"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

25 February 2011

Cerita Dulu-Dulu

Bismillahirrahmanirrahim.

Beberapa minggu yang lalu, guru matapelajaran Kemahiran Hidup semasa ana berada di Tingkatan 3 bertanya kepada adik perempuan ana adakah beliau adik ana. Mungkin kerana ada persamaan raut wajah kami tetapi yang pastinya ana lebih comel (bahawa dengan ini, ana mengaku perasan!), beberapa soalan dikemukakan oleh Puan Zuraidah kepada adik perempuan ana dan beliau pesankan kepada adik untuk memaklumkan kepada ana bahawa beliau merajuk dengan ana.

Minggu ini, beliau tanyakan keberadaan ana dan pesan kepada adik bahawa beliau mahu berjumpa ana. Pastinya mahu 'menerjah' isu merajuk tersebut, sudah pasti ana akan memohon maaf atas perkara tersebut sebelum Puan Zuraidah meluahkan perasaannya kepada ana. Pasti! Kesilapan ana kerana tidak menjemput guru-guru sekolah menengah semasa melangsungkan perkahwinan. Bukan tidak mahu tetapi terkejar-kejar.

Bertunang pada bulan 3, berkahwin pada bulan 5. Selama 2 bulan ana berpura-pura menyibukkan diri dengan pelbagai persiapan termasuklah menjaga kesihatan yang ketika itu sedang dilambung ombak tsunami. Perasaan yang sedang 'digodek' oleh taufan tsunami sehingga kesihatan ana terjejas teruk. Lalalaaaa... Pesankan pada adik lelaki untuk sampaikan kad jemputan tetapi beliau dengan muka selamba mengatakan "tak kenal", alasan je tuh. Ngeh ngeh ngeh. Padahal beliau malas mahu menjadi posmen untuk menghantar kad jemputan.

Jadi, ana tetap juga bersalah kerana tidak memaksa diri untuk menjemput guru-guru. Meski berkerusi roda, sebenarnya kalau ana mahu, pasti boleh diusahakan juga. Tetapi, saat itu perasaan dan kesihatan kedua-duanya sedang 'mereng' maka menghindarkan diri dari soalan-soalan yang bakal mengusik perasaan adalah lebih baik. Duduk rumah diam-diam :)

Bila adik maklumkan Puan Zuraidah mahu berjumpa ana. Tersenyum sendirian, teringatkan memori zaman memakai baju dan tudung berwarna putih bersama kain biru muda. Sebut saja nama ana dikalangan guru yang pernah mengajar di sekolah saat ana masih bersekolah, hampir semuanya mengenali ana meski beliau hanyalah seorang guru pelatih.

Pengetua pasti masih mengingati wajah ana, pelajar yang sering masuk ke kamar pejabat beliau (read : dipanggil) sehinggalah beliau memanggil ummi dan abi. Huhuhu... Kalau orang lain terkenal dengan kecemerlangan untuk dikenali seluruh warga sekolah, ada yang terpaksa menjadi nakal untuk menarik perhatian orang ramai, ana ada kisah yang lebih 'lucu' untuk dikenangkan sehingga guru-guru takut melihat kelibat ana di sekolah *sigh*

Cik Aisyah dan Cik Hafizah mesti tak lupa kan, kan, kan? ^_^

Baru-baru ini ana menambah Guru Disiplin semasa di sekolah menengah di dalam senarai 'friend' dan sempat berbalas mesej dengan beliau. Namun, hati sangat runtun saat beliau mengatakan:

"Ye, saya masih ingat semua anak-anak Encik A. Bahkan adik-adik awak pun masih di sekolah. Insyirah, jadilah isteri yang membanggakan suami."

Kehilangan kata-kata. Hilang bahasa untuk menyusun apa yang mahu diluahkan kepada guru tersebut. Meski ana bukan lagi anak muridnya namun nasihatnya mengalir pekat buat ana, meski zaman persekolahan sudah lama berlalu (SPM 2006) namun seorang guru yang bukan saja mengajar tetapi memainkan peranan mendidik sangat-sangatlah tidak bosan untuk terus memberi dan memberi.

Rindu untuk kembali menapak ke atas anak-anak tangga di sekolah. Mungkin kerana keadaan geografi sekolah yang berbukit bukau, maka terlalu banyak anak tangga yang mesti didaki setiap hari terutama berada di tingkatan 4 dan 5. Blok di hujung dunia yang berada di bukit paling tinggi dan kelas pula di tingkat atas. Setiap hari menapak kaki di atas anak tangga dan setiap kali berhenti ana akan mencungap-cungap menahan nafas yang semakin laju.

Ada hari, ana terpaksa 'dipapah' turun kembali ke surau guru perempuan lantaran muka yang sudah pucat lesi tidak mampu terus mendaki tangga. Ada hari, ana terpaksa di usung kerana langsung tidak menyedarkan diri... Ada hari, ana berjaya masuk ke kelas dengan raut yang penuh keletihan dan menanti pelajaran dengan penuh kepenatan. Memulakan hari dengan kepenatan dan keletihan. Jarang ana turun ke kantin sekolah memandangkan perlu menuruni banyak anak tangga bahkan perlu mendaki kembali anak tangga tersebut.

Asal saja bunyi siren ambulans, semua mencari ana. Haha... *gelak guling-guling*

"Eh, ada Insyirah. Bunyi siren ambulans, kitorang terus lari masuk kelas."

Oh, cannot go! Bahasa melayunya, tak boleh blah! Asal nampak ambulans di kawasan sekolah, semua menyasarkan ana walhal ana sihat walafiat sedang bersuka ria bersama kawan-kawan. No wonder semua guru kenal ana, hehehe.

"Saya ingat kamu yang sakit tadi."

Guru matapelajaran Sains tersenyum melihat ana berjalan di kaki lima bangunan sekolah.

"Alhamdulillah, saya sihat!"

Hanya tersenyum. Kisah-kisah dahulu, banyak yang mencuit hati untuk dikenangkan. Pengorbanan guru-guru dan rakan-rakan, terkadang semuanya teradun dan membentuk satu memori yang terlalu indah untuk dilupakan. Walaupun pada ketika menjalani situasi tersebut, selalu air mata mengalir sehingga penat untuk mempunyai perasaan seperti itu. Penat untuk berulang ke hospital, dan ya... doktor dan nurse yang bertugas di wad kecemasan pun dah kenal muka ana.

Pelbagai pengalaman bersama doktor yang bertugas di wad kecemasan, diherdik dan dimarah, dipujuk dan dilayani dengan baik. Semuanya memberi pelbagai pengajaran untuk ana berfikir dan merenung. Manusia mempunyai perasaan, dan perasaan manusia adalah pelbagai. Raikan saja rasa apa yang mereka lalui kerana kita juga sulit untuk mengerti jiwa sendiri :)

Tetapi hari ini, apabila memandang ke belakang... Ana tersenyum bahkan ketawa untuk mengenangkan hiruk pikuk jalanraya yang terpaksa ummi abi redah selama berulang alik menjalani rawatan bersama doktor pakar, tersenyum mengenangkan ketabahan hati ummi menjaga ana selama ini, tersenyum pada kesabaran abi melayani kerenah ana sehingga setelah menjadi isteri!

Awal-awal berkahwin, zauji juga tak tahu nak buat apa bila ana terlantar namun abi selalu memberi panduan kepada zauji untuk menjaga ana. Dan iya, cara mendukung ana juga abi ajarkan kepada zauji..! Nampaknya dari kecil sampai besar, dah kahwin pun ana masih didukung. What a precious moment, thank you Rabbul Jaleel. ^__^

"Insyirah, nanti nak kahwin cari lelaki yang tough dan pandai masak tau! Senang dia nak dukung awak bila awak sakit, kalau awak sakit dia boleh masak sendiri."

Malangnya, ana terlupa nak bertanya kepada 'bekas tunang' apakah beliau seorang yang tough dan pandai masak untuk menjadi suami ana. Haha... Dengan kemurahan dan rahmat Ilahi, He always know the best for us bukan saja memberi suami yang boleh dukung ana dengan selamba bahkan super dupper terror dalam bab memasak. Ehem ehem... Tanpa ana mencari, Dia telah pun memberi. Alhamdulillah ya Allah.

* nak pergi sekolah, nak pergi sekolah, nak pergi sekolah! *

Nanti cikgu-cikgu tanya.

"Dulu orang sekolah, awak duduk rumah. Orang dah habis sekolah, awak baru nak datang sekolah?"

Jawabku harus begini... Saja nak senaman naik turun tangga, nak check stamina diri berbanding 5 tahun dahulu. Cikgu get ready stretcher jer, lalalalalaaaaaaa...


Budak Tuuuu,
Insyirah Soleha

4 leaves:

mariah 25 February 2011 at 13:23  

sweet moment kan?
Alhamdulillah dgn perjalanan hidup kita..
setiap satunya perlu diambil pelajaran dan pengajaran. kerana ianya akan menentukan juga perbuatan kita pada hari ini dan seterusnya.. apepun, saya juga bersyukur dengan taqdir Allah pada perjalanan hidup saya.. :)

Insyirah 26 February 2011 at 08:29  

Mariah :

Semua rencam perjalanan apabila difikir di sudut positif insya Allah akan menjadi positif :)

Insyirah 26 February 2011 at 08:29  

Syauqah Wardah :

Weee... cengeng. Dah dah...

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO