"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

24 November 2012

Seraut Ketabahan

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah. Harini Allah izinkan kami sekeluarga menziarahi dan memenuhi jemputan Ustazah Nur Atika Mohd Haris. Tak sangka, pertemuan kali ini walaupun lebih singkat daripada dahulu tetapi lebih bererti. Awalnya, kami hanya berbual di khemah di luar rumah dan setelah berkumandangnya azan Zohor, suami minta diri untuk ke masjid. Saya dan Amir Solihin dijemput masuk ke dalam rumah.

Semasa di luar, sempat saya mendukung si comel Rabiatul Adawiyah yang sangat solehah. MasyaAllah :) Amir Solihin mula buat muka 'tak puas hati' tengok saya pegang bayi lain. Disebabkan baru bangun tidur dan demam, maka moodnya memang tidak bagus. Duduk diam saja atas pangkuan suami.

Selepas masuk ke dalam rumah, melihat si kecil Aisyah Humaira di dalam buaian sedang diayun oleh orang, Amir Solihin yang sekian lama memerhati teringin sama nak ayun buaian. Maka, berayun lah Aisyah Humaira. Jangan pening sudahlah ye sayang...

Amir Solihin intai-intai buaian satu lagi, ada Rabiatul Adawiyah. Lalu melihat muka saya sambil bertanya (dengan bahasanya sendiri), riak wajahnya sangat pelik melihat dua orang tetapi berwajah sama :)

Saya tersenyum dan terus tersenyum...

Si kembar seiras yang sangat solehah. MasyaAllah. Moga Allah terus menjaga kalian sekeluarga dengan sebaik-baik penjagaan, membesar dengan acuan Quran dan Sunnah. Allahumma aamin.

InsyaAllah. Ada ruang waktu dan usia, kita berjumpa lagi.

Salam peluk cium dari kami buat si comel :)



---------------

Suatu malam, suami menghantar sms kepada saya bertanyakan sesuatu yang sangat mengejutkan. Berita perihal seorang lelaki yang dikenali sebagai "Ustaz Razis" yang pada ketika itu sedang sangat heboh dan panas diperkatakan di dalam sesawang facebook dan melata kisahnya di dalam blog. Saya mengambil keputusan untuk melihat apa yang sedang dihebahkan, kemudian bertanya kesahihan kisah tersebut kepada Ustazah Atika sendiri.

Selang beberapa hari, Ustazah Atika memaklumkan bahawa kisah mereka terpapar di dada akhbar Harian Metro. Saya yang sudah bertahun-tahun tak membeli akhbar, turut terbawa perasaan ingin tahu apa sebenarnya yang melanda kehidupan beliau. Lama menghilang, tiba-tiba timbul dengan sesuatu yang sangat mendukakan. Pening saya baca kisah di dalam akhbar, lalu saya mengambil keputusan mengikuti sahaja perkembangan Ustazah Atika melalui akaun facebook beliau.

Ada masa dan ketika, hati terjerut rasa dan menjerat emosi dengan kalam-kalam yang ditulisnya. Betapa berat mata yang membacanya, apatah lagi pena yang menulisnya. Saya tidak mampu terus bertanya secara peribadi kerana menghormati perasaan beliau, saya tidak mampu untuk bertanya lanjut kisah tersebut dan mengambil keputusan membaca sahaja. Dan, sedikit demi sedikit apa yang ditulis oleh Ustazah Atika dan mangsa-mangsa lain, cerita suami yang dapat dari pelbagai sumber. Akhirnya saya memadam sahaja memori luka dan duka beliau, kalau Allah takdirkan untuk bertanya biarlah pertanyaan saya akan dibalas dengan jawapan yang beliau gembira untuk luahkannya.

Di dalam "group" facebook, ada rakan yang terperasan bahawa saya 'mengenali' susuk Ustazah Atika dan "Ustaz" Razis, saya tidak mahu memberi sebarang komen. Biarlah, pisang sedang panas... Memang semua orang sedap nak rasa.

------------

Tadi, saya diperkenalkan dengan isteri Razis yang pertama. Saya tersenyum, melihat seorang demi seorang kanak-kanak yang sedang bermain dengan si kembar, saya jadi terharu. Sedih pun ada juga, ialah... Mereka bukan anak yatim tetapi terbiar.

Ustazah Atika bertanyakan kepada isteri Razis yang pertama.

"Akak, Razis dulu ada cakap, dia suka baca blog Insyirah ni. Dia cakap, blog Ika sama dengan blog Insyirah."

"Blog? Internet ke?"

"Aah, Razis cerita tak pasal blog yang dia suka baca?"

"Takde."

"Oh, dengan Ika dia (Razis) selalu cakap dia suka baca blog Insyirah."

Dan saya, tak tahu nak cakap apa. Tergamam.

Sekiranya Encik Razis 'masih suka' baca blog saya, pesanan saya buat Encik Razis...
Kami harap Encik Razis sudah bertaubat kepada Allah dengan taubat nasuha dan berusaha untuk membela mangsa-mangsa yang teraniaya. :'(

 -----------

Tadi, teragak-agak nak tanya dan akhirnya saya bertanya juga status Ustazah Atika dengan Razis. Jauh di sudut hati, saya berdoa semoga Allah memelihara kesemua anak-anak yang teraniaya tersebut.

Sangat terharu, sahabat saya sangat tabah. Dia sentiasa tersenyum dan terus tersenyum melayani tetamu, mungkin nanar hatinya sudah lama jadi tiada lagi ruang untuk bermuram durja melainkan meneruskan perjalanan dengan mencari keredhaan Allah taala.

-----------
 
Ika, Insyirah tak sempat wida' tadi sebab tengok Ika sibuk.

InsyaAllah... Moga Allah rezekikan kita untuk bertemu lagi.


Salam ketabahan buatmu,
Insyirah.

0 leaves:

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO