"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

24 November 2012

Seraut Ketabahan

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah. Harini Allah izinkan kami sekeluarga menziarahi dan memenuhi jemputan Ustazah Nur Atika Mohd Haris. Tak sangka, pertemuan kali ini walaupun lebih singkat daripada dahulu tetapi lebih bererti. Awalnya, kami hanya berbual di khemah di luar rumah dan setelah berkumandangnya azan Zohor, suami minta diri untuk ke masjid. Saya dan Amir Solihin dijemput masuk ke dalam rumah.

Semasa di luar, sempat saya mendukung si comel Rabiatul Adawiyah yang sangat solehah. MasyaAllah :) Amir Solihin mula buat muka 'tak puas hati' tengok saya pegang bayi lain. Disebabkan baru bangun tidur dan demam, maka moodnya memang tidak bagus. Duduk diam saja atas pangkuan suami.

Selepas masuk ke dalam rumah, melihat si kecil Aisyah Humaira di dalam buaian sedang diayun oleh orang, Amir Solihin yang sekian lama memerhati teringin sama nak ayun buaian. Maka, berayun lah Aisyah Humaira. Jangan pening sudahlah ye sayang...

Amir Solihin intai-intai buaian satu lagi, ada Rabiatul Adawiyah. Lalu melihat muka saya sambil bertanya (dengan bahasanya sendiri), riak wajahnya sangat pelik melihat dua orang tetapi berwajah sama :)

Saya tersenyum dan terus tersenyum...

Si kembar seiras yang sangat solehah. MasyaAllah. Moga Allah terus menjaga kalian sekeluarga dengan sebaik-baik penjagaan, membesar dengan acuan Quran dan Sunnah. Allahumma aamin.

InsyaAllah. Ada ruang waktu dan usia, kita berjumpa lagi.

Salam peluk cium dari kami buat si comel :)



---------------

Suatu malam, suami menghantar sms kepada saya bertanyakan sesuatu yang sangat mengejutkan. Berita perihal seorang lelaki yang dikenali sebagai "Ustaz Razis" yang pada ketika itu sedang sangat heboh dan panas diperkatakan di dalam sesawang facebook dan melata kisahnya di dalam blog. Saya mengambil keputusan untuk melihat apa yang sedang dihebahkan, kemudian bertanya kesahihan kisah tersebut kepada Ustazah Atika sendiri.

Selang beberapa hari, Ustazah Atika memaklumkan bahawa kisah mereka terpapar di dada akhbar Harian Metro. Saya yang sudah bertahun-tahun tak membeli akhbar, turut terbawa perasaan ingin tahu apa sebenarnya yang melanda kehidupan beliau. Lama menghilang, tiba-tiba timbul dengan sesuatu yang sangat mendukakan. Pening saya baca kisah di dalam akhbar, lalu saya mengambil keputusan mengikuti sahaja perkembangan Ustazah Atika melalui akaun facebook beliau.

Ada masa dan ketika, hati terjerut rasa dan menjerat emosi dengan kalam-kalam yang ditulisnya. Betapa berat mata yang membacanya, apatah lagi pena yang menulisnya. Saya tidak mampu terus bertanya secara peribadi kerana menghormati perasaan beliau, saya tidak mampu untuk bertanya lanjut kisah tersebut dan mengambil keputusan membaca sahaja. Dan, sedikit demi sedikit apa yang ditulis oleh Ustazah Atika dan mangsa-mangsa lain, cerita suami yang dapat dari pelbagai sumber. Akhirnya saya memadam sahaja memori luka dan duka beliau, kalau Allah takdirkan untuk bertanya biarlah pertanyaan saya akan dibalas dengan jawapan yang beliau gembira untuk luahkannya.

Di dalam "group" facebook, ada rakan yang terperasan bahawa saya 'mengenali' susuk Ustazah Atika dan "Ustaz" Razis, saya tidak mahu memberi sebarang komen. Biarlah, pisang sedang panas... Memang semua orang sedap nak rasa.

------------

Tadi, saya diperkenalkan dengan isteri Razis yang pertama. Saya tersenyum, melihat seorang demi seorang kanak-kanak yang sedang bermain dengan si kembar, saya jadi terharu. Sedih pun ada juga, ialah... Mereka bukan anak yatim tetapi terbiar.

Ustazah Atika bertanyakan kepada isteri Razis yang pertama.

"Akak, Razis dulu ada cakap, dia suka baca blog Insyirah ni. Dia cakap, blog Ika sama dengan blog Insyirah."

"Blog? Internet ke?"

"Aah, Razis cerita tak pasal blog yang dia suka baca?"

"Takde."

"Oh, dengan Ika dia (Razis) selalu cakap dia suka baca blog Insyirah."

Dan saya, tak tahu nak cakap apa. Tergamam.

Sekiranya Encik Razis 'masih suka' baca blog saya, pesanan saya buat Encik Razis...
Kami harap Encik Razis sudah bertaubat kepada Allah dengan taubat nasuha dan berusaha untuk membela mangsa-mangsa yang teraniaya. :'(

 -----------

Tadi, teragak-agak nak tanya dan akhirnya saya bertanya juga status Ustazah Atika dengan Razis. Jauh di sudut hati, saya berdoa semoga Allah memelihara kesemua anak-anak yang teraniaya tersebut.

Sangat terharu, sahabat saya sangat tabah. Dia sentiasa tersenyum dan terus tersenyum melayani tetamu, mungkin nanar hatinya sudah lama jadi tiada lagi ruang untuk bermuram durja melainkan meneruskan perjalanan dengan mencari keredhaan Allah taala.

-----------
 
Ika, Insyirah tak sempat wida' tadi sebab tengok Ika sibuk.

InsyaAllah... Moga Allah rezekikan kita untuk bertemu lagi.


Salam ketabahan buatmu,
Insyirah.

Read more...

21 November 2012

Allah Bagi Pinjam

Bismillahirrahmanirrahim.

Hujung minggu lalu, saya didatangi tetamu istimewa. Sangat istimewa :)

Sentiasa, berbicara dengannya memberikan kesan yang mendalam kepada saya. Sentiasa, berbicara dengannya membuatkan saya tidak pernah jemu atau bosan. Sentiasa, berbicara dengannya mengundang muhasabah dan akhirnya saya mendapat sentuhan kasih, kasih dari Tuhan kerana menghubungkan saya dan dia.

Dalam keterbatasan waktu, saya mendengar ceritanya. Kisah sepupunya yang hamil anak kembar, masyaAllah. Seronoknya :) Namun, seorang bayi meninggal semasa 3 bulan dalam kandungan. Bayi tersebut mengecil (mengecut) di dalam rahim sementara bayi yang satu lagi terus membesar sendirian. Dan sepanjang kehamilan tersebut, sepupunya mengalami bleeding (pendarahan). Sentiasa bleeding. Allah... Bila usia kandungan sudah masuk 7 bulan, kembar yang sudah ada roh juga berhenti bergerak. Allah tidak izinkan untuk mereka (anak-anak tersebut) lahir ke dunia. Meninggal apabila sudah ditiupkan roh. Innalillahi wa inna ilaihirajiun.

Besar dugaan itu. Bagi yang melihat atau mendengar saja sudah tersentap hati, inikan pula mereka yang dipilih Allah untuk mendepani ujian tersebut.

Dan, tidak mustahil kalau Allah nak bagi 3 anak sekaligus, Allah boleh bagi. Kan?

Sebab, sahabat cerita sahabat ibunya keguguran sebanyak 2 kali dan kehamilan kali yang ke-3, Allah ganti sekaligus. Mengandung kembar 3! Masha Allah.

Semua Allah yang punya.

Kita akan menjadi SOMBONG apabila kita merasa sesuatu yang Allah pinjamkan sebagai hak kita. Kita akan menjadi BONGKAK apabila kita melihat sesuatu yang kita pegang adalah milik kita. Kita akan rendah diri dan sentiasa bersyukur apabila kita merasakan bahawa semua yang ada, MILIK ALLAH semata-mata.

Allahuakbar.

Ramai orang berbangga dengan ramainya anak, ramai orang berbangga dengan banyaknya harta, ramai orang berbangga dengan cantiknya fizikal, ramai orang berbangga dengan besarnya gelaran dan pangkat di dunia tanpa dia menyedari bahawa apa yang menjadi kebanggaan hanyalah pinjaman semata-mata.

Apabila kita mencari dunia, kita mungkin akan peroleh kesenangan tetapi tidak mungkin kita akan menikmati ketenangan :)

Apabila kita mencari akhirat, insha Allah kita akan menikmati ketenangan dan kesenangan. Kerana? Ketenangan di hati akan melahirkan kesenangan jiwa dan tubuh.

Ayuh... Fikirkan sesuatu untuk dilakukan, kalau tidak mampu buat ummah. Lakukan sesuatu yang bermanfaat kepada diri sendiri, dengan semua yang Allah pinjamkan... Masihkah mahu mendabik dada...?

Wallahua'lam.

p/s: Awak, syukran jiddan. Jazakillah khayr atas semuaaaaaaa yang awak buat. Moga Allah memberkati kehidupan awak, aamin ^_^

Read more...

18 November 2012

Habbah Baraka

Bismillahirrahmanirrahim.

Beberapa bulan lalu, seorang sahabat yang dikenali melalui facebook menawarkan untuk membeli Habbatus Sauda' dari Mesir untuk saya. Punya la seronok, tak tahu nak kata :)

Jazakillah Yan!

Baru-baru ni suami maklumkan sahabatnya dari Mesir pulang ke Malaysia membawa Habbatus Sauda' dengan SANGAT BANYAK! Macam nak melompat, sebab seronok. Alhamdulillah, dahulu teruk semput dan bila istiqamah dengan habbatus sauda' saya dah boleh berlari mengejar Amir Solihin. Hehe. Sebab tu suka sangat bila orang tawarkan nak belikan dari Mesir. Teringat dulu, beli habbatus sauda' yang masih biji, bland sampai lumat dan beli kapsul 'Halagel' masukkan serbuk habbatus sauda' tu. Jadi ketagih nak masukkan serbuk habbatus sauda', sampai berlumba-lumba nak capat sasaran sehari dapat masukkan serbuk habbatus sauda' sampai 1000 biji kapsul.

Bila ada habbatus sauda' yang berbentuk minyak dalam kapsul, legaaaa... Sebab saya tak sanggup nak minum minyak habbatus sauda' walaupun kesannya juga lebih terasa, jadinya kapsul sangat membantu.

Haritu Amir Solihin kena jangkitan kuman pada paru-paru, saya potongkan kapsul habbatus sauda' tu dan titiskan minyaknya dalam sudu, suap kepada Amir Solihin. Alhamdulillah, Allah sembuhkan.

Nak kongsikan kebaikan dengan sesiapa yang berhajat.

Saya mewakili suami saya (sebab blog saya :P) membantu sahabat suami saya untuk mengumpul dana bagi pembedahan anak sahabat suami yang sakit jantung. Habbatus sauda' yang sangat banyak ini dibawa dari Mesir oleh sahabat suami, kami hanya nak bantu jual je. Moga dapat membantu si kecil tersebut dan juga sesiapa yang berhajat.

Belian secara RUNCIT atau BORONG selagi STOK MASIH ADA.


Sekotak RM 10 (ada 24 kapsul)
Postage Semenanjung RM 6
Postage Sabah/Sarawak RM 9

Setiap belian 10 kotak, percuma 1 kotak.

Pesanan boleh dibuat melalui facebook saya atau suami.

Jazakallahu khairan katsira.

Read more...

16 November 2012

Cita-Cita Yang Jauh

Bismillahirrahmanirrahim.


****

Ramai orang bercakap pasal isu murtad. Cerita sensasi barangkali. Tapi, yang terkilannya yang bersungguh-sungguh mengeluarkan pendapat dan pandangan tidak melihat 'cermin' dahulu. Cerita pasal akidah, tetapi diri sendiri (dan keluarga) tidak mengamalkan syariat Allah. Contoh paling mudah, aurat. Cerita pasal akidah, tetapi tidak bertudung, pakai baju ketat-ketat. Cerita pasal akidah, tapi tak solat dan boleh pula minum arak secara terbuka. Bahkan berbangga dengan dosa yang dilakukan, terang-terangan! Allah.
 
Beri komen pasal suasana orang yang berhijrah memakai jubah dan serban, siap perli-perli lagi katanya pakaian tersebut (berjubah dan serban) hanyalah adat dari Timur Tengah. Adat orang Arab, yang sibuk sangat nak ikut tu apasal. Pakai je lah baju melayu dan kain pelikat, takde masalah pun. Itu katanya. Kasihan, dia tak tahu kerana tak belajar pasal sunnah Rasulullah. Tapi, yang terkilannya dia sibuk mengata orang yang berjubah dan berserban 'budget bagus' sedangkan ahli keluarganya sendiri seronok menayangkan rambut ikal panjang di halaman facebook. Nak cakap pasal sunnah, tapi diri sendiri dan keluarga tak amal pun syariat Islam.
Satu yang bagus, masing-masing berkongsi info tentang Palestin. Pasal Syria, pasal Rohingnya. Tapi, kurang yang ingatkan pasal saudara kita di Thailand, di Chehnya, di Kashmir hatta di China. Ya, kita kurang info tentang mereka. Jadinya pasal Palestin, Syria dan Rohingnya kita jadi 'sedar'. Alhamdulillah. Cuma, yang terkilannya... Sibuk berkongsi pasal jihad, pasal orang syahid, pasal semangat. Status pun berdegar-degar, cumanya yang tak seronoknya bila yang ditulis tak seiring dengan apa yang dipraktiskan.

"Tegakkan Islam di dalam dirimu nescaya Islam tertegak di bumi."
Ya, menegakkan Islam dalam diri. Mengamalkan syariat Allah, ikut sunnah Rasulullah s.a.w :)
Bukannya tegakkan Islam kepada orang lain, sedang diri tidak mematuhi garis panduan yang Allah gariskan kepada kehidupan manusia. Ya...
Bagaimana mahu menyentuh roh-roh orang lain apabila roh sendiri tidak tersentuh dengan Islam.

****

Terharu melihat Amir Solihin ambil kopiah (yang sejak bayi memang anti sangat kalau kepalanya ditutup), pakai dan solat dengan gayanya. Takbir, mulut kumat kamit, rukuk, sujud & beri salam.

Meskipun solatnya hanya 1 rakaat dan tidaklah sempurna tetapi setiap kali melihat Amir Solihin solat tak kira waktu, saya jadi terusik.

Memang sejak bayi, saya suka solat dengan meletakkan Amir Solihin di bahagian kanan sejadah dengan harapan Amir Solihin tidak menangis kerana saya ada bersamanya. Dia melihat saya solat. Tetapi apabila mula bergerak, saya meletakkan di dalam walker. Setelah berjalan, Amir Solihin suka memanjat atau mengetuk kepala saya ketika sujud. Pernah saya tersungkur semasa rukuk kerana ditolak oleh Amir Solihin. Kadang kala saya kena berulang kali solat apabila Amir Solihin menarik telekung sehingga memperlihatkan aurat.

Tapi... Semuanya jadi manis bila teringatkan bahawa solat adalah peluang untuk merehatkan jasad, hati, minda dan emosi.

Ramai ibubapa lebih menekankan ibadah puasa di bulan Ramadan kepada anak kecil untuk melatih berpuasa tetapi tidak gigih melatih anak bersolat sejak kecil. Hasilnya, apabila dewasa kita boleh berusaha untuk berpuasa di bulan Ramadhan tetapi solat fardhu 5 waktu selalu dipinggirkan. Saya melihat suami mendidik Amir Solihin berwuduk sejak usianya 1 tahun 2 bulan, kerana kata suami.. Ciri-ciri penghuni syurga adalah orang yang sentiasa menjaga wuduk.

Allahuakbar.

Cita-cita kami bukan sahaja terhenti di dunia tetapi hajatkan anak-anak yang tergolong dari kalangan orang soleh, penghuni syurga.

Apabila melihat orang berdoa (di dalam tv) cepat saja Amir Solihin menadah tangan dan menyuruh kesemua orang turut serta menadah tangan.

Rabbi habli minassolihin.

Amin ya Rabb alamin.



(Saya dikatakan tiada matlamat hidup kerana tidak menyambung pengajian dan tidak bekerja, tetapi... Hakikatnya matlamat kami mahu lahirkan penghuni syurga) Allahu... Kadang kala kita kena 'tarbiyyah' hati sebelum mentarbiyyah akal untuk menjadi orang yang cerdik bukan sahaja di atas kertas.

****

Jaga solat.

Jaga aqidah.

Wahai Tuhan kami, jadikanlah kami dan zuriat keturunan kami dikalangan orang yang menunaikan solat. Amin.

Wallahua'lam.


Ummu Amir.

Read more...

09 November 2012

Hapuskanlah Air Mata

Bismillahirrahmanirrahim.

Lama meninggalkan sesawang blog, lama juga meninggalkan komuniti sosial facebook. Terusik rasa, tersentuh jiwa saat kami suami isteri dan anakanda Amir Solihin menziarahi teman suami semasa belajar di Mesir.

Pertamanya, saya tergamam seketika apabila isteri teman suami mengkhabarkan bahawa blog .:: HaRuMaN MaWaR ::. ini sudah biasa didengarnya sedangkan itulah kali pertama saya memperkenalkan diri, kali pertama bersua muka. Allahu. Usia blog ini sudah lama, penuh memori. Sejak saya masih anak gadis, menjadi isteri dan kini bergelar ibu. Alhamdulillah.

Tidak lama masa yang kami ada, suami bergegas mahu menunaikan solat Jumaat pula. Tapi, yang membuatkan saya sangat tersentuh apabila bertemu dengan anak sahabat yang sudah berusia 1 tahun 8 bulan tetapi saiz fizikalnya seperti lingkungan 6 bulan sahaja. Sejak dari awal kelahirannya, suami memaklumkan kepada saya mengenai kondisi anak sahabatnya yang mengidap jantung berlubang.

Tetapi, yang suami kongsikan hanyalah gambar-gambar anak sulung sahabat yang sihat :) Itulah pertama kali saya melihat wajah anak mereka yang kedua, saiznya kecil. Bila saya tanya apa perkembangan si kecil itu, ibunya menjawab oleh kerana saiz badannya yang kecil apabila mahu berjalan dan terjatuh, dia seakan-akan sakit sangat-sangat dan dia takut untuk berjalan.

Allah.

Bila saya melihat anakanda Amir Solihin yang orang di kiri kanan depan dan belakang geleng kepala kerana kelasakannya, saya perlu bersyukur kepada Allah dengan sebanyak-banyaknya. Saya merenung ke belakang, mengingatkan kembali kata-kata doktor bahawa saya tidak sepatutnya hamil, apabila usia kandungan semakin menghampiri tarikh kelahiran doktor memaklumkan bahawa anak saya mungkin meninggal dalam kandungan. Allah...

Bila direnung-renung kelasakan Amir Solihin, saya rasa luar biasa sungguh kehendak Allah dibandingkan dengan apa yang manusia fikirkan. Ajaib sungguh apa yang Allah rencanakan kepada kita.

Sekian kalinya. Saya menghembus nafas selepas-lepasnya...

Saya perlu kuat untuk mendaki anak-anak tangga ujian yang Allah berikan sebagai latihan kebergantungan kepada Allah. Bila menangis, suami hanya mampu menitipkan pesan.

"Bila kita bergantung kepada manusia, kita akan sedih."

Kebergantungan kita kepada Allah. Insha Allah, kita akan lepaskan semua kesedihan.

Moga Allah pimpin tangan dan lembutkan hati saya untuk menikmati tarbiyyah kali ini. Amin.

****

Hujan turun selebat-lebatnya. Ummi suap Amir Solihin makan nasi, macam biasa Amir Solihin meluru ke arah pintu depan nak tengok air hujan mencurah-curah :) 

Sekali ummi tengok Amir Solihin sedang riang gembira berlari dalam hujan yang sangat lebat! 

"Abi, Amir keluarrrr."

Fuh! Abi keluar tengok Amir Solihin bersuka ria main hujan dan elok main air yang mencurah dalam longkang.

Ya Allah. Mujur pagar bertutup. Kalau tidakkkkk... (sila sambung ikut imiginasi masing-masing). 

Hai anak bujangku.. Obses sungguh dengan air hujan. 

:)

p/s: Pengajaran, pastikan pintu sudah berkunci setiap kali selepas keluar-masuk rumah.








Ummi suruh Amir Solihin tidur, Amir Solihin dodoikan 'anak tiger' pula.


Ummu Amir

Read more...

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO