"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

10 January 2009

Senyum.. Senyum.. Senyum...!

Salam’alaykum...

Alhamdulillah wa syukrillah.

9 Januari (Jumaat) dilepaskan keluar wad. Alhamdulillah. Penderaan mental berakhir dengan sebuah senyuman palinggggggg sweet (huhu). Senyum pada staff nurse, senyum pada ummi, senyum pada abi, senyum pada adik-adik (yang memonteng sekolah) sebab nak ambil kakak nya di hospital. Abi sampai masa baru habis buat fisioterapi, tengah makan nasi dengan ummi.

Senyum... Senyum... Senyum pada awan, pada bulan, pada bintang, pada matahari, pada matahati, pada langit dan seluruhnya. Senyum... Senyum... Senyum... Sedekah yang paling mudah. Apa yang tergambar di wajah adalah apa yang tersingkap dari hati. Senyum... Senyum... Senyum... Senyum pada semuanya. Opsss... Tundukkan pandangan.

Kebetulan, Sultan Perak datang ke hospital. Not to sure sama ada melawat ataupun mendapatkan rawatan. Yang pastinya, abi kata keluar ikut pintu belakang sebabnya pengiring sultan penuh di lobi utama hospital. Tunggu orang bawakan kerusi roda. Senyum... Senyum... Senyum... Selamat tinggal ‘white house’ yang mengajarkan erti kedewasaan padaku.

Alhamdulillah. Ana sudah mula berjalan (walaupun belum sempurna) dengan tongkat. Sudah mampu untuk berdiri (walaupun lambat dan perlukan sokongan). Hasil x-ray, MRI dan ultrasound. Alhamdulillah. Syukur pada Allah, tiada apa yang terlalu serius (kanser/ketumbuhan mahupun keretakan) pada tulang belakang. Mungkin di hospital kerajaan tempoh hari, x-ray diambil dalam keadaan ana yang shacking (menggeletar) kesakitan menyebabkan x-ray tak tepat. Wallahua’lam.

Kata Dato’ Dr Siva,
“Don’t worry pretty girl, you will be fine. Nothing serious but you must always be carefull, don’t do anything rushing. Jangan angkat benda berat, jangan buat kerja berat, please make sure don’t falling down. Okay?”

“Okay!” Soft spoken sungguh doc ni. ^_*

Lepas pick up di hospital, abi & Aiman solat Jumaat. Duduk dalam kereta, just boleh turunkan seat je. Lama duduk dalam kereta, sampai di rumah Tok Mak pun duduk juga. Malam, kaki dah bengkak dan mula terasa sakit. Alhamdulillah, kaki je sakit, tulang belakang dah tak terlalu sakit seperti mula-mula. Dah mampu duduk tanpa sokongan dari orang lain. Yang paling seronok dah boleh solat duduk walaupun hanya atas kerusi. Masih belum mampu rukuk dan sujud sebab tulang belakang & kaki tak boleh “stress”.

Hanya tulang yang menekan saraf tunjang.

Tidak ada apa-apa yang serius. Kata abi, kalau stay di hosp kerajaan tempoh hari masih di tahap “eksperimen”. 6 doctor without experience dan sentuhan Dato’ Dr Siva yang sangat experience... Sungguh! Kaki langsung tak di kepak. Hanya disentuh pada bahagian jari kaki dan selebihnya beliau melihat result MRI dan x-ray. Ultrasound dari Dr Mohamed Ishak pun sangat profesional! Tak ada apa yang aneh.

Dato’ Dr Siva dah berpuluh tahun di bidang ortopedik, pakar ortopedik yang terbaik di Asia Tenggara. Masa admit di ER (emergency room) pun abi minta khidmat Dato’ Dr Siva, dan doc di ER pun segera “bersetuju” because he is the best! Pengalaman abi, masa sakit dulu pun Dato’ Dr Siva tak banyak songeh. Lepas x-ray terus buat rawatan. Tak de pula nak kepak-kepak kaki (mengomen doc gov lak, huhu).

Sembang dengan Dr Morgan (O&G), keluar la pasal ‘kisah-kisah lalu’ dan keluar nama Dr Zakaria (neurologist ISC). Tak sangka rupanya Dr Zakaria one of the specialist yang top di Asia. Berlagak sungguh budak ni, nak khidmat yang ternama je. Doktor yang ‘kanyaq’ langsung tak pandang, huhuhu. Bukan tak pandang tapi tak sanggup dijadikan bahan ujikaji. Kepak sana, kepak sini.Yang tak sakit pun jadi sakit. *_*

Bila sakit begini, syukur tak terhingga pada Allah. Walaupun diuji dengan kesakitan, namun dianugerahi dengan ummi dan abi yang sangat setia memberi semangat, sahabat-sahabat yang setia mendoakan, keluarga di kampung yang tak putus asa solat hajat untuk ana. Moga Allah membalas jasa kalian dengan sebaik-baik pembalasan. Ameen allahumma ameen.

Bayar bil hospital. Ana diam, tau pada angka yang ‘mengalir’ keluar tapi abi sangat berpuas hati dengan rawatan yang diberikan. Kata abi:

“Sentuhan seorang doktor yang berpengalaman jauh lebih berkesan dari sentuhan try and error 6 doktor tanpa pengalaman.”

Alhamdulillah. Kondisi sudah semakin pulih. Secara psikologinya 80% sudah sihat, dari segi fizikalnya 60% lebih baik dari dahulu. Hanya perlu tekun melakukan fisioterapi agar boleh berlari seperti dulu (eheks). Rindu sangat pada buah hati... Uwais, Durrah dan Mus’ab, terima kasih kerana cerita dan kerenah antum di blog Ummu Uwais teramat menghiburkan hati sewaktu di hospital! ^_^

Indahnya perasaan dah balik ke rumah. Walaupun pergerakan masih terhad tapi lebih privasi, yeyeyeyeye. Dah jumpa pakwe (teddy bear), dah lepaskan rindu. Sebaik-baik tempat ialah di rumah. Fizikal hanya luaran, yang penting rohani dan mentalku sihat. Insya Allah.

Sahabat tanya, selain cerita sakit tak sentuh sedikit pun isu Palestin? Jawapan ana masih seperti dulu: Menulis bukan apa yang ana MAHU tapi menulis apa yang ana TAHU. MAHU menulis tanpa TAHU menulis, lain jadinya. TAHU apa yang MAHU ditulis lebih mudah. Just flow like a river. Hanya nak kata:

“ISLAM TAK MENANG KALAU HANYA PALESTIN YANG BERJUANG. SELAGI PEMUDA HANYUT DENGAN HIBURAN, PALESTIN TERUS BERDARAH. MANA PERGINYA SALEHUDDIN AL-AYUBI SEDANGKAN SEMUANYA BERLUMBA MAHU MENJADI FAHRI.”

Aku hanya musafir... Kerdil disisi Tuhan...
Salam perjuangan buat para pejuang agama dan buat teman-teman di Universiti Al-Azhar, selamat menempuh imtihan! Moga natijahnya nanti JAYYID JIDDAN. Insya Allah. (",)

p/s: Insya Allah akan disambung dengan pengalaman di 'white house' sepanjang menjalani rawatan. Moga mendapat iktibar dari sebuah kisah insan biasa.

p/s: Dik Azmah, Insya Allah I will try to write something for you dear. Kuatkan semangat!

0 leaves:

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO