"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

02 December 2013

Musim Sejuk

Bismillahirrahmanirrahim. 

 Beberapa hari lalu, rasa seronok bila ada orang yang sedang bercuti di Korea hantar gambar live dari Korea, main salji. Maka, terasa macam best je main salji. Seorang kakak usrah pernah duduk UK setahun kata bila musim sejuk akan rindu sangat nak balik Malaysia. Bila musim sejuk, sangatlah sejuk. Dalam rumah pun masih sejuk. 

 Ni ha Allah bagi rasa sejuk, hujan tak berhenti. Sentiasa hujan, seperti anak kecil yang merengek. Allahuakbar, baru hujan dah menggigil-gigil dalam rumah. Baru Allah bagi rasa hujan, dah rasa seram sejuk. 

Maka diantara nikmat-nikmat Tuhanmu, 
Nikmat apakah yang hendak kamu dustakan? 

Allah..! 

Musim hujan, hujan, hujan. Ibu-ibu 'mengeluh' kain baju tak kering-kering. Peniaga tepi jalan 'mengeluh' tak ada jualan. Kita lupa, untuk berdoa banyak-banyak semoga dengan hujan, Allah berikan rahmat dan pandang kita dengan setebal-tebal kasih sayang. 

Sesejuk mana pun terasa, selimut kasih sayang Allah akan menghangatkan iman. Begitulah nikmatnya sebuah iman, apa yang mendatang semuanya dipandang dengan penuh rasa bersyukur. Allah. Allah. Bila iman kita sejuk menggigil, hangatkan dengan solat. 

Nabi ajak kita berehat dengan solat. 
Tapi kita? Bila penat tak nak solat. 
Kemudian, kita mengaku kita pencinta sunnah Nabi. 

Astaghfirullah hal azhim. 

Ya Allah, 
Kurniakan kepada kami hati yang sejahtera. 
Hati yang sentiasa berbaik sangka. 
Hati yang selalu bersyukur, tenang dan berlapang dada. Amin, amin, amin.

5 leaves:

Seri Selaseh 4 December 2013 at 16:00  

manusia nih tak pernah cukup. Yg tak dapat tu la yg diimpi. Masa musim panas, nak sgt hujan.. masa musim hujan, nak sgt panas.

Syahirah Ayob 5 December 2013 at 14:28  

Subhanallah. sy beryukur sgt trjumpe blog awk ni. byk nsihat yg bermanfaat. boleh sy mintak ape fb awk x? ade sesuatu yg ingin sy minta pendapat dari awk.

Syahirah Ayob 5 December 2013 at 14:29  

Subhanallah. sy beryukur sgt trjumpe blog awk ni. byk nsihat yg bermanfaat. boleh sy mintak ape fb awk x? ade sesuatu yg ingin sy minta pendapat dari awk.

Syahirah Ayob 5 December 2013 at 14:33  

assalamualaikum. alhamdulillah bersyukur sy ditemukan dgn blog awk ni. byk nasihat yg bermanfaat awk berikan. trime kasih. ape2 pon boleh awk bgtau sy ape fb awk? sbb ade sesuatu yg ingin sy minta pendapat. tq :)

Insyirah 10 December 2013 at 14:37  

Waalaikumussalam,
Syahirah Ayob : Insyirah Soleha (FB)

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO