"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

09 July 2008

Kahwin? Boleh ke Tulis ni...

Halaqah Akhawat bersama ukhti Husna, ukhti Khairiyyah (Ain) dan ukhti Nabila. (Kalian memang adik-adik yang selalu buat ana ketawa depan pc). Kalini ana lebih banyak bertanya pendapat mereka dari memberi pendapat ana, masing2 bercerita pasal orang kawin. Hihi, musim kawin sekarang ni. Kalau di Malaysia, baru selesai jemputan kawin yang banyak ana x dapat pergi. Sehari 4-5 undangan, utara-selatan. Mau di belah badan ni... Tapi tetap juga dapat bersama dalam kalam doa, insyaAllah.

Cerita pasal kawin, hehe. Budak bertiga ni pun mula la pasang angan-angan bila ana bagi 'greenlite' nak bincang apa pun. Cerita pasal Prince Charming! Ciri-ciri yang patut ada pada sorang laki pada mata mereka. Haa... Ana tersengih sorang-sorang depan PC, amboi... sekolah tak abis lagi dah merangka idup yang lebih jauh. Bagus adik-adik ni, fikir panjang. Kesemuanya bercakap tentang soleh, penyabar, penyayang dan bertanggungjawab.

Lama biarkan mereka dengan 'Prince Charming'nya, ana menyelit.

"Bagus! Adik-adik semua nak ciri-ciri laki yang soleh. Tapi, akak nak tanya la dengan adik-adik, adakah semua ciri-ciri yang ditulis tu dah ada dalam diri adik-adik?"

Banyak la komen dari mereka, tersenyum ana. Panjang lebar pula bincang kali ni, agak menggelikan hati sebab cerita tentang kawin. Puas ana menegakkan pendirian ana, "tidak penting siapa jodoh kamu, yang penting bagaimana kamu mencorak diri kamu untuk layak berdamping dengan dia. Maksudnya, siapa dia... apa wataknya. Adakah seperti Mustakim? Kang Azzam mahupun Fahri. Tidak penting merangka semua itu kalau kamu sendiri tidak mencorak peribadi solehah."

Ukhti Husna dengan hujah-hujahnya... Hehe, ana senyum lagi.

"Duhai adik-adikku, kalau semua mengharapkan Ali tanpa membina sahsiah Fatimah, layak ke berdamping dengannya? Kalau mengharapkan Mustakim tanpa menjadi Khazinatul Asrar, layak ke kita? Berkahwin bukan proses mencari tapi ianya proses menjadi. Maksud akak, ianya bukan sekejap tapi bermula dari sekarang. Nak bina sahsiah memerlukan teramat banyak pengorbanan dan juga kene mujahadah, istiqamah."

Panjang lebar sebenarnya kupasannya, cuma point terpenting ialah: berkahwin bukan proses mencari tapi proses menjadi. Menjadi Fatimah supaya mendapat Ali, kalau tak dapat yang seperti Ali pun terima jer la. Lihat sejenak ke alam rumah tangga, sepasang suami isteri. Seorang penyabar, seorang kuat mengamuk. Kan Allah itu Maha Adil, kalau dua-dua mengamuk, anak-anak jadi mangsa keadaan. Jangan terlalu mencari, jangan terlalu meletakkan LIST sepanjang-panjangnya pada bakal suami, tapi sebaliknya letakkan LIST yang kamu harapkan pada lelaki dengan mencoraknya dalam diri kamu.

Ingat dan yakin janji Allah, wanita baik utk lelaki yang baik.

Beberapa hari kemudian, dapat mesej dr Ust Marwan "Syirah, rumuskan tentang perkahwinan pada pandangan kamu." Fuh... "Mati aku!" itu lah yang keluar dari mulut sampaikan abi pun tanya apa yang mati... Huhuhu. Penangan ust Marwan, ana pun x tau nak tulis apa. Kata sorang sahabat, ana sendiri tak kawin jangan pandai-pandai sangat. Ngeh ngeh ngeh!

Rumusannya:
Kahwin bukan proses MENCARI tapi proses MENJADI. Menjadi solehah, menjadi penyabar, menjadi penyayang, menjadi penyejuk mata, menjadi penawar hati, menjadi pendidik... Wah, barangkali kembara ini perlu diperincikan. Wah, sukar... Tapi... Hanya Tuhan yang Tahu....

1 leaves:

Abu Uwais,  30 July 2008 at 17:30  

Hehehe... ukhti ni :) senyum panjang ana dibuatnya... (",)

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO