"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

09 November 2012

Hapuskanlah Air Mata

Bismillahirrahmanirrahim.

Lama meninggalkan sesawang blog, lama juga meninggalkan komuniti sosial facebook. Terusik rasa, tersentuh jiwa saat kami suami isteri dan anakanda Amir Solihin menziarahi teman suami semasa belajar di Mesir.

Pertamanya, saya tergamam seketika apabila isteri teman suami mengkhabarkan bahawa blog .:: HaRuMaN MaWaR ::. ini sudah biasa didengarnya sedangkan itulah kali pertama saya memperkenalkan diri, kali pertama bersua muka. Allahu. Usia blog ini sudah lama, penuh memori. Sejak saya masih anak gadis, menjadi isteri dan kini bergelar ibu. Alhamdulillah.

Tidak lama masa yang kami ada, suami bergegas mahu menunaikan solat Jumaat pula. Tapi, yang membuatkan saya sangat tersentuh apabila bertemu dengan anak sahabat yang sudah berusia 1 tahun 8 bulan tetapi saiz fizikalnya seperti lingkungan 6 bulan sahaja. Sejak dari awal kelahirannya, suami memaklumkan kepada saya mengenai kondisi anak sahabatnya yang mengidap jantung berlubang.

Tetapi, yang suami kongsikan hanyalah gambar-gambar anak sulung sahabat yang sihat :) Itulah pertama kali saya melihat wajah anak mereka yang kedua, saiznya kecil. Bila saya tanya apa perkembangan si kecil itu, ibunya menjawab oleh kerana saiz badannya yang kecil apabila mahu berjalan dan terjatuh, dia seakan-akan sakit sangat-sangat dan dia takut untuk berjalan.

Allah.

Bila saya melihat anakanda Amir Solihin yang orang di kiri kanan depan dan belakang geleng kepala kerana kelasakannya, saya perlu bersyukur kepada Allah dengan sebanyak-banyaknya. Saya merenung ke belakang, mengingatkan kembali kata-kata doktor bahawa saya tidak sepatutnya hamil, apabila usia kandungan semakin menghampiri tarikh kelahiran doktor memaklumkan bahawa anak saya mungkin meninggal dalam kandungan. Allah...

Bila direnung-renung kelasakan Amir Solihin, saya rasa luar biasa sungguh kehendak Allah dibandingkan dengan apa yang manusia fikirkan. Ajaib sungguh apa yang Allah rencanakan kepada kita.

Sekian kalinya. Saya menghembus nafas selepas-lepasnya...

Saya perlu kuat untuk mendaki anak-anak tangga ujian yang Allah berikan sebagai latihan kebergantungan kepada Allah. Bila menangis, suami hanya mampu menitipkan pesan.

"Bila kita bergantung kepada manusia, kita akan sedih."

Kebergantungan kita kepada Allah. Insha Allah, kita akan lepaskan semua kesedihan.

Moga Allah pimpin tangan dan lembutkan hati saya untuk menikmati tarbiyyah kali ini. Amin.

****

Hujan turun selebat-lebatnya. Ummi suap Amir Solihin makan nasi, macam biasa Amir Solihin meluru ke arah pintu depan nak tengok air hujan mencurah-curah :) 

Sekali ummi tengok Amir Solihin sedang riang gembira berlari dalam hujan yang sangat lebat! 

"Abi, Amir keluarrrr."

Fuh! Abi keluar tengok Amir Solihin bersuka ria main hujan dan elok main air yang mencurah dalam longkang.

Ya Allah. Mujur pagar bertutup. Kalau tidakkkkk... (sila sambung ikut imiginasi masing-masing). 

Hai anak bujangku.. Obses sungguh dengan air hujan. 

:)

p/s: Pengajaran, pastikan pintu sudah berkunci setiap kali selepas keluar-masuk rumah.








Ummi suruh Amir Solihin tidur, Amir Solihin dodoikan 'anak tiger' pula.


Ummu Amir

0 leaves:

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO