"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

07 June 2012

Semilir Ujian Menguntum Senyuman

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah. Finally, safely arrived at home! :)

[1]
Minggu lepas pulang ke Kelantan, dengan keadaan diri dan anakanda yang tidak sihat. Mantapkan hati dan tawakal kepada Allah supaya permudahkan semua urusan dan memberi kesembuhan untuk menempuh perjalanan yang panjang.

Sambil menunggu suami melunaskan tugasannya, seusai solat Maghrib hari Khamis (minggu lepas) baru mula mengemas pakaian yang nak dibawa ke kampung dalam keadaan termengah-mengah dek serangan semput. Melihatkan anakanda dah berkurangan semputnya, maka dikuatkan juga diri untuk pulang ke kampung. Menghitung-hitung perkiraan, kalau bukan sekarang mungkin susah nak dapat cuti sementelah Ramadhan pun dah tak lama.

Suami balik rumah terkejut tengok beg pakaian dah letak tepi pintu, walhal sebelum keluar rumah tengok saya 'terjelupuk' dengan semput.

"Kalau tak sihat, tak payah la balik."

"Takpe, Amir pun dah nampak OK."

"Ummi Amir tu yang tak sihat."

"Takpe, takpe..."

Jam 4 pagi kami bertolak ke Kelantan, seperti biasa kami selalu memulakan perjalanan di awal pagi. Dalam kereta, tak banyak berbual dengan suami. Semasa singgah di RnR Genting Sempah, minta suami belikan hacks untuk meredakan tekak. Sepanjang jalan diam saja, bila semput memang akan diam sahaja. Semakin bercakap, semakin teruklah semputnya.


(Sedang diulit mimpi indah sebelum kereta rosak)
 
4 jam berlalu. Jam 8 pagi, baru tiba di Merapoh... Perasan bunyi yang 'tak enak' tetapi nak cakap pada suami, diri sendiri sedang mengawal rasa mengah akibat semput. Dan tiba-tiba, erkkkk... kereta tak boleh maju ke depan. Dah la masa tu sedang mendaki bukit.

"Eh... kenapa ni?"

"Ha..."

Suami mengundur dan memberhentikan kereta. Mujur tiada kereta di belakang kami semasa 'tiba-tiba berhenti'. Selepas beberapa ketika berfikir, suami menahan motor bertanyakan bengkel terdekat.

Amir Solihin terjaga dari tidur. Terus sibuk nak suruh Abi ambil.

Penunggang motorsikal pun tak tahu dimana bengkel kerana beliau juga bukan orang tempatan. Akhirnya talifon sana sini, setakat orang yang terlintas di fikiran suami. Kemudian, suami menahan sebuah kereta Viva dan alhamdulillah pemandunya memberhentikan kereta. Setelah bertanya dan menjelaskan situasi, kami meninggalkan kereta di tepi jalan dan menumpang kereta Viva tersebut.

Alhamdulillah, bengkel beberapa kilometer dari tempat kereta ditinggalkan. Bengkel pun dah buka. Maklumkan keadaan dan pemilik bengkel sedia membantu tetapi pekerjanya belum sampai, kami diminta sarapan dahulu. Maka, kami pun bersarapan di restoran terdekat. Sempatlah menyuapkan Amir Solihin sarapannya dan terus menunggu di kereta. Bimbang kereta dibawa lari kerana ditinggalkan di dalam kawasan tak berpenghuni. Tawakal alallah...

Selepas kereta ditarik ke bengkel, kami menumpang kereta Viva tersebut sehingga Kuala Krai dan kemudian menumpang sepupu suami yang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur (nak ke kampung).

Semasa berbual dengan isteri pemandu kereta Viva tu, beliau yang asyik bermain dan meriba Amir Solihin bercerita beliau bersalin pada 25 Disember tahun lalu tetapi sejam selepas bersalin, anaknya meninggal dunia. Innalillahi wa innailaihirajiun.

Patutlah nampak sangat beliau 'geram' dengan Amir Solihin. Moga Allah mempercepatkan mereka suami isteri untuk mendapatkan zuriat dan sentiasa memelihara mereka sekeluarga dengan rahmat dan keberkatan, aamin.

'Patahlah kaki' bila tiada kereta. Jemputan perkahwinan juga banyak yang tidak dapat kami hadiri, setakat yang mampu suami pergi juga dengan motor. Bila dah ambil kereta baru la dapat ziarah keluarga dan sahabat-sahabat setakat yang sempat.


[2]

Berjalan ke Tesco, membeli beberapa barang untuk ibu mertua. Sekarang, pergi ke mana mesti kena bawa bekalan untuk Amir Solihin. Bila lapar, dia tidaklah menangis atau meraung tetapi mulutnya akan sangatlah bising menyebut "Pa, pa, pa, pa, pa", selagi tidak disuap makan selagi itulah mulutnya bising.

Bila dah selesai membeli, nak masuk kereta... Masuk saja dengan Amir Solihin, suami memasukkan barang-barang yang dibeli. Kami menuju ke Kubang Kerian, mahu makan Radix Fried Chicken (RFC). Sampai di Wakaf Che' Yeh, minta suami ambilkan beg Amir Solihin. Tiba-tiba suami cakap, "Mana ada..."

Terkedu. Eh, memang saya tak ambil beg sebab terus masuk kereta. Suami masukkan barang-barang dan tak ambil beg galas yang tersangkut pada trolley. Beg duit saya ada dalam beg galas Amir. Makanan dan pakaian Amir semuanya dalam beg galas. Dengan kesesakan lalulintas, padat dengan kenderaan. Mahu membuat pusingan U, entah kan jumpa atau tidak beg galas.

"Kalau Allah tak jaga beg tu, takde dah la..."

Suami menegur saya kerana meletakkan beg duit di dalam beg galas Amir. Selepas ada Amir, memang saya dah tak bawa beg tangan lagi. Rimas nak bawa beg tangan, Amir lagi, beg Amir lagi...

Bila sampai ke tempat parkir, memang trolley dah tak ada.

"Abang cuba la ke khidmat pelanggan, mungkin ada orang jumpa dia serahkan kat situ." Masih memujuk suami...

Beberapa minit kemudian, lihat kelibat suami dengan beg galas Amir Solihin.

Alhamdulillah, Allah yang jagakan.

"Duit ada banyak?"

"Ada * je..."

"Buka je zip, terus nampak beg duit. Hish, lain kali jangan letak beg duit sekali."

Ok, ok... Baik bos!


(Di Radix Fried Chicken, menunggu makanan)
 
Kami singgah solat Zohor dan patah balik menuju ke Kubang Kerian, nak lepaskan hajat makan RFC.

Macam-macam.

Bila duduk sorang, rasa nak tergelak pun ada teringat peristiwa-peristiwa yang berlaku.


[3]

Suami balik dari kedai kawannya, bawa buah tangan. Keychain, tersengih melihat kata-kata tersebut.

"Rindu adalah derita yang paling indah."

Fehhhhh... Ayat, tak tahan :P

 

(Sebiji macam muka Abi :P)

Times running to fast, Amir Solihin almost 11 months. Fhew... what a TIME!

Ummu Amir

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO