Allah akan jaga dia.

Kita yang hanya mulut saja kata ikhlas tapi dalam hati masih pot pet itu tak kena, ini tak kena... Kena la banyak-banyak basuh hati dengan istighfar supaya hati tidak semakin gelap dan keras, bimbang makin lama nanti makin berkarat mazmumah yang ada dalam hati.

Buat ibadah, pergi umrah dan haji. Alhamdulillah, masha Allah...

Tapi dalam hati berkepuk-kepuk lagi tak puas hati dengan Allah, sibuk mencanang urusan dunia. Sibuk lagi nak 'challance' dengan manusia tentang ibadah sedangkan ibadah kita yang nampak banyak pun belum tentu Allah terima kalau kita buat ibadah sebab nak tarik perhatian manusia.

"Eh, engkau pergi dengan travel mana?"

"Eh, travel aku ni lagi mahal... Ye la nak hotel dekat dengan masjid."

"Eh, kami pergi sekeluarga. Tak ramai, 20 orang je. Ada duit, baik buat ibadah."

Eh itu, eh ini.

Kan nak buat ibadah, syaitan lagi la melompat-lompat nak rosakkan ibadah sebab tak nak kita masuk syurga. Sebab tu Rasulullah cakap apabila seseorang hamba itu beriman kepada hari Akhirat hendaklah bercakap perkara-perkara yang baik atau diam.

Susahnya lidah ni nak diam, kan?

Asyik nak cerita itu ini. Asyik nak bagitahu itu ini.

"Eh Mat, layu je aku tengok engkau harini. Kenapa?"

"Oh, ye ke? Penat la. Malam tadi aku bangun pukul 2 solat tahajud sampai pukul 5, sebelum subuh aku lelap sekejap. Lepas Subuh aku baca Quran pula tu yang aku mengantuk."

"Oh, aku ingat kau tengok bola."

Eh, nak bagitahu juga ke?

Ye la, aku kena jujur bila orang tanya.

Eh, eh... hati tak yah jaga ke? Ibadah tu biarlah Allah je yang tahu. Tu la, susahnya nak jaga hati!

Bila Allah bagi hidayah, alhamdulillah terasa luasnya dunia ni, lapangnya hati ni. Tapi, sebab susah sangat nak jaga hati kadang-kadang kita tak kisah duk jaja cerita (aib) yang pernah kita buat. 'Budget' bagus sebab dulu tak ingat Allah sekarang dah jadi muslimah sejati.

Allah, susahnya nak jaga hati.

Kan Allah dah tutup aib ketat-ketat, tak perlu la nak buka luas-luas.

"Bagusnya Mak Senah tu, dulu tak pakai tudung sekarang berjubah litup, pergi Umrah setiap bulan."

Hati yang susah nak jaga ni mula la timbul riak dan ujub, "wahhhhh... hebatkan aku?"

Allah.

Susahnya nak jaga hati T_T

Sebenarnya, kita akan diuji dengan apa yang kita cakap. Kalau seorang pendakwah, dia akan diuji oleh Allah dengan apa yang dia dakwahkan. Kalau seorang guru, dia akan diuji dengan apa yang pernah dia ajarkan. Kita semua diuji, kerana lidah kita, kerana tulisan (internet, buku dan apa saja medium).

Mungkin kita pernah dengar orang cakap, "cakap la macam tu, esok lusa jadi pada diri baru tahu."

Sebenarnya, Allah akan uji dengan apa yang kita cakap. Makin banyak kita cakap, makin luas pintu ujian terbuka untuk kita. Sebab tu Rasulullah pesan kalau takde perkara baik nak dicakapkan, eloklah diam.

"Ek eleh, ustaz tu bercakap bergegar-gegar tapi dia tu pot pet pot pet."

Allah, ustaz tu pun manusia. Dah dia bercakap, Allah uji dengan apa yang dia pernah cakapkan. Allah uji dengan apa yang dia sampaikan, untuk mengingatkan diri dia juga. Untuk dijadikan sempadan oleh manusia lain, jadikan sebagai pengajaran bukannya untuk umpatan.

"Alaaaa Piah tu, pakai jubah la konon padahal dulu bukan main sendat lagi. Nak tunjuk alim lah tu..."

Pakai sendat pun awak mengata juga, dia pakai jubah pun tak puas hati juga. Ehhhh, susahnya nak puaskan hati manusia. Takpe, takpe Piah... Kau puaskan 'hati' Allah je.

Manusia ada ramai.

Seorang cakap macam ni.

Seorang cakap macam tu.

Seorang lagi cakap begitu.

Seorang lagi cakap begini.

Ehhh, tension lah!

Buat apa nak tension, Allah kan ada SATU je. Dengar dan ikut cakap Allah, kan senang :)

Hai Hati, hati-hati yer!

T_T

Bila kita nak tegur seseorang, tak salah menegur tetapi pilihlah kata-kata dan keadaan yang sesuai untuk menegur. Teguran kasih sayang yang lahir dari aura positif (kata-kata dan keadaan positif) insha Allah akan melahirkan penerimaan yang positif. Bercakap untuk memberitahu dan bercakap untuk menunjuk tahu itu berbeza ya!

"Aku cakap pedas-pedas, biar dia terasa baru dia berfikir."

Kalau cakap lembut dan perasaan kasih sayang dia tak boleh berfikir ker?

Sebab manusia dibaluti dengan perasaan, maka gunakanlah perasaan dengan cara terbaik untuk mendapat keredhaan Allah :)


Kita akan diuji dengan apa yang kita katakan.
Semoga kita semua berjaya menghadapi ujian Allah.
Aamin.

Wallahua'lam. Sampai menutup mata.

Assalamu'alaikum.

8 leaves:

siti nurwanis 11 June 2012 at 00:30  

subhanallah...masya allah...sukarnya menjaga hati... :'( benar sekali ukhti..daripada sekian2 cth yg didatangkan itu mmg benar skli kita seringkali teruji dan diuji dgn apa yg dikatakan...allahurabbi..ya allah..smoga DIA terus mnjaga hati biar stsa tulus dan ikhlas hanya utkNya...amin

nur.. 12 June 2012 at 08:25  

salam.. terima kasih kak insyirah.. subhanallah perkonsian yg menarik.. terbuka hati dan fikiran sy sekejap.. :'-)

nur.. 12 June 2012 at 08:28  

assalamualaikum akak.. trima kasih atas perkongsiannya.. subhanallah.. terbuka minda dan hati saya sejenak utk muhasabah dri yg serba lemah ni.. :'-)

ikha^_^ 6 January 2013 at 08:42  

Assalamualaikum,,, Subhanallah,,, Terima kasih atas nukilan,,, Ia merupakan turning point untuk memuhasabah diri,,, dari tak sedar kepada sedar,,, Syukran ya ukhti,,,

yein Alias 8 November 2013 at 16:35  

mohon nk share link blog.. =)

Sharifah Baheyah 3 November 2014 at 23:56  

Mohon share, artikel ini mmg berkait dgn kehidupan saya, ya mmg susah menjadi hati, hanya ingat Allah.mengetahui akan segalanya, bersabar dan redha dgn ujianNua.

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO