"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

13 February 2013

♥ Cerita Dalam Rumahtangga ♥ #3

Bismillahirrahmanirrahim.

Suami : Cepatlah, dah lewat ni. Itu la kan dah pesan bersiap awal-awal.

Isteri : Sekejap, dah nak siap pun.

Isteri memakai sarung tangan dan sarung kaki, duduk depan cermin. Bila dah berpuas hati dengan pakaian yang dipakai menepati tuntutan syara', baru keluar dari rumah.

Suami : Kenapa orang perempuan bersiap lewat?

Isteri : Sebab yang pertama, menyiapkan keperluan orang lain dahulu. Sebab yang kedua, banyak yang nak dipakai.

Isteri tersenyum pandang muka suami.

Suami : Complicated!

Isteri : Iya la, siapkan keperluan suami dan anak-anak. Bila semua kelengkapan dah siap barulah saya bersiap. Saya bersiap nak pakai baju, pakai kain, pakai skaf, pakai tudung, pakai sarung tangan, pakai sarung kaki. Kan banyak nak dipakai... Tak macam orang lelaki, pakai baju dan seluar dah siap!

Isteri masih tersenyum mempertahankan hujah.

Suami : Ye la, orang perempuan semuanya cepat. Cepat marah, cepat merajuk, cepat menangis, cepat itu dan ini. Satu je yang lambatnya... LAMBAT BERSIAP!

Isteri : (tutup mulut menahan ketawa)




Hikmahnya.

1. Wanita dan lelaki, Allah cipta dengan adanya perbezaan. Wanita makhluk yang Allah jaga sebaiknya, maka Allah perintahkan untuk memelihara aurat kerana aurat adalah maruah seorang wanita. Wanita yang beriman akan sentiasa mempertahankan maruahnya (aurat) walaupun diancam dengan pelbagai ujian.

2. Lelaki, Allah ciptakan sebagai pelindung kepada wanita supaya. Pelindung kepada keselamatan, keamanan, aqidah. Apabila seorang wanita keluar dari rumahnya, syaitan akan menghiasi wanita dengan keindahan-keindahan yang mana apabila lelaki lain memandang ke arah wanita, akan nampak pesona. Umpama sejambak mawar yang indah dihiasi pada wanita. Oleh itu, Rasulullah berpesan supaya wanita sentiasa ditemani oleh mahramnya apabila keluar bermusafir, untuk melindungi wanita.

3. Apabila suami dan isteri sama-sama memainkan peranan masing-masing dalam menunaikan tanggungjawab, secara sendirinya pelaksanaan hak terhadap pasangan masing-masing akan terlunas. InsyaAllah tidak akan timbul persoalan masing-masing menuntut hak ke atas diri dari pasangan sebaliknya sama-sama saling menunaikan tanggungjawab untuk keharmonian bersama.

4. Suami hendaklah bersabar kerana seorang isteri akan meraikan suami, mengutamakan keperluan suami dan anak-anak berbanding dirinya. Suami yang penyabar, insyaAllah akan lebih dihormati oleh isteri.

:)

Wallahua'lam.

Ummu Amir.

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO