"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

24 October 2013

Mujahid-Mujahid Cilik

Bismillahirrahmanirrahim.

Lama tak menulis di blog.

Jarang menulis perihal anakanda Amri Suhaily, bukan tak nak menulis tetapi kekangan ruang untuk menulis dengan tenang, sukar mendapat peluang untuk menulis dengan 'lapang'. Jadi, kisah-kisahnya hanya dibukukan di dalam cerita bersama keluarga tanpa mencatit di ruang maya.

Alhamdulillah, Amri Suhaily istimewa dengan caranya sendiri.


Dah berusia 4 bulan lebih, beratnya 7.3 kg.

Belum boleh meniarap, suka mengiringkan badan tapi tak mahu meniarap. Mulut baru mula becok, dan suka menyembur. Terkadang rupanya macam meludah-ludah, worse than menyembur. Mungkin lepas habis fasa menyembur (meludah?) baru nak ke fasa meniarap.

Bila orang selalu tanya perkembangan Amri Suhaily yang 'tidak cepat' macam abangnya, Amir Solihin saya senyum lebar. Syukur kerana Amri Suhaily 'tidak cepat', kalau bertindak aktif dan pantas seperti abangnya, mungkin saya tak cukup sepasang kaki dan tangan, kena cari lagi sepasang kaki dan tangan supaya boleh lebih pantas untuk bertindak berbanding dua khalifah cilik ini. :)

Amri Suhaily sangat penyabar bila dipermainkan oleh abangnya. Perkataan dipermainkan, bukan bermain.

✿ 1 

Amri Suhaily gelak mengekek-ngekek bila ditinggalkan seketika bersama abangnya, ummi ke dapur beberapa saat, Amri Suhaily dah 'digolek-golekkan' sebiji macam bantal peluk tergolek oleh abangnya. Jatuh dari tilam ke atas lantai, mujurlah tilam nipis saja, dah jatuh tergolek pun boleh lagi ketawa. Mengekek pula tu! Memang la abang Amir Solihin makin suka dan seronok menggolekkan adik bila adik ketawa, ummi yang sakit jantung.

✿ 2 

Beberapa saat ummi nak ke dapur bancuh susu, siap pesan pada Abang Amir Solihin untuk jagakan Amri Suhaily, tak sampai seminit ummi intai Abang Amir Solihin dah cabut stokin Amri Suhaily, diangkatnya kedua-dua kaki Amri Suhaily ke paras perut. Bila ummi tanya,

"Kenapa abang buat macam tu pada adik?"

Selamba dia jawab, "Adik sakit perut."

Fehhh... Dah memang saya selalu 'golekkan' kaki Amri Suhaily bila kembung perut, jadinya Abang Amir Solihin yang prihatin lagi bijaksana tolong 'urut' perut adik. Amri Suhaily pula? Tersengih-sengih.

✿ 3 

Sedang solat berjemaah sekeluarga di rumah. Amri Suhaily nyenyak tidur dalam buaian, Amir Solihin makan keropok keping. Masa sedang solat, tiba-tiba Amri Suhaily menangis sekuat-kuatnya dalam buaian, Amir Solihin yang ponteng solat pun tolong ayunkan buai tapi adik menangis tak surut pun nada, terus Amir Solihin cakap,

"Jap, jap... Amir nak mamam (makan)."

Tuan imam serta makmum semuanya terus tak boleh nak khusyuk solat. :P

Abang soleh suruh adik tunggu sebab nak makan keropok dulu.

✿ 4 

Sebelum solat, sempat pesankan pada Amir Solihin untuk tengokkan adik. Kalau moodnya bagus, memang berwatak abang yang soleh dan penyayang lagi dipercayai :D

Bila adik mula bunyi muqaddimah nak menangis, cepat-cepat tolong tepuk-tepuk adik.

"Dik, jap dik... Ummi solat, tu ha, nampak tak ummi solat?"

✿ 5 

"Ummi, Ummi dah solat?"

Setiap kali pulang ke rumah selepas solat berjemaah di surau, pasti diajukan soalan ini pada saya. Terkadang rasa geli hati tetapi sebenarnya ia peringatan dari Ilahi, SOLAT. Si kecil yang bertanya pada dewasa, kalau tidak terasa hati juga, kena doa pada Allah minta Allah gantikan hati yang lain; hati yang lebih baik.

✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ 

Kalau nak kongsi kisah-kisah dua beradik ni memang banyak yang kelakar, banyak juga yang buat ummi ketap bibir rapat-rapat, banyak juga yang buat ummi ketap gigi sampai ke gusi. Itulah perjalanan seorang ibu, warna warni lipatan kehidupan. Tidak semuanya manis namun bukan semuanya pahit, inshaAllah hari demi hari pasti akan ada pelajaran dari Ilahi untuk renungan dan muhasabah diri.



Anak,
Permata yang tidak ternilai harganya.

Moga anak-anak Ummi jadi saham buat Ummi dan Abi.

Allahumma faqihhu fiddin wa alimhu hikmata wa takwil, aamin.

Ummu Amir

Read more...

13 October 2013

Harga Sebuah Iman

Bismillahirrahmanirrahim.

Selepas solat Maghrib semalam, duduk berbual di meja makan sambil melayan anakanda Amir Solihin makan malam, suami pula berkongsi cerita. Tiba-tiba, dengar suara wanita menjerit.

"Hoi, kau buat apa tu?"

Kuat sangat!

Saya minta suami turun ke bawah untuk lihat apa yang berlaku, tapi suami kata budak-budak yang bermain di bawah. Cuma, kata hati saya sebaliknya. Tak ada muslimah yang 'saja-saja' nak menjerit sebegitu kuat kalau tidak ada apa-apa insiden yang besar.

Akhirnya, diamkan saja. Sambung melayan anakanda makan dan berbual dengan suami.

Bila azan Isyak, suami dan anakanda turun solat. Saya duduk di rumah dengan anakanda Amri Suhaily. Balik dari solat, suami tengok saya terus kata, "betullah, ada sesuatu yang berlaku."

Terus saya tak sabar, "kenapa, ragut?"

Sebelum tu, saya kata pada suami, kadang nampak muslimah yang masuk ke tandas tinggalkan beg tangan di luar tandas, kadang letak atas tangga, kadang letak atas kerusi luar tandas. Jadi, saya merasakan sikap sambil lewa begitu tak mustahil mengundang jenayah.

"Bukan."

Oh, lega. Bukan ragut. Iya, kadang kalau cerita fasal duit memang ianya ujian yang besar kalau iman tidak berat. Sebab itu bila ada peragut nak dapatkan sangat barang dari mangsa sanggup buat macam-macam, tikam, seret sehingga mati pun ada. Na'uzubillah.

"Ada 2 orang lelaki mengintai di tandas muslimat!"

Subhanallah.
La haw la wa la quwwata illa billah.
Astaghfirullah hal azhim.

Buntang terus dua biji mata. Terkejut. Ini pasti sudah senget akalnya. Patutlah dengar suara wanita menjerit sekuat-kuatnya, Allah. Cumanya masa wanita yang mampir kepada suami bertanya perihal AJK surau, memang suami bergegas nak ke dewan solat jadi tak sempat nak minta butiran lanjut. Allahu Allah, selesai solat mungkin wanita yang datang jumpa suami dah pun balik.

Em,
Di rumah Allah pun manusia tak segan silu buat maksiat. Jangan 'hairan' sangat kejadiannya di Malaysia sedangkan di Mekah, di hadapan baituLLAH pun ramai orang yang buat maksiat (dosa). Mencuri, meragut, dan ada yang ambil kesempatan meraba. Astaghfirullah hal azhim.

Betapa, cinta Allah itu tidak kenal 'abid mahupun pendosa. Dia terus beri dan memberi rezeki dan peluang kepada semua untuk 'kembali' pada Dia, dengan jalan TAUBAT. Pintu taubat sentiasa Allah buka, supaya manusia kembali kepada fitrahnya yang mencintai kebaikan.

Moga Allah, dengan rahmatNya membuka hati lelaki yang 'sakit' iman tersebut dengan taufiq, agar diberikan maghfirah untuknya atas khilaf diri. Dan, untuk kita semua yang dahagakan rahmat Allah, moga kita semua tidak penat untuk bertaubat kepada Allah atas setiap kesalahan yang pernah dilakukan.

Esok, hari Arafah :)

Andainya tahun ini saya menerima tawaran haji, saya sedang sibuk dengan persiapan haji, moga ada hikmah yang besar buat kami atas setiap perencanaan Allah.

Bapa saudara saya dan isteri, tahun ini menjadi tetamu Allah. Moga kesemua jemaah haji dikurniakan kemudahan melaksanakan ibadah haji dan mendapat haji mabrur. InshaAllah, aamin.

Esok, hari Arafah. Digalakkan untuk puasa sunat :)


Biarlah kita tempang fizikal,
Jangan kita tempangkan akal,
Biarlah kita tempang harta,
Jangan kita gadaikan IMAN.

Ya Allah, matikanlah kami dalam husnul khatimah. Aamin, aamin, aamin.


Ummu Amir.

Read more...

08 October 2013

✿ Tudung Labuh ✿

Bismillahirrahmanirrahim.

Comel pula tajuknya. Tudung labuh 

Tudung yang labuh. Tak semestinya tudung bulat, tak semestinya tudung tu kena jahit di tengah, tak semestinya kena labuh sampai lutut, tak semestinya tudung tu ada nama-nama tertentu (Tudung A, Tudung B atau apa nama sekalipun).

Tak wajib pun nak pakai tudung labuh, tetapi yang WAJIBnya menutup aurat dengan sempurna. Bahkan, bertudung pun tidak wajib sebab yang wajibnya ialah menutup aurat dengan sempurna. Maksud sempurna tu macammana?

  Labuh
  Longgar
  Tebal
 ✿ Tidak melekat pada badan sehingga nampak bentuk tubuh

Nak pakai apa sahaja tudung, ya silakan. Asalkan menepati kritiria menutup aurat dengan sempurna. Nak pakai kain guni pun tak apa. Kalau ada halangan ibubapa tak bagi pakai tudung labuh bulat tu, janganlah merajuk dengan mereka. Sebab Islam ni mudah, janganlah kita susahkan pula.

Zaman sekarang, ibubapa tak takut anak free hair tetapi takut bila anak nak bertudung litup. Jangan salahkan ibubapa, kerana zaman sekarang ni macam-macam anasir yang meracuni fikiran manusia. Takut kepada Islam dan takut melihat orang beramal dengan syariat Islam.

Jangan tanya apa yang orang boleh lakukan.

Tetapi...

Apa yang anda boleh dilakukan?

Mulakan dengan menutup aurat dengan sempurna. Langkahnya, boleh mula dengan tudung bidang 45 atau 50 atau 60. Labuh dan longgarkan. Pakai sarung lengan, pakai stokin. Paling cantik, bila disertai dengan menjinakkan diri dengan majlis ilmu. Cari ilmu, cintakan ilmu dan cintakan orang yang berilmu.

Bila berilmu, maka beramallah dengan ilmu tersebut. Mudah-mudahan 'langkah demi langkah' penghijrahan akan membuatkan ibubapa juga turut jatuh cinta dengan syariat Islam.

Hati, Allah yang pegang 



Bolak balik sifatnya. Bila Allah nak 'turn', sekelip mata (bahkan kurang dari tu pun) boleh! Didik hati bersangka baik pada Allah, semoga Allah mengurniakan jalan-jalan kebaikan untuk kita; dunia dan akhirat. Wallahua'lam.

InsyaAllah. Aamin 

Ummu Amir.






Read more...

01 October 2013

Tindak Balas Habbatus Sauda'

Bismillahirrahmanirrahim.

Berikut adalah senarai beberapa tindak balas awal yang mungkin berlaku jika mula-mula mengambil Habbatus Sauda':

1. Muntah (Masalah sistem penghadaman)

2. Demam (Masalah usus kecil / besar)

3. Najis berdarah (Masalah anus (lubang dubur) dan buasir)

4. Cirit-birit (Masalah limpa / hati)

5. Berpeluh (pengeluaran haba dalam badan)

6. Sengal bahagian sendi (Masalah urat darah dan reaksi kelebihan asid uric)

7. Sakit Pinggang (Masalah buah pinggang)

8. Sakit tekak / kerongkong (Masalah paru-paru)

9. Kencing berbau (Masalah buah pinggang)

11. Kencing manis bertambah (Masalah hati dan pancreas)

12. Pengeluaran haid berlebihan (Proses perubatan hormon dan masalah limpa)

13. Bertambah selera makan (Proses perubatan kolestrol)

14. Bengkak anggota badan (Masalah buah pinggang)

15. Gatal hidung (Masalah resdung dan alahan)

Source : Minsyam

Read more...

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO