"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

12 September 2011

Kalau Sudah Jodoh...

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, baru berkesempatan untuk online. Lama menghilang, mujurlah tenggelam boleh timbul semula. Kalau tenggelam tak timbul-timbul? ^_~

Salam Eid Mubarak!

Alhamdulillah, Syawal kali ini meriah dengan kehadiran anakanda Amir Solihin. Kami sekeluarga beraya di Kelantan, 10 hari beraya di Kelantan sempatlah kami saling menziarahi sahabat dan saudara mara. Lama juga 10 hari, kan? Dari penghujung Ramadhan sehingga awal Syawal beraya di Kelantan, meriah dengan jemputan walimah sahabat juga saudara mara. Selamat pengantin baru! Barakallahu lakum.

Pagi Syawal, apabila sudah bersiap maka menyiapkan Encik Amir Solihin yang soleh. Bangun sebelum subuh dan tidak mahu tidur selepas subuh melainkan sudah dhuha, hihihi. Maka, Encik Zauj memandikan anakanda untuk bersiap bagi menunaikan solat sunat eid fitri. Wah wah, berbaju hijau yang ditaja oleh Aunty Syudde. Jauh baju Encik Amir Solihin, imported dari United Kingdom. Jazakillah aunty Syudde :)

Alhamdulillah, seronok beraya kali ini sebab bawa sekali Encik Amir Solihin. Disebabkan kami kelewatan gara-gara ana yang terhegeh-hegeh menyiapkan Amir, ana duduk di kawasan luar masjid. Alhamdulillah, berangin... Alaskan kain di atas sejadah dan letakkan Amir di sebelah ana supaya Amir boleh melihat ana, tidaklah Amir menangis. Selalunya pun begitu juga, kalau solat dan Amir dalam keadaan berjaga maka akan diletakkan di sebelah. Sebelum solat, akan pesan dahulu.

"Amir duduk diam-diam tau, duduk baik-baik tau, jangan menangis ummi nak solat."

Sebelum solat, Amir dah mula menunjukkan simptom nak laban (susu) tetapi tak sempat sebab dah nak mula solat. Hihi... Masa tahiyat akhir, Amir menangis. Alhamdulillah, ada hamba Allah yang baik hati tolong angkatkan Amir. Selepas selesai solat, terus ambil Amir. Hehe... Sepupu encik zauj yang duduk di sebelah ana terus senyum, pandai Amir pilih waktu nak menangis.

Selesai solat, dengar khutbah dan bila keluar masjid tercari-cari kelibat encik zauj dan ibu mertua yang tak dapat dikesan dengan radar mata :P Lama menunggu di belakang tembok pagar masjid barulah encik zauj datang melenggang tersenyum lebar ke arah ana. Patutlah tak nampak, jauh dah encik zauj pergi. Maka, melengganglah pula kami beraya di rumah ibu saudara encik zauj ^_^

Amir Solihin diserbu bagai gula dihurung semut tetapi beliau dengan penuh selamba tidur dengan senyenyak-nyenyaknya :D


Lihat bagaimana saya tidur, kaki letak atas bantal tuh. Bukan main lagi... Baju raya ditaja oleh Aunty Syudde yang diimport dari United Kingdom. Jazakillah! Abi tanya kenapa lengan panjang tapi kaki nampak kepala lutut? Amir pergi masjid tak tutup aurat T_T

Lamaaaa kemudian, baru melihat hp. Tadaaaa...

"Syira raya di Kelantan ke?"

"Kampung zauj kat mana?

"Tadi Syira pergi masjid ke?"

Lalalala... Rupa-rupanya ada seorang sahabat yang dikenali lewat blog dan beberapa kali berhubung menerusi facebook yang nampak kelibat ana.

"Salam. Tadi akak keluar dari masjid duk melilau cari mak akak, tiba-tiba ternampak seorang muslimat pakai purdah di tepi pagar masjid. Hati berbisik alhamdulillah makin ramai anak gadis kampung ni pakai purdah. Tiba-tiba akak ternampak seorang rijal menghampirinya "aik macam kenal je" mata akak jatuh pada baby kecil yang didukungnya "err macam kepala Amir Solihin je" lama akak memerhati "takkan insyirah, macam tak logik je" lalu akak hubungi Kak Alwani minta kepastian dan nombor talifon. Persoalannya adakah muslimat itu insyirah?"

Tersengih lebar orang cakap anak gadis, hik hik ^_^

"Hehe, kecilnya dunia ni sekecil blog je. Rumah zauj Syirah kat mana? Ingat nak pi jalan-jalan tengok En Amir Solihin dan ummi dia."

Lagi-lagi... ^_^

"Laaa... yang sebelah-sebelah ada rumah batu kan? Depan ada parit tak. Rumah timbalan menteri besar tu bapa sepupu akak. Mak mertua Syirah nama mak cik *** ke? Ala macam spy la plak."

Muehehehe... ^_^

"Akak dah agak dah... Jenguh sehari suntuk duk kaitkan muka zauj Syirah dengan mak cik *** dan adik dia, kawan akak masa tadika dulu. Sebelah rumah mak mertua Syirah tu, mak saudara akak. Baru balik. Rumah akak dekat-dekat situ ja lepas masjid. Cer tanya mak cik *** kenal tak hawa... mesti dia kenal. Hehe."

Sesi ta'aruf ^_^

"Nasib baik akak tak selongkar semua kad kahwin yang tersimpan kat rumah....."

Ok, rasa dah nak gelak terguling saja.

Rasa macam dunia ni dah besar tapi bila dibandingkan dengan matahari, matahari tu jauh berganda lebih besar. Matahari yang sebesar itu pun hanya kecil dibandingkan dengan planet lain. Planet yang jauh lebih besar dari matahari pun hanya kecil jika dibandingkan dengan bla bla bla... Eh eh, dunia yang dirasakan besar ni... Rupanya selama ni berhubung melalui alam maya dengan JIRAN sebelah rumah. Hik hik hik...


Amir tidur mata tak rapat, kata abi... Amir fikir masalah umat.

Itulah, kalau sudah jodoh... ketemu juga. Jazakillah kak Hawa Jamilah atas kesudian menziarahi Amir Solihin dan umminya, mudah-mudahan silaturrahim ini menjadi saham akhirat buat kita :)

Amir Solihin sudah ketemu ummi Jie, ummi Jie cerita tentang Amir di sini ^_~

Permisi dulu, assalamu'alaikum.


Ummu Amir

3 leaves:

Si Puteri Ali 12 September 2011 at 19:35  

assalamualaikum..ana rasa terjumpa ukhti juga la baru ni..huhu..d majlis walimah anak sepupu abah ana di kampuang morak..rasanya yea dh..hihihi..mula2 tgk zauj ukhti,mcm pnh tgk je,tp lupa kt mana..selang bberapa ketika ternampak ukhti..masa tu buat xtau je..lps tu masa b'jln nak ke kereta,t'nampak lelaki td tgh pgg baby dlm kereta..dh yakin kt c2 insyirah..hihihi..xsangka pulak..

Insyirah 13 September 2011 at 12:01  

wa'alaikumussalam.

anak sepupu abah di kampung morak? isk isk.. walimah tu anak saudara ibu mertua saya... aish, wariskah kita ni?

hawa jamilah 18 September 2011 at 18:20  

kita sume bersaudara...hehe...nanti spupu akak kawin dengan cucu sdara mertua syirah...lagi dkat la kite...hehe...tapi ada kaitan ke ngan akak???tak kisahlah...tapi puas hati dapat pegang anaknda amir solihin...

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO