"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

29 August 2012

Bubur Lambuk Punya Cerita

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, semalam cuba buat Bubur Lambuk. Resepi yang diberikan oleh caterer kepada suami sebelum mula cuti hari raya tempoh hari. Sepanjang Ramadhan lalu, Amir Solihin begitu berselera makan Bubur Bambuk sampaikan masakan ana pun dia tak mahu makan. Jadi, terpaksalah suami mintakan resepi Bubur Lambuk dari caterer (Kak Pah). Memang rasanya enak dan boleh dikatakan rasanya tak berubah dari tahun lepas sampai tahun ni. Ibu saya juga menggemari Bubur Lambuk hasil tangan Kak Pah.

Semalam, saya memulakan operasi memasak Bubur Lambuk selepas balik dari membeli barang dapur. Mengikut resepi, 1 pot beras dimasak dengan bahan-bahan yang ditulis. Selesai memasak lebih kurang 1 jam, saya pun merasa Bubur Lambuk. Subhanallah! Masin sangat, Amir Solihin buat geli-geleman bila saya suapkan Bubur Lambuk tersebut.

Barangkali udang kering yang dimasukkan terlalu banyak? Atau udang kering yang dimaksudkan Kak Pah perlu direndang beberapa jam untuk menghilangkan rasa masin?

Saya tambah secawan besar air dan menambah santan untuk mengurangkan rasa masin malangnya rasa masin tidak berkurang. Suami mengesyorkan saya memasak lagi setengah pot beras. Saya masak beras setengah pot secara asing dari Bubur Lambuk yang sudah masak, lebih kurang 1 jam selepas beras mengembang saya campurkan ke dalam Bubur Lambuk. Hasilnya, masih masin!

Amir Solihin tidak mahu menjamah. Saya juga tidak mahu memaksa kerana memang rasanya masih, rasa udang kering agak kuat. Jadinya, saya kembali memasak 1 pot beras secara berasingan dan lebih kurang 1 jam selepas beras mengembang saya mencampurkan ke dalam Bubur Lambuk. Kesemuanya dari asal hanya 1 pot beras dah jadi 2 setengah pot! Dapat satu periuk besar Bubur Lambuk :)

Selepas Solat Maghrib, suami belikan daun sup untuk dicampurkan ke dalam Bubur Lambuk saya yang sudah hilang masinnya, secukup rasa. Amir Solihin makan Bubur Lambuk secara terpaksa, dia sudah lapar siangnya kerana tidak makan seperti biasa. Aksi-aksi mengamuk juga berlaku, barangkali kerana kelaparan. Perutnya lapar, tidurnya terganggu kerana kurang makan. Al-hasilnya, dia mengamuk.

Dan, kami suami isteri mengesan Amir Solihin tidak mahu makan bubur meskipun nasinya sudah kembang, dia akan kemam (simpan dalam mulut tanpa menelan) sahaja. Dia hanya menelan semasa minum air. Jadinya, Amir Solihin hanya 'kenyang' minum air berbanding makan.

Semasa di kampung, bapa saudara yang melihat saya melenyek bubur Amir Solihin menegur. Katanya Amir Solihin sudah 1 tahun, tak perlu lagi melenyek bubur. Sudah ada 4 batang gigi. Saya diam sahaja.

Hari ini, suami menyuap Amir Solihin makan Bubur Lambuk (disebabkan sangat banyak, jadinya saya simpan di dalam freezer supaya tahan lama) tanpa melenyek bubur dan suami memberi komen. Kalau tidak dilenyek, Amir Solihin makan sangat sedikit dan mengambil tempoh masa terlalu lama untuk menghabiskan makanan. Ya, dia akan kemam sahaja.

Jadinya, kami sama-sama membuat keputusan biarlah melenyek sahaja bubur Amir Solihin asalkan dia makan. Memang dia boleh habiskan semangkuk bubur yang dilenyek (3-5 senduk) setiap kali makan, orang pun terkejut sebab dia boleh habiskan, badannya kecil sekitar 9 kg sahaja. Memang makannya banyak, tetapi metabolisma tinggi. Masakan tidak, berlari saja kerjanya :)

Kata suami... "Biarlah apa orang nak kata, yang penting Amir Solihin makan. Memang dia lambat bab makan (kanak-kanak seusia Amir Solihin dah boleh makan nasi butir) tapi pencapaian yang lain cepat. Anak kita, biarlah orang nak kata apa."

Saya pun fikir begitu. Cuma, saya kesian sebab kadang-kadang dia tengok orang makan sedap, dia tak boleh nak makan (belum pandai mengunyah). Tapi, keropok goreng dan kacang... Boleh pula Amir Solihin gigit. Itu kemusykilan yang belum terjawab lagi T_T

Kadang, saya hanya memasak bubur kosong untuk Amir Solihin, hanya nasi semata-mata dan kemudian selepas melenyek nasi saya akan lenyekkan lauk yang kami makan (eg ikan goreng, ayam masak kurma). Suami mengajar Amir Solihin makan pedas, jadinya tidak terlalu bermasalah untuk 'add on' lauk kepada Amir Solihin tapi budu dan sambal belacan belum lagi kami ajarkan.

Jiran kami yang terdekat hanya seorang saja, bila Bubur Lambuk jadi seperiuk besar... jawabnya simpan dalam freezer, tunggu ibu saya datang tolong habiskan :p

Best quote : "Kak Pah masak bubur lambuk dah berpuluh tahun, Ummi baru first try... Jangan give up ye."

He he he...


Assalamualaikum Cik Meow. Saya di sini, awak di sana.


Nak rasa sikit boleh?

Ummu Amir :)

0 leaves:

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO