"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

25 November 2011

Kerinduan Yang Terindah

Bismillahirrahmanirrahim.

Jari menari mengikut rentak hati, berdendang sayang dan sesekali berdondang keriangan namun bila pena terlalu pantas mengikut alunan melodi, hayunan dan langkahnya tersadung lalu tarian dihentikan. Biarlah luka sembuh dahulu, luka yang ada jangan dirobekkan semakin luas bimbang nanah mengalir menambah perisa duka.

Ukhti, jangan mengalah! Perjuangan harus diteruskan :)

Tiba-tiba, rasa sedikit kesunyian. Malam sudah semakin 'tua', senja dah lama berakhir. Dinihari membuka tirai. Mata masih terbuntang, teringatkan sesuatu.

Eid fitri lepas, semasa ziarah anak murid zauji mereka bualkan mengenai tambang tiked flight Mesir. Ya, sudah lama menanam azam nak ke Mesir cuma masanya yang tak tahu bila.

"Itu la, Abang tak nak buat master di Mesir."

"Tak nak la sambung belajar di Mesir lagi, kalau jalan-jalan nak la."

Beberapa tempat menarik zauji sebutkan, terberangan seketika.

Mencongak, menambah, menolak, darab dan bahagi. Semuanya paling kurang memerlukan kos sebanyak RM10k untuk menerbangkan Abu Amir, Ummu Amir dan Amir Solihin ke ardhul kinanah bumi Mesir! Allah...

"Daripada pergi Mesir, baik pergi Mekah kalau dah sampai RM10k."

Zauji mengakhiri proses pengiraan matematik kami.

Tersenyum.

Tidak dapat tidak, setiap kali zauji refresh memori beliau di Mekah terasa sungguh... betapa indahnya perasaan mereka yang Allah pilih untuk menjadi tetamu Nya tetapi sangat sedikit yang benar-benar menghargai nikmat dan peluang tersebut.

2 kali Allah memanggil untuk bertawaf di baituLLAH. Terasa seperti baru semalam melihat kaabah dan sujud di Hijr Ismail. Seperti semalam menaiki pesawat dari KLIA mendarat di Jeddah. Semuanya segar, sesegar embun yang menitis di waktu malam. Sejuk dan sangat mendamaikan.

"Abang, sambung la PhD di Madinah!"

Ana memberi cadangan berupa sebuah harapan dan impian. Kalau Abang belajar di Madinah, bolehlah selalu bawa Amir Solihin solat di dalam Raudhah, masha Allah terlalu indah bayangan yang terlayar di minda. Cuti sekolah, Amir Solihin boleh menghafaz al-Quran di Masjidil Haram bersama kanak-kanak yang lain. Bukan apa, termimpi-mimpi melihat kanak-kanak yang berlari-larian dengan mushaf al-Quran sambil menghafal menghayun-hayunkan badan.

"Emh, insha Allah di Riyadh."

"Riyadh?"

"Emm, tepi pantai."

"Ala, panas la tepi pantai..." dan sambung dalam hati "nanti hitam :p"

Bapa saudaraku kerjanya mengembara di luar Malaysia dan pernah suatu ketika menuntut beliau untuk mencurahkan tenaga di Saudi, alhamdulillah... Beliau ke Mekah untuk berumrah. Cemburu tapi bahagia.

Ada orang, Allah permudahkan jalan untuk menjadi tetamu Nya.

Ada orang, Allah beri jalan berliku sebelum menjadi tetamu Nya.

Ada orang, Allah permudahkan tetapi dia tidak menjadi tetamu yang menghormati Tuan rumah.

Dunia ni macam rumah. Sebetulnya rumah Allah, mungkin itu yang paling baik sebagai contoh. Bukan masjid sahaja yang menjadi rumah Allah tetapi dunia ini rumah Allah. Kita hanya menjadi tetamu sahaja, sampai masa yang Allah tetapkan kita kena 'keluar' dari rumah ini dan pergi ke 'rumah yang lebih kecil'.

Tetapi, ramai yang tidak menghormati Tuan rumah dengan selayaknya dan ada pula yang merasakan dia yang menjadi tuan. Asal sedar diri menumpang, insha Allah kita akan jaga akhlaq dan adab dengan Tuan rumah.

Sebetulnya, hati sedang merindui baituLLAH.

Tak tahu kenapa. Walaupun rindu makin membuak tetapi tidak mendukakan. Meski rindu semakin melambung tetapi ianya terasa indah.

"Jadi tetamu Allah, maknanya pilihan Allah. Insha Allah, moga terpilih sebagai tetamu Nya."

Aamin...

2 leaves:

SIS 26 November 2011 at 20:31  

salam.
ameen, boleh saya share di fb hasil penulisan ukht?..penulis ukhti simple dan mudah difahami. yang lebih istimewanya mampu membekas di hati.kelebihan ukht anugerah yang xde pada semua.=)teruskan menulis.

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO