"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

28 November 2013

Amri Suhaily @ 5 Bulan

Bismillahirrahmanirrahim.

Budak bambam ni dah masuk 5 bulan, air liur selalu meleleh bila tengok orang lain makan. Dan dia pun dah macam-macam merasa makanan, buah betik, buah epal, buah pisang. Semua yang orang makan, dia pun terliur sama. Mujur Ummi tak suap Nasi Arab je lagi dengan budak bambam ni.

Orang kata mukanya sebiji fotostat muka Abi.


Sekali Ummi tengok, macam anak cina. :D

Dah 5 bulan, tapi malas nak meniarap. Suka mengiring saja, tapi Ummi tak kisah langsung kalau Amri Suhaily tak meniarap macam abang Amir Solihin, kalau dua-dua cepat, Ummi kena pasang turbo pada kedua-dua belah tangan.

Jari tangannya bulat-bulat, risau sungguh bila Amri masukkan tangan dalam mulut Abang Amir, Ummi takut Abang Amir ingat french fries je... Little Mujahid kedua ni manis dengan senyuman, sampaikan ibu-ibu saudaranya suka kata Amri Suhaily senyum gatal. :D


Little Amri Suhaily dengan berat 8.1 kg pada usia 5 bulan, ini kelebihan nyata berbanding Abang Amir. Hehehe, lagi 4 kg boleh kalahkan Abang Amir :) Gambar ni masa Amri Suhaily 4 bulan, kepala botak. Sekarang rambut dah panjang. Tak boleh letak sebelah menyebelah macam ni lagi, mereka berpeluk sakan. Amri Suhaily suka peluk kepala Abang Amir dan cium Abang Amir sambil 'menyiram' air liur pada Abang Amir.

Anak kedua ni lebih penyabar, redha je bila dibuli abang. Abang buat macam-macam pun sengih... ^_^

Read more...

22 November 2013

Amir Solihin @ Oftalmologi

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, selepas 1 tahun dan ditangguh pula 4 bulan pada 18 November 2013 kali pertama pemeriksaan mata untuk Amir Solihin. Selepas selesai mendaftar, kami maklumkan pada jururawat untuk bersarapan. Alhamdulillah, layanan baik dari jururawat meskipun pesakit sangat ramai tidak kurang dari 50 orang.

Prosedur pertama.

Optimetrist main 'kad bergambar' dengan Amir Solihin, ada macam-macam gambar dan jarak penglihatan semakin lama semakin pudar dan kecil. Sampai satu tahap gambar, saya rasa Amir Solihin dah 'tak nampak' gambar. Sambil main, optimetrist lihat gerakan bebola mata Amir Solihin.

Prosedur kedua.

Optimetrist minta untuk diberikan ubat titisan pada mata Amir Solihin. Berselang 5 minit sebanyak 3x, kami duduk atas kerusi dan nak pegang Amir Solihin supaya tidak bergerak memang mencabar, rontaan sangat kuat. Kali kedua, bila nampak jururawat terus Amir Solihin meraung. Saya yang meriba Amir Solihin tak tahu nak pegang macammana untuk calm down, terus bersila atas lantai dan peluk kuat-kuat semasa jururawat titiskan ubat mata. Lepas titis ubat mata kali ke-2, Amir Solihin dan merayu ajak balik ke rumah. Pujuk bawa berjalan-jalan, usap belakangnya. Kali ke-3, Amir Solihin dah 'pasrah' dalam tangisan.

Prosedur ketiga.

Fungsi ubat tersebut untuk mengembangkan saraf-saraf mata Amir Solihin, untuk melihat keadaan saraf-saraf matanya. Selesai titiskan ubat, optimestrist datang melihat dan minta saya tidurkan Amir Solihin supaya saraf-saraf matanya lebih cepat mengembang. Hampir 20 minit kemudian, optimestrist menjalankan beberapa ujian terhadap mata Amir Solihin. Tak faham bahasa-bahasa medikal :) Beberapa kanta mata didekatkan pada mata Amir Solihin sambil mereka menguji tahap fokus yang mata Amir Solihin mampu mencapai.

Prosedur keempat.

Doktor pakar minta saya tinggalkan Amir Solihin dalam bilik, jururawat dan seorang MA lelaki bedung badan Amir Solihin, kemudian saya disuruh keluar. Tak tahu apa sebenarnya yang berlaku, sebelumnya optimetrist memaklumkan mereka akan teropong saraf belakang mata Amir Solihin :) Saya sempat tengok alatan-alatan yang doktor ambil, tapi tak tahu alatan tersebut digunakan bagaimana, seram melihatnya :D

Dari luar bilik, kedengaran suara meraung dan tangisan.

Selesai prosedur, jururawat beri Amir Solihin pada saya terus peluk tak lepas-lepas, ajak balik rumah. Sehingga hari ini sangat takut dengan perkataan "doktor" dan "ubat mata". Tidur malam pun selalu terkejut dan cari ummi. Allah... Trauma sungguh.


Obses dengan kenderaan ^_^

Untuk tempoh terdekat, kami hanya buat latihan sendiri di rumah untuk Amir Solihin mengikut kaedah 'lazy eye', mungkin masalahnya tidak sama dengan 'lazy eye' tetapi kaedahnya boleh buat pada Amir Solihin untuk melatih otot-otot dan saraf mata lebih fokus.

Sejak bayi, saya perasan mata Amir Solihin juling. Lama kelamaan, juling makin berkurangan. Bila tanya pada doktor, doktor kata juling sahaja. Tapi doktor rujuk kepada pakar untuk temujanji. Bila tanya pendapat doktor kedua, katanya mungkin Lazy Eye. Selepas membuat ujian, katanya bukan Lazy Eye cuma Amir Solihin mengalami masalah sebelah matanya tidak fokus bila melihat jauh, tidak rabun tetapi tidak boleh fokus. Bila jarak penglihatan jauh, pandangan jadi kabur dan dia 'malas' menggunakan mata yang kabur, hanya menggunakan sebelah mata sahaja. Kalau dibiarkan berterusan tanpa membantu atau merangsang otot dan saraf matanya fokus, kemungkinan sebelah mata Amir Solihin menjadi buta.

Otak mendapat signal hanya sebelah mata yang digunakan, lama kelamaan otak offkan suis sebelah mata kerana menyangka mata tersebut tidak berfungsi maka fungsinya terus dipadam. Itu kata doktor.

Untuk aktiviti kami sekarang, hari-hari jadikan Amir Solihin seperti 'lanun'. Matanya yang boleh difokus akan ditutup sambil kami bermain kad gambar :)

Bila terasa sakit mata atau mengalami masalah rabun, bersyukur Allah masih mengurniakan nikmat melihat kepada kita. Masih ramai yang tidak boleh melihat. Oh, saya teringat suami kongsikan dengan saya seorang yang hampir buta matanya (jarak penglihatan sekitar 25% kalau saya tak salah) setiap hari titiskan air zam-zam pada mata, doktor pakar pun pelik saraf matanya semakin pulih. Ya, kesembuhan itu dari Allah dan sebagai manusia kita hanya ikhtiar sahaja, yang memberi kesembuhan adalah Allah! :)

Betapa ramai orang mampu melihat tetapi tidak mahu memandang al-Quran.
Betapa ramai orang yang buta tetapi lidahnya sering mengalunkan ayat-ayat dari al-Quran.
Matanya mungkin buta tetapi hatinya terang indah dengan nur al-Quran.

Allahummarhamna bil Quran.


Ummu Amir

Read more...

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO