"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

30 July 2013

Travelog Iman : What To Expect When You're Expecting? #2

Bismillahirrahmanirrahim.

Sekadar perkongsian, mana-mana bahagian yang bermanfaat semoga dimanfaatkan. InsyaAllah.

Semasa sedang hamil Amri Suhaily, banyak kali saya kongsikan status mengenai kehamilan di facebook tetapi secara umum. Ramai rakan-rakan yang tidak tahu bahkan tidak menyedari keadaan saya yang sedang hamil meskipun selalu berjumpa, ramai yang kecil hati kerana tiba-tiba dapat tahu saya dapat mujahid kedua.

Alhamdulillah, Allah beri 2 kali pengalaman 'kembara iman' sepanjang proses kehamilan Amir Solihin dan Amri Suhaily. Ya, masing-masing berbeza ujiannya namun apa yang saya pelajari dari kembara ini ialah bertawakkal kepada Allah. Usaha sebagai manusia dan serahkan kepada Allah bagaimana untuk mencorakkan perjalanan hidup kita di bumi Nya, usaha sebagai asbab untuk menikmati natijah yang Allah tetapkan.

Saya selalu tidak sihat, demam on-off selama 3 minggu. Mula terasa ada yang tidak kena dengan diri saya. Bila ke klinik, doktor maklumkan saya dalam keadaan serangan asthma. Walaupun tidak terlalu teruk tetapi batuk berterusan selama berminggu-minggu sangat memenatkan, akhirnya teka-teki terjawab. Alhamdulillah, realiti membenarkan gerak hati bahawa saya sedang membawa hamba Allah di dalam rahim.

Bila yakin memang diri sedang membawa hamba Allah di dalam rahim, saya buat keputusan untuk jumpa doktor pakar keluarga kesayangan saya. Dia yang terlalu banyak beri sokongan moral dan suntikan emosi supaya saya OK-OK je sepanjang tempoh kehamilan Amir Solihin yang bermain macam-macam emosi. Tapi, kata-katanya buat saya tersenyum. Tak tahu nak bagi reaksi bagaimana, hanya tersenyum melihat muka beliau.

"Your pregnancy having problem, but still early stage. Baby pun kecil lagi, jangan terlalu harap TAPI jangan lupa doa pada Allah."

Ya. Jangan terlalu berharap.

Maka, tidaklah saya berharap apa-apa dari segumpal darah tersebut. Saya cuma berharap, Allah tolong jagakan segumpal darah tersebut sehingga menjadi manusia dan jadikan ia orang yang soleh dan musleh :)

Tekanan darah yang rendah juga buat saya selalu sakit dan pening kepala, terasa nak pitam dan macam-macam 'kerenah' lain yang saya tak rasa semasa mengandungkan anak sulung. Bila trimester pertama berlalu, saya makin yakin Allah akan bagi yang terbaik. Allah yang berikan zuriat ini, maka Dia-lah yang akan menjaga. Pada seorang kakak solehah yang mahu berangkat menunaikan haji, saya minta supaya mendoakan kesejahteraan saya dan bayi saya. Saya cuma minta, DOA. Kuasa ajaib yang memang selalu 'magik'.

Masuk trimester kedua, saya selalu kena asthma. Selalu sangat-sangat, saya sangat-sangat penat dan emosi jarang stabil berhadapan dengan kerenah Amir Solihin. Alhamdulillah, dalam saya 'ting tong', Allah izinkan saya sekeluarga menunaikan umrah dan ziarah. Allah permudahkan urusan umrah kami dengan bantuan ahli keluarga yang bersama-sama dengan kami.

Semasa di Madinah, selepas Amir Solihin mengalami kecederaan di dahi (meninggalkan parut), saya sangat terkejut dan terkedu melihat beliau berlumuran darah. Kami sedang bersiap untuk bertolak ke Mekah. Semasa suami dan mertua sibuk-sibuk menguruskan beg, saya minta izin suami nak turun ke lobi hotel bersama Amir Solihin. Lift penuh, jadi saya dukung Amir Solihin di belakang sambil turun tangga dari tingkat 4. Saya sedang mengandung 5 bulan, masih dalam keadaan sangat terkejut melihat Amir Solihin berlumuran darah, turun tangga dari tingkat 4 tidaklah sesukar memanjat tangga mendaki ke tingkat 4. :)

Sampai di lobi hotel, abang dan keluarga yang lain semua terperanjat melihat dahi Amir Solihin berdarah. Bertalu-talu soalan, saya tak mampu menjawab. Sudah mencungap-cungap kepenatan, dan ya saya sedang sesak nafas! Satu perkataan pun tak terkeluar, saya cuba bertenang untuk mengawal pernafasan. Allah nak bagi rehat, saya pengsan :)

Sepanjang perjalanan dari Madinah ke Mekah, Amir Solihin menangis minta disusukan (ya, saya masih menyusukan Amir Solihin) tapi saya sangat-sangat kepenatan (nafas masih tersekat-sekat). Tak sampai hati melihat Amir Solihin kesakitan dan kelaparan, gagahkan juga diri untuk menyusukan Amir Solihin sambil saya sendiri menangis.

Semasa melaksanakan umrah wajib, bapa langsung tidak izinkan saya berjalan kaki sepanjang tawaf dan saei. Saya dipaksa menaiki kerusi roda, adik lelaki bertugas menolak saya sehingga selesai umrah. Alhamdulillah. Semasa umrah sunat, (melaksanakan umrah pertama untuk Amir Solihin) suami pula menolak kerusi roda. Saya langsung tidak dibenarkan melaksanakan tawaf dan saei seperti orang lain, semua bimbang saya akan pengsan di lautan manusia semasa sedang tawaf atau saei.

Mencabar dan tercabar, bila lihat wanita lain yang sedang sarat mengandung boleh buat tawaf berjalan kaki sendiri tapi saya tidak dibenarkan untuk berjalan kaki. Pujuk hati, tak apa Allah bagi kemudahan.

Bila pulang ke Malaysia, saya masih tidak 'dilepaskan' dari masalah asthma sehingga dirujuk kepada doktor pakar.

Saya ketagihan Kopi Radix semasa mengandung, natijahnya HB (hemoglobin) saya menurun dan dinasihatkan supaya tidak mengambil sebarang minuman berkafein. Kecewa. Kopi Radix sangat membantu saya bila tekanan darah rendah, tapi memberi kesan kepada HB pula. Serta merta tinggalkan minuman berkafein, amalkan pemakanan sihat. Doktor pakar beri saya dos ubat terlalu tinggi untuk masalah asthma yang dihadapi, bila saya kongsi dengan sahabat-sahabat yang sedang buat medikal. Salah seorangnya menerangkan risiko pengambilan ubat yang mengandungi STEROID pada ibu hamil terutamanya kepada bayi perempuan. Saya pula diberikan dos yang terlalu tinggi untuk mengawal asthma.

Allahuakbar. Tawakkal alaLLAH. Sekali lagi. Saya terus berhenti mengambil ubat asthma. Saya hanya konsisten dengan makanan tambahan (Shaklee) dan pemakanan sunnah.

Susu kambing
Habbatus Sauda'
Madu

3 makanan sunnah ini saya jadikan rutin seharian. Alhamdulillah, tekanan darah semakin normal, HB meningkat dengan mendadak dan asthma saya pun malu-malu nak tonjolkan diri.

Masa di Mekah, saya sempat minum susu unta yang segar. Balik Malaysia, suami belikan susu unta serbuk (macam Hi-Goat). Saya juga amalkan makanan tambahan OsteMatrix (Shaklee) kerana saya masih menyusukan Amir Solihin, jadi saya perlu tambahan kalsium kerana sering mengalami kekejangan kaki (5-6 kali sehari) sampai ibu saya marah kerana tetap berkeras mahu menyusukan Amir Solihin, kata ibu nanti saya belum umur 30 tahun semua gigi luruh (tertanggal) kerana kekurangan kalsium. :P

Alhamdulillah, selepas konsisten dengan susu kambing, susu unta dan OsteMatrix... Allah izinkan saya untuk berlepas diri dari masalah kekejangan kaki, sepanjang tempoh kehamilan saya tidak dijenguk oleh masalah tulang belakang yang mana semasa mengandungkan Amir Solihin, saya sangat teruji dengan masalah tersebut.

Allah yang beri zuriat ini, Allah-lah yang menjaganya. Kan?

Trimester ketiga, saya berulang alik dengan temujanji-temujanji sehingga jururawat pun dah kenal. Asyik muka saya, seminggu 2-3x berjumpa. Bosan agaknya. :D

Bila kandungan dah hampir 9 bulan, baru la beberapa orang yang jumpa secara realiti perasan keadaan saya itupun kerana saya sedang mendukung Amir Solihin.

Kedudukan Amri Suhaily tranverse lie (melintang) seperti Amir Solihin. Di penghujung kehamilan, pada minggu ke 37 barulah kedudukannya cephalic (sefalik). Doktor pakar juga memberi peluang supaya tidak perlu melalui pembedahan.

Tetap diusahakan positif setiap kali menjawab soalan doktor dengan jawapan, "InsyaAllah saya mahu bersalin secara normal, bukan melalui pembedahan seperti anak sulung," sedangkan dalam hati, "doktor, operate lah saya, saya tak larat dah ni," :P


Seorang kenalan bertanya, "Insyirah, masa Amir Solihin makan sabun haritu Insyirah tengah pregnant lah ye?"

Terus tergelak, "Ya, masa tu baru 8 bulan."

Dia pula berimiginasi, "Ok, tak boleh bayangkan situasi kelam kabut dengan keadaan sarat."

Ya, memang saya sendiri pun tidak boleh bayangkan situasi kelam kabut tersebut. Alhamdulillah, Allah pelihara saya dan bayi dalam kandungan juga menyelamatkan Amir Solihin dari sebarang kejadian yang tidak diingini.

Ada ibu hamil, Allah beri nikmat penuh kemudahan dan keselesaan.
Ada ibu hamil, Allah anugerahkan ujian yang silih berganti.

Apapun keadaannya, bersyukurlah kerana Allah memberi kesempatan merasai sebuah kehamilan kerana ramai wanita yang berusaha pelbagai cara untuk melalui sebuah kembara kehamilan.

Kita tidak mampu untuk mengukir potret indah sepanjang jalan kita kerana Pelukis kanvas hidup kita ialah ALLAH. Maka, berusahalah untuk memegang tali Allah agar apa juga lakaran yang bakal kita lihat, kita memandang dengan sudut hikmah bukannya sebuah musibah.

Dalam kepahitan kita menelan sebuah keperitan, ada sinar tersembunyi yang tidak kita ketahui.

Saat Allah keluarkan Amri Suhaily dari rahim kecil ini, hanya ungkapan "Subhanallah, Subhanallah" bergema lalu diingatkan oleh suami untuk mengucapkan "Alhamdulillah!".

Maha Suci Allah yang memelihara kamu wahai anakku. Di saat manusia tidak memberikan harapan, Allah sentiasa memberi harapan. Ya, SENTIASA.

Sesungguhnya di sisi Allah pengetahuan yang TEPAT tentang hari kiamat. Dan Dia lah juga yang menurunkan hujan, dan yang mengetahui dengan sebenar-benarnya tentang apa yang ada dalam rahim (ibu yang mengandung). Dan tiada seseorang pun yang betul mengetahui apa yang akan diusahakan hari esok (samada baik atau jahat); dan tiada seorangpun dapat mengetahui di bumi negeri manakah dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi amat meliputi pengetahuan Nya. (Surah Luqman ayat 34)

Wahai anakku,
Andai usia dewasamu kelak, engkau baca kembali catatan ummi... Ketahuilah, hadirmu terakam dalam doa-doa ummi sepanjang ummi mengandung, sentiasa ummi minta Allah untuk menjaga dirimu dengan sebaik-baik penjagaan. Sentiasalah bersyukur wahai anakku kerana Allah menjagamu dengan sebaik-baik penjagaanNya sehingga mengeluarkan jasadmu dari rahim ummi. Jadilah kamu wahai anakku seorang hamba Allah yang bertaqwa!


Allahumma faqihhu fiddin,
Wa alimhu hikmata wa ta'wil,
Allahumma aamin...

Dari lubuk seorang ummi,
Insyirah Soleha.

Read more...

Terlebih Kalsium :)

Bismillahirrahmanirrahim.

Perkongsian.

Amri Suhaily, mujahid kedua kami. Pengalaman semasa hamil dan melahirkan beliau juga istimewa, alhamdulillah. Mungkin sepanjang tempoh kehamilan, saya terlebih mengambil kalsium. 

Pada hari ke-2, Amri Suhaily sudah pandai memusingkan kepalanya ke kiri dan kanan. Kepalanya juga tidak perlu diampu. Pernah suatu hari, Abang Amir Solihin 'telangkupkan' Amri Suhaily di atas tilam. Saya memerhati tanpa berkata apa-apa, mahu lihat reaksi kedua-dua beradik. 

 Beberapa saat kemudian, Amri Suhaily memusingkan kepalanya Alhamdulillah, ada 'pertahanan diri' sewaktu dibuli oleh abang. Semasa hamil, saya mengamalkan minuman susu kambing (Hi-goat). Semasa berumrah, saya minum susu unta yang segar. Selepas pulang ke Malaysia, suami belikan susu unta (serbuk seperti Hi-goat). Setiap hari juga saya amalkan makan makanan tambahan Ostematrix (shaklee). 

Alhamdulillah, pengambilan kalsium yang betul-betul banyak kerana saya masih menyusukan Amir Solihin walaupun semasa hamilkan Amri Suhaily. Alhamdulillah. Selepas konsisten pengambilan kalsium yang cukup (susu kambing, susu unta dan ostematrix Shaklee), saya tidak mengalami cramp dan sakit pada bahagian tulang belakang yang mana saya mengalami sakit tulang belakang sejak berusia 18 tahun (semasa mengandungkan Amir Solihin, saya sangat teruji dengan masalah tulang belakang). 

Pemakanan yang sihat. InsyaAllah akan membantu ibu untuk menghadapi 'kerenah ibu hamil'.

Sihat dari Allah. 
Mintalah dengan Allah. 
Yang lain hanya asbab kesembuhan sahaja. 

Wallahua'lam :)




Wajah anakanda Amri Suhaily pada hari ke-40.

Copy paste muka abi.
Alhamdulillah, tak tertukar anak orang lain di hospital tempoh hari.

:D

Read more...

29 July 2013

Cerita Dalam Rumahtangga #4

Bismillahirrahmanirrahim.

Saat embun malam mula menitis ke bumi, bicara sang suami membelai perasaan isteri. Kata-kata Rasulullah disantuni namun cinta Allah tidak diletak ke tepi.

Suami : Isteriku, malam ini tidak perlulah kamu menunggu untuk bertahajud. Aku tahu engkau sangat keletihan lantaran kandunganmu semakin membesar, rehatlah. InsyaAllah, esok kita akan mulakan hari baru dengan penuh semangat.

Isteri : Tidak mengapa wahai suami, aku sudah terbiasa solat tahajud setiap malam. Aku merasa rugi sekiranya aku meninggalkan solat tahajud pada malam ini.

Suami : Bukankah Rasulullah SAW pernah bersabda, apabila seseorang yang melaksanakan sesuatu amalan secara berterusan, pada saat dia kelelahan (penat) atau sakit, dia tidak mampu melaksanakan amalan tersebut maka Allah tetap mengganjarinya pahala yang sama sepertimana dia melaksanakan amalan tersebut?

Isteri : Wahai suamiku, aku tidak bertahajud kerana pahala dari Allah tetapi aku menginginkan zuriat di dalam rahimku ini sentiasa mendekatkan diri kepada Allah di saat lapang atau sempit, di saat kerehatan atau kelelahan. Aku mahu mendidik zuriat kita supaya sentiasa merasa dekat dengan Allah.

Suami : (tersenyum dengan jawapan dari isteri)

Isteri : Aku mahu kisahkan satu 'ibrah yang sangat besar semasa aku di Kaherah. Seniorku saat itu sedang sarat mengandung, pada suatu malam kami kelelahan dan terus tidur tanpa bangun bertahajud seperti kebiasaan. Malam itu, bayi di dalam rahim seniorku menendang dan terus menendang ibunya yang sedang tidur sehingga terjaga. Dan dia terus menendang sehinggalah ibunya bangun, berwuduk dan solat tahajud. Saat ibunya berwuduk dan bertahajud, barulah bayinya berhenti menendang.

Suami : Subhanallah. Allahuakbar.

Isteri : Seolah-olah bayi itu dapat mengetahui aktiviti ibunya, pada hampir setiap malam ibunya bertahajud pada waktu yang sama, bayi tersebut seakan menggerakkan ibunya dari tidur supaya bertahajud. Aku mahu, zuriat kita ini sentiasa dekat dengan Allah. Sentiasa menjaga hubungannya dengan Allah dalam apa juga keadaan.


Adaptasi dialog Anna Althafunnisa' dan Khairul Azzam di dalam drama Ketika Cinta Bertasbih : Dari Sujud ke Sujud.

Allahuakbar.

Betapa, pengaruh seorang ibu terlalu besar buat seorang anak. Beruntunglah pada lelaki yang menikahi wanita yang berjiwa mujahidah, dalam setiap gerak kerja dan hariannya hanyalah memburu redha dan cinta Allah. Meskipun payah, namun tidak semudahnya dia menyerah kalah. Wallahua'lam.

Ya Allah,
kurniakanlah kepada kami dan zuriat keturunan kami dari kalangan orang yang mendirikan solat. Amin.


Ummu Amir.

Read more...

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO