"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

31 August 2010

[Cerpen] Taman Hati

Bismillahirrahmanirrahim.

"Nikmat syurga itu extreme dan azab neraka itu extreme tapi kita gagal extreme iaitu bersungguh dalam beribadah. Bukan sekadar kuantiti ibadah tetapi extreme menjaga kualitinya!"

Suara abi menggetarkan saraf dan mengejutkan seluruh sendi yang masih dihurung kantuk. Sesudah azan pertama yang dilaungkan muazzin, aku segera membersihkan diri supaya segar dan lebih selesa untuk menunaikan solat Subuh. Sinonim di tanah arab, azan waktu subuh bergema dua kali. Azan pertama menggerakkan roh untuk membangkitkan jasad sujud kepada Rabbul Jalil. Azan kedua menandakan masuknya waktu solat.


'Allahumma hasibni hisaban yasira... Allahumma hasibni hisaban yasira. Astaghfirullah hal azhim.' (Ya Allah, hisablah diriku dengan seringan-ringan penghisaban. Ya Allah, hisablah diriku dengan seringan-ringan penghisaban. Ampunkan aku.)

Saat fajar menyinsing, kantuk yang dihurung sama dilepaskan dengan bergemanya suara abi. Tegasnya seorang pemimpin di dalam bahtera rumahtangga, adakala samudera bergelora namun tenangnya jiwa seorang manusia yang meletakkan Allah sebagai matlamat terus mengemudi anak-anak kapal agar tetap di jalan Allah.

Di dalam dunia ini, kita sentiasa diberikan pilihan oleh Allah taala. Tatkala Dia mengirimkan ujian dan musibah, kita boleh untuk mengeluh dan terus merungut tetapi ujian Nya tetap juga diberikan kepada kita, dan Dia juga memberi pilihan kepada kita untuk memilih sabar dan meredhai ketentuan Nya, Allah sentiasa bersama orang-orang yang sabar. Bukankah di dalam al-Furqan, Rabb berulang kali memberi khabar batapa cantiknya mereka yang memiliki sifat sabar.

"Orang yang redha tidak semestinya akan gembira tetapi mereka yang bergembira apabila diberikan musibah Allah taala insya Allah akan redha. Bukan mudah nak redha dan gembira dengan adanya musibah, ramai yang redha tetapi tidak gembira."

Abi mengelus lembut di ubun-ubunku, telapak tangan abi hangat membiaskan habanya. Tanpa disedari, kelopak mataku berair. Kasih sayang umpama pengecas kekuatan hati dan jiwa, kasih sayang menatijahkan kesempurnaan perasaan yang luar biasa, kasih sayang melambangkan keakraban dua jiwa. Andai cacat kasih sayang, maka lomponglah warna dan corak kehidupan. Dewasa kini, terlalu ramai manusia yang dahagakan kasih sayang sehingga menatijahkan hilangnya nilai kemanusiaan.

Di sana sini, manusia membuang bayi di tempat yang keji. Apakah mereka tidak takut dengan azab Ilahi? Apakah mereka lebih mendahulukan perasaan malu berdepan dengan manusia kerana membuahkan dosa dari penzinaan sehingga rela membuang bayi yang langsung tidak bersalah? Apabila meletakkan nafsu di hadapan dan menidakkan hukuman Allah terhadap mereka yang menyalahi syariatullah maka lihatlah kerosakan demi kerosakan jiwa dan perasaan manusia.

"Allahuakbar."

Telekung masih kemas di jasad, hati dipagut rasa sayu yang saling berpelukan dengan hiba yang menolak atma jiwa. Apakah mungkin undang-undang manusia melebihi undang-undang Ilahi? Bukankah Allah yang menciptakan manusia, telah difirmankan didalam al-Quran yang mulia.

Dialah yang membentuk kamu dalam rahim sebagaimana dikehendaki Nya. Tak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. [Ali Imran (3) : ayat 6]

Masakan Pencipta tidak mengetahui apa keperluan ciptaan Nya? Telah diberikan garis panduan, telah dikirimkan Nabi dan Rasul membawa kebenaran, apakah lagi yang mahu didustakan? Menanti azab neraka yang extreme baru mahu mengakui kebenaran Tuhan? Ya Allah...

Abi tenang, orangnya tegas namun hatinya selalu membiaskan kasih sayang melalui sinaran bebola matanya. Kesan demam denggi yang ku kutip semasa Kem Islah Remaja tiga minggu lalu masih bersisa, dua minggu menghuni Wad Mujahidah di Hospital Darul Taqwa menikmati tarbiyyah Allah benar-benar mengajar syukur atas nikmat kesihatan yang dipinjamkan Tuhan. Meski sakit masih menyelirat di urat dan sendi namun perancangan menunaikan ibadah umrah yang dirancangkan tiga bulan dahulu tetap diteruskan.

Jasad adalah medan ujian Ilahi, jasad hanyalah luaran. Hakikatnya, yang diuji bukanlah pada jasad tetapi pada roh dan juga iman. Allahu Allah. Mereka yang bermujahadah menghilangkan segala duka perasaan dan perit jasad yang diuji Allah dengan meletakkan Allah sebagai matlamat kehidupan pasti akan merasai manisnya di dalam kenikmatan iman dan Islam. Masakan nikmat tersebut tidak terasa kemanisannya, Allah yang memberikan cahaya hidayah dan taufiq Nya kepada manusia. Atas naungan Islam, nikmat bekalan iman yang dititipkan dalam perjuangan pasti gelincir langkah akan segera dipandu kepada matlamat asal ~ redha Ilahi.

Tertahan-tahan sakit sendi yang menyelirati tubuh, Subuh di al-Haram adalah kenikmatan berganda. Tidak terbendung perasaan cinta yang membugar di dada, moga ilham Nya memberi pengajaran untuk lebih bersyukur kepada Pencipta Agung.

"Humaira. Bersyukurlah kerana Allah memberi rasa syukur kepada kita, bersyukur di atas kesyukuran. Bertaubatlah kerana Allah memberi rasa kekerdilan kepada kita, bertaubatlah di atas taubat-taubat kita."

Ummi lembut berpesan saat lembut lidahku mengalunkan bait-bait dari surah Ar-Rahman, berlinang air mata ummi. Entahkan pawana ar-Rahman Ilahi menyuburkan rindu kepada Nya mahupun ayat-ayat dari surah Ar-Rahman menggetarkan jiwa ummi. Allah lebih tahu, Allah Maha Mengetahui segalanya.

"Semua yang ada di bumi itu akan binasa."

"Dan tetap kekal Wajah Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan."

"Maka diantara nikmat-nikmat Tuhanmu, nikmat apakah yang hendak kamu dustakan?"

[Surah Ar-Rahman (55) : Ayat 26-28]

****

"Kenapa Kak Long pakai tudung dalam rumah?"

Hanisah Nasuha, adik bongsuku bertanya. Air mukanya memberi seribu satu ketenangan, anak-anak adalah mengikut fitrah. Mereka kekal di dalam fitrahnya sehingga manusia di sekitarnya akan mencorakkan sama ada kain putih (sifat fitrah kanak-kanak) dicorakkan dengan warna hijau, merah, coklat dan sebagainya.

Rasulullah juga pernah menitipkan pesan dalam sabdanya; "Anak yang lahir ke dunia ini, dilahirkan dalam keadaan yang suci bersih. Maka kesalahan ibu bapanyalah bila anak itu menganut agama Yahudi, Nasrani atau Majusi."

Seorang ketua rumah (suami/ayah) akan menanggung dosa kesalahan isi rumahnya. Seorang lelaki dipertanggungjawabkan ke atas 4 wanita (ibu, isteri, saudara perempuan, anak perempuan). Beruntunglah kepada lelaki yang mendapat habuan di dunia ini dengan kurniaan isteri solehah yang akan mewariskan keindahan akhlaqnya kepada zuriat penyambung warisan.


"Kak Long pakai tudung sebab ada lelaki dalam rumah. Selain abi dan Abang Hakim, Kak Long kena pakai tudung."

"Abang Luqman tu kan saudara kita, kena pakai tudung juga ke?"

"Iye dik. Walaupun Abang Luqman tu saudara kita tetapi kita tak boleh tunjukkan aurat pada dia."

Ramai yang terlepas pandang. Sepupu adalah golongan yang boleh dikahwini, maka aurat dengan mereka sama seperti ajnabi (seluruh anggota badan kecuali muka dan tapak tangan). Meskipun Islam menggalakkan umatnya untuk bernikah dengan mereka yang bukan dari kerabat namun Islam tidak mengharamkan pernikahan diantara sepupu maka wajib bagi seorang muslimah menjaga aurat dan pergaulannya bersama sepupu.

"Haritu Ateh tanya kenapa Kak Long pakai tudung, kak Long cakap sebab sayang ummi abi. Bila kita jaga maruah diri, secara automatik kita menjaga maruah keluarga dan agama. Seterusnya kita akan menyelamatka ibubapa kita dari azab Allah. Dalam surah At-Taghabun ayat ke 14 ada menukilkan pesan dari Allah bahawa '.... sesungguhnya di antara isteri-isterimu dan anak-anakmu ada yang menjadi musuh bagimu, maka berhati-hatilah kamu terhadap mereka....' menunjukkan bahawa mereka yang tidak berpegang kepada syariatullah akan saling bermusuhan."

Halimatun Saadiah tersenyum, adik perempuan yang paling akrab denganku.

"Betullah tu, kalau Kak Long jawab macam tu pada Adik mana la Adik nak faham. Kau ni pun Ateh, Kak Long gigit baru tau!"

"Ayat seterusnya Allah mengingatkan lagi bahawa 'Sesungguhnya hartamu dan anak-anakmu hanyalah cubaan (bagimu): di sisi Allahlah pahala yang besar.' Strive for mardhatillah!"

Halimatun Saadiah meneruskan bicaranya, adakala menjentik iman yang senipis kulit bawang. Allahu Allah.

"Insya Allah!"

Sahutanku tenggelam dalam perasaan. Betapa madrasah pertama bagi anak-anak adalah kedua ibubapa, ibu yang solehah dan bapa yang soleh akan berusaha mencorak keperibadian anak-anak dengan sunnah Rasulullah. Iman tidak boleh diwariskan dari generasi kepada generasi namun ilmu dan qudwah hasanah adalah usaha terbaik dalam membentuk generasi rabbani.

Anak-anak mungkin sukar mendengar bicara ibu dan ayahnya namun anak-anak jarang sekali tidak melihat perlakuan ibubapanya. Sentuhan tarbiyyah bukan hanya pada lisan namun kekuatannya adalah bagaimana kita mengaplikasi teori secara praktikalnya.

****

Ummi adalah seorang insan yang lembut hatinya, jiwanya dibaluti dengan perasaan yang tidak jemu berkorban untuk anak-anak dan keluarga. Keperluan orang lain dipenuhi dan didahulukan berbanding dengan kemahuan diri sendiri.

Abi adalah seorang insan yang sarat dengan kasih sayang, meski fizikalnya tersembunyi dari biasan perasaan namun binar matanya sentiasa menjadi bukti apa yang ada di dalam hatinya :)

Dedikasi terindah buat ummi dan abi yang dikasihi... Semoga Allah melimpahkan rahmat Nya ke atas kalian, memberkati usia dan kehidupan kalian, memberi keampunan Nya kepada kalian & meredhai kalian. Amiin ya Rabb.




31 Ogos 1985 ~ 31 Ogos 2010

Selamat Ulangtahun Perkahwinan yang Ke-25.

Dan Kami wajibkan manusia (berbuat) kebaikan kepada ibu bapanya, dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan Aku dengan sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah kamu mengikuti keduanya. Hanya kepada Ku lah kembalimu, lalu Aku khabarkan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan. [Surah Al-Ankabuut (29) : Ayat 8]

LoVe iS WoNDeRFuLL,
Insyirah Soleha
Teratak 1052

Read more...

30 August 2010

Belumkah Datang Waktunya?


Bismillahirrahmanirrahim.

Salam 20 Ramadhan, selamat menduduki semester ketiga Ramadhan. Sudah 20 malam kita berterawih, sudah masuk hari ke-20 kita ditarbiyyah oleh Allah di dalam madrasah Ramadhan. Apakah perubahan yang sudah kita lakukan atau adakah keadaan kita masih juga sama seperti sebelum datangnya bulan Ramadhan?

Pada zaman dahulu, seorang lelaki bernama Fudhayl Bin Iyyad. Beliau merupakan seorang ketua penyangak. Pada suatu ketika, beliau ingin merompak sebuah kampung dan sebelum merompak beliau terlebih dahulu menghantar notis kepada penduduk kampung supaya keluar dari kampung tersebut. Hebat bukan? Sebelum merompak, dia bagitahu dulu notis supaya keluar agar dia boleh merompak. Kita zaman sekarang tak gentleman, nak merompak senyap-senyap pecah masuk rumah orang.

Ketua Kampung tersebut mempunyai anak perempuan yang mana amalannya ialah membaca al-Quran selepas dari waktu Isyak sehinggalah pagi. Dan apabila tiba hari yang ditetapkan untuk merompak... Anak perempuan Ketua Kampung tersebut tidak mahu meninggalkan rumahnya kerana ingin membaca al-Quran, kalau tinggalkan rumah beliau tidak dapat meneruskan amalannya membaca al-Quran sehingga pagi.

Semasa mahu masuk ke dalam rumah Ketua Kampung ini, Fudhayl Bin Iyyad pun terdengar suara orang membaca al-Quran. Amarahnya memuncak, sudah diberikan notis untuk keluar malah perempuan ini degil sekali untuk tetap berada di dalam rumahnya. Sebelum merempuh masuk ke dalam rumah, perempuan ini sedang membaca surah al-Hadid dan tiba di ayat yang ke-16.

"Belumkah datang waktunya bagi orang-orang beriman untuk tunduk hati mereka mengingat Allah dan kebenaran yang telah turun (kepada mereka), dan janganlah mereka seperti orang-orang yang sebelumnya telah diturunkan Al Kitab kepadanya, kemudian berlalulah masa yang panjang atas mereka lalu hati mereka menjadi keras. Dan kebanyakan di antara mereka adalah orang-orang yang fasik."


Fudhayl Bin Iyyad merasa sangat tersentuh, hatinya sangat sebak lalu beliau menjawab.

"Ya Allah, sekarang juga..."

Maka, Fudhayl Bin Iyyad bertaubat. Beliau mengembalikan kesemua harta yang pernah dirampas, memulangkan barang yang dirompak dan berkata kepada pengikutnya.

"Kalau kalian ingin mengikuti aku, maka ikutilah. Kalau kalian tidak mahu mengikuti aku, maka pergilah."

Kesemua pengikutnya bertaubat dan mengikut Fudhayl Bin Iyyad. Allahuakbar, penyangak pun wala' kepada pemimpin. Akhirnya, Fudhayl Bin Iyyad menuntut ilmu agama dan beliau menjadi seorang sufi yang abid (ahli ibadah) dan imam di Masjidil Haram.


Subhanallah hi wabihamdihi
Subhanallah hil azhim

Seorang ketua penyangak boleh berubah menjadi seorang abid. Rahmat Ilahi terlalu luas, pengampunan Allah terhadap hamba-hamba Nya sentiasa terbuka luas selagi mana nyawa ada di jasad. Betapa Allah kasihkan hamba-hamba Nya, barangsiapa yang dikehendaki kebaikan untuknya maka diberikan kefahaman dalam agama. Allah...

Cuba kita renungkan sejenak, seorang ketua penyangak yang bertahun-tahun menyamun, merompak dan merampas harta orang lain (mengambil hak orang lain) juga diberikan peluang oleh Allah taala untuk kembali kepada jalan Nya inikan pula kita... Manusia yang insya Allah bukannya perompak, penyamun. Masakan kita tidak boleh berubah?

Sudah 20 hari kita berada di dalam madrasah Ramadhan, apakah kita tidak mendapat apa-apa pengajaran dari tarbiyyah Allah? Kita sudah berada di penghujung Ramadhan, sudah melangkah ke 10 malam yang terakhir. Apakah hati kita masih tidak terusik dengan kalam-kalam Ilahi yang menyusup ke dalam gegendang telinga setiap malam semasa solat sunat terawih berjemaah di masjid? Adakah hati kita tidak bergetar dengan kalam-kalam Allah yang dibaca secara bertadarus selama 20 hari?

Hitam pekat sangatkah hati kita sehingga keras membeku, tidak dapat diubahkah diri kita? Apakah belum datang waktunya bagi orang-orang beriman untuk tunduk hati mereka mengingat Allah dan kebenaran yang telah turun (kepada mereka)?

Allahuakbar.

"Sesungguhnya lelaki dan perempuan yang muslim, lelaki dan perempuan yang mukmin, lelaki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, lelaki dan perempuan yang benar, lelaki dan perempuan yang sabar, lelaki dan perempuan yang khusyuk, lelaki dan perempuan yang bersedekah, lelaki dan perempuan yang berpuasa, lelaki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, kelaki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar."

[Al-Ahzab (33) ayat 35]

Wallahua'lam.

Mencari Cinta Nya,
Insyirah Soleha
Teratak 1052

Read more...

27 August 2010

Laksanakanlah Dengan Ilmu

Bismillahirrahmanirrahim.

Salam 17 Ramadhan. Semester kedua Ramadhan sudah berada di penghujung sebelum memasuki semester ketiga di dalam Sekolah Islam Ramadhan (a.k.a Universiti Tarbiyyah Ramadhan) dan menyambut kedatangan Syawal. Alhamdulillah, di saat semua orang sibuk bertanya tentang persiapan raya, ana bertanya pada zauj.

"Boleh tak raya nanti nak pakai baju kahwin haritu?"

Lalala... Untung kerana semua persalinan majlis akad nikah dan walimah tempah sendiri, sayang sangat rasanya kalau hanya pakai sekali dengan harga pakaian yang mahal (tetap juga nak kata mahal, kos sehelai baju -+ RM250) kemudian simpan sahaja. Sementara badan masih maintain cute, alangkah bagusnya kalau dimanfaatkan sebaiknya. Rasanya dah naik 2-3 kg ni, hoho! :)

Lagipun baru 3 bulan berkahwin, boleh lagi nak berlagak pakai baju pengantin. Tapi tak ada la nak pakai crown atau veil, hilang akal apa nak pakai macam tu nanti semua orang pelik. Bercakap tentang baju pengantin, terbitnya fajar Syawal nanti insya Allah ramai yang akan bernikah! Barakallahu lakuma wa baraka 'alaykuma wajamaa bainakuma fi khayr. Beberapa teman sudah pun mengirimkan kad jemputan, mabruk.

Ada yang sudah bernikah sebelum Ramadhan, maka Syawal nanti adalah majlis walimah. Ada pula yang akan menikah di bulan Syawal, mengikut sunnah Rasulullah menikahi Aisyah r.a. di bulan Syawal. Di antara perkara yang perlu disegerakan adalah apabila sudah bertunang, tidak perlu dipanjang-panjangan tempoh dan biarlah terus berkahwin.

Bila bicara soal majlis perkahwinan terutamanya di pihak perempuan ~ it's so complicated. Kata orang, kalau walimah di pihak perempuan mestilah dalam keadaan yang meriah (grand?) dan serba serbi 'dilihat' orang, tidaklah nampak ala kadar saja. Lebih-lebih lagi kalau anak perempuan sulung atau anak perempuan bongsu, maka majlisnya mestilah secara besar-besaran dengan kos yang besar juga!

Hantaran tak nak rendah takut orang cakap tak laku. Ada ijazah, kalau hantaran sekadar RM 2,000-3,000 tak setaraf dengan tahap pendidikan. Kalau orang kerja kilang pun hantarannya Rm 5,000 tak akan yang berijazah hantaran cuma RM 2-3 ribu saja. Iya tak? Inilah mentaliti dan realiti kini. Namun, di sebalik semua hamparan dunia ini masih ada berlian yang menyinar dan ianya tersimpan didasar, dimiliki oleh insan yang bukan calang-calang orang.

"Ustaz R dah akad nikah haritu dengan ayah mertua dia, ni nikah depan kadi pula."

"Oh, kenapa dia akad nikah 2x?"

"Kalau segi syara' dah sah tapi undang-undang di Malaysia kena nikah sekali lagi."

"Kenapa dia nikah awal ye?"

"Mudah nak bermuamalat dengan zaujah. Mas kahwin RM300 je."

Ana angguk dengan kata-kata suami, mas kahwin RM300 mungkin dirasakan TINGGI tetapi setahu ana pasangan ini tidak meletakkan hantaran perkahwinan. Maka, mahar hanyalah RM 300. Mungkin pasangan lain maharnya sekadar RM 80-100 tetapi wang hantarannya ya Rabbi...! Berpeluh lelaki mendengarnya.

"Zaujah dia belajar lagi ker?"

"Ye, buat medic di Republik Czech."

"Wow, future doctor. Mas kahwin RM 300 jer, bagusnya!"

Di saat wanita-wanita lain yang bakal berkahwin sedang merasa kecil hati melihat hantaran yang tidak seberapa ditambah pula dengan barang hantaran yang kurang bernilai, pakaian pengantin yang tidak vouge dan pendek kata impian perkahwinan ala puteri raja akhirnya menjadi ala kadar meskipun sudah beribu yang dilaburkan.

Seringkali ibubapa meletakkan kadar wang hantaran mengikut panduan taraf pendidikan anak perempuan, semakin tinggi tahap pendidikan si anak maka semakin tinggi juga hantaran yang diletakkan.

"Eh, susah aku membela anak aku sampai masuk universiti ko ingat aku nak bagi free?"

Astaghfirullah hal azhim, bukankah ianya adalah tanggungjawab ibubapa untuk memberi pendidikan kepada anak-anak. Apakah semua yang dilakukan terhadap anak-anak adalah menuntut balasan setimpal, maka semuanya mengharap dari manusia. Di mana letaknya Allah di dalam hati kita, apakah didikan yang diberikan kepada anak-anak sebelum ini adalah kerana masa depan ana bagi mendapat suami yang setaraf tahap pendidikan, dan mendapat 'habuan' pengorbanan membesarkan anak-anak dengan meletakkan hantaran yang tinggi?

Jadi, anak-anak dibesarkan bukan untuk kepentingan ummah tetapi untuk kepentingan diri sendiri.

"Mat, belajor rajin-rajin esok senang nak kojer. Nanti gaji tinggi, boleh aku numpang senangnyerrr..."

Matlamat hidup adalah untuk mendapat habuan di dunia. Itulah realitinya ummat Islam.

"Akak nak tanye... kawan akak tersepit antara mak & bakal zauj berkaitan pelamin... bakal zauj lulusan agama... dia bukan aliran agama.. tak tau how to explen.."

Ana melihat ke belakang, pengalaman berkahwin.

"Sejarah: bersanding ni datang dari india :) bakal zauj perlu menerangkan dengan hikmah kepada kawan akak atau perlu terus dengan bakal mertua. Semua ibu nak majlis perkahwinan anak mengikut adat resam yang sempurna, mengharapkan perkahwinan yang kelihatan sempurna dan mungkin bimbang dengan kata-kata orang sekeliling. Maklum, sekarang kalau tidak bersanding orang mudah menuduh kata mengandung luar nikah pula, nauzubillah.

Bila adat yang tidak selari dengan syariat ditolak, tidak ramai yang boleh menerimanya kerana menjunjung adat tanpa menyelidiki sejarah adat tersebut. Dalam hal ni kedua pihak harus memainkan peranan penting, sebagai anak sebelum berkahwin perlu menurut kata-kata ibubapa selagi sesuai dengan syarak tetapi dalam hal bersanding walaupun ada ulama' yang mengharamkan namun bicaralah dengan bahasa yang paling lembut dan hikmah bimbang mengguriskan hati ibu.

Sudah pasti bersanding selepas ijab kabul. Dan selepas ijab kabul, tanggungjawab seorang ayah dah berpindah kepada suami dan setiap urusan dunia akhirat isteri terletak di bahu suami. Pasti beban tersebut pada suami menanggung dosa isteri kerana bila bersanding pasti dihias-hias dengan keindahan pelbagai, dah tabarruj di situ... berdosa lagi.

Asal majlis perkahwinan ialah sunat muakkad bagi menghebahkan berita tentang perkahwinan tersebut namun kini perkahwinan umpama pesta dan banyak pula perkara yang dilarang oleh syariat.

Tuturlah dengan lembut pada ibu bahawa beliau (anak perempuan tersebut) dan bakal suami mahu perkahwinan yang barakah agar kehidupan berumah tangga nanti dimulakan dengan keberkatan dan keberkatan perlu dijaga dari awal (sebelum ijab kabul apatah lagi selepas ijab kabul). Memandangkan bersanding adalah adat yang datang dari india, ia tak selari dengan syariat Islam maka ia mendatangkan kerosakan pada barakah yang diharapkan.

Tambahan pula bila bersanding, ia seakan menjadi perhiasan dan seorang wanita solehah itu layaknya dijaga rapi bukan dipertontonkan seperti hiasan.

Pelamin boleh digubah tetapi SYARATNYA hanya untuk sesi bergambar bersama KELUARGA dan bukan sebagai pelamin yang akan diduduki untuk merenjis atau menepung tawar. Mungkin pelamin didekorasi sebagai tempat mengambil gambar dengan KELUARGA untuk kenangan dalam majlis perkahwinan.

Wallahua'lam bissowab."


Ana kasihan benar melihat bakal-bakal pengantin serabut dengan segala macam masalah dan perkara yang furu' sedangkan perkara yang utama seakan tenggelam. Katanya perkahwinan ini adalah membina masjid, masakan pembinaan masjid dicampur aduk dengan yang batil? Semasa tiba di Madinah, Rasulullah membina masjid Quba' dan asasnya adalah TAQWA. Iya, TAQWA. Pernah pula orang membina masjid di zaman Rasulullah dirobohkan kerana asanya bukanlah pada taqwa. Betapa pentingnya peranan taqwa dalam pembinaan masjid, dan masjid hanya layak diimarahkan dengan orang-orang yang beriman. Renung-renungkan...

"Sayang nak dengar satu kisah. Zaman dulu tak ramai orang kaya di Kelantan. Ada seorang hamba Allah ni nak beli kereta volksvagen, maklumlah nak beli kereta baru tak mampu jadi dia beli kereta terpakai. Bayar cash! Selesai beli pada penjual cina tu, dia pun bawa balik kereta. Dalam perjalanan, mati enjin. Dia buka bonet depan, tengok... Laaaaa, tak ada enjin. Dia dah marah sangat "tak guna punya cina, jual kereta tak ada enjin patut la kereta mati." kemudian, dia buka bonet belakang... Dia lega... "huh, nasib baik ada enjin spare"."


Ana tergelak-gelak dengan kisah yang diceritakan oleh suami. Memang la kereta volksvagen enjinnya di belakang.

"Apa pengajaran dari kisah ni?"

Ana masih bersisa tawa... Geli hati dengan kisah yang dibawa suami. Suami terus menyambung.

"Pengajarannya, bila kita nak buat sesuatu mesti ada asas. Maksudnya, nak buat apa-apa mesti dengan ILMU. Jangan ikut-ikut, kalau orang buat kita buat, tapi kita tak tahu apa yang kita buat."

Gurlp! Tawa dimatikan. Berfikir...


Insyirah Soleha,
Teratak 1052

Mode : tak sihat ^_~

Read more...

22 August 2010

Jamuan Berbuka Puasa

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, harini sudah 12 Ramadhan. Mula memasuki semester kedua di bulan Ramadhan, muhasabah kembali apakah semester pertama dijalani dengan cemerlang? Apakah sekadar biasa-biasa saja, sama seperti tahun-tahun terdahulu?

Alhamdulillah, hajat nak mengajak sahabat datang berbuka di rumah terlaksana. Kawan-kawan zauj dan anak-anak huffaz juga sepupu dapat berbuka puasa di rumah. Selepas zohor mula memasak dengan zauj sehingga petang, masak sambil 'main-main', alhamdulillah bila dah hampir waktu berbuka sepupu pun sampai dengan misi bantuan. Hihihi, alhamdulillah.

Banyak kekurangan 'ditampung' dengan bantuan sepupu-sepupu -Kak Cik dan Angah-, hajat nak jemput bapa saudara di Kota Damansara dan Bangi ditangguh dahulu memandangkan rumah arusah jadidah tak cukup peralatan untuk menampung jumlah tetamu yang ramai pada satu waktu. Insya Allah, moga ada kesempatan di waktu lain :)

Selepas Zohor, zauj bertindak sebagai pemotong daging dan ayam (heee... thanks a lot!) dan ana seolah-olah jadi chef pula bagi arahan je nak buat macammana, tugas ana mencampakkan segala yang siap dipotong ke dalam kuali dan periuk. Lalalala... Best bukan? Menu yang simple mengikut kudrat fizikal sendiri, Rendang Daging dan Makaroni Sup. Selebihnya buah tembikai dan kurma, hihi. Zaujah kepada sahabat zauj datang membawa Butir Nangka, (sebelah utara memanggilnya Bubur Puteri Ayu) dan sepupu datang dengan murtabak, agar-agar dan air soya. Yummy!

Sepupu memberi komen, rendang ana jayyid jiddan. Pelik seketika. Bagi ana, rendang tersebut hanya tahap najah sebab boleh di makan kerana 'tak cukup rasa'. Mungkin sebab dah masak sendiri, aromanya tak menggiurkan ana untuk menikmati. Kalau orang lain masak, mesti lebih menyelerakan ~ oh, lepas ni Abang kene masak! :P Makaroni Sup pula dah rosib dengan alasan supnya habis di serap oleh sang makaroni, sup tinggal sikit je. Rasanya dah banyak sangat air yang diletak, tapi... sang makaroni menyerap dengan rakus. Eh, macam berpuasa je makaroni tu nak serap air. Huhu.

Awalnya zauj khuatir sebab ana tak buat kuih ataupun agar-agar sebagai pencuci mulut, tapi sedapkan hati zauj sebab zaujah sahabatnya bagitahu ana nak bawa Butir Nangka tersebut jadi ana pun rilek je. Lalalala... Semuanya dalam kondisi 'ala kadar', zauj risau tapi ana katakan padanya "Insya Allah, kalau berkat mesti cukup!" Alhamdulillah, makanan mencukupi malah berlebihan pula, mudah-mudahan berkat :)

Sempat pula kirimkan rendang dan makaroni kepada sepupu dan zaujah sahabat zauj... Sepanjang Ramadhan ni ana jarang sekali masak. Hidup umpama dalam syurga, masya Allah. Apa saja yang terlintas di fikiran teringat nak makan sesuatu, insya Allah akan dapat cuma bezanya lewat je kalau dalam syurga terus dapat. Ngeeee... Kadang kala hanya terlintas di hati dan dalam masa yang sama lauk masih bersisa, alhamdulillah Allah rezekikan juga apa yang terlintas.

Ada sahabat di HUKM cadangnya nak ziarah tapi kekangan masa dengan penglibatan lain, insya Allah moga ada rezeki untuk ke rumah. Selalunya ana menitipkan pesan pada sahabat, nak datang kena maklumkan awal sebab ana memang tak masak. Jiran dan surau selalu sangat memberi makanan, kalau masak memang membazir kerana makan hanya berdua.

Tadi, baca blog Kak Jie... Katanya bercadang nak datang dengan Kak Syida, insya Allah. Ahlen... Ahlen... :)

Hari Jumaat lalu, kak Syifa' datang tetapi tak dapat berbuka puasa bersama kerana Kak Syifa' sudah ada komitmen nak berbuka puasa dengan abang-abangnya di Rawang. Huk huk huk... Hari Sabtu pula Kak Syifa' nak ke kampung halaman setelah 2 bulan 'bersuka-ria' dan menatijahkan bonda merindukan puteri tunggalnya. Hehehe, kelakar masa Kak Syifa' datang... Sambut Kak Syifa' dengan sesuatu yang membuatkan beliau ketaq lutut. Hihi.

"Ya Allah, berani ustaz tinggalkan isteri dia dengan akak. Wahhh! Akak kena berterima kasih pada ustaz sebab memberi keyakinan pada akak."

Hehehe... Asyik tergelak je dengan Kak Syifa'. Ya, Kak Syifa' (penawar) sentiasa menjadi as-Syifa' ana. Di saat sedih dan pilu, Kak Syifa' selalu menjadi penghibur. Alhamdulillah. Di saat gembira dan bahagia, Kak Syifa' hadir untuk menikmatinya dengan ana. Alhamdulillah.

"Syirah, raya tahun ni di mana?"

Jeng jeng jeng. Soalan cepumas bersadur berlian, lalalala...

Lalalala... Nanti dah raya baru bagitahu raya di mana, kalau dah bagitahu sekarang nanti orang 'berebut' pula. Cukup la kali ni berebut dengan zauj je, kui kui kui :P

Diari Ramadhan kali ni, asyik mendengki zauj sendiri. Lalalala... Kalau Kak Bet selalu dengki dengan Hani (anak saudaranya), ana pula sentiasa dengki dengan zauj. Debush! Bila zauj ralit dengan assignment, ana conteng kertas di hadapannya... Sambil panggil "abang", bila zauj pandang ana angkat kertas 'i love you'. Lalala... Bila zauj muroja'ah al-Quran, mendengki juga 'baca la dengan kasih sayang' ditulis pada kertas dan tayang pada zauj. See, dengki betul. Sambil menyapu sampah, lalu sebelah zauj yang tekun buat kerja "eeiii.. busyukkkk!" Muahaha, tak ada kerja lain di bulan Ramadhan ni selain mendengki dengan zauj. Waktu sahur lagi dah mula bergaduh dengan zauj, isk... :P

Nasib baik tak kena sekeh, kalau dengan Kak Bet mungkin dah botak kepala ana hari-hari kena sekeh. Uhuks... :P

Kak Nur ~ Syukran jiddan atas kesudian datang ke rumah, jazakillah atas bubur yang sangat best tersebut. Kena minta resepi dengan akak. Hihihi :)


Selepas Ramadhan, nak jadi macam budak-budak ni ~ bersih. Insya Allah, strive for mardhatillah.

Salam Sayang,
Insyirah Soleha
Teratak 1052

Read more...

21 August 2010

[Cerpen] Dilema Cinta Ilahi

Bismillahirrahmanirrahim.

Puasku coretkan kata cinta ini
Beriringan kata seindah bicara
Lautan api telah ku selami
Namun geloranya tetap sama

Oh Tuhan dimanakah cinta Mu
Oh Tuhan dimanakah rindu Mu
Dan ke manakah redha Mu
Ke manakah restu Mu

Dilema cinta ini merunsingkan hatiku
Ku mengharapkan cinta Mu Ilahi
Dilema cinta ini merunsingkan hatiku
Harapku dapat langkah dari Mu

Di corong radio, kedengaran sayup-sayup irama nasyid yang berdendang namun hati yang sedang amuk sukar benar menghayati bait ayatnya. Di dalam hati hanya ada kesakitan yang luar biasa, di dalam jiwa hanya ada kekacauan yang dahsyat dan di akal warasnya telah diputarkan 180 darjah ke belakang sehingga tidak mampu untuk mentafsirkan apa yang berlaku dengan baik. Di persimpangan rasa dan timbangan iman yang bersisa, Firdaus menghembuskan nafas yang berat.

"Ya Allah...!!!"

Jeritannya bergema entah kali ke berapa. Kepalanya berdenyut, rentak jantungnya tidak lagi bergema ria tetapi berdentum seperti guruh.

"Ya Allah...!!!"

Jiwa lelaki yang bersalut kegagahan fizikal akhirnya tumpas hanya di tangan seorang wanita. Penahan cinta seorang wanita, bisa meruntuhkan tembok iman sang lelaki dan berkuasa juga menjatuhkan maruah diri seorang lelaki. Sabda Rasulullah itu benar bahawa tiada fitnah (ujian) di dunia ini selepas kewafatan beliau selain fitnah (ujian) dari wanita. Di dalam al-Quran juga, Rabbul Jalil menukilkan betapa hebatnya tipu daya seorang wanita.

"Ya Allah...!!!"

Suhu badannya naik mendadak, resah di hati dan relau jiwanya menatijahkan kesihatan yang tergelincir dari landasan. Mundar mandir ke kiri dan kanan, depan dan belakang. Talifon bimbit di campak ke sisi, mujurlah asma' Ilahi bergema berselang seli dengan rungut pada hati, untung juga kalam-kalam Nya bermain di layar kornea saat buntang mata mahu menerkam mangsa yang hanya berjarak beberapa meter.

3 hari sembilu menusuk hatinya, rasa yang tidak berkurang dan tiada yang membantu untuk mengikis segala yang menyiksa. Saat azan Asar berkumandang, hati bersuara sepi melihat sang murabbi di dalam masjid. Murabbi yang garang di matanya namun murabbi tersebut sangat prihatin terhadap anak-anak muridnya, wajah yang tenang namun tegas.

Usai solat Asar berjemaah, sang murabbi bertadabbur al-Quran di ruang masjid. Firdaus mendekat, duduk di sisi murabbi.

"Ustaz, ana geram betul."

"Ha... ermh, kenapa ni?" Murabbi masih menghayati kalam Ilahi di tangan.

"Ana sakit hati sangat."

"Ha... ermh." Seakan tidak memperdulikan keberadaan Firdaus di hadapan yang mengharapkan perhatian.

"Ana stress... Geram! Sakit hati!"

Sekilas murabbi melemparkan pandangan ke wajahnya dan meneruskan pembacaan al-Quran yang diganggu.

'Argh... Ustaz...!!! Ana nak bercakap dengan ustaz ni.' Monolog kecil seakan mahu menjerit namun tidak terzahir dengan lisan.

Selesai muroja'ah al-Quran, sang murabbi melihat pelajar di hadapannya.

"Firdaus, enta kenapa ni?"

"Begini ustaz..."

"Kita masuk bilik mudah nak cakap."

Dua sosok bangun dan menuju ke bilik imam, suasana yang jauh dari orang lain dan perbualan yang lebih mendasar ke dalam hati memerlukan keadaan yang sepi dan privacy.

"Macam ni ustaz, ana ada kenal dengan seorang perempuan ni. Dia bukanlah solehah mana pun, dah banyak kali terlanjur. Tapi, ana harap dia boleh berubah. Sebelum ana datang sini pun dia ajak berjumpa, dia bukan budak yang baik. Masa dalam bas, dia pegang tangan ana dan letakkan tangan ana di badannya. Kita yang tak biasa dengan benda pelik-pelik ni rasa pelik juga. Bila ana datang sini, dia bagitahu nak kawan je dengan ana sebab nak habiskan belajar. Ana pun OK la. Beberapa hari, ana talifon dia tapi orang lelaki yang angkat. Rupanya dia couple dengan budak tu. Sakit hati betul. Kita bukan la nak sangat dengan dia tapi dia tipu macam tu, memang geram la. Ana ugut nak beritahu mak dia yang dia pernah terlanjur, dia menangis."

'Hmmm...' Keluhan berat sang murabbi mendengar masalah pelajarnya.

"Tapi, seronok kan? Dosa ni memang sedap buat."

Firdaus tunduk ke lantai. Astaghfirullah hal azhim.

"Kita bukanlah nak sangat perempuan macam ni, tapi geram la juga bila dia buat macam ni."

Firdaus meluahkan bahasa jiwanya yang tersekat beberapa hari.

"Allah tegur enta tu. Allah masih sayang dengan enta, enta belajar agama, hafaz al-Quran... Jauh macammana enta dengan Allah, Allah tarik enta semula. Alhamdulillah, bersyukur dengan apa yang berlaku. Enta pun tahu dia bukan perempuan yang baik, Allah nak bagi yang lebih baik. Insya Allah."

Betapa Allah sentiasa melimpahkan rahmat Nya kepada makhluk ciptaan Nya namun manusia yang dicipta sebagai khalifah Allah seringkali melakukan kerosakan di bumi Allah bahkan manusia selalu mempersoalkan kembali qada' yang Allah tetapkan.

"Kenapa aku kena puasa bulan Ramadhan, bukankah ia satu paksaan. Aku tak nak buat perkara yang aku tak suka!"

Allah, bongkahnya dirimu wahai hamba Allah. Yang menuturkan bukan beragama buddha, hindu, kristian, yahudi mahupun athies tetapi seorang MUSLIM.

"Dalam IC dah tercatat bangsa Melayu dan agama Islam. Go to hell, aku tak suka buat benda yang aku tak nak buat!"

Baiklah. Kalau tidak mahu mengiktiraf agama yang dianuti dari keturunan dan mahu membina mazhab agama baru, dipersilakan... sekiranya kamu mampu memberi oksigen kepada manusia yang menganuti agama baru tersebut, sekiranya kamu boleh memberi rezeki dengan kudratmu kepada dirimu sendiri, sekiranya kamu boleh mencipta dunia lain untuk mendiaminya... Silakan! Betapa bongkaknya manusia.

Meminjam segala-gala yang Allah berikan, meminta nikmat dunia yang diimpi, mengharapkan dunia seindah mimpi tetapi terlupa kepada Pemberi segalanya. Bukankah nyawa dijasadnya hanya dipinjamkan Allah dan boleh ditarik pada bila-bila masa? Bukankah rezekinya telah Allah tetapkan tanpa berkira ketaatan kepada Allah?

"Firdaus, enta muhasabah semula. Jangan nak rasa tersungkur dengan ujian, baru permulaan hidup enta. Usia enta masih muda, belum masuk fasa nak berkahwin lagi. Cinta suka-suka, kalau sekarang enta tersungkur... Macammana enta nak hadapi ujian yang lebih besar? Allah sayang enta, Dia tarik enta. Tak nak enta kekal dalam kemaksiatan."

Matanya tidak mampu menatap wajah sang murabbi. Begitu Allah menyayangi hamba-hamba Nya meskipun melakukan dosa, betapa Allah menurunkan rahmat Nya tanpa mengira ketaatan kita kepada Nya. Andai Allah membuat perhitungan sekiranya manusia begini, baru Aku berikan ini. Andai Allah berkira dengan manusia, apakah degup jantung akan terus beritma?

Dalam kesakitan hati dan kepedihan jiwa ini, Allah mahu memberikan yang lebih baik. Bukan Allah terus mengurniakan pasangan solehah namun Allah membebaskan diri ku dari terus-terusan dalam maksiat. Andai 30 juzuk yang pernah menjadi hafalan tidak mampu untuk membentengi diriku, bagaimana untukku menjadi nakhoda kepada sebuah rumahtangga muslim yang mengharapkan redha Ilahi.

"Enta ada gambar budak tu?"

"Ada..."

"Jangan simpan, bakar saja."

"Ana nak pulangkan semula."

"Tak perlu, selagi enta simpan gambar tersebut selagi itu hati enta akan sakit. Ingatan enta tak akan pudar selagi enta ada gambar ni. Bakar!"

Tegas. Biar ku bakar sekeping gambar ini, membakarnya umpama melupuskan ingatan yang singgah di minda.

Ya Allah, andai Ramadhan ini terakhir buatku berilah peluang untukku bertaubat kepada Mu. Sekiranya salafussoleh merasakan 1 rakaat solat yang Engkau terima melebihi dunia dan seisinya maka hanyalah dengan rahmat Mu dengan kedatangan Ramadhan ini, aku meminta cinta Mu. Kirimkanlah rindu ini hanya untuk Mu dan palingkanlah hatiku dari fitnah wanita. Kekalkanlah rasa kehambaanku!

Puasku coretkan kata cinta ini
Beriringan kata seindah bicara
Lautan api telah ku selami
Namun geloranya tetap sama

Oh Tuhan dimanakah cinta Mu
Oh Tuhan dimanakah rindu Mu
Dan ke manakah redha Mu
Ke manakah restu Mu

Dilema cinta ini merunsingkan hatiku
Ku mengharapkan cinta Mu Ilahi
Dilema cinta ini merunsingkan hatiku
Harapku dapat langkah dari Mu


Tatkala Dia mendatangkan ujian, pandanglah dengan pandangan iman.
Di saat Dia mengirimkan musibah, hadapilah dengan hati yang tabah.
Di kala Dia mengutuskan sesuatu, belajarlah untuk berjiwa hamba.

Insyirah Soleha
11 Ramadhan 1431 H
Teratak 1052

Read more...

19 August 2010

Pelihara Maruah Diri

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, semester pertama Ramadhan sudah hampir berakhir. Moga semester pertama dijalani dengan cemerlang agar semester kedua akan disusuli dengan kejayaan yang gemilang seterusnya di akhir semester ketiga akan memperoleh natijah kejayaan yang lebih baik dari tahun lalu. Amiin, insya Allah.

Bercerita tentang Ramadhan, sekadar berkongsi cerita hasil pemerhatian. Alhamdulillah, Ramadhan pertama sebagai seorang isteri dan Ramadhan pertama bersama suami. Apabila kesihatan mengizinkan, insya Allah akan bersama dengan suami untuk berterawih di surau yang hanya beberapa langkah dari rumah. Semasa kesihatan tidak mengizinkan maka solat berjemaah terawih 8 rakaat sahaja di rumah memandangkan suami akan mengimamkan solat terawih pada 10 rakaat akhir di surau.

Bila mengikut suami ke surau, pelbagai gelagat yang boleh dilihat. Ada yang memakai jubah blink blink di malam hari, ana tersenyum sendiri. Dalam gelap zulumat malam, bila pakaian gelap bersinar banar disuluh cahaya lampu jalan bukankah ia menarik perhatian dan mata untuk melihatnya? Apatah lagi apabila disembur dengan haruman yang menusuk rongga hidung sehingga sesak nafas dibuatnya.

Alhamdulillah, kedatangan ke surau mahupun masjid adalah untuk solat terawih berjemaah dan dipisahkan tempat muslimin dan muslimat. Benar, tiada percampuran (ikhtilat) di situ tetapi melihat para muslimah moden dengan pelbagai gaya dan rekaan buat ana terfikir-fikir teguran dari zauj lama dahulu supaya ana hanya solat di rumah. Ada pula yang ke surau dengan seluar yang ketat sehingga menampakkan bentuk peha dan betis, ana setuju mereka memakai telekung dari rumah. Telekung yang labuh menutup bahagian atas badan tetapi apakah kaki mereka bukan anggota badan? Agaknya, lelaki yang terpandang tak terkesan ke?

Kasihan lelaki-lelaki yang ke masjid/surau untuk mengimarahkan rumah Allah, perginya dengan niat yang baik -mengimarahkan rumah Allah- namun perjalanan pergi, keberadaannya dan perjalanan pulangnya sentiasa dihinggapi fitnah (ujian) wanita. Benarlah sabda Nabi, "Tidak ada fitnah yang lebih besar selepas kewafatanku selain fitnah wanita."

Bayangkan, seorang lelaki yang pulang awal dari pejabat dan bersiap di rumah sebaik mungkin lalu menuju ke masjid. Dalam perjalanan ke masjid, terpaksa berhenti apabila lampu isyarat menjadi merah lalu melintas amoi aweks cun seksi gebus nak mampus (ayat... isk isk) sambil berjalan terkedek-kedek macam itik pulang petang, tak ke bergelora hati lelaki tersebut? Mungkin mulut dan hatinya menyumpah seranah dengan amoi aweks cun seksi gebus nak mampus tersebut tapi matanya tak berkelip. Allahuakbar!

Usah disusuli pandangan pertama dengan pandangan kedua. Pandangan pertama ada rezeki tetapi pandangan kedua sudah menjadi dosa. Tetapi, yang orang tak faham tetapi buat tafsir sendiri mengatakan pandangan pertama adalah rezeki maka dilihatnya tak berkelip-kelip, astaghfirullah hal azhim. Inilah seronoknya tentang dunia, segala tentang dunia adalah kelazatan dan kenikmatan, yang ada adalah keseronokan dan juga kegembiraan namun ia bukanlah hakiki atau sesuatu yang dicari mahupun menjadi matlamat.


Letakkan dunia hanya di tangan agar mudah untuk dilepaskan!

Terkadang, ana sangat kasihan pada lelaki yang terpaksa mujahadah sekeras-kerasnya apabila berhadapan dengan wanita. Apabila longgokan masalah sosial berlaku, semua wanita yang menjadi mangsa lelaki akan menyalahkan lelaki yang bermata keranjang, lidah bercabang, kuda belang harimau bintang semua keluar... Tetapi, yang menjadi kelakarnya kenapa tidak menyalahkan diri sendiri yang membuka seluas-luasnya kekeranjangan mata sang lelaki dengan pakaian ketat dan sendat, baju adik-adik tu tak perlulah nak pakai lagi. Malu pada adik yang kecil tengok kakak pakai baju adik. Kelakar bila perempuan marah-marah menyampah apabila lelaki melihatnya sedangkan dia sendiri yang menyembur haruman sehingga bermeter pun boleh bau.

Mana-mana wanita yang memakai haruman untuk dihidu oleh lelaki, dosanya adalah seperti seorang pelacur. Nauzubillah.

Niat nak solat terawih berjemaah, merebut pahala berganda di bulan mulia akhirnya tanpa disedari membakulkan dosa. Nauzubillah.

Di surau, ana suka duduk menyendiri apabila suami memberi kuliah. Duduk bersendiri bukan kerana ana tidak suka bergaul dengan masyarakat tetapi ana paling bimbang apabila mak cik-mak cik disekitar akan ajak bersembang, akhirnya tumpuan bukan pada untaian kalam dari suami tetapi tasbih cerita hal duniawi. Nampak seperti tidak suka bersosial, tetapi itu hanyalah salah satu usaha untuk mengelakkan diri dari terjebak dalam pot pet perempuan yang ceritanya tak sudah-sudah... Selesai solat, baru ana akan bercakap dan berbual dengan jemaah muslimat yang lain.

Bukan sombong tetapi... Biarlah keramahan bertempat. Jaga adab dalam majlis ilmu :)

Salam Ramadhan
Insyirah Soleha

Read more...

17 August 2010

Program Ramadhan @ Al-Insyirah

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum warahmatullah.

Salam Ramadhan el-Mubarak.

Alhamdulillah, sudah masuk hari ke-7 berpuasa dan insya Allah baru berpeluang war-warkan program Ramadhan @ Al-Insyirah. Maaf ye, program kali ini tidak diberitakan lebih awal kerana berbincang dengan Admin dahulu. Alhamdulillah, sedikit perubahan dilakukan untuk program Ramadhan kali ini.

Program Ramadhan 1431H / 2010.

Kali ini, sengaja mencungkil bakat-bakat para sahabat yang berkumpul di medan Al-Insyirah, mungkin ada di antara kita punya bakat terpendam.

Sahabat-sahabat dijemput untuk menulis:

[1] Artikel

[2] Jurnal

[3] Diari / Catatan

[4] Cerpen

[5] Cerpen Bersiri

berkisar tentang Ramadhan dan mesti bermotifkan ungkapan "Keistimewaan Ramadhan" bagi jurnal dan artikel mestilah karya asal ditulis sendiri oleh penulis (BUKAN COPY & PASTE) dan bentuk-bentuk karya kreatif lain juga mestilah ditulis sendiri, selain bersuka ria di bulan Ramadhan dengan pemborosan dalam sedeqah dan mengadakan jamuan berbuka, mari kita manfaatkan sedikit kelebihan yang ada pada kita. Catatan dalam bentuk diari mungkin boleh menggunakan pengalaman sendiri mahupun karya fiksi (rekaan semata-mata).

SYARAT.

[1] Terbuka kepada SEMUA ahli berdaftar di dalam ruangan forum Al-Insyirah.

[2] Setiap penyertaan perlu membuka satu NEW ENTRY di ruangan SANTAI dengan menggunakan tajuk (cth):-

Program Ramadhan <> Pilihan <> Tajuk


[P.R Cerpen] : Selembut Kasih Ramadhan

[P.R Diari] : Ramadhan Terindah

[P.R Jurnal] : Memperkasakan Iman dengan Ramadhan


* P.R singkatan kepada Program Ramadhan *

[3] Tarikh akhir adalah 17 September 2010

Ada sebulan ni... Cerpen bersiri boleh tulis hari-hari. Hehe. Macam diari tapi lebih kepada santai - kreatif.


Penyelaras Program Ramadhan Al-Insyirah,
Insyirah.

Read more...

10 August 2010

SIR : Sekolah Islam Ramadhan

Bismillahirrahmanirrahim.

Dengan ini, pendaftaran bagi Sekolah Islam Ramadhan (SIR) telah dibuka kepada semua muslim, tak kira umur, jantina, warna kulit dan taraf status !

Pengajian :

Semester 1 – mendapat rahmat

Semester 2 – menuju maghfirah

Semester 3 – mencapai pemeliharaan dari api neraka

Syarat-syarat kelayakan :

1. Persediaan mental – menahan diri dan nafsu dari kejahatan

2. Persediaan ruhi – meletakkan sepenuh jiwa untuk sukses

3. Persediaan fizikal - jasad yang mantap untuk melaksanakan tugas

4. Sesi muhasabah - terhadap puasa pada Ramadhan lepas

5. Masterplan - merancang yang lebih baik pada tahun ini

6. Menjalani persediaan di Kolej Rejab dan Syaaban

Kurikulum dan ko-kurikulum :

Puasa 30 hari + Qiyammullail + Tilawah Al-Quran + Sedekah + Terawih & Nawafil + Iktikaf + Umrah + Zikir + Amar Ma’ruf Nahi Munkar

Saham-saham yang disertakan (secara kasar) :

Purata sehari Nawafil Fardhiah* Jihad + Dakwah**
Selain Ramadhan 1 70 700
Ramadhan 70 4 900 49 000
Lailatul Qadr 50 400 35 280 000 352 800 000


*Dalil dari Hadith Rasul SAW. (maaf tak ingat matan)

**Dalil dari Al-Quran 2:261

Sijil-sijil tamat sekolah :

- Sijil penyertaan : hanya menahan makan dan minum (Soum ‘awam)

- Sijil khas : menahan makan, minum dan perkara mungkar serta memakruhkan puasa (Soum elkhusus)

- Sijil tinggi khas : menahan segala perkara yang mencacatkan puasa dan juga menambah amal-amal soleh (Soum khusus elkhusus)

Kelebihan-kelebihan berbanding sekolah lain :*

Dibuka pintu syurga. Ditutup pintu neraka. Diikat syaitan-syaitan. Dianugerahkan lailatul Qadr. Dilimpahkan rahmat. Diampunkan dosa. Dimakbulkan doa. Dikurnia haruman kasturi dari mulut.

*Akan dianugerahkan semuanya tanpa terkecuali jika segala kurikulum dan ko-kurikulum dikerjakan dengan penuh dengan keimanan dan kesungguhan (eemanan wahtisaaban)

Testimonial dari doktor pakar sakit jiwa :

“Tempoh minimum untuk mengubah tabiat manusia adalah 30 hari = tempoh Sekolah Islam Ramadhan.”

Graduan yang telah berjaya :

Ahli-ahli Badar (313) : Para mujahid yang perlu berperang walau pada asalnya tiada niat untuk menentang musuh sebegitu. Namun, akur dengan perintah Allah dan Rasul.

Tentera-tentera Khandak : bersama-sama menggali parit sepanjang 2.3km, dengan kedalaman hingga 4.5m, dan lebar lebih kurang 4.1m [Al-Quran for Life Excellence, Dr Danial Zainal Abidin]

Toriq ibn Ziyad & tentera-tentera Andalus : panglima perang, Toriq bersama tentera-tenteranya menyeberang selat di antara Afrika dan Eropah dalam usaha untuk menawan Andalus. Diwajibkan para tenteranya untuk Qiyam. Dibakar segala kapal untuk membunuh rasa rindu dan hendak pulang ke kampung halaman serta menambah fokus bagi para tentera. Akhirnya kemenangan di tangan mereka.

Abd Rahman Al-Ghofiqi – seorang syahid, seorang panglima tentera dalam siri peperangan Andalus, perang ini berlaku dalam kawasan sejauh 30km dari bandar Paris.

Ali Abi Talib – dihantar ke Yaman bersama surat baginda SAW untuk penduduk di sana dan dalam satu hari sahaja telah berjaya untuk mengimamkan solat mereka.

Perhatian !!!

Sekolah Islam Ramadhan (SIR) = Seer = dalam Arab, membawa maksud rahsia. Ganjaran puasa itu hanya terletak disisi Allah semata-mata. Maka, ambillah hatiNya untuk sejahtera diri anda. Kelebihan-kelebihan yang disenaraikan dan saham-saham yang dihuraikan secara kasar hanya sebagai penolak bukan jaminan untuk akaun peribadi.


Dan sekolah ini tidak mendidik jiwa pelajarnya untuk berbelanja berlebih-lebihan seawal mungkin seperti tidak mengalu-alukan langsung tetamu mulia ini.

Fully credit to Sis Kyna (^_~)


Jika kalian beramal kerana Ramadhan, Ramadhan akan meninggalkan kalian. Beramallah kerana Allah, Allah tidak akan pernah meninggalkan kalian.


Berkumandangnya azan Maghrib, bermula pesta ibadah. Selamat berterawih sehingga ke penghujung Ramadhan :)

Salam Penghujung Syaaban,
Insyirah Soleha

Read more...

09 August 2010

Bersama Adik-Adik Medic & Dentistry Mesir

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, pada 7 Ogos yang lalu iaitu hari Sabtu ana dan zauj diizinkan oleh Allah untuk bersama adik-adik pelajar medic and dentistry Mesir yang pulang bercuti di Malaysia dan juga bakal pelajar yang akan berlepas ke Mesir pada bulan 9 nanti, insya Allah. Program S.P.I.E.S Siswa anjuran SUK Selangor dikendalikan oleh Impact Learning Resource bertempat di TNB ILSAS Bangi.

Zauj yang dahulu pernah bekerja dengan Impact Learning Resource sebelum menyambung sarjana di UKM dipanggil untuk membantu mengendalikan adik-adik ini dan ana sebagai PA (personal assistant) turut 'terpanggil' untuk bersama mengikuti program ini :)

"Akak tahun berapa?"

Mungkin dilihat datang bersama dengan orang yang mengendalikan mereka, hampir kesemuanya menyangka ana pelajar al-Azhar yang akan menjadi fasilitator.

"Bukan, akak zaujah ustaz."

Semasa proses pendaftaran, ana duduk di dalam dewan pada kerusi barisan akhir memerhati gelagat dan kerenah adik-adik yang selesai berdaftar. Senyum sendirian, walaupun bakal bergelar doktor tetapi masalah SIKAP kebanyakan mereka masih kebudak-budakan. Tidak ada ciri kematangan yang menonjol bahawa mereka bakal menjadi doktor, ana senyum lagi mengenangkan usia mereka yang masih 'kecil'. Kebanyakan peserta adalah lepasan SPM, berusia 18 tahun dan mereka menjalani pre-medic sebelum diterbangkan ke Mesir melalui MedicMesir.

Selesa memerhatikan mereka, disapa oleh beberapa orang adik dan sempat untuk berta'aruf dengan mereka. Awal sesi, ana kurang bercampur kerana mengerang sakit pada bahagian peha yang direntap sehari sebelumnya (terapi pada hari Jumaat) dan tulang belakang yang sedikit sengal. Alhamdulillah, dapat juga bersama zauj untuk menjadi teman bergaduh setiap masa :) Ditegur oleh ibu-ibu peserta, terasa semacam juga kerana ana tak tahu apa-apa tentang program dan hanya ikut zauj tapi jawab juga soalan mereka sekadar untuk menenteramkan hati seorang ibu.

Pada satu sesi, ana yang duduk di kerusi paling belakang dan 'berlagak' macam fasilitator didatangi seorang adik yang manis.

"Akak ada blog ke?"

"Ada."

".:: HaRuMaN MaWaR ::.?"

"A'ah."

"Ya Allah, saya selalu sangat baca blog akak. Dari tadi rasa macam nak tegur, naluri ni."

Terpinga-pinga ana, blushing dah muka ^_~

"Ye ke? Allah, malunya."

"Cakap dengan mak, nak sangat-sangat jumpa dengan akak. Mak cakap, contact la dengan email yang akak letak dalam blog."

"Oh yeke, adik baru nak pergi Mesir ke?"

"Tak, saya memang dah pergi Mesir. Sekarang cuti."

"Ambil medic?"

"A'a..."

"Di mana?"

"Tanta."

"Oh, Tanta."

Lalalalaa, speechless dan tergezut (aih, siapa la mempengaruhi ana dengan perkataan ni :p) sangat bila orang tanya macam ni sebab langsung tak expect orang kenal. Dulu selalu terfikir, ana ni suka merapu dan merepek dengan tulisan yang santai tapi follower ramai. Daripada ana menulis sesuatu yang tak berguna lebih baik memberi sesuatu yang berfaedah walaupun niat setiap tulisan sebagai wacana bagi diri sendiri dan memori buat mereka yang rapat dengan ana. Sekadar menyimpan kenangan di hari esok kerana catatan hari ini.

Pengiraan tetamu yang datang juga agak ramai meskipun blog tidak di update. Maka, lebih baik merepek dengan sesuatu yang mungkin boleh dimanfaatkan. Insya Allah, akan belajar untuk menghormati pembaca blog meskipun ana lebih suka menulis apa yang ana nak tulis.

Adik ini belajar di Tanta, bernama Maisarah dan merupakan salah seorang pembaca blog. Tanpa perancangan, Allah mengatur pertemuan kami di dalam program S.P.I.E.S Siswa dan Dia juga mengilhamkan kepada Maisarah untuk menegur ana kerana merasakan ana adalah Insyirah Soleha. Alhamdulillah, setiap aturan Nya berhikmah. Dengan bera dan kesan terapi, Allah beri kekuatan untuk mengikuti suami kerana Dia nak temukan ana dengan seseorang yang berhajat untuk bertemu dengan ana. Masya Allah!

Di dalam satu slot LDK, ana yang 'berlagak' seperti fasilitator bergerak dari kumpulan ke kumpulan yang lain. Uniknya, senior (pelajar medic/dentistry yang sudah ke Mesir) akan menjadi ketua bagi setiap kumpulan. Ada satu kumpulan yang menarik perhatian ana, setiap kali sebelum berbincang mereka dahulukan dengan bacaan doa.

Bergerak dan terus bergerak, tiba di satu kumpulan ana duduk mendengar perbincangan mereka. Melihat apa yang mereka tulis dan bertanya (kan dah cakap ana berlagak :p) apa yang mereka tuliskan untuk dibentangkan. Kenapa ditulis sebegitu dan macam-macam soalan, akhirnya tersenyum. Mereka faham apa yang mereka tulis, alhamdulillah.

Semasa waktu makan tengah hari, ana mencari meja yang masih berkerusi kosong untuk menempel dengan mereka. Kan dah cakap ana berlagak :p Alhamdulillah, ikhwah dan akhawat diasingkan bahagiannya dan ana boleh makan dengan selesa bersama adik-adik ini.

"Akak nak duduk sini boleh?"

"Boleh."

"Alhamdulillah, semua ni senior atau baru nak pergi Mesir?"

"Baru nak pergi Mesir."

"Medic ke?"

"Ye, ada yang dentistry."

"Ooo... ha, akak nak tanya kenapa nak pergi Mesir ni?"

Muka masing-masing berkerut dan melihat pada kawan-kawan yang lain. Ana soroti wajah seorang demi seorang dan reaksi yang agak mengecewakan, huhuhu.

"Kenapa nak pergi Mesir?"

Niqab diturunkan dan terasa semua mata memandang tepat pada ana walaupun dari meja-meja yang jauh. Aduh, malunya. Ana menurunkan niqab bagi memudahkan ana untuk makan dan buat adik-adik tersebut selesa untuk bercakap dengan ana memandangkan kawasan tersebut jauh dari ikhwah dan kedudukan ana yang diyakini tiada ikhwah melintas kerana ana membelakangkan ikhwah. Tapi, semua mata tertancap pada muka ana. Gurlp, seram!

"A... A... Sebab, ini je peluang yang dapat."

Tersenyum.

"Nak pergi Ireland susah kak."

Tersenyum.

"Saya nak jawab! Saya yakin setiap perkara ada hikmahnya."

Tersenyum juga. Kalau Kak Bet yang tanya, mesti budak-budak ni kena psiko tahap super gaban raksasa lagi-lagi bila Kak Bet cakap. "Akak tak nak jawapan ni, akak nak jawapan lain. Fikir lagi!"

Aduhai, adik-adik ni masih belum 'jelas' kenapa mereka memilih untuk ke Mesir meskipun tinggal sekitar 1 bulan setengah sebelum berangkat ke Mesir. Mereka hanya mengikut arus dan juga kawan-kawan yang kebetulan merancang nak ke Mesir. Mereka hanya memaksa diri untuk ke Mesir bagi menyempurnakan cita-cita untuk menjadi doktor. Mereka hanya meletakkan Mesir sebagai satu peluang kerana ada agen untuk menghantar pelajar medic/dentistry ke Mesir. Mereka melihat kos di Mesir lebih murah dari tempat lain.

Sedih.

Ana sempat memberi beberapa pesan bukanlah bermaksud ana menasihati mereka tetapi sekadar sebuah peringatan dari seorang kakak kepada adik-adik yang bakal ke Mesir sebagai seorang pelajar perubatan mahupun pergigian. Merasa kasihan juga kerana profesion mereka di masa depan adalah seorang doktor, tetapi halatuju mereka masih samar-samar.

"Di Mesir nanti, jaga diri baik-baik jangan mencari hiburan pula!"

Ingatan yang lembut tetapi sangat tegas.

"Eh kak, Mesir ada ke tempat berhibur?"

Tercengang.

"Pergi dulu, nanti tahulah. Apa yang akak cakap tadi, ingat betul-betul."

"Akak ni bekas pelajar Al-Azhar ke?"

Tergelak. Mereka tak tahu umur ana hanya senior 2 tahun je dari mereka sebab berlagak macam dah tua sangat, lagipun dengan status 'zaujah ustaz' sangat mudah untuk orang judge ana dah tua. Huhu!

"Kenapa tanya macam tu?"

"Ye la, dari tadi akak cerita macam Mesir tu dekat je dengan hati akak."

Tergelak lagi. Weh, bila ana nak mula makan ni.

"Percaya tak, kalau akak cakap akak tak pernah sampai Mesir pun?"

Tergelak lagi dan mereka tercengang. Lalalala...

"Errr... Percaya, errr... Kot la... errr entah."

"Ha, baik korang percaya."

Ana pun dengan lafaz basmalah, "Ok la, akak nak makan dulu."

Mereka dah selesai makan, angkat punggung dan pergi ke bilik masing-masing bersiap untuk solat Zohor dan masuk semula ke dalam dewan.

Usai solat Asar berjemaah, zauj memberi sedikit tazkirah dan kami berdua beransur untuk ke Rawang kerana zauj ada jemputan ceramah. Keluar rumah jam 6.30 pagi dan pulang ke rumah jam 11.45 malam! Penat, seharian berkejar dengan waktu sampai kami kelelahan. Dalam perjalanan membelah kabus malam, suami bertanya.

"Macammana orang yang berjuang? Ya Allah."

Sama-sama bermuhasabah. Rentak hidup seorang pejuang, sentiasa mengejar waktu dan terus berlari dari hambatan tugas kerana waktu yang ada jauh lebih sedikit berbanding dengan tanggungjawab yang terpikul. Allah...

Pada 8 Ogos (hari Ahad), hanya suami yang meneruskan kebersamaan dengan adik-adik dalam program S.P.I.E.S Siswa di TNB ILSAS. Ya Allah, meski kudrat fizikal tidak mampu untuk dikerahkan pada jalan Islam seperti orang lain tetapi janganlah sehingga kekurangan ini mengikat kaki seorang yang mahu berjuang.

Tiada gambar dapat dikongsikan buat masa sekarang, semuanya ada pada suami :)

* Ralat tak dapat bersama adik-adik pada hari Ahad.

Insyirah Soleha
Teratak 1052

Read more...

08 August 2010

Hiburan Dari Allah

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, pada hari Jumaat yang lalu iaitu 6 Ogos 2010 budak comel kanak-kanak blackcurrent ditemani oleh encik zauj untuk berterapi! Hoooray! Buat pertama kali 'dibiarkan' bersama 'ajnabi' ke tempat terapi tanpa ummi dan abi (eh, sebelum ni tak pernah pun keluar dengan 'ajnabi' tersebut sebelum taraf 'ajnabi' tu jadi halalan tayyiba wa baraka :p) sedikit sedih juga la sebab ummi tak ada, selalunya ummi akan teman dan abi akan bagi moral support. Tapi ceria je dari pagi lagi zauj menghiburkan.

Alhamdulillah, semasa menjalani sesi terapi. Disebabkan sudah 4 bulan dari tarikh yang lepas, maka mereka diagnose semula untuk melihat progress dari sesi pertama (Julai 2009). Perubahan memang banyak tapi tulang belakang masih bengkok dan beberapa masalah lain belum sepenuhnya sembuh tapi sudah ada perubahan positif. Alhamdulillah. Kaki yang tak sama panjang pun masih belum sama panjang, muahahaha. Maka, proses menarik tulang kaki dilakukan dan rasanya uhhh very the boom sampai rasa nak tahan nafas sampai esok je. Lalalala...

"Sakit tak?"

"Tak!"

Hoho, berlagak sangat. Tiba-tiba menjadi seorang yang sangat keras hati dan cekal (haha) untuk menghadapi situasi tersebut. Teringat kata-kata kak Ummi Habibah di pagi Jumaat tersebut "Allah sedang menghiburkan Insyirah", maka ana pun akan menikmati hiburan tersebut seenak-enaknya tambahan pula kak Bet mula provoke untuk ana buat dia sakit jiwa dengan ana, lalalala. "Dik, akak dah leh jalan dah... Nanti akak boleh jalan, adik lak duduk kat kerusi roda." Huhuhu, berasap je baca mesej tersebut tak apa bagi chance sikit je sebelum ana buat kak Bet rasa nak lempar kerusi roda pada ana. Ngeeeee.

"Sakit tak?"

"Takkkkk!"

Padahal muka dah semacam je, hehehe. Bayangkan mereka kepak sebelah kaki untuk memberi tekanan kepada kaki yang satu lagi dan kemudian merentapnya, 'praaaap' dengar bunyi tulang pun dah cukup buat ana rasa macam sedang bersantai di Masjidil Haram sambil makan aiskrim bersama roti, enak benar! Ana tahu, kalian sangat cemburu membacanya... Sila la cemburu. Lalalala, hargailah nikmat KAKI yang Allah pinjamkan pada kalian, aturlah langkah ke tempat-tempat yang baik dan jauhkanlah kaki dari tempat maksiat :)

Semasa diagnose kedudukan tulang belakang, tiba-tiba diselimuti perasaan yang saaaangat sedih dengan kata-kata ahli terapi tersebut tapi senyum je. Dalam hati tak putus-putus ungkapan 'innalillahi wainna ilaihi rajiun' (dari Allah kita datang dan kepada Allah kita kembali). Ia, semuanya makhluk Allah dan ana sendiri juga hanya seorang hamba Allah, semua kepunyaan Dia yang Dia pinjamkan buat ana. Allah tak bentangkan ujian dengan sengaja untuk hamba berkeluh kesah dan resah sebaliknya supaya muhasabah, insya Allah Dia sedang menghiburkan ana dengan apa yang Dia berikan. Alhamdulillah.

Mereka (3 orang) cuba menarik tulang belakang untuk meluruskan kembali namun melihat ana yang sudah mengalirkan air mata cinta, muahahaha lantas simpati terus dan usap kepala ana yang mana rambut sudah basah dengan air mata kasih.

"Ok, relek je. Tarik nafas, lepas."

Dalam suhu bilik yang berhawa dingin ana boleh berpeluh tapi beberapa minit kemudian diserang shacking yang saaaangat teruk sehingga hampir kancing gigi. Lalalala... Entah tangan siapa je ana genggam sebab tak boleh nak control shacking yang agak teruk. Biar dia, padan muka siapa suruh rentap tulang kanak-kanak blackcurrent sampai menggeletar, sekarang dah kene genggam... Hahaha.

Diselimuti dan dipeluk oleh seorang terapi yang agak berusia, layak dipanggil IBU :) Nampak kasih sayangnya, dia peluk ana kuat dan tengok mulut ana takut kancing gigi. Lalalala... Rindu ummi! Air mata mengalir, terlupa semua sakit yang sedang menggigit badan kerana tergambar wajah lembut ummi. Sobs sobs... Selalunya ummi teman pergi terapi, kali ni pergi sendiri. Eh, kang Kak Bet cakap "Wei, dah kahwin buat cara dah kahwin." Lalalala... Biar la dah kahwin pun, anak ummi tetap anak ummi. Lalalalaaaa...


Siap dilenyek dan hampir jadi lempeng, mata yang bengkak... Keluar dari bilik rawatan dan zauj tengok je ana. Dalam kereta, diam tak bersuara tapi zauj pula yang cakap tak berhenti. Hehehe, zauj nak menghiburkan ana yang dah tak ada suara lagi. Hanya air mata yang mengalir di celahan sehelai kain, mungkin langsung tak disedari oleh zauj yang dari awal berusaha menghiburkan ana tapi ana macam tak ada perasaan pun :p

"Kenapa moyok (masam) je?"

Sampai di rumah, cabut tudung, campak niqab dan terus berwuduk untuk solat Asar. Rasa nak menangis sangat bila ditanya soalan ni, aduhai. Tak tahu macammana nak buat muka comel Winnie The Pooh di saat sakit yang teramat-amat, tak tahu apa rupa sweet 'Orang Pakistan' di saat sakit menggigit seluruh tubuh, tak tahu apa gaya manja Qashrina... Yang ana tahu, nak solat dan baring.

Few minutes, baru tersedar lelaki yang bertanya baru mengenali ana dan sedang berusaha untuk mengenali ana. Kalau abi, mulut bertih jagung ana akan jadi diam tanpa sebarang kata, segera difahami apa yang ana lalui kerana sudah 20 tahun abi merawat ana. Ya, abi adalah orang yang selalu menjadi teman bicara ana disaat suka dan suka, ceria dan sedih, abi selalu menghiburkan ana. Wajarlah ana sedih, kan? Kui kui kui ^_~ Tapi bukan salah habibi qalbi, dia dari awal menghiburkan ana dan selepas solat berjemaah dengan beliau terus diusap air mata yang lebat di pipi ana.

Zauj bacakan yaasin dan mathurat sambil membelai ubun-ubun, ditiup-tiup dan tepuk dahi ana.

"Napa Abang tepuk dahi orang ni?"

"Ye la, nak bagi ayat ni masuk... Kene tepuk."

Ok, beliau berjaya buat ana rasa nak gelak terguling-guling. Dengan kesakitan, ana tersengih macam kerang busuk. Doa itu dan ini, ayat itu dan ini, surah itu dan ini... Selesai zauj 'merawat' ana dengan kalamullah, terasa lebih segar walaupun badan nak demam akibat bera dari terapi. Pada malamnya, zauj ada kuliah maghrib dan ana mengada-ngada nak ikut. Yeyh! Kuatkan semangat juga untuk ikut walaupun setiap langkah kaki bererti s.a.k.i.t tapi ana tak nak manja. Ana nak berjalan, ana nak ikut zauj juga. Hehehe.

Majlis ilmu adalah taman-taman Syurga. Sebelum berangan untuk Syurga yang lebih indah dan kekal abadi, masakan Syurga Akhirat kan didiami andai di dunia kita tidak melangkah dan duduk di taman-taman Syurga :)

Pengalaman pada hari SABTU ~ 7 Ogos 2010 juga indah ^_~

Insya Allah, akan cuba dikongsikan di sini untuk mencemburukan sesiapa yang rasa nak cemburu... Ngeh ngeh ngeh ^_^


Terima kasih ya Allah kerana memberikan anugerah ini, mengurniakan ibubapa yang sangat penyayang dan memberi didikan yang diusahakan dengan sempurna, memberi peluang untuk hamba Mu menjadi seorang isteri kepada hamba Mu yang begitu penyayang dan prihatin. Andai penghujung rindu ini Kau mengambilku, ingin sekali aku menjadi saksi bahawa ibubapa ku telah memberi yang terbaik untukku sepanjang aku menjadi amanah mereka, ingin sekali aku menjadi saksi di hadapan Mu bahawa suamiku adalah hamba Mu yang berbuat baik terhadap keluarganya. Terima kasih ya Allah di atas curahan kasih sayang Mu.


Menikmati Hiburan Ilahi,
Insyirah Soleha
Teratak 1052

Read more...

05 August 2010

Terapi Fizikal & Rohani

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah. Awal pagi lagi dah melambai tangan pada zauj, "Tata... Belajar elok-elok" kononnya nak buat lawak jenaka awal pagi walhal sebenarnya nak cakap "Tata, bawa kereta elok-elok" tapi tengok muka zauj lain yang keluar dari mulut. Sempat bekalkan nasi goreng dengan air. "Jumpa esok" waaa... malam ni tidur di rumah Mak Teh memandangkan zauj ada kelas sampai lewat malam dan awal pagi esok pun ada kelas lagi. Jadi, suruh zauj stay di Bangi dan ana akan bermusafir ke rumah Mak Teh yang tak sampai 1km pun (rasanyalah!).

Toink! Sesekali membujang selepas kahwin ibarat dapat eskrem perisa mint mixed dengan cappucinno, uhhhh sunyi sangat sampai terbayang nak makan eskrem pastu makan cheese cake pula kemudian makan pula keropok goreng lepas tu nak makan itu, ini... weh! Sunyi lorhhhh! <-- Esok dalam kubur pun sendirian juga, praktikal la ni bezanya di dunia sendirian tu masih juga ada lappie, ada buku yang nak dibaca dan ada warkah cinta dari zauj nak ditenung-tenung... Muahaha.

Tiba-tiba rindu pada teddy bear busuk ana di rumah, dah lebih 8 tahun tidur dengan teddy bear sampaikan masuk wad pun usung teddy bear juga. Erk... Harus simpan teddy yang banyak berjasa tersebut sebagai harta pusaka, memandangkan dah ada teddy bear yang jauh lebih besar dan boleh berkata-kata :p


Ok. Back to main topic, wah english gituuuu! (Ni la jadinya bila duduk sendirian, sewel juga dibuatnya) :p

Insya Allah ana nak berkongsi sedikit dengan pembaca blog (er, ada ke yang baca? Tengok follower ramai sangat, seram juga) tentang pengalaman ana beberapa hari ini. Semoga ianya bermanfaat kepada orang lain. Setiap sesuatu yang Dia ciptakan pasti ada hikmah, apabila mempunyai ramai kenalan dan tali ukhuwah yang diikat kerana iman dan taqwa insya Allah membuahkan kasih sayang dalam persaudaraan. Selepas berkahwin, 'terjun' dalam kehidupan suami yang mempunyai ramai sahabat dari pelbagai latarbelakang keluarga, banyak 'ibrah yang ana kutip.

Semalam, sahabat suami datang ke rumah dan selepas beliau pulang baru suami beritahu ibu mertua sahabatnya berada di Hospital Sungai Buloh akibat minor stroke. Petang semalam selepas solat Asar, kami menziarahi ibu mertua sahabat suami di Hospital Sungai Buloh. Melilau seketika mata ana melihat hospital yang besar dan cantik (:p) ada kafeteria (kopitiam pun ada juga) dan bau jagung menyambut kami. Hehehe. Pertama kali menjejakkan kaki di hospital tersebut, dah macam hospital swasta. Cantik! :) Eh, ana ni nak cerita pasal hospital pula ke... Adeh la.

Ibu mertua sahabat suami diserang minor stroke pada hari Sabtu (petang) tetapi keadaannya terjejas sedikit demi sedikit sehingga lidahnya tidak mampu untuk bertutur pada sebelah malam. Awal pagi Ahad baru ke hospital selepas keadaan semakin teruk. Biasalah, nak sakit ni sekejap je datangnya. Sedang berjogging atau bersukan, dapat serangan jantung bertahun juga nak pulih untuk mendapat kesihatan yang baik. Maka, hargailah kesihatan dan nikmat sihat yang Allah pinjamkan kepada kita.

Kata doktor, ibu mertua sahabat suami akan pulih paling awal pun sekitar 2 minggu. Tetapi, tercatat dalam sejarah bahawa ibu mertua suami sudah boleh berjalan (semasa ana ziarah semalam, dia dah berjalan okey) selepas 4 hari diserang minor stroke. Zaujah kepada sahabat suami beritahu pada ana, ibunya diserang stroke sebanyak 4 kali, pada bahagian kanan badan kemudian bahagian kiri. Apabila sedar dari pengsan, ibunya tidak dapat mengenali hatta anaknya sendiri. Tapi, keadaan tak lama hanya sekitar 1 jam saja.

See... Kuasa Allah kan, kalau Dia takdirkan sesuatu hatta yang mustahil di pandangan manusia, ia tetap akan berlaku :) Doktor pun terkejut macammana boleh cepat sangat proses penyembuhan tersebut, tapi ana dah tahu rahsianya ^_~ dan ana ingin berkongsi dengan pembaca blog, mudah-mudahan ianya bermanfaat insya Allah.

Rahsianya adalah kalamullah.

Kalam-kalam Allah, pendek kata al-Quran itu adalah penawar bagi kita. Sama ada sakit rohani mahupun jasmani (fizikal), insya Allah.

Sahabat zauj membaca doa-doa syifa', sapu pada bahagian yang diserang stroke, buat air dengan doa-doa syifa' dan selebihnya adalah solat hajat. Allahuakbar. Muka yang herot (senget) akibat serangan stroke juga sudah hilang sepenuhnya sampaikan semalam ana agak terkejut apabila zaujah kepada sahabat zauj bagitahu muka ibunya senget selepas serangan stroke. Langsung tiada kesan. Masya Allah :)

Long time ago pun, merawat kecederaan otak kiri ana dengan kalamullah dan sehingga kini proses rawatan menggunakan al-Quran diteruskan. En. Zauj juga sangat rajin membaca kalamullah dan ditiupkan pada ubun-ubun dan bahagian yang sakit, bila diserang semput dan semakin sukar mengawal pernafasan, ana akan berusaha keras mencari posisi badan untuk bernafas dengan selesa dan selalunya apabila terlalu lama semput dan bekalan oksigen pada otak tidak mencukupi, ana akan collapse. Tapi, dengan asbab al-Quran dan izin Allah semput ana cepat reda dan tidak berakhir dengan collapse, muka ana juga tidak kebiruan malah boleh bangun dan senyum. *wink*

Selalunya, orang mengambil peluang Ramadhan untuk khatam al-Quran (mungkin kesuntukan waktu untuk membaca al-Quran pada bulan lain) atau lebih banyak waktu lebih baik diperuntukkan untuk melayari internet berbanding membaca al-Quran (wallahua'lam) dan mungkin juga al-Quran hanya sebagai hiasan di rak buku untuk dijadikan tempat berlabuhnya debu-debu. Mungkin juga sibuk mentadbir dunia sehingga terlupa untuk mentadbir hati, menundukkan hati dengan kalam-kalam Nya. Allah...

Dan sesungguhnya Kami telah mendatangkan sebuah Kitab (Al-Quran) kepada mereka yang Kami telah menjelaskannya atas dasar pengetahuan Kami; menjadi petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang beriman. (Surah al-A'raf : 52)

Dan sebutlah (nama) Tuhanmu dalam hatimu dengan merendahkan diri dan rasa takut, dan dengan tidak mengeraskan suara, di waktu pagi dan petang, dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang lalai. (Surah al-A'raf : 205)


Never say never! Mulakan dengan HARI INI, jangan tunggu Ramadhan mungkin esok bukan lagi menjadi milik kita. Bacalah sedikit hatta selembar mushaf al-Quran, jangan sampai tak baca langsung. Setiap hari, saban waktu pada mereka yang menjalani kehidupan di luar sana... Berjumpa dengan pelbagai orang, melihat pelbagai kerenah manusia. Mata yang liar menundukkan iman dan akal lalu nafsu ditunjang dek kerana hati yang kotor dengan debu-debu dosa, astaghfirullah hal azhim.

Kalau tak mampu nak membaca al-Quran untuk membersihkan jiwa, biarlah diusahakan al-Quran sebagai penawar untuk kesihatan jasmani. Mudah-mudahan ayat-ayat Allah yang meresapi kapilari darah mengepam pada jantung dan membawa ke keseluruhan jasad akan menggetarkan hati yang beku, bawalah hatimu kepada Allah!

Wallahua'lam.

Love,
Insyirah Soleha
Teratak 1052

Read more...

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO