"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

09 July 2008

Hatiku Milik Mu ya Rabb!



"Alhamdulillah." Barangkali ini yang pertama kali yang di ucap selepas mendengar apa yang di nantikan. Terima kasih ya Allah kerana tak jemu-jemu memberikan ujian buat hamba yang kerdil. Terasa bertuah kerana sering dipandang dengan ujian yang diundang Allah. Puas menghabiskan sisa-sisa air mata, ana bangkit dan basuh muka. Mengemas apa yang perlu sebelum bertolak ke kampung. Sebelum mata membengkak, eloklah berhenti. Sepanjang perjalanan, air mata tak kering malah makin menjadi.

Duhai Pemilik Hati, hanya kepada Engkau lah aku meminta dan bergantung harap, kuatkanlah dan lapangkanlah hatiku kerana Engkaulah sumber kekuatan ku ya Ilahi...

Perkara yang paling best duduk kampung ialah pesta ikan, huhu. Ikan kembung yang fresh dari laut 2kg hanya RM5, buat asam pedas, goreng rangup-rangup cicah air asam. Waaa... nikmat betul, hehe. Itulah makanan utama bila balik kampung, berkilo-kilo ikan dengan harga yang susah nak dapat di tempat lain. Yummy! Dengan kenaikan berganda harga minyak, semua barang pun naik. Lepas ni tanam ubi kayu jer la, hehe.

Aktiviti di kampung yang paling ngeri ialah dipaksa makan belut. Aiyok, sebelum ni pun memang selalu dihidang belut tapi ana akan letak jauh-jauh. Bila tengok orang makan pun, berkerut dahi ni. Masih trauma dengan peristiwa lalu. Bila dipaksa makan belut untuk kebaikan kesihatan, dipejamkan mata serapat yang boleh, membayangkan kebab yang sedap baru la ngap belut. Masya Allah, sedappp la belut ni. Huhu. Tapi kalau buat sup, tak daya la nak makan. Ana memang penakut.

Usaha menternak lintah Pak Uteh makin berkembang, malah dah ada produk sendiri dan buat kelas untuk bakal penternak lagi. Bravo! Pak Uteh mantan Pengarah Akademik, lepas kolej ditutup (kerana sumber kewangan disekat oleh pihak tertentu) beliau mula mengaplikasikan formula yang di ajarkan pada pelajar-pelajar. Jadi usahawan!

Ana di nasihatkan mencuba berbekam lintah. Haa... Mesti geli kan dengar perkataan lintah. Hehe, memang geli pun. Ana pejam mata rapat-rapat, siap beluk bantal sekuat-kuatnya, kunci mulut siap-siap. Hingga lintah jatuh, waaa... membesar 3x ganda dari saiz asal. Kata Pak Uteh, kalau pengidap HIV atau AIDS memang lintah tak nak sedut darah. Hmmm, lintah pun reject darah HIV.

Ana pernah baca kisah seorang pengidap HIV, selepas di sebat di tulang belakang (tak ingat berapa kali) dan di uji darahnya sekali lagi. Subhanallah, dah bebas dari HIV. Hikmahnya orang berzina kene sebat, kalau dah kawin kena rejam sampai mati. Ni lah akibatnya, menyebarkan penyakit pada orang yang tak bersalah.

Kalau berminat nak tau lebih lanjut tentang ternakan lintah atau khasiat lintah, boleh tengok website ni: www.arowanavis.com




Happy Belated 14th Birthday
7 Julai 2008


Image Hosted by ImageShack.us

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO