"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

10 April 2013

Scone : Mudah Dan Enak

Bismillahirrahmanirrahim.

Saya punya la teringin nak makan scone dan lebih melampau lagi saya nak makan scone di Cameron Highlands. Entah kenapa perasaan nak makan scone di Cameron Highlands tu melampau sikit, padahal boleh je kalau nak makan scone di mana-mana pun. Terima kasih buat adik lelaki saya yang dengan baik hatinya membawa saya ke Cameron Highlands yang semata-mata nak makan scone dengan strawberry :)


Oh, Amir Solihin kepeningan semasa nak ke Cameron Highlands dan dia muntah bila sudah 4/5 dari perjalanan. Terima kasih Amir Solihin sebab bertabah ikut Ummi hanya sebab nak makan scone. Ni memang melampau sangat perasaan nak makan scone. Dan makan juga, alhamdulillah. Allah makbulkan hajat.

Bila dah sampai rumah, puan bonda siap pesan jangan lupa untuk carikan resepi scone. Puan bonda nak buat bersama anak-anak dara beliau. Heh!

Arwah nenda saya, seorang chef. Dulu, bila waktu balik kampung saya adalah tukang request suruh masak itu ini dan nenda akan beri arahan sukatan sambil perhatikan kerja saya. Sejak usia 9 tahun, saya dah diberi kebebasan buat kuih raya dengan menggunakan oven tetapi dipantau oleh nenda. Masa tu, saya suka kalau buat kuih raya 'sampan'. Bentuknya macam sampan. Sebab tu saya panggil kuih sampan.

Dan, saya paling suka buat dan makan Queen Cake dengan nenda sebab suka hati saya je nak buat Queen Cake tu jadi comel-comel sampai nenda kata kecil sangat, oh... saya memang sentiasa bergaduh dengan arwah nenda terutamanya bila masuk ke dapur.

Harap-harap, menjadilah impian bonda saya nak buat scone dengan anak-anak dara beliau.

Biiznillah! 

Resepi Scone [My Resipi]




Bahan-bahan ( 9~10 biji ) 


*125g tepung roti 
*125g tepung gandum 
*1 sudu besar baking powder 
*2 sudu besar gula halus 
#1 biji telur 
#50g plain yogurt 
#50g susu segar 
50g butter 

Cara-cara 

1. Potong dadu/ kecil2 butter. Kemudian simpan dalam peti sejuk 

2. Masukkan semua bahan # ke dalam mangkuk. Pukul sehingga kembang atau berbuih. 

3. Masukkan bahan yang bertanda * ke dalam food processor. Mix sehingga sebati. Masukkan pula butter. Mix lagi sehingga jadi serbuk roti. - kalau takde food processor, bhn * bolehlah diayak kemudian ramas butter jadi spt serbuk roti. 

4. Masukkan no.3 ke dalam no.2. Kacau dengan spatula sehingga takde debu-debu tepung. Nak cepat boleh juga uli dengan tangan. Simpan doh dlm peti sejuk selama 10 minit.

5. Panaskan oven sehingga 200 degree.

6. Keluarkan doh dari peti sejuk.Taburkan sedikit tepung roti di atas papan canai. Canaikan jadi bentuk panjang. Tabur pula sedikit tepung roti ke atas doh. Lipat 2. Kemudian canai memanjang lagi. Ulang langkah ini sehingga 5 kali. dah ketebalannya lebih kurang 1.5~2cm. 

7. Terapkan dengan bentuk bulat atau apa saja yang anda suka. Boleh juga dipotong mengikut bentuk yang disukai.

8. Sapukan dengan susu segar dipermukaan scone. Bakar selama 15 minit.

2 leaves:

amylia 22 April 2013 at 14:12  

Aik! Lama saya tidak ke sini. Ada resepi pula! Perkembangan yang menarik.
Teringin nak cuba buat scone!

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO