"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

25 January 2013

Ketabahanmu Inspirasiku

Bismillahirrahmanirrahim.

Semalam kuliah subuh sempena maulidur rasul, kebetulan pembesar suara di bahagian menara surau tidak dimatikan. Maka, bolehlah mendengar dengan jelas isi bicara kuliah yang disampaikan penceramah. Dialek Negeri Sembilan yang tebal, sesekali saya tersenyum sendiri dengan bahasa yang digunakan.

Banyak yang dikongsikan oleh penceramah, namun ada satu kisah realiti zaman ini yang dikongsikan bersama terasa betapa banyaknya nikmat yang Allah berikan kepada diri.

Kisah seorang wanita berusia 24 tahun, hidup menumpang di sebuah pondok pengajian bersama seorang anak kecil berusia 5 bulan. Suaminya meninggal dunia akibat barah hati, suaminya sakit dan semasa sedang sarat mengandung dia tetap setia menguruskan keperluan suami sehinggalah suaminya menghembuskan nafas terakhir 2 hari sebelum beliau bersalin.

Subhanallah.

2 hari selepas kematian suami, beliau bersalin. Kata penceramah, wajahnya yang redup tenang, sangat solehah. Tanpa iman di dada, tanpa redha beserta mana mungkin hatinya tabah menempuh ujian kehidupan saat usia masih muda rebung lagi. Baru berusia 24 tahun sudah menjadi balu, hidup tanpa suami dan membesarkan anak sendirian. Penceramah dalam usaha untuk mencarikan calon suami buat wanita tersebut selepas mencadangkan kepada wanita tersebut untuk menikah semula demi meneruskan kehidupan dan supaya kehidupan beliau dan anaknya terurus.

Di usia masih muda rebung, Allah berikan ujian kepadanya. Tanpa iman yang membalut hatinya, tanpa redha yang mengiringi perasaannya mana mungkin dia kuat menongkat semangatnya untuk meneruskan perjalanan kembara kehidupan ini.

Ia, hanya iman yang padu dan sifat redha kepada Allah akan memandu hati untuk terus tabah melakar langkah demi langkah.

----

Pagi tadi suami memaklumkan jiran lama kami bagitahu (sekarang pun masih dikira jiran juga walaupun dah tak menetap di kawasan perumahan tersebut tapi selalu ke sana) anaknya mengalami kemalangan jalanraya pada 23hb yang lalu, sebahagian tempurung kepalanya terpaksa dibuang kerana mengalami kecederaan parah. Kini sedang koma di hospital. Inna lillahi wainna ilaihi rajiun.

Saya terbayang wajah isteri kepada jiran kami, lembut dan penuh ketenangan.

Wajah orang yang selalu hatinya ingat pada Allah, sentiasa tenang. Meski hati berombak dengan pelbagai ujian kehidupan namun redup mata dan nur di wajah seakan tiada masalah yang bersarang di minda.


Ya, melihat orang lain yang 'mengajar' untuk lebih bersyukur kepada Allah.

Sentiasa, Allah datangkan 'orang sekeliling' untuk direnungkan, hanya satu persoalan yang timbul...

"Maka diantara nikmat-nikmat Tuhanmu, nikmat apakah yang hendak kamu dustakan?

Astaghfirullah hal azhim.


Ummu Amir.

1 leaves:

FarhanahAdzlan 27 January 2013 at 02:09  

alhamdulillah die masih tabah hadapi ujian ni.InsyaAllah Allah akan permudahkan hidupnya dan anaknya.

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO