"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

31 May 2011

Mencari Barakah Kehidupan

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, syukur kepada Allah yang merencanakan segala agenda kami. Mudah-mudahan, kasih sayang yang terjalin akan menambahkan lagi iman dan taqwa di hati. Ummi, abi dan adik-adik akhirnya memenuhi peluang cuti sekolah dengan menziarahi rumah kami di Shah Alam. Ummi berperasaan seperti bercuti di Pulau Pangkor, jauh sungguh perasaan ummi terbang semasa menginap di sini.

Mungkin kerana suasana rumah yang ala-ala chalet, ditambah pula dengan bunyi longkang besar di belakang rumah seakan-akan deruan anak sungai. Hanyut perasaan ummi sampai ke Pulau Pangkor, terlelap seketika sehingga terbawa mimpi sedang menikmati sinaran matahari di tepi pantai. Rupa-rupanya terik mentari menyambar wajah ummi, hai ummi jauh sungguh perasaan ummi bermusafir ya? :)

Bukan tentatif program cuti-cuti yang mahu dikongsikan tetapi peluang duduk dan berkongsi cerita dengan ummi yang mahu dikisahkan. Dahulu, dapurlah yang menjadi tempat kami bercerita dan bergurau senda. Tapi kini, suasana sudah berubah namun ummi masih seorang ummi yang tidak lokek untuk terus memberi nasihat demi nasihat penguat kasih sayang ummi buat ana.

Banyak yang ummi pesankan, antaranya persediaan-persediaan untuk menghadapi kelahiran anak sulung. Hilang sudah separuh ketakutan yang menghuni benak fikiran selepas ummi memberi keyakinan ditambah pula dengan kata-kata ibu mertua yang tersangat positif, alhamdulillah. Moga Allah permudahkan segalanya...

Ummi pesan untuk menjaga kebajikan suami, hatta ummi siap pesankan baju-baju yang zauj nak pakai ke surau jangan letak di bilik belakang yang mana lokasinya dekat dengan dapur bimbang baju zauj ditempek dengan haruman tumisan segala bagai nanti akan mengganggu konsentrasi solat para jemaah. Senyum saja, semua 'uniform solat' digantung di dalam almari supaya zauj mudah cari baju yang siap di seterika.

Seputar perkongsian tentang ilmu rumahtangga, namun dalam banyak-banyak bingkisan yang dititipkan ada satu pesanan membekas di hati. Teringat semasa pulang ke Kelantan pada bulan 5 yang lalu, zauj dan ibu mertua menjemput ummi dan abi juga adik-adik untuk ke Kelantan tetapi ummi menolak jemputan tersebut walaupun abi punya keinginan untuk ke Kelantan. Hati abi kalah selepas ummi cakap,

"Nanti apa pula mak ayah Saiful cakap, anak balik kampung pun nak ikut juga."

Garu kepala ana bila ummi cakap macam tu, padahal memang ibu mertua yang menjemput agar ibubapa ana dapat turut serta dalam majlis kecil tersebut. Bila ummi kata begitu, abi pun mengalah dan batalkan hasrat ke Kelantan.

"Anak perempuan, bila dah kahwin bukan lagi menjadi 'hak' ibubapa sebaliknya dah berpindah menjadi kepunyaan suami dan ibubapa mertua."

Ana diam, mendengar saja.

"Berbeza dengan anak lelaki, walaupun dah berkahwin hatta bercucu cicit sekalipun tanggungjawabnya terhadap ibubapa TAK PERNAH lupus tarikhnya."

Diam lagi, faham dengan butiran tersebut.

Ummi selalu ingatkan untuk ikram (memuliakan) mertua terutamanya ibu mertua. Bila berkahwin, seorang anak perempuan yang telah menjadi seorang isteri perlu melebihkan ibu mertua berbanding ibu sendiri. Bukan menafikan hak ibu yang telah melahirkan kita tetapi memuliakan ibu mertua kerana memudahkan tanggungjawab suami yang masih bertanggungjawab terhadap ibubapanya.

Apabila seorang isteri memuliakan ibubapa mertua, sangat mudah urusan suami untuk meneruskan tanggungjawab terhadap ibubapanya. Apabila seorang isteri melebihkan ibubapanya sama seperti keadaan sebelum berkahwin, maka si isteri akan mengheret suami untuk melebihkan ibubapanya sendiri dan meminggirkan ibubapa mertua yakni ibubapa kepada suami. Maka, suami dilalaikan dengan urusan 'sampingan' sehingga terlupa pada tanggungjawab terhadap ibubapanya.

Imbas kembali pada cerita zauj dalam sebuah kuliah muslimat, satu peringatan buat ana sendiri. Saat menceritakan hadith tersebut, zauj memandang ana. Jadi, terasa seperti panahan kilat... Zazzz...

"Seorang lelaki akan kalah dengan dunia disebabkan ibubapanya, ataupun isterinya, ataupun anak-anaknya, ataupun kaum keluarganya (adik-beradik & sanak saudara), ataupun jiran tetangganya."

Seorang lelaki yang tidak berkahwin, apabila mempunyai ibubapa yang berselera besar terhadap dunia maka dia akan disusahkan oleh ibubapanya. Apabila berkahwin, seandainya isteri dan anak-anaknya berselera besar terhadap dunia maka dia akan merasa terbeban dengan mereka. Kalau ibubapa dan isteri juga anak-anak tidak berselera besar terhadap dunia, barangkali kaum keluarganya akan menyusahkan kehidupannya ataupun jiran tetangga yang akan membuatkan dia kalah dengan dunia.

Bayangkan, ibubapa dan isteri yang tidak kisah dengan pemberian dari seorang lelaki (si anak/si suami) tetapi cakap-cakap kaum keluarga dan jiran tetangga sedikit sebanyak memberi impak kepada seorang lelaki untuk mula memikirkan tentang dunia.

Contoh :

"Engkau tengok si Mat tu, dari mula kerja sampai sekarang naik kereta Kancil aja. Kedekut sungguh, takkan la gajinya tak nak sikit pun."

Contoh 2 :

"Apa la Abang Long ni, orang mana pakai dah kereta Wira macam ni. Paling tidak tukarlah pakai Saga yang baru ke..."

Contoh 3 :

"Ali, engkau ni takkan nak naik motor sampai isteri kau beranak. Beli lah kereta pula, kesian mak tengok isteri kau naik motor ke hulu ke hilir."

Contoh 4 :

"Abang, takkan kita nak naik kereta Perdana V6 ni je. Abang kan dah naik pangkat jadi pengurus, beli lah BMW pula."

Sengaja membawa contoh dari sudut material, ia juga boleh relate dengan pelbagai urusan lain.

Seorang lelaki yang berusaha menjaga sumber kemasukan wang halal ke dalam rumahnya akan menjadi runsing apabila diasak dengan persoalan-persoalan dunia sehingga akhirnya mencampur-adukkan hak dan batil. Lalu, sumber wangnya tidak lagi barakah. Meskipun jumlahnya banyak (O.T tipu, mileage tipu, elaun yang tak layak pun dituntut juga) tetapi tidak pernah cukup.

Ada yang merungut menjadi orang tengah kepada seseorang untuk mencari jodoh tetapi setiap calon yang diusulkan semuanya ditolak dengan alasan yang cukup mudah, mahu mencari yang punya latarbelakang agama. Bukan semua yang berlatarbelakangkan pendidikan agama akan hidup dengan cara beragama, bukan semua yang tidak mendapat pendidikan agama akan hidup dengan cara yang bertuhankan hedonisme.

Masing-masing diberi pilihan untuk membuat keputusan, rumahtangga adalah medan untuk mengumpul sebanyak-banyak pahala dan jangan jadikan rumahtangga sebagai alat untuk mengumpul sebanyak-banyak dosa.

Buat para isteri, ingatlah...

"Bila ibu mertua kecil hati pada anaknya (suami kita) disebabkan kita (isteri), jangan tertanya kenapa hidup kita sentiasa disusahkan oleh Allah."


Suami, sebagai nakhoda palayar perlulah bijak untuk mendidik isteri. Jangan kerana cintakan isteri sehingga menyisihkan kasih sayang dari ibu. Hidup sangat perlu kepada barakah, salah satu pintu barakah dalam hidup adalah dengan doa dari seorang ibu.


Para suami,

Jangan tertanya kenapa hidup sentiasa disusahkan oleh Allah sekiranya melebihkan isteri berbanding ibu. (Renung-renungkan kisah Juraij, moga menjadi iktibar buat suami dan juga isteri)


Wallahua'lam

Insyirah Soleha

Read more...

28 May 2011

Setahun Menyulam Cinta

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah... Sudah setahun bergelar seorang isteri kepada seorang lelaki, suri kepada seorang suami. Mudah-mudahan 'setahun jagung' yang dilalui akan menambahkan lagi keimanan dan ketaqwaan kepada Ilahi, menambahkan ilmu dan amal seiring dengan pertambahan usia. Insya Allah.

Seakan segar lagi memori sebelum dilamar, palbagai mehnah yang Allah hadirkan untuk melatih hati menjadi lebih kuat pergantungan kepada Ilahi supaya gerbang rumahtangga yang bakal diharungi punya bekalan pengalaman yang akan membimbing menjadi manusia yang lebih tenang. Tidak sedikit air mata yang tumpah, tidak sedikit rasa hati yang terhiris, tidak sedikit jiwa memendam rasa namun semuanya Allah gantikan dengan nikmat keimanan, nikmat naungan syumulnya Islam. Alhamdulillah :)

Selepas diijab kabul, kami berpisah sementara menunggu majlis sambut menantu di Kelantan. Setelah menjadi isteri yang sah barulah memberanikan diri bertanya pada zauji soalan-soalan yang entah apa-apa, saja mengada-ngada. Lagipun masa tu nak mengada dengan zauji pun tiada siapa yang hairan, sms sambil tersenyum sendirian pun tiada siapa yang peduli.

"Macammana Abang boleh taqdim?"

"Sebab masa pertama kali jumpa rasa macam ummi abi tu mak ayah sendiri je, terdetik dalam hati 'eh, macam mak ayah aku je'. Tapi buat macam biasa la. Bila nak berpisah tu, hati rasa hiba."

Chewah! Dalam hati ada taman, bunga pula sedang mekar indah. Namun, zauj tidak gelojoh. Tambahan pula saat itu teman zauji meminta agar zauji taqdimkan ana untuknya, setelah lamaran tersebut ditolak maka zauji kisahkan perkara tersebut pada ibunya. Sembang kosong anak dan ibu, tapi sebaliknya yang berlaku bila zauji disoal siasat macam-macam sehinggalah ibu mertua mencadangkan dan memberi sepenuh sokongan untuk encik zauj taqdim ana ^__^

Itulah al-kisahnya... Masih terkejut dengan lamaran yang baru ditolak, zauji tadqim dengan penuh hormat. Zauji terus berhubung dengan abi dan menyatakan hasratnya sebelum pulang ke Mesir. Duduk di Mesir 2 bulan, ana senyap buat tak tahu saja sehinggalah pada hari Khamis ana nyatakan keputusan ana untuk menerima lamaran dari zauji. Kemudian, hari Jumaat 1.1.2010 abi menghantar sms pada zauji tentang keputusan lamaran beliau yang telah senyap sunyi tanpa khabar selama 2 bulan.



Apa yang membekas di hati ana, selama 2 bulan tersebut zauji langsung TAK PERNAH bertanyakan keputusan lamaran tersebut pada abi apatah lagi pada ana. Maka, 1.1.2010 termeterailah ikatan pertunangan secara syariat. Bulan 3, zauji pulang ke Malaysia dan majlis pertunangan diadakan. Majlis pertunangan yang mengundang pelbagai kejadian yang mencuit hati ~ anak kita nanti pun kita buat macam tu juga tau! :P

Pada 28.5.2010 terlerailah ikatan pertunangan antara kami dengan ijab dan kabul perkahwinan yang mengisytiharkan kami sebagai suami isteri. Sepasang kupu-kupu yang comel. ^__^

Seorang guru yang pernah bertemu zauji di Mekah sempat menitipkan kalam yang membekas di hati sebelum bergelar seorang isteri. Kata-kata itu menguatkan lagi keputusan selepas istikharah, semuanya dari Allah.

Semalam, berbual dengan zauji tentang kisah setahun dahulu. Zauji tidak memakai inai di majlis perkahwinan, tidak mencium dahi ana selepas ijab kabul seperti pasangan lain. Dengar kuliah Ustaz Azhar Idrus (klik di sini), ana tersenyum sendirian.

"Nasib la tak cium dahi kan, kalau tak free kene kutuk dengan Ustaz Azhar."

"Allah dah rancang... Bila kita jaga Allah, Allah akan jaga kita."

Ya, jagalah Allah pasti Allah akan menjaga kita.

Isteri hamparan dunia,
Suami langit penaungnya,
Isteri bagai kejora,
Suami menjadi purnama...


Suamiku, bawalah hati ini seiring dengan mu ke jalan yang Allah redhai. Sesungguhnya, aku redha di bawah naungan jagaanmu. Sesungguhnya Allah lah sebaik-baik Penjaga.

Ya Allah,
Kurniakanlah kepada kami pasangan dan anak-anak yang menjadi penyejuk mata, penawar hati, aamin...

Aisyahmu,
Insyirah Soleha.

Read more...

27 May 2011

Bertamu Dengan Nasi Arab

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah. Semalam dapat menerima tetamu pertama yang bertandang ke rumah baru kami, dapat panggilan dari Ummu Soleh tapi ana tak sedar bunyi talifon sebab duduk dapur. Kemudian, Abu Soleh talifon zauji dan khabarkan bahawa mereka insya Allah akan sampai sekitar 30 minit lagi. Terkejut juga dibuatnya... Tiba-tiba nak datang tanpa makluman lebih awal, sebenarnya hari Rabu lagi Ummu Soleh nak datang namun dibatalkan kerana kekangan masa Abu Soleh.

"Kita nak masak apa ni?"

"Tak payah masak, mereka dah masak."

Ya Allah, seronoknya..! Suka kalau kumpul ramai-ramai, bawa pot luck masing-masing dan boleh menikmati pelbagai jenis makanan disamping bertukar cerita dengan rakan-rakan. Sambil melayan keletah anak masing-masing, mulut enak menikmati juadah dari pelbagai air tangan. Biasanya kalau diri sendiri yang masak, kurang rasa sedap kerana hidung sudah 'mangli' dengan bauan masakan tapi bila orang lain yang masak semuanya jadi sedap.

Mula-mula, zauji kata tetamu datang bawa Nasi Briyani. Ana tersenyum lebar. Maha Pemurah Allah, sejak berkahwin tarbiyyah demi tarbiyyah Allah seakan jelas dan semakin terasa dibandingkan sebelum berkahwin. Zauj mendidik untuk menggantung tawakal hanya pada Allah, mungkin juga kerana pertambahan usia maka seiring dengan pertambahan kawalan terhadap emosi (insya Allah).

"Makin tua, makin bertambah kematangan BUKAN makin tua makin menjadi kebudak-budakan."


Ya, baik. Nasihat yang membekas di hati :)

Sebenarnya, hari Rabu pulang dari antenatal check-up ana ajak zauj singgah di kedai kerana ana sangat-sangat lapar dan kami singgah di restoran Nasi Briyani malangnya hidangan belum siap sepenuhnya dan mereka bersedia menerima tetamu 1 jam lagi. Masih bersisa 1 jam, ana sudah lapar. Akhirnya, bagi meredakan kelaparan ana maka zauji belikan Nasi Ayam. Alhamdulillah...

Bila zauji beritakan Ummu Soleh nak bawa Nasi Briyani, berbunga-bunga hati. Teringat apa yang selalu zauji cakap pada ana :

"Allah kalau Dia nak beri pada kita, Dia bagi je tanpa kita sangka (cara Allah memberikan rezeki tersebut). Kalau Dia nak bagi, Dia bagi je."

Allahuakbar, selalu begitu. Kalau nakkan sesuatu tetapi Allah tak makbulkan, Allah menggantikan dengan apa yang diperlukan (tak dapat makan Nasi Briyani, Allah gantikan Nasi Ayam) namun Allah tidak pernah kedekut dengan manusia, Allah aturkan jalan yang LEBIH BAIK dalam memberi (memakbulkan permintaan manusia) iaitu dengan perantaraan manusia. Ummu Soleh datang dengan Nasi Briyani, masya Allah hebatnya aturan Allah! Selain dapat apa yang dihajatkan, dapat berjumpa dengan sahabat dan berukhuwah. Alhamdulillah.

Zauji sudah 'asingkan' tempat untuk muslimin dan muslimat. Yeay! Sukanya... Hehehe. Zauj siap pasangkan tabir yang memisahkan tempat untuk muslimat bahkan siap dengan satu ruang tamu khusus untuk tetamu muslimat. Di ruangan dapur juga zauji pasangkan tabir kecil dan di bahagian satu lagi dirapatkan meja makan. Bila nak hidang makanan, hanya 'campak-campak' saja pinggan atas meja dengan menghulurkan tangan tanpa perlu berpusing jauh.

Bila Ummu Soleh sampai, terus masuk dapur dan Ummu Soleh pula yang bersusah-susah nak menghidang makanan. Allah, dari dulu lagi Ummu Soleh macam tu. Kalau di rumahnya, ana langsung tak boleh buat apa. Bila di rumah ana pun, Ummu Soleh tetap mahu buat kerja-kerja dapur. T__T

Jeng jeng jeng... Bila buka bekas, rupa-rupanya bukan Nasi Briyani tapi Nasi Arab. Masya Allah, tak tahu nak cakap macammana. Bila zauji asyik cerita makan Nasi Arab, geram je rasanya sebab ana tak pernah makan Nasi Arab. Tapi, zauj pujuk nak bawa ana makan di restoran Nasi Arab. Eh, Nasi Afghan tu bukan Nasi Arab ke? Ya, akhirnya bukan Nasi Briyani seperti yang di war-warkan sebaliknya Nasi Arab yang sekian lama diidam-idamkan.

Inilah rupa Nasi Arab, Nasi Kabsah ala Yaman. Yummy! Yummy...


Telur dadar tu pandai-pandai letak, kulit kayu manis saja nak buat penyeri :P


Nampak menarik, tertarik kan? Memang sedap!


Ini pula menu yang dimakan dengan Nasi Kabsah ala Yaman, tomato dipotong dadu (sekali macam air asam tapi memang tak sama la)

Jazakillah khairan Ummu Soleh, insya Allah moga ada rezeki untuk berjumpa lagi sebelum baby keluar ^__~


Insyirah Soleha

Read more...

26 May 2011

Usah Dibuang Cemburumu

Bismillahirrahmanirrahim.

Mungkin banyak catatan yang dilakarkan adalah tentang kewanitaan, ya kerana penulisnya seorang wanita jadi apa yang ditulis adalah apa yang menjadi fitrah seorang wanita. Kalau wanita menulis tentang wanita, itu biasa tetapi apabila wanita menulis tentang lelaki mungkin point of view akan berbeza kerana lelaki dan perempuan memang tidak sama. Zahirnya saja sudah berbeza, apatah lagi emosi dan juga watak.

Ada seorang pembaca yang menyarankan untuk menulis tentang lelaki... Mungkin kerana banyak menulis tentang hal ehwal kewanitaan. Raikan saja, dalam masa muhasabah diri mungkin boleh memberi manfaat kepada mereka yang sudi.

Seorang lelaki diciptakan mempunyai emosi yang tidak selemah wanita, zahirnya gagah kerana Allah menciptakan lelaki untuk menjadi pemberi nafkah kepada wanita, penjaga wanita dalam segala hal ehwal dunia dan akhirat. Allah juga mentakdirkan seorang lelaki lebih baik dalam urusan mengawal emosi berbanding wanita, tetapi tidak dinafikan apabila rohani dibiarkan sepi maka emosi lelaki juga sukar untuk dikawal maka lahirlah lelaki yang berwatak bengis (dan sifat mazmumah lain).

Perasaan cemburu selalunya lahir apabila kita menyayangi seseorang. Apabila kita menyayangi isteri/suami maka kita akan cemburu melihat ada insan lain yang menyaingi kasih sayang kita terhadap insan yang kita kasihi. Kita cemburu apabila melihat adik-beradik yang lain mendapat perhatian lebih dari ibubapa. Kita cemburu melihat kejayaan rakan-rakan yang berada di sekitar. Kita cemburu melihat nikmat yang dimiliki oleh orang lain tetapi tidak kita merasai nikmat tersebut.


Cemburu itu perlu di dalam diri manusia tetapi tidak perlu diletakkan pada semua tempat. Cemburu harus bertempat. Ada tempat (masa dan ketika) kita perlu merasa cemburu bahkan wajib untuk menjadi cemburu, ada pula suasana kita tidak perlu merangsang perasaan cemburu dan semestinya kita perlu membuang perasaan cemburu buta.

Buat para lelaki... Sebagai seorang ayah, suami, abang mahupun adik... Seharusnya perasaan cemburu tidak dibuang atau dikuburkan sedikit demi sedikit yang mana akhirnya semuanya hilang dimakan usia dan yang tinggal hanyalah perasaan kasih tetapi tanpa adanya cemburu apabila melihat insan yang dikasihi 'dizalimi' tanpa pembelaan.

"Bila kita sayangkan seseorang, kita nak sama-sama masuk ke Syurga dengannya atau setidak-tidaknya kita tidak menjadi penyebab dia terjerumus ke dalam Neraka."


Di dalam al-Quran, Allah ingatkan para lelaki bahawa isteri dan anak-anak adalah ujian kepada kalian. Ujian dalam mendidik untuk menjadi hamba Allah yang bertaqwa, ujian dalam mencari nafkah yang halal dan barakah, ujian dalam membentuk keluarga sakinah, dan macam-macam ujian yang sudah Allah beritakan kepada kalian namun jarang sekali yang ambil iktibar.

Bila melihat para wanita tidak memakai pakaian mengikut syara' secara peribadinya diri sendiri yang malu kerana setiap wanita itu tidak banyak bezanya. Apa yang ada pada wanita di luar, itu jugalah ada pada wanita ini... Kerana itu, Rasulullah pernah menasihatkan apabila seorang suami yang melihat wanita dan berkeinginan terhadap wanita tersebut maka dia perlu segera bertemu dengan isterinya kerana apa yang ada pada wanita tersebut, ada pada isterinya.

Namun, para lelaki kini sudah semakin terhakis perasaan cemburu terhadap insan yang dikasihi.

Tiada lagi rasa cemburu apabila isteri/anak/kakak/adik mempamerkan perhiasan (yakni tidak menutup aurat dengan sempurna) malah merasa bangga apabila susuk montok dan jalan penuh lenggok wanita dibawah jagaannya menjadi perhatian ramai.

Tiada lagi rasa cemburu apabila wanita di bawah jagaannya tidak melaksanakan syariat Allah, tiada rasa kasih pada mereka yang tidak melaksanakan solat, tidak berpuasa... Semuanya bagaikan kasih tanpa rasa, seolah-olah hanya kasih kepada nafsu sendiri.


Pernahkah terlintas atau tertanya:

"Aku ni tak cemburu ke bila lelaki lain melihat perhiasan (yakni fizikal) isteri atau anak-anak?"

Pernahkah para wanita tertanya :

"Ayah ku/suami ku/abang ku/ adik (lelaki) ku, tidakkah terbit rasa cemburu apabila aku mempamerkan auratku di hadapan orang lain?"

Mungkin kalian terlupa...

"Bila kita sayangkan seseorang, kita nak sama-sama masuk ke Syurga dengannya atau setidak-tidaknya kita tidak menjadi penyebab dia terjerumus ke dalam Neraka."

Wahai lelaki budiman yang beriman, usah dibuang cemburumu...!

Wallahua'lam


Insyirah Soleha

Read more...

25 May 2011

Diari Bakal Ibu

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, sebenarnya dari awal kehamilan membuat catatan di dalam Monolog Sepi. Banyak juga rentetan halangan sepanjang perjalanan untuk terus sampai ke tahap ini namun semuanya atas bantuan dari al-Khaliq, la haula wa la quwwata illa billah.

Bak kata ummi tempoh hari : "Sebab tu syurga di bawah tapak kaki ibu, bukan senang nak jadi ibu. Kalau tidak, syurga tu bawah tapak kaki ayah."

Hihi, malu sendiri pula bila ummi cakap macam tu. Kata ummi, ana manja sakit sikit pun dah tak tahan. Tapi, kadang-kadang ana rasa sakit banyak je pun. Hik hik.


Trimester Pertama (0-12 minggu)

Alhamdulillah, ana berselera untuk menikmati apa jua yang terhidang di depan mata. Tak banyak kerenah atau memilih kerana tiada masalah tak berselera nak makan, pagi-pagi lagi semasa di rumah mertua dah dimasakkan nasi panas untuk ana. Garu kepala juga, selepas subuh dah siap masak nasi untuk ana. Tapi, sebab nak ambil hati makan juga walaupun tak lapar.

Ana tak ambil susu tepung ibu mengandung, ana konsisten mengambil susu kambing yang dicampur dengan madu sebab zauj kata Nabi minum susu kambing tentu ada hikmahnya, dan dari sudut saintifik juga susu kambing lebih baik dari susu lembu. Sengaja Barat mengatakan susu lembu bagus supaya umat Islam pun boleh ditarik hidung seperti 'lembu' yang menjadi pak turut berbanding dengan sikap kambing yang mana pengembalanya perlu bersabar dan menjadi penyabar!

Masuk minggu ke 10, sudah mula sakit belakang sehinggakan langsung tak boleh bangun beberapa hari dan kerap juga menangis sebab tak tahan sakit pada tulang belakang. Jumpa pakar perbidanan di PUSRAWI dengan kerusi roda, terus dimarah dan langsung ana jadi takut nak jumpa dengan beliau. Huhu, terkejut yang tak tahu nak diungkapkan bagaimana. Namun, kata-kata dari seorang pakar lain sedikit sebanyak meredakan gelora hati dan meneruskan kandungan tanpa berpatah balik ke belakang.

Saat kesakitan tulang belakang menerjah, tak tahu nak cakap macammana tapi dah bersedia dari sudut mental kerana masalah tulang belakang yang lalu masih ada sisa-sisa yang berbaki. Pernah satu hari, kesakitan yang terlalu sangat dan zauj terus lafazkan kalimah yang dirasakan luluh jantung mendengarnya.

"Kalau tak tahan sakit, kita stop. Kita jumpa doktor ye."

Sejak dari itu, sesakit mana pun akan terus pujuk-pujukkan diri. Benarlah seperti apa yang ibu angkat ana katakan bahawa anak dalam kandungan akan memujuk ibunya. Bila resah, bila sedih maka diingat-ingatkan tentang anak maka hati terus terpujuk. Begitulah Allah memujuk hati para ibu, begitulah kasihnya seorang ibu pada anak-anak meskipun anak belum lahir lagi namun setinggi mana sekalipun kasih seorang ibu terhadap anak, jauh lebih tinggi dan jauh lebih luas lagi kasih sayang Allah kepada makhluk Nya. Allahuakbar.


Trimester Kedua (13-27 minggu)

Mula mengada-ngada memilih makanan, tak boleh makan nasi. Jadi, menggantikan nasi dengan memasak bubur. Mempelbagaikan jenis bubur supaya tak jemu, tak nak nanti tak boleh telan bubur lagi. Hari-hari buat bubur nasi tapi pelbagaikan cara masakan. Namun, hanya bertahan selama 1 minggu sahaja kemudian tengok bubur nasi pun terasa kembang tekak. Hihi.

Baru nak mula muntah-muntah, pernah sampai terduduk dek kerana batuk dan muntah sekaligus. Sakit perut jangan cerita, kejang sangat rasanya. Namun, picisan sangat rasa yang bertandang kerana ada ibu yang hamil sehingga 9 bulan pun masih morning sickness (muntah-muntah) lagi. Bak kata Kak Nita *member of secret group*, masa mengandung 9 bulan pun muntah lagi tapi ada style muntah, mana boleh mengadap ke depan sebab perut dah besar, muntah pun pusing kepala ke tepi je. ^__^

Bila sudah hampir 6 bulan, maka ana pun dah tak menghadapi morning sickness (selalunya muntah waktu malam, jadi night sickness lah kan? :P) Kesian zauj sebab selalu temankan ana muntah waktu malam sampaikan boleh pula ditanya.

"Belum habis lagi ke?"

Ingatkan morning sickness hanya trimester pertama je. Hehe... Dah kesian sangatlah tengok ana asyik muntah je tapi ana rasa tak teruk mana pun dibandingkan dengan ibu-ibu lain. Masuk trimester kedua ni tulang belakang semakin dapat membiasakan diri dengan perubahan fizikal, biasalah awal-awal tu rahim sedang mengembang dan tulang belakang 'terkejut' dihimpit dan tak nak mengalah, akhirnya Allah suruh tulang belakang mengalah juga supaya baby tak jadi mangsa pergaduhan rahim yang nak mengembang dan tulang belakang yang membengkok. Alhamdulillah.

Masa ni dah suka tengok baju baby, hip hip hooray! Eh, padahal sebelum kahwin masa muda belia remaja kanak-kanak riang ria pun suka tengok baju baby. Semuanya nampak comel, semuanya nampak sweet je. Tapi, kenapa kalau baju perempuan seolah-olah wajib warna pink ya? Hairan juga, tapi pink sangat sweet untuk perempuan, ehem ehem blog ni warna apa ye? :D

Berat naik tak banyak, sangat konsisten. Paling sedikit naik 0.4 kg dan paling banyak naik 0.6 kg, jadi ramai orang tak sedar pun yang ana mengandung. Hihi...


Trimester Ketiga & Term (28-40 minggu)

Dah mula sakit belakang semula, tapi asyik kena marah dengan nurse sebab perut yang tak berapa besar ditambah pula dikatakan ana pakai pakaian yang ketat. *musykil*

Bila tengok sekeliling, terasa hati juga. Kenapa orang lain tak kena marah, huhu. Yang pastinya sepanjang mengandung tak ada satu pun baju mengandung, uwaaaa... (nak kene claim dengan encik zauj ni :P) Sentiasa pakai jubah dan jubah tu semuanya dari zaman remaja kanak-kanak riang, sekarang masih boleh dipakai kerana sekarang pun masih kanak-kanak juga cuma kanak-kanak blackcurrent la. ^_~

Jubah (atau abaya dan maxi) adalah pakaian yang sangat available tak kiralah bila pun, ia sangat sesuai dipakai oleh semua muslimah dalam setiap aktiviti. Tapi, ana tak setuju jubah yang fesyen entah apa-apa dan mengikut bentuk badan. No, no, no! Maksud ana jubah yang tiada potongan di pinggang dan pinggul.

"Abang, kalau orang mengandung nampak susuk perutnya tu kira menampakkan susuk tubuh badan juga ke?"

"Kalau dia memang dah pakai baju besar tapi masih nampak, itu tak menjadi masalah. Nak buat macammana dah semuanya (bahagian badan) membesar tapi kena la pakai baju besar."

Jadi, kesimpulannya bukan semua maternity dress tu menutup aurat kerana banyak yang hanya paras lutut/betis sahaja, berlengan pendek dan macam-macam fesyen.

Ada beberapa jubah yang ana sudah tidak berani pakai kerana bimbang tidak cukup besar untuk menutup aurat (bukan membalut urat), zauji menawarkan jubahnya untuk dipakai kerana kebiasaanya jubah lelaki kembang di bawah. Hohoho...

Tapi, sangat puas hati kerana berjimat tidak memerlukan "baju baru" kerana semua baju dahulu zaman remaja belia kanak-kanak riang pun ummi sentiasa belikan baju yang besar. Bila mengandung, tak perlu baju baru pun. Best...! :)

2 minggu lepas, sangat terkejut melihat peningkatan berat yang menaik dengan sangat cemerlang! 4.5 kg dalam masa 5 minggu... hohoho, terasa seperti kueh apam je pipi ni gara-gara 'addict' dengan air bergas dan waktu malam jiran berikan Nasi Lemak, phewwww... Jiran pula yang salah? Ngeeee. Alhamdulillah, berat kembali stabil. Hari ini timbang (check up), berat hanya naik 0.4 kg.

"Timbang haritu, baby yang berat..." Lalalala...
Italic
Tadi, ambil hp dan letak dekat dengan belly, pasang lagu "Indal Fajri Kuntu Usolli" dan baby bergerak-gerak dengan riangnya, kemudian zauj suruh tukar sebab zauj kata baby rimas dengar muzik. Uhuks! Kemudian, pasang surah al-Fatihah & surah Yaasin. Masya Allah...! Guess what?

Terasa baby berpusing, maksud ana bukan hanya melakukan pergerakan tetapi badannya ana rasakan berpusing. Terus ana teringatkan video dalam youtube, bayi sujud mendengar kalamullah. Masya Allah, Allahuakbar! Bila baby nakal, zauji akan bacakan kalamullah dan serta merta pula baby jadi soleh diam mendengar. Allahuakbar...

Dan apabila dibacakan kepadanya ayat-ayat Kami dia berpaling dengan menyombongkan diri seolah-olah dia belum mendengarnya, seakan-akan menyumbat di kedua telinganya; maka beri khabar gembiralah dia dengan azab yang pedih. (Surah Luqman ayat 7)

Kita yang mendengar alunan al-Quran, bukan saja tak nak diam (untuk mendengar) malah buat tidak endah saja. Allah... Insaf rasanya dengan pengalaman sepanjang proses kehamilan ni.

Rabbana hablana min ladunka zurriyyatan toyyibah, innaka sami'ud du'a. Aamin...

Dan barang siapa yang menyerahkan dirinya kepada Allah, sedang dia orang yang berbuat kebaikan, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada tali yang kukuh. Dan hanya kepada Allah-lah kesudahan segala urusan. (Surah Luqman ayat 22)


Insyirah Soleha

Read more...

23 May 2011

Baby Stop Moving :(

Bismillahirrahmanirrahim.

Sebenarnya, kita selalu perlu pujuk diri sendiri. Bukan sahaja "kadang-kadang", tetapi perlu "sentiasa" memujuk diri. Ada waktu dan ketika, kita tak tahu apa yang kita akan lakukan bila kita sememangnya tak tahu nak buat apa. Ada waktu dan ketika, kita tahu apa yang perlu dilakukan meskipun kita sebenarnya gelabah tak tahu nak cakap macammana.

Pertama, perlu bersyukur. Sentiasa bersyukur kepada Allah kerana mengirimkan seorang teman (Encik Zauj) yang sangat cool, ana panic lah macammana sekalipun beliau masih rilek saja. Bila ditanya apa yang dirasa, jawabnya tak rasa apa-apa pun, biasa saja. Bila kerisauan, kegelisahan maka Encik Zauj tidak menterjemahkan pada bahasa badan sebaliknya terus kembali kepada Tuhan. Ya, solat lah terapi paling mujarab untuk meredakan hati. :)

Hari Ahad, kami berdua masih membersihkan rumah memandangkan ana tak larat nak selesaikan keseluruhan rumah dalam masa yang pendek jadi kami buat sikit-sikit secara berperingkat. Tambahan pula, keadaan rumah yang berhabuk teruk tidak sesuai untuk keluarga dan sahabat-sahabat yang berhajat nak berziarah terutamanya yang punya anak kecil, bimbang juga.

Petang Ahad, setelah ketiduran akibat kepenatan ajak zauji keluar beli barang sebab sebelum tu dah janji nak beli beberapa barang keperluan. Namun, malang tidak berbau... Selesai membeli barang, masa nak keluar dari simpang... ada kereta yang melanggar dari belakang. Ok, tidak dinafikan memang ana sangat mudah terkejut dan sangat mudah untuk semput bila terkejut, kadang-kadang hanya kerana terkejut pun boleh pengsan.

Zauji selalu marah sebab ana mudah sangat terkejut, tapi sebenarnya masalah terkejut ana sudah tidak seteruk dahulu. Sekarang dah boleh kawal sedikit, tak lah terus menggeletar satu badan macam dulu-dulu apabila terkejut.

Alhamdulillah, tiada kecederaan fizikal hanya kecederaan emosi saja kerana terkejut yang tak tahu nak cakap macammana T__T

Selepas makan malam, sembang-sembang dengan Cik Baby... Tapi, Cik Baby senyap je. Cuba baring (bila baring, baby moving like dancing!) dan cakap-cakap lagi tapi Cik Baby senyap juga. Tak ada respon macam selalu. Pegang belly dan gerakkan Cik Baby tapi tak juga bergerak. Lebih 30 minit rangsang baby namun tiada pergerakan. Zauji cakap-cakap dengan baby, selalunya bila dengar suara zauji maka Cik Baby akan bagi superkick... Tapi, tak ada juga apa-apa respon.

Hampir tengah malam, blur dah rasanya. Sejak petang baby tak bergerak. Selalunya, waktu Maghrib terutamanya masa solat Maghrib dan Isyak maka Cik Baby akan solat sama-sama tapi... tak ikut ana solat jemaah pula hari Ahad tu. Zauji suruh talifon Ummu Amanina tanyakan tentang PUSRAWI tapi ana bimbang Ummu Amanina dah tidur sebab sudah hampir tengah malam!

Akhirnya, zauji talifon AJK surau untuk tanya klinik di sekitar kawasan rumah... Disarankan ke Darul Ehsan Medical Centre (DEMC) tapi ana yang dah blur tak rasa nak pergi sana, kami terus ke Poliklinik Umra namun bila dijelaskan keadaan maka nurse terus tanya "nanti bersalin di mana?" disebabkan keberangkalian akan bersalin di Sungai Buloh maka jawab saja di Sungai Buloh. Nurse di Poliklinik Umra suruh ke Hospital Sungai Buloh...

Rasanya ini kali ke-2 zauji bawa kereta macam dalam litar.

Masuk dewan bersalin buat kali ke-2 (kali pertama bulan 3 yang lalu). Uhuk, uhuk. Tangan dah seram sejuk. Zauji masih rilek macam biasa, tak apa lah tumpang semangat zauji saja.

Tak ada kontraksi. Tapi, hari Jumaat malam tu rasa macam kontraksi tapi false alarm saja. Hari Sabtu sempat lagi pergi kenduri di Bandar Sunway :)

Mula-mula, nurse cari heartbeat baby tapi tak jumpa-jumpa. Phew, sangat mendebarkan. Istighfar sahaja, tak tahu nak cakap macammana. Semua pun hak Allah, tak ada apa-apa yang menjadi milik kita :)

Kemudian, doktor pula yang cari heartbeat baby. Alhamdulillah, bila dah dengar heartbeat baby... Allah saja yang tahu perasaan ana. 45 minit kemudian, doktor pakar datang... sebelum tu, nurse menggoncang belly ana. Terkejut dibuatnya, tak terfikir belly akan digoncang sekuat itu. Bila buat demo pada zauji terus zauji cakap "luruh jantung..." hehe.

Alhamdulillah, selepas belly digoncang baru la baby start bergerak semula. Then, doktor cakap ana trauma sebab kemalangan petang tu jadi mungkin ana tak perasan baby bergerak sebab ana masih trauma. Tapi, memang baby tak bergerak... Uhuk uhuk, sebabnya kalau baby bergerak zauji pun kadang-kadang perasan betapa kuatnya superkick baby, mungkin sebab haritu ana tengok TV tentang kisah Mokhtar Dahari yang digelar SuperMokh.

Alhamdulillah. Baby just fine. Ana je yang masih trauma sikit-sikit lagi.

Hurm, kali kedua di dewan bersalin... Sedih dan hiba juga bila terpaksa mengetahui seorang remaja perempuan yang hamil luar nikah sedang dalam proses nak bersalin. Masa pertama kali dulu, katil yang sama juga remaja hamil luar nikah sedang mengerang menahan kesakitan kontraksi. Kali kedua juga, remaja hamil luar nikah sedang melalui kontraksi tapi dia nampak biasa je macam happy... Sedih, hiba.

Dia tak rasa sedih ke? Apa perasaan dia ye dengan keadaan sakit, tiada "suami" yang menghantar? Dia tak rasa hiba ke? Apa perasaan dia ye dengan keadaan yang masih muda, perlu menjadi ibu... Boleh ke anak tersebut dididik dengan baik? Allah...

Baby, jangan buat Ummi dengan Abi saspen lagi yer... Baby nak solat tasbih, qiyamullail sepanjang malam pun tak apa. Baby nak dancing ke, breakdance ke, buat la... Jangan senyap sudah. Huk huk huk... T__T


p/s: Jazakumullah khairan buat Abu Amanina & Ummu Amanina. Always be our side, may Allah grant for both of you happiness, barakah, sakinah, mawadah dunia & akhirah.

Insyirah Soleha

Read more...

20 May 2011

Apabila Tertanggal Iman

Bismillahirrahmanirrahim.

*Nota kuliah, review untuk diri sendiri. Kalau ada yang mahu mengambil manfaat, silakan*

Sesungguhnya Allah tidak malu membuat perumpamaan berupa nyamuk atau yang lebih rendah dari itu. Adapun orang-orang yang beriman, maka mereka yakin bahwa perumpamaan itu benar dari Tuhan mereka, tetapi mereka yang kafir mengatakan: "Apakah maksud Allah menjadikan ini untuk perumpamaan?" Dengan perumpamaan itu banyak orang yang disesatkan Allah, dan dengan perumpamaan itu (pula) banyak orang yang diberi-Nya petunjuk. Dan tidak ada yang disesatkan Allah kecuali orang-orang yang fasiq,

(Iaitu) orang-orang yang melanggar perjanjian Allah sesudah perjanjian itu teguh, dan memutuskan apa yang diperintahkan Allah (kepada mereka) untuk menghubungkannya dan membuat kerosakan di muka bumi. Mereka itulah orang-orang yang rugi.

(Surah Al-Baqarah Ayat 26-27)


Asas Keimanan Seorang Muslim.

Percaya dengan apa sahaja yang diberitakan oleh Allah taala (dan Rasul Nya) termasuk dalam perkara ghaib. Seseorang yang mempunyai asas keimanan yang kukuh tidak akan mempersoalkan ketentuan sama ada syariat Allah mahupun ketentuan qadar yang ditetapkan oleh Allah untuknya. Dia menerima segala urusan dunia dengan berlapang dada.

Berbeza dengan orang yang fasiq, mereka sentiasa bertanya apa sahaja yang Allah cipta (atau syariatkan). Contoh yang paling mudah perihal solat, seorang manusia yang beriman apabila telah ditetapkan kewajipan untuk melaksanakan solat maka dia tidak akan bertanya apatah lagi berbantah tentang kewajipan tersebut tanpa mengetahui hikmah atau rahsia disebalik perlaksanaan solat.

Seorang manusia beriman tidak akan bertanya mengapa Allah menetapkan bilangan rakaat tertentu di dalam solat fardhu sebaliknya melaksanakan solat tersebut atas dasar keimanan (yakin) pada Allah. Orang yang fasiq hanya melaksanakan solat setelah mengetahui hikmah atau kelebihan melaksanakan solat apabila mendapat bukti saintifik contohnya kenapa Allah perintahkan solat Zohor, Asar dan Isyak sebanyak 4 rakaat sebaliknya solat Subuh hanya 2 rakaat.

Setelah dikaji, otak manusia di waktu tengah hari (zohor) dan petang (asar) kekurangan oksigen lantaran pekerjaan yang dilakukan maka semasa sujud, ia akan membantu pengaliran darah yang beroksigen kepada otak. Setelah mengetahui kelebihan solat untuk dirinya (fizikal), maka barulah dilaksanakan solat.

Kesimpulannya, ada hikmah yang boleh dikaji dan ada hikmah yang tidak perlu dikaji. Seorang yang beriman akan menerima setiap yang datang dari Allah dan Rasul Nya tanpa banyak bertanya...


Perumpamaan Dari Allah

Perumpamaan orang-orang yang mengambil pelindung-pelindung selain Allah adalah seperti labah-labah yang membuat sarang. Dan sesungguhnya rumah yang paling lemah ialah sarang labah-labah kalau mereka mengetahui.

(Surah Al-Ankabut Ayat 41)

Manusia yang mengambil selain Allah sebagai tempat bergantung harap seumpama labah-labah yang membuat sarang dan sarang labah-labah adalah yang paling lemah. Dewasa kini, kita disajikan dengan pelbagai cereka tahyul seolah-olah ianya perkara halal yang dibenarkan syara'. Malangnya setakat ini tiada mufti yang bersuara! (Asyik cerita video SEKS je, padahal perkara yang membabitkan akidah tak dipedulikan) Sajian pergantungan harap seorang makhluk (manusia) kepada jin, bomoh (yang juga menggunakan khidmat jin). Maka, terlalu rapuhlah pergantungan mereka...

Sebahagian diberi-Nya petunjuk dan sebahagian lagi telah pasti kesesatan bagi mereka. Sesungguhnya mereka menjadikan syaitan-syaitan pelindung (mereka) selain Allah, dan mereka mengira bahwa mereka mendapat petunjuk.

(Surah Al-A'raf ayat 30)


Maksud Fasiq

Berasal dari perkataan fasaqo :- buah yang tertanggal kulitnya. Umpamakan sebiji pisang yang sudah ditanggalkan kulitnya.

Fasiq :- orang yang tertanggal imannya. Bayangkan pisang yang tertanggal kulit, begitulah iman orang yang fasiq iaitu imannya sudah tertanggal (terawang-awangan) apabila dia kembali bertaubat maka imannya akan dikembalikan kepadanya. Wallahua'lam.


Ciri-ciri Orang Fasiq

1. Melanggar batasan yang ditetapkan oleh Allah.

Yakni perjanjian yang dilakukan di alam arwah (sebelum lahir ke dunia).

Allah bertanya; "Bukankah Aku ini tuhanmu?"
Maka, KITA menjawab; "Ya, bahkan Engkaulah tuhan kami."

(Dalam surah al-Maidah ada banyak perjanjian kita dengan Allah)


2. Memutuskan silaturrahim

Silaturrahim tidak hanya pada ikatan kekeluargaan sebaliknya kejiranan, persaudaraan bersama sahabat handai juga adalah silaturrahim. Manusia yang tertipu dengan hal ehwal duniawi sehingga memutuskan silaturrahim adalah manusia yang fasiq.

Contohnya, perebutan harta pusaka (yang sangat banyak di kalangan masyarakat) menyebabkan perbalahan yang menatijahkan putusnya ikatan antara adik-beradik. Kerana tamak dengan harta dunia, dua orang rakan kongsi akan menikam salah seorang dari belakang sehingga putusnya ikatan persahabatan. Kerana hasad dan dengki juga sikap mengadu domba boleh menyebabkan dua orang jiran yang duduk sebelah menyebelah saling berbalah.

Allah berfirman: "Di bumi itu kamu hidup dan di bumi itu kamu mati, dan dari bumi itu (pula) kamu akan dibangkitkan. (Surah Al-A'raf ayat 25)

Kesudahan yang pasti, kita semua akan mati dan meninggalkan alam fana ini. Jadi, untuk apa kita memutuskan sesuatu yang telah Allah perhubungkan?


3. Melakukan perkara yang merosakkan di muka bumi

Contohnya dalam masalah kepimpinan di dalam sesebuah organisasi (syarikat), apabila menyerahkan soal kepimpinan kepada orang yang bukan ahlinya maka ia akan merosakkan struktur pentadbiran dalam syarikat. Perlantikan seorang pemimpin mestilah dilakukan mengikut kelayakan.

Rasulullah s.a.w. tidak melantik Abu Dzar sebagai gabenor meskipun keimanan Abu Dzar lebih tinggi dibandingkan dengan orang lain sebaliknya Rasulullah melantik orang yang lebih layak untuk menjadi gabenor mengikut kepada keahlian bidang masing-masing.

Apabila pemimpin yang diangkat adalah pemimpin yang mempunyai moral yang rendah di sisi masyarakat, maka akan berlaku kerosakanlah terhadap dirinya dan apa yang dipimpinnya (masyarakat). Apabila seseorang yang bukan ahli dalam agama mengeluarkan 'pendapat' yang tidak disandarkan kepada ilmu agama dan menggunakan pendapat bersandarkan akal maka akan berleluasalah kerosakan di bumi. Na'uzubillah.

Orang yang rugi adalah rugi di dunia.

Orang yang paling rugi adalah rugi di dunia dan akhirat.

Berkata Imam Sya'rawi radhiallahu anhu,
"Makhluk (manusia) menjadi FASIQ setelah Allah memberi ikhtiar (akal) kepadanya."

Lihat sang bulan dan matahari, juga angkasaraya yang tetap dengan ketetapan Allah. Bergerak di atas orbit masing-masing tanpa ada rasa mahu mengingkari ketetapan Allah, kerana mereka tidak diberikan ikhtiar (akal) untuk memilih. Maka, mereka bertaqwa kepada Allah.

Gunalah akal yang telah diberikan Allah dengan memanfaatkan kepada perkara kebaikan dan usahlah menyalahgunakan ikhtiar (akal) tersebut dengan melakukan kemungkaran.

Wallahua'lam...

Moga Allah jauhkan jalan ikhtiarku untuk mendustai ayat-ayat Nya. Aamin.


Seorang Hamba,
Insyirah Soleha

Read more...

18 May 2011

Kami Sudah Berhijrah ^_^

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, bermula 16 Mei yang lalu zauji bertugas sebagai imam di Surau Al-Ihtihadiyyah, Seksyen 9, Shah Alam. Awalnya, khabaran kekosongan jawatan tidak dipandang serius oleh zauji. Saja-saja ikut temuduga sebab nak tengok tempat orang, saja-saja nak hadir temuduga kedua (short list) oleh Datuk Hashim Yahya sebab nak berkenalan. Akhirnya, dari saja-saja... Datuk Hashim Yahya beri sokongan penuh pada zauji untuk dilantik oleh pihak jawatankuasa surau.

Sebelum ini, sudah biasa memberi kuliah di sekitar Sungai Buloh, sesekali ke Klang apabila ada jemputan untuk Kuliah Dhuha, pernah berkuliah di Bangi, Semenyeh dan beberapa tempat lain. Rasa sayang untuk tinggalkan jemaah surau terutamanya suasana kejiranan rumah di Sungai Buloh, semangat kejiranan yang akrab ditambah pula kesedaran Islam yang tinggi.

Suasana baru di Shah Alam sedikit berlainan. Rumah yang dikhususkan untuk imam berada di tingkat atas surau, jadi tidaklah kami berjiran kecuali dengan rumah-rumah yang berada di luar kawasan surau. Tidaklah menjadi masalah besar untuk ana kerana sudah terbiasa dengan keadaan ini semasa masih di bawah jagaan ummi dan abi, duduk di Sungai Buloh juga ana jarang keluar rumah kecuali ke surau yang hanya di belakang rumah atau berkebun di halaman rumah.

Nak kata sunyi pun tak juga, disebabkan kedudukan surau di jalanraya utama maka sentiasa dengar bunyi kereta yang melalui jalanraya. Tambahan pula, lokasi yang berdekatan dengan Masjid Negeri Shah Alam... Selalu pula mendengar alunan kalamullah. Bagus kan? Kalau dahulu, saja-saja duduk nak dapat siaran khas pun tunggu zauji buka mulut mengulang Quran sambil bersantai tapi kini kalau zauji tak buka mulut pun boleh dengar alunan kalamullah dari Masjid Negeri ^_~

Komen yang dihantar dalam blog kesemuanya sudah ana baca (semasa komen masuk terus ke dalam inbox email), ana juga baca sekali lagi sebelum publish ke dalam blog. Jadi, kesimpulannya ana sudah baca kesemua komen yang dihantar 2x! Tapi, ana minta maaf satu komen pun tidak sempat untuk dibalas. Bukan saja mencari alasan namun sungguh ana kepenatan T_T

Alhamdulillah, rumah yang disediakan ini mempunyai satu ruang tamu yang selesa, sebuah bilik tidur utama yang sangat luas (memandangkan kami hanya berdua :p), dua buah bilik tidur juga dapur yang comel. Semasa pertama kali melihat rumah, terkejut kura-kura juga ana... "Masya Allah. Besarnya rumah ni...!" kerana ana hanya membayangkan sebuah rumah yang ada satu bilik dan ruang tamu kecil dan dapur comel juga sebuah tandas. Sangat basic tetapi lengkap. Namun, rumah yang disediakan sangat besar dari jangkaan ana.

Tidak banyak barang yang perlu disediakan kerana rumah ini sudah tersedia katil, almari baju, meja makan, kerusi sofa, langsir, dapur masak, tilam, kipas... Hehehe, bawa badan jer lah. Semalam, pihak AJK belikan mesin basuh dan peti ais. Kiranya, kalau berpindah hanya bawa badan juga la tak perlu nak angkut barang-barang ni :)

Disebabkan rumah sudah lama ditinggalkan, tambahan pula keadaan rumah yang seperti tidak dihiraukan... Berhabuk teruk! Sudahnya ummi pesan pada zauji sebelum ana bersalin, nak atau tidak harus (tak la wajib :p) diusahakan supaya basuh keseluruhan rumah bimbang baby tak tahan dengan keadaan rumah yang berhabuk, nanti jadi ruam silap hari bulan berkudis. Kami baru mencuci sebahagian rumah, bukan saja lantai tetapi dinding, almari dan tingkap semuanya perlu dibersih sebersih-bersihnya.

Selesai buang habuk, ummi pesan basuh dengan air sabun kemudian bilas dengan air atau dettol. Erk... bayangkanlah, penat tak penat nak mencuci dinding... T_T

Masing-masing saling beri semangat, bila ana dah kepenatan... zauji terus mengemas rumah, mencuci dan berusaha untuk mempercepatkan proses. Bila tengok zauji buat kerja tak berhenti, kasihan sungguh. Maka, ana pun bersemangat nak sambung buat kerja. Bila zauji dah tergolek, ana masih buat kerja yang ringan-ringan. Zauji tengok ana belum berhenti, zauji pula sambung buat kerja... hehehe. Apa yang penting, kami mahu usahakan supaya rumah cepat dikemaskan sebelum bersalin. Insya Allah :)

"Nanti dah siap mengemas rumah, boleh la ajak kawan-kawan datang."

Masa ana dah tergolek kepenatan, zauji buka mulut. Mungkin kerana beliau membaca komen-komen sahabiah di dalam facebook, hehehe. Apapun, biar rumah selesai dahulu baru boleh terima tetamu lebih-lebih lagi yang ada anak kecil. Bimbang habuk nanti buat batuk atau selesema pula.

Seronok duduk di rumah ni, bila ada kuliah... Dengar jelas suara penceramah. Semalam, sambil memasak untuk makan malam terdengar suara penceramah di surau tetapi tidak faham butir bicaranya kerana fokus pada sesi masak-memasak. Selesai memasak, eh... gaya macam zauji tapi takkan zauji yang berikan kuliah. Selesai solat Isyak, zauji balik... Nampak je muka zauji terus cakap.

"Suara ustaz tadi tu macam Abang je..."

"Ye la, Abang la..."

Adeh...! See, penat tak penat sampaikan style bercakap zauji pun ana tak perasan. Hehehe... Okeh, kalau ada sahabiah yang nak datang tak sabar nak tunggu rumah bersih pun dialu-alukan sangat untuk datang mencuci rumah. Hik hik hik ^_~

~ Saya sangat penat ~

Daaa... Assalamu'alaikum.

Read more...

16 May 2011

Ayam Percik Putih

Bismillahirrahmanirrahim.

Hampir setahun berlalu, keinginan ibu saudara baru sempat ditunaikan selepas menuntut ilmu dengan ibu mertua. Hihi, baru kutip ilmu belum sempat mengamalkannya pun. Insya Allah, selepas ni selesai mengemas rumah boleh la main masak-masak ^_^



ihsan encik google

Bahan-Bahan Untuk Ayam :

1. Ayam 1 ekor
2. Kelapa 1 biji (untuk dibuat santan)
3. Jintan 2 sudu besar
4. Halia 2 inci
5. Garam
6. Gula

Cara-caranya :

1. Jintan dan halia di kisar sehingga halus.
2. Perap ayam bersama jintan dan halia yang sudah dikisar selama 1-2 jam.
3. Rebus ayam separuh masak dengan sedikit santan dan secubit garam.
4. Bakar ayam sehingga masak (atau garing mengikut selera).


Bahan-hahan Untuk Kuah Ayam Percik :

1. Bawang besar
2. Bawang putih
3. (ader manis untuk nasi dagang - ini ada di kelantan je kot????)
4. Santan (lebihan dari rebusan ayam boleh dicampur sekali)
5. Serai
6. Garam
7. Gula

Cara-caranya :

1. Kisarkan kesemua bahan-bahan (bawang besar, bawang putih, serai) sehingga halus dan masak bersama santan.
2. Masukkan garam dan gula secukup rasa.
3. Ayam yang siap dibakar sedia untuk dihidang bersama kuah.


Selamat Mencuba ^_^

Read more...

14 May 2011

Mengislamkan Seorang Muslim

Bismillahirrahmanirrahim.

Hari Rabu yang lalu sempat menziarahi ibu angkat, alhamdulillah banyak pengalaman yang dikongsikan dengan kami dan paling banyak nasihat diberikan untuk ana dalam mengurus emosi dan fizikal sepanjang kehamilan. Terlalu banyak yang dibualkan, namun ada sesuatu yang membuat hati cukup gementar. Hanya mampu istighfar sepanjang menadah telinga.

"Bila anak buat salah, kita (ibubapa) tak boleh nak salahkan anak kena salahkan diri sendiri. Kita tak boleh kata anak kita derhaka sebab kita yang bersalah dengan anak. Sebelum kita salahkan anak, kita kena minta maaf terlebih dahulu dengan anak sebab kita menyebabkan dia jadi begitu."

Ibu angkat pesan untuk jaga emosi, banyakkan istighfar sepanjang mengandung. Jangan sesekali ada terasa atau menyimpan perasaan marah kepada suami, jangan berburuk sangka dengan orang lain dan banyak sungguh nasihat yang dipesankan untuk mujahadah bersama. Bercerita masalah (kerenah) ibu mengandung, bersyukur sangat-sangat Allah tak uji dengan ujian yang berat. Hanya ujian-ujian kecil meniti perjalanan kembara ini.

"Ada orang cakap kan Mak Yah, kalau nak makan apa-apa (yang dihajati) kalau suami tak tunaikan, kiranya dia tak dapat la sampai menangis-nangis. Takut pula dengar."

Kemudian ibu angkat tersenyum, begitulah kerenah ibu mengandung. Saat fasa awal kehamilan dahulu, selalu sungguh digertak dengan kisah-kisah menakutkan antaranya ada yang nak makan (di restoran) jam 3 pagi, kejutkan suami yang nyenyak tidur dek kepenatan mencari nafkah. Apabila suami tak nak keluar (memenuhi hajat isteri) maka si isteri meraung di hening pagi tersebut. Astaghfirullah hal azhim.

Menakutkan sungguh!

Dari sebelum hamil, sebelum kahwin selalu pasakkan dalam diri. Kalau masa mengandung dah emosi dengan perkara kecil yang remeh temeh (pasal makanan misalannya), macammana nak mendidik anak menjadi kental kerana si ibu sangat lemah emosinya. Dahulu, selalu membuat muhasabah diri. Kalaulah para ibu di Palestin sangat rapuh emosinya semasa mengandung masakan boleh melahirkan mujahid-mujahid yang hebat. Kesimpulannya, sebelum mengharapkan anak yang hebat maka ibubapa terlebih dahulu WAJIB untuk menghebatkan keperibadian diri.

Ibu angkat berkongsi pengalamannya, sungguh besar 'ibrah tersebut buat ana yang sedang mengandung dan juga suami yang bakal menjadi seorang ayah. Ibu angkat kisahkan pengalaman sewaktu mengandung anak sulung, beliau berhajatkan taugeh kasar dan kerang. Saat itu suaminya bertugas di Sarawak, duduk kawasan yang agak hulu. Bila ada yang nak ke pekan, maka dikirimkan taugeh kasar dan kerang. Tahun 1977, harga kerang sangatlah mahal. Dikirimkan kerang RM1 hanya dapat 12 ketul kerang!

Taugeh kasar yang dihajatkan tiada dan hanya ada taugeh biasa. Bila dapat bungkusan tersebut maka ibu angkat terus meraung, bila marah sangat dihempuk-hempuk bungkusan plastik berisi kerang dan taugeh tersebut pada meja. Allahuakbar... Dan katanya, anaknya yang itulah yang paling panas baran dan apabila nakkan sesuatu maka diusahakan juga walau sesusah mana sekalipun, Allah... Allah...

"Nak kata mungkin sebab 'itu' yang buat dia jadi panas baran ke, wallahua'lam tapi itulah yang nak kongsi. Jaga emosi (kelakuan) semasa mengandung, jangan sesekali terbit rasa marah pada suami nanti anak lahir dia kurang rasa sayang pada ayahnya."

Ibu angkat juga kongsikan pengalaman semasa mengandungkan anak ke-4, beliau sempat melaksanakan solat sunat tasbih sebanyak 6 kali dan hajat-hajatnya semasa mengandung semuanya mudah dapat dan anaknya tersebut nampak lain dari yang lain, hatinya lembut dan mudah mendengar kata bahkan permintaan yang dibuat selalunya mudah untuk ditunaikan.

Betapa pentingnya peranan seorang ibu dalam membentuk karekter seorang anak. Ini mungkin picisan kisah yang boleh dijadikan iktibar kepada rakan-rakan sama ada yang belum berkahwin, sudah berkahwin, bakal berkahwin mahupun anak sudah berderet-deret.

Ibu angkat juga kata, selalunya anak sulung 'kurang menjadi' kerana ia adalah eksperimen dari ibubapa dibandingkan dengan anak bongsu yang cepat matang kerana semasa mengandung anak bongsu, si ibu sudah ada banyak pengalaman mengandung dan semakin bertambah ilmu (dunia dan akhirat, insya Allah) dibandingkan semasa mengandung anak sulung melainkan kalau ibubapa yang dibekali dengan ilmu agama yang baik maka mereka akan berusaha menjaga diri semasa kehamilan anak sulung.

Termenung, melihat suasana sekeliling. Ada benarnya...

Ada ibu yang menceritakan pengalaman semasa mengandung yang suka merajuk, cepat terasa hati dengan suami, sangat sensitif dan sebagainya. Melihat kepada si anak yang mudah merajuk, suka mengamuk apabila permintaan tidak dipenuhi... Insaf sungguh, kerdil rasanya diri kerana terlambat mengetahui ilmu yang sangat bernilai ini :'(

Saat mengandung, apabila si ibu selalu merasa marah atau tidak puas hati dengan suami maka anak yang lahir tidak menyayangi ayahnya tambahan pula apabila ibu yang meninggal dunia terlebih dahulu maka anak kurang peduli dengan keperluan ayah. Itu kata ibu angkat, mungkin dari pengalaman yang dikutipnya sepanjang kembara di dunia.

"Anak kita dengar apa yang kita cakap, anak kita tahu apa yang kita rasa. Iya lah, dah anak kita duduk dalam kita. Kita mengomel tentang ayah dia, dia dengar. Dari dalam kandungan lagi kita dah 'ajar' anak kita benci, buruk sangka dengan ayahnya maka bila dia keluar ke dunia tak mustahil dia tak sayang pada ayahnya."

Allah. Takut sungguh mendengarnya. Banyak juga kerenah ana sepanjang mengandung, mungkin encik zauj juga pening kepala dengan ana. Tapi, Allah tak uji ana seteruk ujian yang dialami ibu-ibu lain yang terasa hati dengan suami apabila permintaan tidak dipenuhi.

Teringin sangat nak makan Puding Triffles dan Kek Batik, setelah berbulan-bulan mencari akhirnya minta tolong pada Kak Zima buatkan. Dari awal mengandung nak sangat makan Idli tapi tak jumpa-jumpa, akhirnya tanpa segan silu minta ibu kepada ukhti Azmah buatkan baru-baru ni. Jazakillah khairan jaza'. Apabila rasa nak makan sesuatu, selalunya berbulan-bulan baru dapat tapi tak rasa kecil dengan sesiapa pun mungkin kerana dari awal selalu cakap... :)

"Nak ada anak mujahid, kena jadi ibu yang berjiwa besar! Jangan besarkan perkara remeh, kalau diri sendiri rapuh dengan emosi macammana anak nak kental."


Maha luas rezeki Allah, betapa Allah Maha Kaya... Selalunya bila nak makan sesuatu, selalu je ada yang memberinya. Agak-agak nak goreng mee esok pagi, malamnya encik zauj bawa balik mee goreng kiriman dari surau. Allah... Mungkin adakala merancang selepas encik zauj pulang kuliah Maghrib dan solat Isyak, nak ajak makan di luar tetapi Allah adakan rezeki lain. Alhamdulillah.

Walaupun tak dapat apa yang mahu, Allah sentiasa memberi apa yang perlu. Mungkin kerana itulah tak terasa nak menangis kalau tak dapat apa yang nak, Allah sentiasa menghiburkan dengan cara dan kehendak Nya. Alhamdulillah. Bila dilanda perasaan yang tak best, istighfarlah sebanyak-banyaknya.

Sebelum mengandung, jarang mengikut encik zauj ke surau kerana solat seorang wanita lebih afdhal di dalam rumah. Tetapi, semasa mengandung kalau kuat dan sihat selalunya encik zauj akan mengangkut bersama ke surau supaya mujahid kecil mencintai majlis ilmu. Duduk lama-lama, lenguh sini sana, sakit sini sana tetapi memandangkan cita-cita untuk mempunyai anak yang berjiwa besar maka diusahakan juga untuk membesarkan jiwa. Takut sangat dengan amanah yang Allah pikulkan di pundak :'(

Semasa duduk di dalam kereta, meredah kepekatan malam dari Shah Alam menuju Sungai Buloh... Pakwe ku (Encik Zauj) bertanya.

"Apa yang Sayang faham dari hadith :

Semua anak yang lahir ke dunia ini, dilahirkan dalam keadaan yang suci bersih. Maka kesalahan ibubapanyalah apabila anak itu menganut agama Yahudi, Nasrani atau Majusi. (Maksud Hadith)"

Melihat keindahan lampu-lampu dari deretan kedai.

"Maksudnya, pendidikan ibubapa kepada anak-anak yang mencorakkan anak tersebut. Kalau ibu sendiri tak solat macammana nak suruh anak solat (meskipun sentiasa meniti di bibir mahukan anak yang soleh solehah)."

"Oh, macam tu ye?"

"Lagi satu adab masa menyambut anak, kalau boleh biar doktor perempuan lebih-lebih lagi muslimah. Lepas lahir, azan dan iqamat."

"Oh... Tahu tak? Abang faham hadith tu selepas dengar apa yang Mak Yah cakap haritu. Walaupun Mak Yah langsung tak relate dengan hadith tu tapi apa yang Mak Yah cakap sesuai dengan hadith tu."

"A'ah, betul betul..."

Teringat pembacaan ana pada buku kehamilan yang dikutip dari Pustaka Tun Sri Lanang semasa mengikut encik zauj ke UKM.

"Perhatikanlah di mana engkau letakkan anakmu, kerana 'irq (gen) sangat berpengaruh."

Kemudian, ada kisah seorang ulama' yang mempunyai anak-anak yang soleh solehah namun di dalam setandan pisang tidak semuanya menjadi. Ada seorang anak ulama' tersebut yang "lain" dari adik-beradiknya sehingga mahu membunuh ayahnya. Apabila ditanya orang apa yang menyebabkan anak tersebut menjadi begitu maka ulama' tersebut menjawab.

"Selepas melahirkannya, isteri sakit dan tidak mampu untuk menyusuinya. Kemudian, aku memberikannya kepada seorang wanita untuk menyusui anakku tanpa aku mengetahui bahawa wanita itu mempunyai akhlaq yang sangat buruk."

Allah...! Perhatikanlah diri sebelum menyalahkan anak-anak. Takut sungguh apabila teringat betapa besarnya beban tanggungjawab untuk menjadi seorang ibu yang MENGISLAMKAN SEORANG MUSLIM bukan hanya sekadar memberi nama yang mendakwa anak itu seorang muslim.

... Rabbana hablana min ladunka zurriyyatan toyyibah, innaka sami'ud du'a, aamin ya Allah ...

Kepada sahabat yang bersedih, berkeluh kesah kerana belum berkahwin ambillah iktibar dari kisah ini untuk mempersiapkan diri dengan ilmu dan mujahadah akhlaq yang mulia supaya setelah memasuki gerbang rumahtangga maka kalian akan sangat bersedia untuk memikul amanah yang sangat berat bagi MENGISLAMKAN SEORANG MUSLIM.

Biarlah 'lambat' berkahwin daripada tangkap muat apa yang datang hanya kerana mahu berkahwin tanpa terlebih dahulu mengetahui matlamat sebuah perkahwinan.

Ana lewat mendapat mutiara berharga ini, namun tidak terlambat untuk terus memperbaiki diri. Moga kalian semua mendapat manfaat dari kisah ini. Wallahua'lam.


Moga Allah Redha,
Insyirah Soleha.

Read more...

10 May 2011

Terima Kasih Tuhan

Bismillahirrahmanirrahim.

Lama membiarkan blog sepi tanpa sebarang coretan, jauh membawa hati dan meredakan jiwa yang dilambung-lambung. Sesekali, melakar kisah dan menulis cerita di dalam monolog sepi sangat memberi kesenangan buat hati kerana kebebasan untuk mencoret apa sahaja lisan yang suka dan kalam yang bersulam duka kerana tinta sepi tersebut hanya akan sepi sepertimana sepinya sebuah monolog sepi :)

Sepanjang minggu lepas, Allah kirimkan dengan pelbagai berita... Alhamdulillah, setiap yang Allah hidangkan pastinya disedikan peluang untuk mengaudit diri sendiri (muhasabah). Hari Isnin minggu lepas, entah kenapa sakit sungguh perut sehingga mencuba pelbagai posisi untuk selesakan diri sehingga kurang prihatin dengan keadaan tulang belakang yang di'letak'kan pada posisi yang salah. Awal pagi Selesa sudah tidak mampu untuk bangun sendiri.

Setiap hari, zauji menguruskan dirinya dahulu dan pulang dari surau selepas solat Subuh barulah beliau akan bangkitkan ana dari pembaringan dan menyiapkan ana untuk melaksanakan solat Subuh. Alhamdulillah. Meskipun Allah menguji dengan sedikit kesakitan namun Allah hiburkan dengan seorang teman yang sangat penyabar. Berulang kali menyatakan kasihan pada Encik Zauj yang 'bersusah' payah menguruskan ana.

Namun, kata-kata zauji sungguh mengharukan.

"Nak pelik apa, biasa je. Kita bukan duduk dalam Syurga."

Benar, kita masih di dunia. Susah dan senang, ranjau dan duri, pahit dan manis adalah rentetan kehidupan yang saling berkaitan. Ada tawa dan duka kerana setiap campuran perisa perasaan tersebut apabila dilandaskan dengan keimanan dan taqwa kepada Allah, insya Allah kita akan lebih menghargai setiap peluang yang Allah hadirkan. Bukan semua orang Allah berikan kesakitan secara 'percuma' semata-mata untuk menganjari dengan pahala!

Sakit tercucuk duri juga akan menjadi kaffarah kepada dosa-dosa, alangkah baiknya Allah!

Hari Rabu, keadaan makin kesakitan dan kaki kiri membengkak dengan sangat gebu melebihi gebunya kueh apam! Zauj mengeluarkan kerusi roda kerana bimbang ana terjatuh semasa 'merayap' memegang dinding setiap kali mahu berjalan. Bukan tidak mahu melatih tulang belakang menjadi lebih kuat tetapi bimbang sesuatu yang buruk bakal berlaku lebih-lebih lagi dengan keadaan sekarang.

Hari Khamis masih menggunakan kerusi roda dan kaki juga belum surut bengkaknya. Ditilik-tilik, hanya kaki kiri yang bengkak makanya kesimpulan dibuat sendiri bahawa bengkak akibat sakit belakang dan bukannya bengkak kerana mengandung (seperti kebiasaan ibu hamil lain) kerana keadaan bengkaknya yang berbeza tambahan pula hanya kaki kiri yang bengkak.

Hari Jumaat, Allah memudahkan kepada 3 orang kakak yang ana kenali menerusi facebook untuk datang berziarah. Allah, terharu sungguh tambahan pula seorang kakak itu mengenali ana melalui blog .:: HaRuMaN MaWaR ::.

Awalnya, zauji mahu menyediakan Nasi Afghan buat tetamu yang bakal bertandang ke rumah namun rencana terpaksa dibatalkan kerana ada keperluan untuk ke UKM. Tetapi, bimbang untuk tinggalkan ana sendirian di rumah maka zauji menunggu tetamu yang mahu datang namun belum juga sampai. Zauji maklumkan kepada sahabatnya tentang keadaan ana dan beliau tidak mahu meninggalkan ana sendirian di rumah.

Kalau orang yang belum berkahwin, mungkin akan berfikir "macam dia je ada isteri" namun sahabat encik zauj sudah berkahwin dan lebih faham kerenah dalam rumahtangga. Alhamdulillah, beliau juga tidak lokek untuk membantu memudahkan urusan zauj. Allah beri sedikit kesusahan namun Allah hadiahkan sahabat-sahabat yang baik, alangkah baiknya Allah!

Tetamu yang bertandang bukan dengan tangan kosong, dibawa bersama Nasi Ayam, Kek Batik dan Puding Traffles. Sangat berhajatkan Kek Batik kak Jie namun balik Kelantan haritu tak sempat nak manja-manja, rindu dengan Kek Batik buatan Aisyah namun beliau sedang sibuk dengan final project. Alhamdulillah, setelah berbulan menunggu akhirnya Allah 'hadiahkan' Kek Batik dengan penuh kasih sayang dari kakak 'supermodel'. Bukan hanya Kek Batik tetapi dengan Puding Traffles yang diidam-idamkan sejak sekian lama. Alangkah cantiknya aturan Allah :)


Bukan "geng" ninja/niqab, kebetulan saja semuanya yang datang adalah muslimah berniqab.

Sahabiah yang bertandang ke rumah adalah kakak-kakak yang sangat sporting! Zauji ingatkan sahabiah semuanya bujang, terkejut beliau rupanya tetamu ana pada hari Jumaat tersebut adalah ibu-ibu orang. Hihihi... Kak Zima, already 'super senior' sampaikan suaminya perli sebab beliau yang paling senior dalam kumpulan (facebook) kami. Kak Nita, anak sulungnya sebaya dengan adik ana yang bongsu (12 tahun). Kak Reen, sedang sarat mengandung anak ke-3. Masya Allah, mereka kakak-kakak yang sporting!

Sejenak bersama mereka, terasa hilang kedukaan yang bermukim di desa hati. Alhamdulillah, senyum dan ketawa dengan kerenah anak-anak mereka, terhibur dengan keletah penghuni Syurga sehingga terlupa diri yang sedang sakit. Jazakillah khairan jaza'.

"Nanti ustaz balik terkejut tengok Insyirah, tadi aku tinggal bini aku lain ni dah lain..." Hihi, senyuman yang terhias di bibir juga hiburan dari al-Khaliq dengan kedatangan kakak-kakak ini sungguh merawat ana. Alangkah baiknya Allah!

Alhamdulillah, hari Jumaat tersebut juga Encik Zauj bawa ana menghadiri majlis ilmu dan ana sudah boleh berjalan sedikit demi sedikit. Hari Ahad sudah semakin stabil namun 'tergelincir' pada simen semasa berjalan dengan zauji. Mujurlah sempat berpaut pada zauji, kalau sendirian saat itu tidak mustahil jatuh ke lantai... Sampai rumah terus zauji urut kerana urat sudah bengkak.

"Nak buat macammana, kaki tak ada mata kan?"

Ngeeee... Banyaknya hiburan dari Allah, terima kasih ya Allah. ^__~

"Makcik nak tanya, jangan kecil hati ye."

"Nak tanya apa makcik?"

"Tak ada baby lagi ke?"

*Toink! Toink*

Dah nak bersalin pun *evil laugh*

"Insya Allah, tak lama lagi." Senyum je la... Hikhik!

Baby sangat soleh sampaikan semua orang yang tak tahu tak sedar kewujudannya yang suka sangat melompat-lompat dalam majlis ilmu ^__^

Insyirah Soleha

Read more...

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO