"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

18 February 2011

... Aku Ditanya ...

Aku ditanya kenapa aku di dunia ini
Daku menjawab kerna DIA menduga daku

Aku ditanya kenapa aku sering diuji
Daku menjawab kerna DIA kasihkan daku

Aku ditanya kenapa perlu ada keperitan
Daku menjawab kerna kesenangan akan digapai

Aku ditanya kenapa harus tercipta penderitaan
Daku menjawab kerna kita sering lalai

Aku ditanya kenapa diri dibekali nafsu
Daku menjawab kerna jiwa terkadang perlu

Aku ditanya kenapa akal kadang tersalah
Daku menjawab kerna tidak dipandu iman

Aku ditanya kenapa ada perpisahan
Daku menjawab kerna menduga kedalaman cintaNYA

Aku ditanya kenapa ada taqdir Tuhan
Daku menjawab kerna bukti DIA berkuasa

Aku ditanya kenapa perlu ada kematian
Daku menjawab kerna DIA cintakan hamba-NYA

Aku ditanya kenapa dibenar adanya neraka
Daku menjawab kerna ingin diberiku syurga


Sayup suara berbisik...
"Hidup ini hanya untuk dilalui, bukan untuk diramaikan"

7 leaves:

mariah 18 February 2011 at 08:16  

salam ya enti.. Alhamdulillah, kata-kata yang disusun menjadi satu bait yang menyentuh hati dan seiring iman ditegur tentang keperibadian dan ketelusan.. Bermuhasabah..

amalin shafirah 18 February 2011 at 09:43  

salam ukhti..izin untuk copy yaa:)

Azym Azizi 18 February 2011 at 14:18  

Salam. mohon izin copy ye di laman fb irin..=)

norulqalbi 18 February 2011 at 19:47  

[hidup ini hanya untuk dilalui, bukan untuk diramaikan]
maaf, tak berapa faham dengan kata2 ini...

nurIslami,  19 February 2011 at 15:18  

assalamualaikum:

ana suka sangat dengan kenyataan Puan Ukhti:

'hidup untuk dilalui, bukan untuk diramaikan'

sangat jauh n mendalam maknanya..

nawal 27 February 2011 at 22:42  

minta izin share.. ^^~

InaAchik 1 August 2012 at 09:46  

Assalamualaikum ya ukhti...
syukur saya ditemukan dgn blog ini... sungguh menginspirasikan. terima kasih...

barakallah...

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO